Lisbeth sine småfisk :) (side 10)

Ispirert av tråden om levendefor som Elin og Mona dro i gang (finner den ikke igjen) har jeg for første gang skaffet meg utstyr for å klekke -og fore opp artemia!

Jeg driver jo ikke med noe oppdrett så jeg ønsker å prøve og få artemiaene til å vokse seg store nok til å mate voksen fisk med. Og da er det spesielt mine nydelige Knurregurami jeg ønsker å please De elsker frossen artemia og jeg tar dem fortsatt på fersken med ei kirsebærreke i munnen. Så levende artemia vil falle i smak tenker jeg!

Siden jeg aldri har gjort dette før har jeg bare skaffet meg helt enkle midler som ikke koster mye:

En enkel [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3010&HKatID=]liten sak [/URL]jeg kan bruke på vanlige brusflasker, en liten pakke med [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3496&HKatID=]både egg og salt[/URL], en [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=860&HKatID=]artemiasil[/URL] og [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2925&HKatID=]mat[/URL] til artemia. Så spørs det da om jeg får dette til Lykkes jeg kan jeg kjøpe litt større mengder, men fant ut jeg bare skulle prøve meg i det små i første omgang.
Vært borti mikroorm noen gang da? Det blir kanskje for smått til at fiskene gidder bry seg om det, men går jo ann å prøve
Ellers selges det jo ferskvannslopper, som nesten blir som ferskvannsartemia her på rubrukker innimellom vettu
Mikroorm blir for smått siden jeg skal gi det til voksne fisk. Har hatt lyst å kjøpe en kultur av daphner eller lignende som selges her på forumet, men nå prøver jeg artemia først
Så spennende Lisbeth!

Du må skrive litt om hvordan dette går. Finner masse av info om å klekke artemia, men det er vel langt mindre å finne om det å fóre opp artemia.

Tråden jeg og Mona lagde ligger klistret øverst på forumet for fór og fóring
Ja selvfølgelig, der ligger den tråden. Sjelden jeg husker at jeg kan se på tema. Jeg begynner jo bare å søke etter det jeg tror tråden heter og får opp millioner med treff...

Håper jeg får til å fore opp artemiaen da.. Jeg holdt på å kjøpe [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3028&HKatID=]denne boka [/URL]om artemia, men ombestemte meg -den er på tysk og det skjønner jeg ikke mye av. Men skal vel klare å finne litt info på nett tenker jeg
Jeg er veldig interessert i å følge med på hvordan "oppdrettsforsøket" ditt utvikler seg

Å klekke artemia og fóre de opp til en litt større størrelse er en interessant ide, så det skal bli moro å lese om hvordan du synes dette fungerer!
Når jeg setter i gang skal jeg notere ned her hvordan det går
Skal følge med på artemia prosjektet ditt

Usikker på hvordan det blir med lørdagen, går veldig sakte fremover med formen her. Fortsatt skyhøy feber. I dag er første dag jeg har fått den under 38 selv om jeg har knaska paracet så det tyter ut ørene her. Sykemeldt hele uka, dommen var influensa og bakteriell bihulebetennelse
Ja leste det nettopp i tråden din. Stakkars deg, skal si du har fått full pakke da! Har du forstatt så høy feber spørs nok det om du blir så mye friskere i løpet av få dager. Men blir det plutselig tur er det kult, blir det ikke er det selvfølgelig helt i orden

Dro hjem fra jobb i går og vært hjemme i dag. Men nå føler jeg meg såpass bra at det blir nok jobb i morra. Trodde jeg ble skikkelig dårlig i går, men bare vært jojo forkjølelse på meg...
Du blir jo plutselig saltvannsakvarist med dette prosjektet. Jeg har aldri kommet til å sette opp et kar og dyrke grønn guffe etc. selv, så det blir spennende å se hvordan det går for deg. Man bør visstnok passe på jevn salinitet.
Ja, huff, det har gått opp for meg. Tror nok også jeg må bruke 1,5L flaske istedet for 0,5L hvis de skal ha mulighet til å vokse noe særlig.

He he, kom på at samboer blir smågal av lyden fra luftpumpa hvis den står på i mere enn et par døgn -dette kan bli morro

Jeg har forresten ikke satt i gang ennå. Ting tar litt tid med meg...
Lisbeth
Ja leste det nettopp i tråden din. Stakkars deg, skal si du har fått full pakke da! Har du forstatt så høy feber spørs nok det om du blir så mye friskere i løpet av få dager. Men blir det plutselig tur er det kult, blir det ikke er det selvfølgelig helt i orden :) Dro hjem fra jobb i går og vært hjemme i dag. Men nå føler jeg meg såpass bra at det blir nok jobb i morra. Trodde jeg ble skikkelig dårlig i går, men bare vært jojo forkjølelse på meg...


Håper du holder formen og ikke blir skikkelig dårlig.....Og håper på en positiv overraskelse på formkurven min så vi ev. kan dra lørdag
I går skulle jeg kun bytte vann på karantenekaret, gjøre det klart til lørdag i tilfelle jeg får tak i fisk på Dahls dyrerike. Tok like så godt alle karene. Det er alltid sånn det ender når jeg bare skal fikse ett kar, ender med å ta alle sammen for det er så koselig når jeg først er i gang

Etterpå tok jeg en fotorunde. Rydda vekk litt windelløv i 85 literen, skulle kaste men fant ut jeg ville prøve den i 250 literen. Dytta dem i noen sprekker i rota der. Jeg må få flytta utblåset litt sånn at vifterekene flytter seg lengre opp på rota. Når windelløven vokser seg til kommer ikke jeg til å se noen reker. Jeg liker denne planta veldig godt, mye bedre enn vanlig javabregne.

Bildene er for meg selv slik at jeg har et førbilde. Morsomt å se hvordan windelløven utvikler seg.
Karantenekaret var helt igjengrodd, mye mer enn det er på første bilde. Jeg måtte bare kaste ut pellian, den fylte nesten halve karet. Hvorfor stapper jeg et karantenekar fullt med forskjellig mose og rotete og tettvokste planter?!

Det skal bli skikkelig morsomt å fange 20 Iriatherina werneri når den tid kommer... fjerna rota jeg hadde oppi der for å lage litt mere svømmeplass til stimen. Men he he, istedet har jeg brukt plassen til å ale opp flere Heteranthera zosterifolia. Tatt flere avleggere fra Kuhliikaret, prøver å få mange nok planter så jeg kan få planta inn en god kraftig gjeng i 250 literen. Jeg er så lei Rotala rotundifolia, jeg må ha inn noe skikkelig grønt istedet!

Jeg måtte klippe mye av de 2 Crinum calamistratum. Det hadde jeg ikke mye lyst til men de fylte hele karet med laaaange blader. Det står i plantebasen at den vokser sakte, men den går ikke med på! Den vokser som et uvær hos meg! Jeg puttet inn disse i dette lille karet nettopp fordi de skulle være saktevoksende, men nå er de problemplanter fordi de vokser for fort..


Det betyr at det fortsatt er et virvar av planter i karantenekaret og fortsatt vil det bli et lite helvette å fange fiskene der, men men, den tid den sorg..
Sea monkey pakker som selges i lekebutikker er det samme som artemia, og der er det meningen å få dem til å vokse opp... Søstra mi prøvde seg på dem for lenge lenge siden og de levde til å bli ganske store, ca 5 mm eller så før alle plutselig døde av ukjente grunner.

I pakken følger det med forskjellige små poser med forskjellig som skal tilsettes vannet, i tillegg til egg, og instruksjoner for hvordan man skal ta seg av dem.

Så du kunne jo alltids google sea monkey og se hva du finner om stell
Lotusen i 250 literen lager ganske mange avleggere, de bruker å komme rundt morplanta, men nå dukka det plutselig en liten "fjert" helt oppi frontruta. Det er ganske lang avstand, 30 cm kanskje. Veldig dum plassering, men jeg dytta nedi en lateritkule til den. Skal få vokse seg litt sterk og så selger jeg den

Jeg har ikke brukt torv under sanda i 250 literen og der trives heller ikke cryptocoryne. Men i 85 literen er den helt vill og der har jeg torvplater i bunnen. Jeg tror absolutt torv øker trivselen til plantene og spesielt cryptocoryne.
Mvjnz
Sea monkey pakker som selges i lekebutikker er det samme som artemia, og der er det meningen å få dem til å vokse opp... Søstra mi prøvde seg på dem for lenge lenge siden og de levde til å bli ganske store, ca 5 mm eller så før alle plutselig døde av ukjente grunner. I pakken følger det med forskjellige små poser med forskjellig som skal tilsettes vannet, i tillegg til egg, og instruksjoner for hvordan man skal ta seg av dem. Så du kunne jo alltids google sea monkey og se hva du finner om stell:)


Tusen tusen takk for kjempetips! Jeg er i gang med googling med en gang!
Håper jeg kan finne noe sånt i de norske lekebutikkene, kanskje jeg kan få satt i gang med dette i helga

Igjen -tusen takk!
250 literen min er hønngammel. Det fikk jeg brukt for nesten 20 år siden! Det er egentlig fantastisk at det fortsatt er tett. Det var lekk når jeg fikk det og da bare klinte jeg masse silikon utenpå den gamle.. Sånt skal jo ikke gå an og ville aldri gjort det så lettvint i dag. Jeg ønsker meg uansett et nytt storkar jeg kan bytte det ut med, men da noen flere liter og helst et langt kar.

Sjekk alle de ripene, det er ikke mye pent nei...
I går matet jeg fiskene med en blanding av artemia og røde mygg. Ville bare sjekke hvilke av de knurreguramiene faktisk foretrakk. Og det var ingen tvil der i gården. I en sky av mygg og artemia plukket de med en gang ut artemia! Helt ville! Rørte ikke en enste mygglarve!

Jeg håper inderlig jeg får til forsøket med å ale opp voksne artemia. Tenk for et skue det vil bli å se på guramiene når de jakter. Gleder meg
Jeg har funnet ut at mine labyrinther, Bettaer, klart foretrekker artemia fremfor røde myggiser. Men det er fint å vite at man ikke nekter fisken det beste den vet når man legger med rødmyggisforbud. Noen liker hvite myggiser, som jeg faktisk tillater i huset.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap