Mine akvarier og sånt (side 10)

Pusen ankom i går kveld og ville ikke vite av oss. Hun knurret og freste så snart vi nærmet oss, så vi lot henne bare være.

I dag har hun sluttet å knurre og frese. Hun freser hvis vi overrasker henne på en eller annen måte, men ellers er hun stille og typen fikk klø henne på haken Jeg har fremdeles til gode å ta på henne...

Her er et bilde typen tok i dag tidlig.
Nyyydelig katt! Ser ut som en siameserblanding
Hun er kjempepen Vi har vanskelig for å skjønne at noen bare kan kvitte seg med en katt etter 5 år...

I følge Pet Rescue er hun blanding av hellig birma og tonkineser, men det er visstnok bare noe de har gjettet på utifra utseendet. Hellig birma virker sannsynlig pga de vite tærne, men hvordan de har funnet ut at hun har tonkineser i seg vet jeg ikke. Kan like gjerne være siameser.
Jeg har 6 akvarier å fordele dem på så plass har jeg nok av ja. Skulle gjerne hatt flere å. .......)
Tonkaneser er en fargegenetisk blanding av burmeser og siameser og har en maskefarge som ligger mellom disse i intensitet. (Siameser nesten hvit kropp, burmeser med godt med farge på kroppen og tonkaneseren midt i mellom). Som en kuriositet så kan jeg fortelle at to tonkaneserfargede katter ikke avler "rent" siden maskefargene for både siameser og burmeser er likestilt. Katter med et gen for burmeserfarge og et for siameserfarge blir tonkaneserfarget, men blandes så to tonkanesere så får du statistisk sett en fjerdedel siameserfargede, to fjerdedeler tonkaneserfargede og en fjerdedel burmeserfargede.

Beklager avhandlingen. Var helt hektet på alt som hadde med fargegenetikk på katter da jeg selv drev katteoppdrett

Har sett lignende farger som på din etter blanding med svarthvit katt, som hadde en siameser som mor, og en ren siameser. Maskefargen som gir "siameserfarge" er recessiv og må finnes hos begge foreldrene for å kunne komme til uttrykk hos avkommene. En masket katt som parres med en helfarget katt som ikke har maskefargede aner, vil alltid bli helfarget.

Uansett så er hun nydelig!
Gratulerer med kjempenydelig, ny pus!

Er sikker på at er dere tålmodige nok så går dette bra! Katten vår Turnips (bildet på avartaren min) er en hittekatt, og hun var halvvill og tydelig skeptisk til mennensker da vi fant henne.

Nå, seks år senere er vel adferden hennes tilnærmet lik en vanlig tamkatt, men hun er fortsatt litt reservert i enkelte situasjoner, og må alltid ha kontroll på hva som skjer for å kunne slappe av. Det facinerende er at hun fortsatt er, -og har vært kontinuerlig, i positiv utvikling!

Gleden ved å se at vi har kunnet gi henne et bedre liv har også fått oss til å være fosterhjem for dyrebeskyttelsen, så vi har i perioder hatt andre katter boende en stund.

Setter man pris på de små fremskrittene er det å vinne tilliten til en katt (eller et hvilket som helst levende vesen) en utrolig opplevelse!

Ønsker dere masse lykke til
kan ikke ha katt jeg siden de ni livene kattene skal ha tydeligvis er brukt opp når katten kommer til oss og ikke tåler møtet med en bil.
Inaktiv bruker
plutselig kom det off topic: katten vår, martin, er en ganske merkelig hannkatt som skal ut å inn hele tiden til alle spesielle tider, sånn ca kl 3 om natten å sånt:P han skal også ha mat på boks hver gang han kommer inn døra, så det er nok en av grunnene til at han skal ut å inn hele tiden det jeg ville fram til er at søstra mi hadde fått han av kjæresten, for da katten var liten, ble den skilt ut av familien, derfor måtte vi ta vare påd en å ingen har jo hjerte til å kaste ut en så nydelig katt når den først er i hus??
kjempe nydelig katt du har også
Tante Astrid: Takk for avhandlingen, jeg synes også genetikk er veldig interessant Som du sier avler ikke tonkineser 'rent' og det er vel derfor mange ikke ser på den som en egen rase. Men det spiller ingen rolle hva hun er, hun er pen og fortjener et godt hjem akkurat som alle andre katter uansett utseende

Turnips: Fosterkatter er en god ide Vi hadde gjort det tidligere hvis det ikke var for at vi allerede har 4 fra før.. Typen har tatt til seg katter før som skulle avlives, og min Thomas adopterte jeg fra en fyr som ikke var spesielt snill med han. Det gir litt ekstra tilfredsstillelse å adoptere slike katter

guttn: Dersom du bor ved en trafikkert vei kan det være lurt å ha innekatt, eller gjerde inn et område ute.

Vegar: Jepp, slik var mine også da vi bodde i Norge. Da fikk de gå ut og inn som de ville hele døgnet Men her i Australia bor vi i et område med mer trafikk så her må de være inne etter det blir mørkt. Litt sutring til å begynne med, men nå roer de seg når jeg henter dem inn om kvelden og begynner å sutre for å gå ut så snart vi står opp om morgenen.
eller gjøre som noen jeg kjenner, la katten løpe i løpestreng
Jepp, det er en mulighet. Tror ikke jeg ville turt å ha katten alene ute i bånd, de er litt mer lettskremte enn hunder og kan komme til å skade seg...

Her er noen bilder til av Thai:

Bilde 1: Thai ser en av de andre kattene våre ute i hagen.
Bilde 2: Funnet seg et hjørne.
Bilde 3: Ruller seg og koser seg.

Sånn. Da får det være nok katteprat for denne gang
Thai var helt nydelig!
For en katt!
Du er jammen heldig!
Ja, hun er veldig pen Vi visste ikke hvordan hun så ut da vi sa vi ville ha henne, vi bare visste at hun skulle ha blitt avlivet og var på sin siste sjanse... At hun er pen er bare en bonus men det spiller altså ingen rolle for om vi ville adoptert henne eller ikke.

Hun gjør store fremskritt hver dag. I dag hilser hun på oss når vi prater med henne, og piper til oss. Hun kan tydeligvis ikke mjaue, hun bare piper, og det er knapt hørbart. Hun er i uteområdet nå og jeg satt ute hos henne, og så fikk hun øye på Beanie som satt ved glassdøren og kikket på henne, så satte hun halen i være og gikk bort og ville hilse Det er ganske imponerende for en katt som har vært enekatt i 5 år....

Killikaret mitt er helt prikkete av snegler. Tror hele klasen har klekket nå. Da jeg tok vannbytte i går sjekket jeg eggklasen og da var det bare noen få egg igjen. Tåpelig mengde snegler i det karet... Men litt gøyalt da Aner ikke hvor jeg skal gjøre av dem når de blir større....
Jeg og typen dro en tur til kjøpesenteret tidligere i kveld. Bare for moro skyld stakk jeg innom den bittelille dyrebutikken der og snublet over en blå eplesnegle!! Det høres kanskje ikke så spesielt ut, men jeg har aldri klart å finne annet enn brune og gule eplesnegler, og har spurt i forum hvor man kan finne dem, men ingen av dem har noensinne hørt om eplesnegler med interessante farger. Så jeg ga opp og har vært sååå misunnelig på alle her inne med snegler i alle regnbuens farger. Så jeg var ganske glad da jeg fant en blå snegle i dag. Jeg måtte selvfølgelig kjøpe den Da jeg fikk den hjem og puttet den i 15 literen viste det seg at den er mer lilla enn blå, men det gjør jo ikke noe

Bilde 2 er ikke noe spesielt bra bilde av den nye sneglen, men det viser hvordan karet nå kryr av bittesmå snegler
For noen dager siden bestilte jeg 2 av disse på nettet:
http://www.aquariumproducts.com.au/catalogue_products.php?prodID=4143&catID=9

Der står det klart og tydelig at det er en 'filter sponge' altså en svamp. Det som ankom i dag er filtervatt. Jeg sendte en epost til dem og påpekte at jeg hadde bestilt en svamp, ikke vatt, og foreslo å sende dem tilbake slik at de kunne sende meg riktig produkt..

Jeg mistenker faktisk at de har sendt riktig produkt, dvs de har sendt produktet som er avbildet, men de har gitt en feilaktig beskrivelse av produktet. Jeg hadde ikke bestilt det dersom jeg visste at det var vatt, jeg bestilte det kun fordi det står at det er en svamp. Og slikt skal ikke butikker få slippe unna med, det kalles falsk markedsføring. Så selv om jeg har fått produktet som er avbildet, har de å sende meg en svamp, eller gi meg pengene tilbake.

Dette er en helt normal holdning her i Australia. Butikker skal selge det de markedsfører. I Norge hadde kunden sagt 'jammen jeg har jo fått det som er avbildet' og latt det ligge.
De svarte på eposten med at 'dette er riktig produkt, men hvis du vil kan du sende dem tilbake og vi vil refundere beløpet'. Og jeg svarte 'hvordan kan dette være riktig produkt når det ikke er en svamp?' Og da svarte de 'vi har solgt hundrevis av disse og aldri få noen klager. Du kan beholde svampen og jeg refunderer beløpet til deg'.

Så da fikk jeg gratis filtervatt

Nå må jeg bare finne en svamp.. Ingen av dyrebutikkene jeg prøvde hadde dem, de hadde kun de svarte eller svamper tilpasset spesielle filtre. Jeg vil ha en svamp av den typen jeg kan klippe til selv. Så da er det bare å begynne å lete på nettet igjen...
Det er litt av en forskjell i vekst blant sneglebabyene, som sees veldig tydelig på bildet. Klasen brukte flere dager på å klekke ferdig, så det kan sikker ha noe å si, men det er uanett kun snakk om 3 dager mellom dem på det meste, så de vokser i et utrolig tempo.

Vet ikke helt hva jeg skal fore dem med nå. De første dagene hadde jeg alltid en skive agurk liggende i karet, og byttet den ut en gang i døgnet. Men av en eller annen grunn blir filteret fullt av slim av agurken, og hele filteret må taes fra hverandre og vaskes, ellers finnes det nesten ikke gjennomstrømming... Merkelige greier, for det er aldri noe problem i 90 literen... De siste par dagene har jeg hvertfall foret med algetabletter i steden, for jeg gidder ikke å vaske filteret flere ganger i uka, men det ser ikke ut til å falle i smak i det hele tatt, verken hos de voksne eller babyene.

Legger også ut et bilde av den nye, blå sneglen min som koser seg med agurk.
I dag fikk den største, brune eplesneglen flytte tilbake til 15 literen. Som nevnt tidligere flyttet jeg den til 90 literen fordi den gikk løs på plantene i 15 literen. Plantene har kommet seg, masse nye skudd, og nå er det alltid mat i karet pga babysneglene, så får håpe det gjør at den holder seg unna plantene denne gangen.

Stakkars sneglen virker lettere traumatisert av å ha bodd sammen med pakistanbotia i noen uker. Den beveger seg svært sakte, har krøllet sammen antennene og smaker ikke konstant på underlaget slik de vanligvis gjør. Som om den er redd for å tiltrekke seg oppmerksomhet.. Men det går over.

Får se om det blir noe action mellom den brune og den blå, for da vet jeg at det er hann og hunn. Men hvis begge er hunner er det ikke så farlig, for minst en av babyene må jo være en hann. Og hvis den blå er en hunn er det en viss sannsynlighet for at den allerede har lagret sæd fra en hann i butikken, og da er det mulig at faren også er blå. Blir interessant å se.

Alle babyene ser forresten ut til å bli gule. I butikken der jeg kjøpte moren deres hadde de kun gule og brune snegler, så jeg kan vel gå utifra at de har en gul far.
Mvjnz
Stakkars sneglen virker lettere traumatisert av å ha bodd sammen med pakistanbotia i noen uker. Den beveger seg svært sakte, har krøllet sammen antennene og smaker ikke konstant på underlaget slik de vanligvis gjør. Som om den er redd for å tiltrekke seg oppmerksomhet.. Men det går over.


Ikke så rart Botia og snegler i samme kar er som å spille russisk rulett... Gøy at sneglen overlevde
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap