- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Småtteri og spekulasjoner (side 10)
Småtteri og spekulasjoner (side 10)
Postet 27.02.09 kl 18:46
Postet 27.02.09 kl 18:52
Postet 27.02.09 kl 21:03
Postet 27.02.09 kl 21:09
Postet 27.02.09 kl 21:59
Bettamania - konsekvenser og gds blackwaterekstrakt
Da har enda flere kampfisker flyttet på hybel, og det er flere som venter.
Det er fremdeles lite småkrangling blant de som freemdeles går sammen, men jeg har observert at noen har fått antydning til kampskader på finnene og det er primært de som blir flyttet, så nå er det slutt på søskenfellesskapet.
De største og fineste fiskene, og dermed mest fristende å redde, er fremdeles sjef i det som er igjen av hierarkiet.
Jeg synes det ser ut som jeg trenger enda en BBB-reol hylleplate, eller kanskje to.
Jeg er i gang med å lage Blacwater selv.
Dette er min metode så langt, og må ikke taes for noe annet enn et eksperiment.
Dette er ikke en oppskrift. Ikke gjør dette selv. Fiskene dine kommer til å dø.
Jeg har revet 2 ketapangblader i småbiter og fem gunpowderkuler grønn te. (Dvs fem blader), skylt de i varmt vann og latt de ligge i 1/2L varmtvann som ble stående i ett døgn. I dag kokte jeg dette så det småputret i ca. 20 minutter, og nå står det og trekker på andre natten. Jeg har brukt litt av brygget fra både før og etter kokingen i hybelboksene og det ser så langt veldig bra ut.
Ytterligere ingredienser skal tilsettes, bla. salt konserveringsmiddel/medisin og noen komponenter med magiske egenskaper.
Det er fremdeles lite småkrangling blant de som freemdeles går sammen, men jeg har observert at noen har fått antydning til kampskader på finnene og det er primært de som blir flyttet, så nå er det slutt på søskenfellesskapet.
De største og fineste fiskene, og dermed mest fristende å redde, er fremdeles sjef i det som er igjen av hierarkiet.
Jeg synes det ser ut som jeg trenger enda en BBB-reol hylleplate, eller kanskje to.
Jeg er i gang med å lage Blacwater selv.
Dette er min metode så langt, og må ikke taes for noe annet enn et eksperiment.
Dette er ikke en oppskrift. Ikke gjør dette selv. Fiskene dine kommer til å dø.
Jeg har revet 2 ketapangblader i småbiter og fem gunpowderkuler grønn te. (Dvs fem blader), skylt de i varmt vann og latt de ligge i 1/2L varmtvann som ble stående i ett døgn. I dag kokte jeg dette så det småputret i ca. 20 minutter, og nå står det og trekker på andre natten. Jeg har brukt litt av brygget fra både før og etter kokingen i hybelboksene og det ser så langt veldig bra ut.
Ytterligere ingredienser skal tilsettes, bla. salt konserveringsmiddel/medisin og noen komponenter med magiske egenskaper.
Postet 28.02.09 kl 00:06
Endret: 28.02.09 kl 00:08
Postet 28.02.09 kl 02:40
MvjnzDe boksene er jo romslige og fine:) Lurer på om jeg kan få tak i noe slikt her... hvor fikk du tak i dine?
Romslig og romslig, men bedre med en liten hybel for seg selv. Og nok plass til at i hvertfall én er i god gang med sitt første rede..
Boksene fikk jeg på matbutikken. I smågodtdispenseren setter de disse boksene fulle av godis og kaster dem når de er tomme. Jeg spurte butikkjefen om jeg kunne få tomme smågodtbokser. Og det var noprob og de skulle la være å kaste boksene neste gang de fylte på smågodt.
Det fine med den nye "kampfiskreolen" er at det jeg ser alle fiskene mye bedre. Nå står de jo og viser seg frem. Og jeg får anledning til å studere de individuelt.
Men jeg trenger virkelig enda en hylleplate, det er uholdbart å stable boksene oppå hverandre da det blir mye per knotete å service boksene.
Til å passe på at et lokk aldri lukker helt igjen bruker jeg et par biter av en slange med ca 1 cm bredde. Lokket ligger godt an mot sporet i bakkant og det er bare å vippe opp fronten når man skal fore, fjerne kloakk eller fylle vann. Det er f.eks. fullt mulig å åpne lokket og fylle på vann i en enhåndsoperasjon.
Postet 28.02.09 kl 11:30
Postet 28.02.09 kl 13:18
Ny art: microsynodontis sp. nigeria
MvjznJeg mente romslig i forhold til det oppdrettere flest putter dem i:)
Ja, har sett noen med en stabbel syltetøyglass, som kaller seg "pro breeders". Men pro er man vel med en gang man tar seg betalt for avkommet.
Sånn ellers skulle jeg på Biltema etter en boks svart matt oljemaling for å komme videre med nanoreolen. Det fine og/eller farlige er at TAMAlna ligger rett ved siden av og jeg måtte seff en tur innom. De fikk jo fisk i går.
L. pumilus hadde ikke kommet denne gangen heller, så jeg vurderer å dytte noen bittesmå prinsesser oppi T-killikaret for å distrahere sjefen litt.
Skulle også sjekket på gartnerier om Oryza-frø, men glemte det. Må lage O. mekognensis biotop. Da trenger jeg hjelp med optimal plantesubstratløsning,
men tar det opp når jeg har frøene i hus. 49,- i porto for en konvolutt med frø til 39,- på nettet synes jeg blir litt drøyt. Jeg kan heller bestille fine endemiske frø fra Mekong-området da.
Så tilbake til saken. Forrige gang trodde de at de hadde de fått Microsynodontis sp. Nigeria, men denne gangen hadde de det helt sikkert. Og nå har de bare hatt det, for å si det sånn.
De var alt for kule til å bli igjen, og kan bli fine tankmates med f.eks M. ansorgi. Jeg føler at jeg er i ferd med å skli ut i en afrikansk sølepytt, for å si det sånn.
Jeg tør ikke annet enn å la disse gå i karantene for seg selv i et par tre uker så da har jeg litt tid til å finne ut hvor på Sikt de skal bo.
Postet 28.02.09 kl 15:58
Endret: 28.02.09 kl 15:59
Skjedde mye i går. Flyttet splendens til den store gullmedaljen. Og må ta straffen for å ha en masai holdning til hvor mange fisker jeg har. Etter å stablet 30 bokser, jeg måtte til og med ta i bruk de hvite jeg hadde tenkt å kaste, har jeg fremdeles behov for flere. Jeg må få fatt på flere og få alle i transparente bokser. Jeg tror fisken trives med litt utsyn når de står i en så liten boks og jeg får studert den ordentlig.
Litt kjipe ting er nødt til å skje når man har fisk i mange kar, i går la jeg merke til at den ene T-killidama hadde blitt spist på nedre halvdel av halefinnen. Dette kvalifiserer vel til noe tilnærmet voldtekt siden sjefen er ikke helt god nå om dagen og skal leke hele tiden. Jeg flyttet hannen i et digert ynglenett, og det ble harmoni i karet ganske fort. Endret : Hunnen ser ut til å klare seg og er rundt omkring i karet. (Endring: det hadde sneket seg inn en ikke, som fikk det til å frtemstå som hun ikke så ut til å klare seg). Jeg har lurt på om jeg skulle dryppe litt Esha2000 for å forebygge infeksjoner i såret, men har egentlig ikke lyst til å eksponere egg og yngel for unødvendige medisiner. Blir det verre får jeg sette opp et plastkar og medisinere henne der. Når det gjelder hannen har jeg funnet ut at jeg må se på det i et utilitaristisk perspektiv og maksimere lykke/nytte for flest, dvs. meg selv, fire nyanskaffede individer og den med lengst botid i karet og som ser ut til å være problemet. Et lite dilemma jeg må tenke litt på. Plukket et par tre yngel fra klekkekassen og fanget et frittsvømmende for å fore dem opp sammen med de andre, men jeg nå snart ta unna de strørste da de fint kan begynne å spise litt større fôr og med det også snart kan bli småsøsken på menyen.
Det som var enda kjipere var at den minste smaragdinaen ikke er med på laget lenger. Den lå lettere krummet på bunnen uten tegn til slåssing, så jeg vet ikke noe om årsak. Jeg får håpe det på en eller annen måte snart dukker opp en ny sending med Betta smaragdina og også hunner denne gangen.
Så til nye små fisker
For de som synes det er bedre med et bilde gjennom semitransparent nedgrodd plastikk enn ingenting så har jeg gleden å dele dette.
Microsynodontis sp. Nigeria
De ser ut til å være aktive dag og natt, liker røtter og steiner og er likegyldige til planter. Ellers litt tynt grunnlag for å si stort om disse etter å ha hatt de et døgn.
I posen under akklimatisering. Leste et sted at de kunne være skjøre, sikkert verst ved import, men tok ingen sjanser og brukte maange timer.
Litt kjipe ting er nødt til å skje når man har fisk i mange kar, i går la jeg merke til at den ene T-killidama hadde blitt spist på nedre halvdel av halefinnen. Dette kvalifiserer vel til noe tilnærmet voldtekt siden sjefen er ikke helt god nå om dagen og skal leke hele tiden. Jeg flyttet hannen i et digert ynglenett, og det ble harmoni i karet ganske fort. Endret : Hunnen ser ut til å klare seg og er rundt omkring i karet. (Endring: det hadde sneket seg inn en ikke, som fikk det til å frtemstå som hun ikke så ut til å klare seg). Jeg har lurt på om jeg skulle dryppe litt Esha2000 for å forebygge infeksjoner i såret, men har egentlig ikke lyst til å eksponere egg og yngel for unødvendige medisiner. Blir det verre får jeg sette opp et plastkar og medisinere henne der. Når det gjelder hannen har jeg funnet ut at jeg må se på det i et utilitaristisk perspektiv og maksimere lykke/nytte for flest, dvs. meg selv, fire nyanskaffede individer og den med lengst botid i karet og som ser ut til å være problemet. Et lite dilemma jeg må tenke litt på. Plukket et par tre yngel fra klekkekassen og fanget et frittsvømmende for å fore dem opp sammen med de andre, men jeg nå snart ta unna de strørste da de fint kan begynne å spise litt større fôr og med det også snart kan bli småsøsken på menyen.
Det som var enda kjipere var at den minste smaragdinaen ikke er med på laget lenger. Den lå lettere krummet på bunnen uten tegn til slåssing, så jeg vet ikke noe om årsak. Jeg får håpe det på en eller annen måte snart dukker opp en ny sending med Betta smaragdina og også hunner denne gangen.
Så til nye små fisker
For de som synes det er bedre med et bilde gjennom semitransparent nedgrodd plastikk enn ingenting så har jeg gleden å dele dette.
Microsynodontis sp. Nigeria
De ser ut til å være aktive dag og natt, liker røtter og steiner og er likegyldige til planter. Ellers litt tynt grunnlag for å si stort om disse etter å ha hatt de et døgn.
I posen under akklimatisering. Leste et sted at de kunne være skjøre, sikkert verst ved import, men tok ingen sjanser og brukte maange timer.
Postet 01.03.09 kl 14:46
Endret: 01.03.09 kl 19:51
Postet 01.03.09 kl 16:10
LisbethSpennende malle, ser at den ikke skal bli større enn 8,5 cm (opp til 10) -det kan man like :)
Varierer litt disse størrelsesangivelsene noen sier bare 5cm.
LisbethLigger ikke i basen her, måtte google for å finne så etterhvert får du kanskje tatt noen bilder som kan legges inn. He he det er jo så lett å få inn bilder i basen... ;)
Æ æ.
Postet 01.03.09 kl 18:57
Postet 01.03.09 kl 20:51
Endelig nanoreol
Lisbeth5 cm ?? Hmm, kanskje dette er malle for meg...
Kanskje en malle for deg, og kanskje 5 cm.
Sånn ellers ble jeg endelig ferdig med nanoreolen som egentlig bare er en hylle med plass til nanorevkaret på toppen og to 19-Litere under.
Utgangspunktet var noen restematerialer med lengede 80 cm. Så den kunne ikke bli høyere og jeg måtte skvise plass til to kar og å få det nederste karet litt opp slik at det er mulig å tømme med hevert (dog med en lav balje).
Jeg er ganske fornøyd med resultatet og har plutselig frigjort litt gulvplass.
Postet 02.03.09 kl 00:26
I dag oppdaget jeg at channoides-hannen stod oppe i hydroctelaen. Jeg benyttet anledningen til å slengt et ynglenett under han og dermed isolert fisken på en "relativt" stressfri måte. La én artemia oppi nettet og den ble ikke fortært, så jeg krysser fingene. La oppi et par Pistiaer og litt Hydrocotyle, men lurer på om kanskje litt javamose også kan være smart.
La ved et bilde, for de som liker å prøve å se ting på dårlige blitsbilder av Betta channoides hanne i ynglenett.
La ved et bilde, for de som liker å prøve å se ting på dårlige blitsbilder av Betta channoides hanne i ynglenett.
Postet 02.03.09 kl 17:42
Postet 02.03.09 kl 18:00
Postet 02.03.09 kl 18:03
Postet 02.03.09 kl 18:12
Postet 02.03.09 kl 18:19