Hva er det best å fôre discus med? (side 10)

Geir Kristiansen
[QUOTE=bjornik] Vedlagte bilde er ment som en illustrasjon for VF Discus som har opprinnelse i Rio Putumayo og eksportert fra Peru Aquarium som topp kvalitets Discus. Om denne heller ikke passer oksehjerte entusiaster så vet jeg ikke helt vilke yttre kvalitets normer de har for riktig foring av Discus. Dette er et eksemplar som garantert aldri har spist oksehjerte, takk og pris for det. De har vokst omkring 2 cm etter at de kom til meg.

Det du ble utfordret på var yngel som du selv har drettet og foret på. Vi alle vet hva som skjer når discusen forer seg selv i elva.

Med andre ord bilder av dine fire månder gamel discus på oppfordring fra Kai. Forøvrig venter jeg også i spenning.

Jeg kan også legge inn bilder av mine VF, men det blir juks da det er de selv som har sørget for at de er prima.

Om du mener at jeg jukser bør du vel selv legge bilder av oppdrettet Discus som er foret med oksehjerte for å vise egenskapene til dette "fantastiske" foret. Jeg ser ingen grunn for at jeg har noe å bevise eller mot bevise overfor dere som etterlyser slikt i denne tråden.
Jeg har uttalt meg om mine sysnpunkter på et for jeg mener ikke er anvendelig for Discus ut fra mine erfaringer og den informasjon jeg har fått.
Men du bjornik
Har du discus i karrene dine pr. i dag? Hvis så, kan du ikke legge ut noen bilder av dine egne discus som du har nå, og ikke de du hadde i forrige århundre
bjornik
[Om du mener at jeg jukser bør du vel selv legge bilder av oppdrettet Discus som er foret med oksehjerte for å vise egenskapene til dette "fantastiske" foret. Jeg ser ingen grunn for at jeg har noe å bevise eller mot bevise overfor dere som etterlyser slikt i denne tråden. Jeg har uttalt meg om mine sysnpunkter på et for jeg mener ikke er anvendelig for Discus ut fra mine erfaringer og den informasjon jeg har fått.

Geir Kristiansen har masse bilder av sine discuser. Hvis du klikker på profilen hans og ruller litt ned så kan du trykke på diskuskaret hans, da kommer det opp masse flotte bilder av discusene hans. Og de er vakre, det er det jo ingen tvil om.
2nelise
Har du discus i karrene dine pr. i dag? Hvis så, kan du ikke legge ut noen bilder av dine egne discus som du har nå, og ikke de du hadde i forrige århundre ;)

Fint om vi holder oss til temaet....!
Bjørnik: Vi venter jo i spenning nå på din yngel sin vekstrate basert på en annerledes foring en det mange andre anvender.

Sagt enkelt kommer du opp med en 4-5 Cm fisk som er 4 mnd. gammel. Med øyne som ikke passer i dimmensjon til kroppen. Kan du jo like godt hente hammeren....

Å vi venter i spenning...... Jeg liker slike utfordringer som her er gitt. Især til pionerer som serverer strake pøkker i kommunikasjon i særmonn!

2nelise
Har du discus i karrene dine pr. i dag? Hvis så, kan du ikke legge ut noen bilder av dine egne discus som du har nå, og ikke de du hadde i forrige århundre ;)

Gå til Link http://www.awforum.net/discus/topic.asp?TOPIC_ID=3389 og

http://www.plu.ntnu.no/ansatte/bjk/interesser/akvarium/discus/wilddiscus.htm
Så får du se dem. Jeg jobber med å legge ut mer bilder.
Bettina
[QUOTE=2nelise]Har du discus i karrene dine pr. i dag? Hvis så, kan du ikke legge ut noen bilder av dine egne discus som du har nå, og ikke de du hadde i forrige århundre ;)

Fint om vi holder oss til temaet....!

Det er tema. Vi har fått lov av Geir Kristiansen, da dette er snakk om evt. "skavanker" discus som ikke er oppfostret på oksehjerte evt. har.

Og det er jo interessant å få vite hvilken betydning fòret har for helsen og utseende til Discusen.
bjornik
Gå til Link http://www.awforum.net/discus/topic.asp?TOPIC_ID=3389 og http://www.plu.ntnu.no/ansatte/bjk/interesser/akvarium/discus/wilddiscus.htm Så får du se dem. Jeg jobber med å legge ut mer bilder.

Jo men jeg tenkte her på akvaforum. Du kan registrere akvariene dine og legge inn bilder av akvariet og/eller fisk i profilen din. Er alltid mye enklere å forholde seg til de som har registrert akvariene sine. Og der kan du skrive hva du gjør og fòrer med etc. Er mye lettere for folk da, når de finner det på akvaforum ved bare å trykke på profilen din istedet for amerikanske forum.

Og apropos det, jeg har vært litt sløv,skal oppdatere mine bilder da det har skjedd endringer i sammensetninger etc.
Mine erfaringer med oksehjerte!
Jeg kan jo fortelle om min nærmest ensidige foring med oksehjerte høsten 2007 på mine Rio Nanay og Alenquer Discus. Jeg skifte med jevne mellom rom vann på akvariet, så vannkvaliteten var brukbare. Oksehjerte blanding var laget etter Geir’s oppskrift og fulgt til punkt å prikke oppskriften. Grunnlaget for dette er at jeg ikke fikk tid til å ta meg av Discusene slik jeg skulle er at jeg måtte handtere en familiesituasjon.
Dermed fikk jeg ikke gitt de det stell og foring som de egentlig trengt etter min mening, men jeg stolte på at dette vidunderforet ”Oksehjerte” skulle hjelpe Discusene gjennom krisen. Som bilde viser fikk disse Discusene dårlig tilvekst og det berømte 1/7 forholdet er ikke å se på dette bilde. Så hva viser dette? Jo at jeg har meget dårlig erfaring og tiltro til de vidunder evne som mange mener dette foret har.
Takke meg til! Jeg vil heller benytte de metoder jeg vet har fungert tidligere for mine Discus. Derfor har jeg kjøpt viltfanget discus og vil prøve det som utgangspunkt.
Så jeg har meget negativ erfaringer med dette foret også som bruker og har i tillegg fått også mye negativ informasjon. Mine innlegg er ikke surmaget galle , men egen erfarte erfaringer. Jeg har igjen 8 – 10 Discus som har fått oppleve dette oksehjerte syndromet høsten 2007. Jeg skal jobbe videre med disse som nå er avvent oksehjerte. Hva jeg skal bruke de til vet jeg ikke ennå. Videre avls forsøkt blir rettet mot de viltfanget discus jeg har som er grarantert fri for oksehjerte.
Nå har vel de fleste delte meninger ang hva det er best å fôre discus med.

Og ift at det begynner å bli det samme som kommer opp igjen i flere innlegg vil jeg gjerne nå (som trådstarter) stenge tråden for diskusjon da jeg tror det ikke lengre er grunn til å diskutere.

Synes dette har vært en int tråd, og legger til rette at vi bør tenke før vi fôrer og evt hva vi fôrer med.

Håper mange har fått noe å gruble på.... :o)

Bettina
Den Discusen som du har som avertarbilde er jo bare helt nyyydelig. Har du manipulert bildet, eller er den virkelig så vakker? hehe

En sånn vil jeg også ha
2nelise
Den Discusen som du har som avertarbilde er jo bare helt nyyydelig. Har du manipulert bildet, eller er den virkelig så vakker? hehe En sånn vil jeg også ha :-)

He he, nei den er ikke manipulert, knapt nok redigert. Det er en red tourquise, utrolig nydelig ja. Her er flere bilder av den samme discusen.

Kjøpte den på Ramses Zoo i Drøbak, og den har blitt ganske stor nå, spiser trots alt en god blanding av variert kost :o)
Bettina, jeg skønner ikke at de pene du har heter red tourquise, da de jeg har heter det samme????

Og de er jo totalt forskjellige.....skjønner ingenting jeg.
2nelise
Bettina, jeg skønner ikke at de pene du har heter red tourquise, da de jeg har heter det samme???? Og de er jo totalt forskjellige.....skjønner ingenting jeg.

Om du ser i profilen min har jeg bilde av to små rød turkis også, disse har blitt større enn siden bilde ble tatt, men farger ut nå mer og mer med samme farger og mønster.
Jeg etterspurte pr mail til DiscusGeir navnene/typene discuser jeg har i karet, så han navnga alle sammen.

Tråden glir ut igjen nå, men send meg mail 2nelise om du lurer på noe mer.... :o)

Syntes så absolutt ikke at du har noen grunn til å gå i dekning pga det siste inlegget ditt 2nelise.
Jeg har nevnt dette før et sted, men husker ikke hvor i farten og det er at vi forer ikke discusene våre med storfehjerter for at de skal bli størst og best i klassen, det har ingenting med dette å gjøre.
I amasonas så spiser discus en masse forskjellige fortyper, ja, alt fra krepsdyr og larver av ymse slag samt frukt og bær som noen ganger er nesten råtne likeledes planteskudd samt alger og masse av dette de spiser har en veldig lav proteinverdi, (ikke finner de storfehjerter heller), men hva er det så som forårsaker at de vokser så fort i elvene der nede ?
Jo, der nede er det ikke et lite lukket system de lever i, men en elv med millioner av liter med vann som får tilførsel av mengder av friskt vann fra Andesfjellene hele tiden og det finnes ikke antydning til nitrat. Vi har et lite lukket system med masse fisk som også innebærer at det finnes nitrater (NO3) og dette stoffet er veksthemmende forårsaker at discusyngelen får en stagnert vekst og det er derfor veldig viktig at vi bytter vann hver dag og så mye som mulig samtidig som at vi må fore med høyproteinrik kost for å kompensere for den nitraten som finnes.
Jeg er heller ingen tilhenger av å se såkalte "ruslebiffer" som Mona O kalte en discus for en tid siden.
Jeg er også opptatt av at fisk vi har i våre kar skal trives og ha det godt og det tror jeg de har om de også får sin daglige dose med storfehjerte...blanding, ja, for jeg gir de aldri bare storfehjerter, men blander inn både spinat, mysis og rå havreker med skall og det hele. På denne måten får de fire forskjellige typer for hver gang jeg forer de.
Jeg kan også med hånden på mitt hjerte si at jeg har aldri mistet noen discus pga foring med storfehjerter.

Jeg ønsker fortsatt å se yngelen til Bjørn Olav.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap