- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mathias' lille akvarieverden (side 10)
Mathias' lille akvarieverden (side 10)
Postet 12.10.09 kl 19:48
Jeg ble for en gangs skyld kjempe fornøyd med innredningen!
Den rota har javamose som har vokst fast og den har masse små hull i seg. I ett av de satt jeg Anubiasen. Jeg antar rekene vil like de hullene godt, om jeg skal ha reker der da. Er ikke mye anna jeg kan ha der
Håper at Javamosen kommer til å vokse seg skikkelig fin, for det kan bli veldig fint på den rota der. Håper pakken med Heteranthera Zosterfolia kommer snart, håper den blir sendt i morra!
Den rota har javamose som har vokst fast og den har masse små hull i seg. I ett av de satt jeg Anubiasen. Jeg antar rekene vil like de hullene godt, om jeg skal ha reker der da. Er ikke mye anna jeg kan ha der
Håper at Javamosen kommer til å vokse seg skikkelig fin, for det kan bli veldig fint på den rota der. Håper pakken med Heteranthera Zosterfolia kommer snart, håper den blir sendt i morra!
Postet 12.10.09 kl 19:58
Endret: 12.10.09 kl 20:00
Postet 12.10.09 kl 19:59
I dag var jeg innom dyrebutikken igjen og fikk handlet litt Echinodorus og mere. Tenker jeg skal ta ett skikkelig kaldtvannsskifte+helt ny innredning+mygglarver og masse god mat. Satser på å få Metae i lek Plantene fra Taina (Heteranthera Zosterifolia) kommer på Torsdag. Gleder meg litt til en ny type plante!
Kjøpte også Antennesnegler i dag. Vet ikke hvordan disse er fordi det står ikke en ting om de i basen så ikke vet jeg. Syns de var litt tøffe så jeg tok med meg ett par, tre stykker. Satt de inn i det nye lille karet og skal få tatt en form for bilde i morgen.
De hadde Tofarget Banjomalle inne og disse var jo drit kule! De stoler 100% på kamuflasjen sin og du kan ta de i hånden din, ta de opp over vannet, holde de over vannet uten at de er redde eller gjør noen form for protester. Den bare la seg godt til rede i håndhulen din og nøt turen liksom! Jeg syntes det var en interessant fisk. Ikke er den sky og når den ligger på grusen ser det ut somm en rot.
Fikk lyst på, men så var det dette med plassering. Kan ikke bare kjøpe, kjøpe, kjøpe vettu...
Forresten så får jeg aldri det filteret fordi at det viser seg at de er tom på lageret og hele filteret er ute av produksjon. Kan kjøpe noe annet men tror heller jeg tar pengene tilbake og sparer
Kjøpte også Antennesnegler i dag. Vet ikke hvordan disse er fordi det står ikke en ting om de i basen så ikke vet jeg. Syns de var litt tøffe så jeg tok med meg ett par, tre stykker. Satt de inn i det nye lille karet og skal få tatt en form for bilde i morgen.
De hadde Tofarget Banjomalle inne og disse var jo drit kule! De stoler 100% på kamuflasjen sin og du kan ta de i hånden din, ta de opp over vannet, holde de over vannet uten at de er redde eller gjør noen form for protester. Den bare la seg godt til rede i håndhulen din og nøt turen liksom! Jeg syntes det var en interessant fisk. Ikke er den sky og når den ligger på grusen ser det ut somm en rot.
Fikk lyst på, men så var det dette med plassering. Kan ikke bare kjøpe, kjøpe, kjøpe vettu...
Forresten så får jeg aldri det filteret fordi at det viser seg at de er tom på lageret og hele filteret er ute av produksjon. Kan kjøpe noe annet men tror heller jeg tar pengene tilbake og sparer
Postet 13.10.09 kl 23:19
Tofarget banjomalle
Apropos den tofargede banjomallen Mathias. De jeg kjøpte i går er helt hypre!
Mine spant i hele går natt, men på dagen er den rolig. Artig og plukke dem opp ettersom de sitter fast i håndflaten. Det er pga. vannet.
Den er ingen sugemalle ;P
Mine spant i hele går natt, men på dagen er den rolig. Artig og plukke dem opp ettersom de sitter fast i håndflaten. Det er pga. vannet.
Den er ingen sugemalle ;P
Postet 14.10.09 kl 14:51
Postet 14.10.09 kl 17:48
Postet 15.10.09 kl 20:26
Postet 16.10.09 kl 08:14
Nå er jeg nesten helt ferdig med å ominnrede 180-literen. Sitter å undrer over siste rest av venstresiden men høyresiden er jeg kjempefornøyd med! Jeg prøvde noe nytt og band litt Javamose på noen av røttene med fiskesnøre. Er spent på hvordan det vil se ut rundt juletider eller litt ut på nyåret! Ser ikke bra ut nå men det blir nok bedre Jeg har også fått mer orden på 54-literen med kirsebærrekene.
Hehe, fine refleksjoner her... Glemte å lukke døra!
Hehe, fine refleksjoner her... Glemte å lukke døra!
Postet 19.10.09 kl 19:59
Endret: 19.10.09 kl 20:02
Phew... Helt ferdig med ominnredning og vannskifter!
Jeg er kjempe-fornøyd med 180 og 200 literen, det ble så fint og nytt! Det er litt grumsete vann enda, men det løser seg i løpet av kvelden. Jeg lagde venstre-siden av 200-literen på nytt. Kastet ut diverse røtter og prøvde å "løfte" den store rota opp. Da ble det jo litt skygge hvor Metaene ser ut til å trives, noe som er greit for meg. Ser de jo helt utmerket der inne! Jeg ga begge karene ett stort kaldtvannskifte, samt. mygglarver og diverse annen god mat. Håper liksom at Metae skal klemme ut noen egg! Ellers så satt jeg litt mer mose på rota og festet Windeløv på den. Vi får se!
Dumme refleksjoner og glass...
Jeg er kjempe-fornøyd med 180 og 200 literen, det ble så fint og nytt! Det er litt grumsete vann enda, men det løser seg i løpet av kvelden. Jeg lagde venstre-siden av 200-literen på nytt. Kastet ut diverse røtter og prøvde å "løfte" den store rota opp. Da ble det jo litt skygge hvor Metaene ser ut til å trives, noe som er greit for meg. Ser de jo helt utmerket der inne! Jeg ga begge karene ett stort kaldtvannskifte, samt. mygglarver og diverse annen god mat. Håper liksom at Metae skal klemme ut noen egg! Ellers så satt jeg litt mer mose på rota og festet Windeløv på den. Vi får se!
Dumme refleksjoner og glass...
Postet 20.10.09 kl 18:32
Endret: 20.10.09 kl 18:40
Ahh det er så gøy å mate rekene! Jeg bare elsker når alle sammen stormer mot midten og samler seg for å spise/pille på litt mat eller på hverandre! De er så vanvittig søte!
Utnyttet sjansen og tok noen bilder. Denne gangen prøvde jeg med ett anna kamera. Jeg tenkte at det digitalkameraet vi har må da være verdt forsøket, og gjett om det var! Fikk finere bilder med det enn med Pappa sitt Nikon.. Ga detaljerte bilder av rekene syntes nå jeg, men se i kantene. Man ser at linsen er litt avrundet.
Jeg prøvde meg litt med og uten blitz, men fant ikke helt ut hva jeg syntes var best..
Glemte å skrive om det, men se godt på reken på bildet over. Den fulgte med rekene mine. Har undret meg lenge om det er en Kirsebærreke? Den har jo liksom ikke antydning til rødfarge eller røde pigmenter i det heletatt! Tror det er en eller to like, men de er mindre. Denne her er jo ganske stor og det ser dere jo...
Utnyttet sjansen og tok noen bilder. Denne gangen prøvde jeg med ett anna kamera. Jeg tenkte at det digitalkameraet vi har må da være verdt forsøket, og gjett om det var! Fikk finere bilder med det enn med Pappa sitt Nikon.. Ga detaljerte bilder av rekene syntes nå jeg, men se i kantene. Man ser at linsen er litt avrundet.
Jeg prøvde meg litt med og uten blitz, men fant ikke helt ut hva jeg syntes var best..
Glemte å skrive om det, men se godt på reken på bildet over. Den fulgte med rekene mine. Har undret meg lenge om det er en Kirsebærreke? Den har jo liksom ikke antydning til rødfarge eller røde pigmenter i det heletatt! Tror det er en eller to like, men de er mindre. Denne her er jo ganske stor og det ser dere jo...
Postet 20.10.09 kl 18:50
Endret: 20.10.09 kl 18:58
Postet 20.10.09 kl 18:54
Å faen skjæra...
I dag skjedde det... De fleste sin store frykt. Det utvendige filteret jeg bruker til 180l, JBL Cristal Profi 500 er gone.. Promblemet er inne i pumpehuset. Den tingen som spinner rundt og sender vannet rundt er av en grunn ødelagt og vil ikke fungere, men hvorfor - det vet jeg ikke. Nå har jeg da bare denne innvendige stard pumpa til Juwel og vet ikke hva jeg skal gjøre!
Har prøvd, men det ser ikke ut som om den lar seg repare. Da må jeg jo i tilfelle ha en ny pumpe, som ikke koster for mye. Alle anbefalninger av både innvendige og utvendige filtere tas i mot så fremt de holder seg under 2000 kroner eller noe slikt... Hvis noen har noe å selge så skrik ut, kanskje jeg vil ha den
Ikke vet jeg hvordan dette vil gå. Spørsmålet er jo om jeg nå vil få nit(d)ritt i karet..
Har prøvd, men det ser ikke ut som om den lar seg repare. Da må jeg jo i tilfelle ha en ny pumpe, som ikke koster for mye. Alle anbefalninger av både innvendige og utvendige filtere tas i mot så fremt de holder seg under 2000 kroner eller noe slikt... Hvis noen har noe å selge så skrik ut, kanskje jeg vil ha den
Ikke vet jeg hvordan dette vil gå. Spørsmålet er jo om jeg nå vil få nit(d)ritt i karet..
Postet 21.10.09 kl 17:40
Men er det rotoren du sier er ødelagt?? Den kan du jo skaffe ny og sette inn. I mellomtiden ville jeg dynket svampen i det foreløpige innvendige filteret med guffa fra det utvendige og kjørt på det til du får tak i ny rotor. (og bytte vann daglig) kanskje ha en luftpumpe i tillegg?
Psst: jeg syns forresten du er en skikkelig flink og omstendig akvarist til å være så ung (sorry, den har du hørt før men måtte bare) og tar flotte bilder og innreder karene dine flott. Jeg er innom her men legger ikke igjen noen spor... (før nå)
Psst: jeg syns forresten du er en skikkelig flink og omstendig akvarist til å være så ung (sorry, den har du hørt før men måtte bare) og tar flotte bilder og innreder karene dine flott. Jeg er innom her men legger ikke igjen noen spor... (før nå)
Postet 21.10.09 kl 18:55
Endret: 21.10.09 kl 18:57
Mathias KippenbroeckI dag skjedde det... De fleste sin store frykt. Det utvendige filteret jeg bruker til 180l, JBL Cristal Profi 500 er gone.. Promblemet er inne i pumpehuset. Den tingen som spinner rundt og sender vannet rundt er av en grunn ødelagt og vil ikke fungere, men hvorfor - det vet jeg ikke.
Hvis du vil forsøke å erstatte den ødelagte delen, så får du kjøpt alle slags mulige reservedeler til de filterne. Du får sikkert tak i det du trenger og får reparert filteret, så selve filteret er ikke tapt Men filterbakteriene er det snart om du ikke flytter filtermassen.
Jeg vet ikke om noen norske nettbutikker som har det utvalget av reservedeler som Aquaristikshop har lagt ut her, men du kunne jo alltids sende mailer til de som forhandler dette filteret av nettbutikkene og spørre? (vet ikke om noen av de norske gjør det, jeg ser kun på Eheim når jeg handler , så det må du sjekke selv)
Du er jo for ung til å ha dine egne kredittkort og PayPal konto, så du trenger nok uansett hjelp av mamma eller pappa til å bestille fra Aquaristikshop.
Filterbakteriekulturen blir ødelagt lenge før du mottar noen reservedel, så redd det du kan av den nå. Kunne du ikke prøve å fylle det Juwelfilteret med mest mulig av filtermaterialet fra Cristal Profi'en? Da tar du iallefall vare på deler av det. Svamper kan klippes til og stappes i Juwel filteret f.eks, og en nettingpose med substrat kan sikkert også få plass i Juwelfilteret?
Postet 21.10.09 kl 19:22
Endret: 21.10.09 kl 19:25
Tenkte å kanskje prøve meg på enten et Tetra Ex. 1200 (eller 700) utvendig filter eller en type Eheim. Siden du bruker Eheim så lurer jeg litt på om du har en type å anbefale?
Forresten tusen takk for nettsiden! For se hva jeg eventuelt gjør.
Renset filter og hev over så mye av bakteriene til Juwel filteret før jeg skrev innlegget Det trengte en rens uannsett, spesielt nå som det står aleine..
Forresten tusen takk for nettsiden! For se hva jeg eventuelt gjør.
Renset filter og hev over så mye av bakteriene til Juwel filteret før jeg skrev innlegget Det trengte en rens uannsett, spesielt nå som det står aleine..
Postet 21.10.09 kl 20:14
Endret: 21.10.09 kl 20:16
Postet 24.10.09 kl 13:01
Postet 24.10.09 kl 16:08
LisbethMen er det rotoren du sier er ødelagt?? Den kan du jo skaffe ny og sette inn. I mellomtiden ville jeg dynket svampen i det foreløpige innvendige filteret med guffa fra det utvendige og kjørt på det til du får tak i ny rotor. (og bytte vann daglig) kanskje ha en luftpumpe i tillegg? Psst: jeg syns forresten du er en skikkelig flink og omstendig akvarist til å være så ung (sorry, den har du hørt før men måtte bare) og tar flotte bilder og innreder karene dine flott. Jeg er innom her men legger ikke igjen noen spor... (før nå)
Oi, jeg har ikke sett innlegget ditt enda jeg! :S Det kom nesten likt med Mona sitt, så åpnet jeg via mail. Antar jeg var inne på tråden da du skrev innlegget slik at det ikke kom mail på det. Når jeg åpner lenken så kommer det første innlegget etter jeg sist var der øverst, hehe
Men tusen takk for ros og fine komplimenter! Har satt inn ekstra med luft der, ja. Kjøpte en slik tut til å sette på utblåsningen som trekker med luft selv. Har ikke byttet hver dag, men annenhver dag. Har fulgt nøye med på vannverdiene og det ser foreløpig bra ut. Ikke noe nitritt eller andre ting. pH'n ligger på 6.7/6.8 og ikke spesielt mye av nitrat.
Det er så kjempegøy å se at Metae leker! Har prøvd lenge å få det til og endelig så ga det resultat. Jeg var på dyrebutikken og kjøpte nytt fôr. Tenkte jeg skulle prøve Tetra Delicia sine tørkede mygglarver, og de ser ut til å like det. Sliter med å få de til å synke så jeg blander de med vann i en beholder eller lignende og rister. Da synker de ned til ville corydoras...
Jeg har også kjøpt planter i dag. Ca. en 5L bøtte med Het. Zosterifolia og Hygrophila Polysperma. Aner ikke hvor jeg skal gjøre av alt det, men jeg fikk det for en billig penge, og finner nok ut av det. Hvis det blir for mye, så er det sikkert flere som vil ha litt!
Postet 24.10.09 kl 19:39
Nå har jeg byttet vann hos Metae eggene.. Jeg har to egg, men finner ikke det tredje egget :S Disse to har ingen tegn til mugg og ser helt fine ut. Tipper det hjalp med litt eikebarkekstrakt.
Ellers så er jeg helt slått ut 39 i feber, sår i halsen, hes, hoster mye og en drepende hodepine... Dette blir nok en lang og kjedelig uke. Håper jeg kan klarer å få Metae eggene til å klekke, og om det skjer, så skal jeg gjøre alt for å få disse to til å overleve, i allefall gjennom denne uka!
Ellers så er jeg helt slått ut 39 i feber, sår i halsen, hes, hoster mye og en drepende hodepine... Dette blir nok en lang og kjedelig uke. Håper jeg kan klarer å få Metae eggene til å klekke, og om det skjer, så skal jeg gjøre alt for å få disse to til å overleve, i allefall gjennom denne uka!
Postet 25.10.09 kl 21:31
Endret: 25.10.09 kl 21:33