Marens akvarieverden (side 10)

Men nå begynte jeg å komme på tanken å kanskje innrede 33Litern som står tom. Jeg har ikke gjort det tidligere da jeg tenkte den var for liten..
I fiskebasen står det jo at kampfisken trives best i et kar som er nesten det dobbelte.

Som med alle fisker gjelder 'jo større, jo bedre', men de trives også helt fint i mindre kar, bare det er innredet bra Min bor i en 22 liter, og stortrives. Det er tett beplantet, han har snegler han kan erte og vise seg for og en liten hule å gjemme seg i.

Oppdrettere gir dem ofte ikke mer enn 10-15 liter hver, og kun sparsomt innredet.

Så 33 liter tror jeg går helt fint
Det kan høres ut som at det er litt individuelt fra fisk til fisk også kan det virke som. Ser det er veldig forskjellig hva folk skriver på forumet om kampfisk og trivse.

Men jeg har virkelig lyst å prøve dette prosjektet!
Jeg regner 30 liter som minimum til en kampfiskhann. Synes da at det blir for liten plass til stort mer i samme karet med unntak av noen algespisende snegler. Reker kan bli spist, det blir for lite for ancistrus og er redd stjernene kan bli stresset av å bo med en kampfisk i såpass små forhold. En enkelt kampfisk er det derimot ingen problemer med å holde i karet. Tror den vil trives med å bo i 33 literen hos deg

Skal huske å si fra neste gang jeg luker i leucocephalaene.
Jeg ser den Jeg har ikke så mye kunnskap om disse fiskene, så jeg er glad du kommer og hjelper! Tenkte ikke at stjernene blir veldig stresset. Jeg har snakket mye med Christer på TAM om dette.
Jeg var på Marit Zoo også. Hun er kjent for å være veldig flink med fisk, en ev de få flinke selgerne i Trondheim. Hun sa at 33L var aaaalt for mye, for kampfiskene har det best i et glass eller et akvarium på max 20L. Det er "fordi de liker seg best i sitt eget eget selskap og er litt inaktiv, liker å bygge skumrede"... Jeg gikk ut av den butikken med én gang!! Nå har hun sagt så mye rart om flere fisker og sammensetninger (diskus i 62L liksom! osv) at jeg ikke tar sjangsen på å handle der! Hun importerer også fra Asia, så da synes jeg hun burde vite bedre om stjernene og kampfisken og svare riktig når jeg spør om behov og trivsel om fiskene!
Jeg blir litt skremt av slikt og kan ikke la vær å tenke på hvor mange hun har ødelagt fiskegleden til!

Jeg og Christer snakket om å prøve kanskje 5 stjerner og en hann-kampfisk. Ev reker også, men bestemte ikke oss der. De kan bli spist ellers så kan de ikke, vi visste ikke! Det ville blitt et slikt forsøk...
Stjernene er utrolig fine, så litt trist er det jo at de ikke kan være i karet, men det er jo kampfisken jeg drømmer om! Mange fine snegler finnes det også, så det blir bra sjø

Det ble 2 nye skjørter i dag, så nå er jeg halvveis Jeg har hatt mange morsomme episoder i dag;D Jeg har fått oppleve en skjørte som har øyne som er mer sulten enn magen! Det ble tygging, spytt ut om og om igjen Jeg skjønner hva du mente der Astrid *ler!*

Jeg har også forøvrig funnet ut at det antagelig er 2 av hvert kjønn jeg har. Den som er størst i størrelse oppfører seg fortsatt som en hissigpropp som vil gjøre tilværelsen surt for alle andre! Til og med Casanova har blitt mobbet i dag...

Rota mi blir bare mer og mer dekket av denne soppen:/ Casanova har spist litt, men hele rota blir litt i meste laget for han. Jeg lar det bare blomstre mellom vannbyttene og ser hvordan det går etter hvert. I verstefall blir det byttet ut med tida.

Vet ikke hvem du har hørt det om Martit zoo om, men de har jo nesten bare slørhaler, slørscalerer og annen "menneskeskapt" fisk, Pluss de skifter ikke vann, vasker filterene, salter vannet utav en annen verden..

Jeg har bare gått ut fra hvordan Leopold jaget stjernene i 125 literen så de spratt til alle kanter minst to ganger for dagen. De er jo så raske at han ikke hadde sjans til å få tak i de, men du kan jo tenke deg selv i et så lite kar uten mulighet til å komme unna. Enkelte er jo heldig og får en veldig snill kampfisk, men man vet jo aldri.

Når det gjelder Marit's zoo så har jeg bare vært innom der èn gang. På tross av at det var såpass få kar i butikken så var mange av de fremavlede ballongvariantene representert; ballongmolly, golfball slørhale, ballongsommerfuglciklide og i tillegg papegøyeciklider. Jeg gikk temmelig raskt og har ikke planer om å besøke butikken igjen :b

Får håpe skjørtetetraene roer seg litt når de blir flere. Ganske vanlig at stimfisk blir litt plagsomme når de ikke har mange nok av sine egne å kjekle med. Skjørtetetra skal være litt mobbete innad i flokken. Det er en del av deres sjarmerende personlighet De blir heldigvis litt roligere som voksne.

Hos meg så tok det en del uker før soppen begynte å gå tilbake. Mener det var snakk om et par måneder før alt var borte. Selv om det ser litt uappetittlig ut så er det jo ikke farlig. Jeg gidder ikke å skrubbe og vaske når det likevel forsvinner av seg selv. Strakte meg så langt at jeg brukte slangen og sugde bort litt ved vannbyttene
Jeg spurte en gang i forumet da jeg var veldig fersk om hvilke butikker og personer som var dyktige på fisk i Trondheimslik at jeg kunne dra dit for å få hjelp. Da var bl.a. Marit på Marit Zoo nevnt. Men helt enig med dere! Det er også et enormt kjøpepress der!

Den butikken hadde jeg ikke satt mine ben i etter første gangs besøk, og langt mindre lagt igjen noen penger der!
For noe vrøvl hun kom med ang. kampfiskene! Det har tydeligvis ikke gått fremover med akvariekunnskapene der de siste 30 årene, ikke siden 60- og 70 tallet. Den gangen visste man ingenting om nitrifikasjonsprosessen og hva som egentlig trengtes i et akvarium. Da trodde man at filtere skulle skures og nesten kokes (for de ble jo så skitne....), og for å gjøre nitritten mer levelig for fisken så saltet de vannet så det holdt. Det er den eneste tingen salt i et ferskvannsakvarium er godt for noe; det hjelper ved akutt nitrittforgiftning.
Selvsagt visste de ikke at det var derfor saltet hjalp, det eneste de merket var at det døde færre fisk når de tilsatte salt i vannet. De visste ikke at det var fordi fiskene da fikk behandling mot nitrittforgiftning!
Man merket bare at salt = færre døde fisk, og da trodde man naturligvis at det var saltet alene som holdt fisken i live.
Dermed var en myte født: mange tror den dag i dag at salt er nødvendig i akvarium for å holde fisken frisk og i live.

I dag vet vi bedre. Vi vet at et velfungerende filter og friskt vann holder fiskene glade, sunne og friske. Uten et saltkorn i sikte!

Da er jeg akkurat ferdig med min første artemiamix! Skjørtetetraene sto og fulgte med på hele prosessen!
Jeg laget saltvann i en 0,5L Pepsi Max-flaske og hadde bare så vidt noen korn/egg på ei teskje som jeg hadde oppi. Jeg skal jo ha veldig lite, så jeg prøver meg med dette
For noen dager siden festet en brusesten inni der toppa skal være, og tettet igjen med silikon rundt og tok bort bunnen. Nå står den ferdigtørket og bobler under en elendig lampe med sparepære, men det funker sikkert til sitt bruk Jeg har ikke noen forventniger om å få frem noen larver de første gangene, men det hadde selvsagt vært artig om jeg har funnet den riktige oppskrifta med en gang Jeg klarte ikke å følge oppskrifta som fulgte med slavisk, så om saltvannet er riktig blannet vet jeg ikke. Blir spennende å se hvor lenge yngelet må vente før de endelig får riktig føde
Tror også at Ildtetraen vil like fersk artemia!

Jeg glemte å skrive før i dag at jeg endelig har kjøpt meg akvarellpappir til bakgrunnen! Det ble et temmelig tykt ark da de ikke hadde riktig størrelse i de tynnere utgavene. Damen på malebutikken hadde selv hatt akvarie og syntes dette var en glimrende idé! All ære til deg Astrid! Jeg har ikke fått sett igjenom malinga enda, så jeg vet ikke om jeg har nok svart og hvit farge. Det er ikke lange stykket til Panduro, men det hadde vært greit om jeg slapp å handle noe nytt siden lommeboka er rimelig slapp...
mona o
I dag vet vi bedre. Vi vet at et velfungerende filter og friskt vann holder fiskene glade, sunne og friske. Uten et saltkorn i sikte!

Hei mona!
Det må også sies at det fulgte med en rekke vannforbedringsprodukter. Sikkert for å slippe å skifte vann:S
Jeg fikk helt vondt i meg når hun stolt viste frem alle de "flotte" kampfiskene hun hadde som lå oppi plastkopper som er mindre enn de firkantete glassene de ofte er i Den lignet litt på de koppene som brukes til å fylle vann i poser på dyrebutikkene.

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke har noen regler på fiskehold av tropiske fisker i Norge?!! Er det ingen som jobber for å få til det? Om jeg ikke tar helt feil så har de jo det i Sverige? Svenskene er liksom alltid et par skritt foran nordmenn på de fleste områder!
Ja, den behandlingen kampfisk får er skammelig! Ikke rart mange nybegynnere tror det er helt "stuereint" å stappe kampfisk i konjakkglass og sånn... uff!

Jeg så forresten en ting i innlegget ditt ovenfor. Hvis jeg forstår deg rett så har du en brusestein som "bunn" i klekkeflasken din for artemia? Der korken var før, men korken er tatt vekk? Stemmer det?
Men hva gjør du når du skal høste artemia da? Man må jo slå av luften for å få tak i den. En brusestein er jo ikke vanntett heller, så når du slår av luften, vil vannet renne gjennom brusesteinen og ut... :p
Mulig du har klekket ut (hehe) en plan for å motvirke dette alt, men... jeg ville bare nevne det for sikkerhets skyld.
Det kan bli festlig i morgen skjønner jeg! Det skulle ha tatt seg ut om du ikke hadde kommet med advarslen Selvfølelig ikke tenkt på det:s Jeg bare fulgte div oppskrifter og muntlig forklaringer fra andre...
Toppa er erstattet med silikon og brusestenen er laget av noe jeg ikke vet hva er, men ikke av tre. Den skal kunne brukes lenge før den må skiftes ut.

Ja ja.. Noen forslag til en bedre løsning?
Flytter du pumpa og enden av slangen over væskenivået i flasken så skulle det ikke by på problemer med at vannet renner ut når du stanser pumpen
Jeg hadde akkurat vannbytte på 110Litern der Skjørtene går. De hadde det kjempegøy med bobbler frem og tilbake, opp og ned! Midt i det hele satt selvsagt Casanova klistret til glasset, hehe Hele gjengen samlet til en bobblefest! Det er morsomt dette med bobble-fenomenet, alle fiskene er jo helt fasinert av de! Jeg tenker bestandig på filmen "finding Nemo" når jeg ser det
Jeg ser at artemiaeggene som er oppi brusflaska ligger delvis stille på bunnen. Jeg har festet silikonen slik at brusestenen ligger inni med bare luftslangen hengende ut. Mulig brusestenen blir stående for høyt? Det er noen egg som svever, men mestepartel ligger ned på bunnen:/ Jeg får bare la tida gå og se om det blir noe klekking i det hele tatt

*jeg lå i senga i går da jeg skrev om artemiaklekkinga og brusestenen som mulig kunne ligge feil ved tanke på vannet når jeg skrur av pumpa*
Jeg var på Kafé i dag på Byhvaen i Trondheim. Det er en dyrebutikk der som jeg tenkte å ta en titt innom. De hadde noen reoler med fisk, men det var triste saker du... Skittent og slappe fisker De hadde en haug med pansermaller som de har kampanje på nå på TAM. Veldig overfylte kar med disse, mens et kar med kun noen få neontetra var tomt. Tror ikke fiskekunnskapen der er den beste!

Utenfor denne butikken ligger denne kaféen med et digert akvarie stående i lokalet (ganske åpent lokale). Akvariet var mildt sagt overfylt med mest Ciklider om jeg ikke tar feil. Noen var veldig territoriale og det var et konstant jag av hverandre oppi! De minste var heldig og klarte å gjemme seg litt under noen stener, mens de andre ble tvunget på konstant flukt! Jeg tror akvariet er ca 3mx1,5mx0,8m eller noe i den duren.
Ikke bra!
Det står flere triste akvarier rundt på kjøpesenter og resturanter. Jeg regner med at de fleste trøndere har sett "Big Bite" sitt på City Syd! Digre fisker i et alt for lite kar!
Jeg spør igjen: Når skal det komme regler for akvariehold?
Jippi!
Det ble noe artemia som ble klekt
Jeg tok de opp med en sprøyte etter å ha skylt de godt i vann. Løsninga med brusflaska er forsåvidt grei den, men jeg skulle gjerne ha hatt noe som kunne klekke hele tiden siden yngel gjerne skal ha flere måltid om dagen, -ikke bare 1 gang i døgnet. Jeg har tittet litt på nettbutikkene på leting etter noe smart. Fant en rund klekker som kanskje kan passe..?
Jeg lurer veldig på hvordan andre gjør det med denne klekkinga...?

Jeg prøvde de også på Ildtetraen med stor suksess! Men jeg tror det må klekkes i store mengder om de skal ha det som fullverdig för Tror nok det blir mest røde mygglarver og tørrfor.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe denne (svart) reolen i morgen Jeg er så lei av å ikke få sett yngel og div andre ting da de blir liggende for lavt. Jeg tenker å ha plastkar i hyllene og Kampfisken oppå selve reolen. Den skal få en slik "hedersplass" med utsikt Hyllene tåler 30kg, men hun som hjalp meg mente 33L kunne stå øverst da den hylla hviler oppå "bæreveggene" for der tåller den mer vekt. *skikkelig dårlig til å forklare!*
Jeg ser virkelig frem til å begynne med mitt "mini-asia" kar med kampfisken! Det er jo begrenset hvor mye jeg får plass til, men vil prøve likevell. Jeg har i alle fall hentet det frem i dag, så får vi se hvor lang tid det tar før det blir satt på reole.

Corydorasene derimot gruer jeg meg veldig til å få i hus på tirsdag! Jeg har ingen erfaring med disse og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre etter å ha fått de i karet..? Hva skal jeg gi dem av mat og hvor ofte, hvordan bør karet være innredet, hvilken oppførsel er normalt for de når de kommer osv. Det finnes ingen bøker om maller på biblioteket:/
Jeg skulle gjerne ha hatt ei oppskrift her ja!

2 Nye skjørtetetra har også flyttet inn Stemningen inni akvariet er mye bedre, så når de 2 siste kommer tror jeg det blir bra Om vannprøvene viser vanlige verdier så er det mulig jeg henter de på TAM allerede i morgen

Den nye fluval 305 er endelig på plass Ganske enkel filter og den DVD-bruksanvisninga var genial og idiot-sikker! Assistenten som monterte den var noe raskere enn mannen på DVD`en, så det ble en del spoling fremover
Det som overrsket meg mest med pumpa var innholdet til kurvene. Det var jo bare en type materiale for å ha oppi i tillegg til 3pk kull og 4 svamper! Jeg tenker på å bytte ut svampene med blåsvamp, men om det er vanlig å gjøre det vet jeg ikke? Innholdet håper jeg å få byttet ut også.

Regner med det er litt skriveleif og rare setninger her... er så trøtt nå at jeg sliter med å holde opp øyelokkene... Tror jeg bare slukker lyset nå
Jeg synes vannet i 110-litern ser litt grå/mørk ut. Mistenker at dette er pga soppen på rota... Det er i alle fall stor forskjell mellom 62L og den! Jeg har fått vasket karet på alle mulige måter, også lysrørene. Akvariet har bare gått siden desember, så rørene skal jo ikke være veldig dårlige enda.

Det siste Skjørteparet har kommet i hus Jeg angrer absolutt ikke på at jeg valgte disse fiskene!
Selgeren som hjalp meg har jeg aldri møtt før, men det var tydelig at han hadde mye kunnskap om akvarie! Jeg spurte han om ca alder på disse skjørtene, og han mente de i alle fall ikke var over 6mnd. Han hadde også hatt Skjørtetetra selv og de hadde blitt hele 6 år!
Det blir i alle fall billige fisker om det skal hende meg også Hele 15 kr/stk!
Det har blitt en fin gruppe nå som spiser med stor appetitt Jeg förer de godt iom at de er i vekst

Det har vært veldig spesielt å se hvordan de oppfører seg når det er gjennforening gjennom plast-beholderen som henger på innsida med de nye fiskene i! De kommer hver gang og henger rundt, akkurat som at de roer ned de nye eller passer på de De viser i alle fall et god samhold i flokken og det er fint å se Nesten litt emosjonelt til tider

Jeg har prøvd meg på nok en artemia-klekking med dårlig resultat
Jeg blir så fort utolmodig og lei når jeg ser at det ikke virker noe særlig og at det kun kan klekkes i omganger (max 1 gang i døgnet).
Jeg får vel legge ut en tråd eller søke litt på forumet for å se hvordan folk rundt om kring gjør det Jeg fikk jo tips om denne løsninga i en tråd også Det kan være kjekt med hjemmelaget og ikke minst artig, men det er veldig greit å kjøpe noe ferdig når man har lite tolmodighet

Jeg driver å tenker mye og prøver å forberede meg til Sterbaiene som kommer på tirsdag og rekene + alt utstyret! Men jeg vet ikke helt hva jeg skal forberede da jeg ikke har hatt noen Corydoras før...
Jeg får vel ta det som det kommer, men det hadde vært greit å vite en del på forhånd ved tanke på at de antagelig er litt slappe og i dårlig form når de kommer! Jeg vet ikke helt hva jeg skal före dem med heller.. Jeg har røde mygglarver og malletabletter (2 typer). Hvor mye skal jeg gi dem første døgnet f.eks.?

Reolen jeg skulle kjøpe på IKEA i dag ble selvfølgelig utsolgt rett forran øynene mine:/ De får den inn igjen i midten av neste uke, så da er det bare å smøre seg med tolmodighet
Det blir lite av bilder for tida.. Jeg har desverre ingen kamera akkurat nå. Jeg har funnet et kompaktkamera (alla speilrefleks) jeg har lyst å kjøpe, men må se det litt an på hvordan det går med skatten + div andre ting før jeg tar en bestemmelse der.

Er fortsatt på jakt etter lommelykt, så om noen er innom her så gjerne kom med tips!
Tørrfisk
jeg skulle gjerne ha hatt noe som kunne klekke hele tiden siden yngel gjerne skal ha flere måltid om dagen, -ikke bare 1 gang i døgnet.

Hei! Om jeg ikke har misforstått, så har du laget ditt klekkeri litt annerledes enn mitt. Tenkte jeg likevel kunne forklare hvordan jeg lagde mitt artemiaklekkeri, og litt om hvordan jeg gjør det, kanskje du kan plukke opp noen ideer

Jeg har laget klekkeriet mitt nøyaktig som Bjarnes artikkel forklarer. Altså har jeg ingen brusestein, bare trædd luftslangen gjennom et hull i bruskorken. Når jeg slår av luftpumpa, fester jeg luftslangen øverst på flaska med en klesklype, slik at ikke alt skal renne ut. Jeg lar det stå i 10 minutter, og kan deretter løsne slangen fra luftpumpa og tappe artemia gjennom den samme slangen som lufta blir pumpen inn i. Synes det blir minst søl

Jeg har gitt alle mine yngel mat to ganger daglig; morgen og kveld. Om morgenen er jeg trøtt og har dårlig tid, så da har de fått enkel mat. Mikroorm mens de er knøttsmå, og tørrmat når de har blitt litt eldre. Om kvelden har de fått artemia. På den måten trenger jeg bare artemiaklekking 1 gang i døgnet.

Min utfordring var at oga litt lav temp, brukte artemiaen 36 timer på å klekke! Løsningen ble to klekkerier (de koster jo ingenting å lage uansett).
Jeg satte klekkeriet i gang hver kveld, med vann og salt, og hver morgen puttet jeg i eggene. De eggene jeg puttet i mandag morgen, fóret jeg med tirsdag kveld. Og de eggene jeg puttet i klekkeri nr. 2 tirsdag morgen, fóret jeg med onsdag kveld.

Vil du fóre to ganger daglig med artemia, kommer metode litt an på hvor lang tid dine bruker på å klekke. Tar det bare 24 timer, kan du sette et klekkeri hver morgen (til mating om morgenen dagen etter), og et klekkeri på kvelden (til mating neste kveld).

Nyklekte artemia kan brukes i 24 timer, så sånn sett kan du faktisk sette et klekkeri, og mate kveld og neste morgen med dette, før du setter en ny runde. Mye av "timingen" her kommer helt an på hvor lenge det tar før dine klekker. Men dette er det mulig å teste ut og tilpasse så det passer perfekt

Tørrfisk
Corydorasene derimot gruer jeg meg veldig til å få i hus på tirsdag! Jeg har ingen erfaring med disse og vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre etter å ha fått de i karet..? Hva skal jeg gi dem av mat og hvor ofte, hvordan bør karet være innredet, hvilken oppførsel er normalt for de når de kommer osv.

Ingen grunn til å gruse seg, å få cory i hus er bare morsomt! Kan jo si litt om hvordan jeg har opplevd det, har jo etter hvert fått noen grupper i hus i hvert fall

Akklimatiser på vanlig måte, det er vel det første som skjer når posene pakkes opp. Og husk at vannet i posen ikke skal tømmes i karet.

Jeg vet ikke hvor lenge dine har vært i poser og på "farten" for å komme hjem til deg, men er det bare noen få timer det er snakk om, så pleier ikke jeg å mate første døgnet. Virker på meg som om de ikke helt har ro på seg til å spise, så jeg akklimatiserer og slipper de ut og lar de få fred første kvelden. Om andre gjør det annerledes aner jeg ikke

Dagen etter derimot får de mat. Og da gir jeg gjerne noe jeg tror er høyt på ønskelista - f.eks. mygglarver. Da er jeg mer sikker på at de kommer igang med spisingen (dette pleier aldri å være noe problem, altså!). Det er også enklere å slamsuge ut mygglarver enn tabletter som har løst seg opp, om de ikke skulle være så veldig interessert i mat - eller at jeg har gitt for mye.

Jeg gir mine mat en gang om dagen. Ang. mygglarver så er det egentlig prøv og feil metoden som viser hvor mye du skal gi. Får du ca 6 stykk kan en halv rute være en grei start-mengde.

Ang. tabletter, så spørs det litt hva slags tabletter du har. Corydoras heller mer mot kjøttbasert mat enn grønn mat, og typiske tabletter for ancistrus passer ikke så godt. Gode tabletter for cory er tetra tabimin, JBL tabis og novotab og sera viformo. Ang mengde så kan du regne ca 1/2 tabimin tablett per cory. Novotab er større, der kan du regne ca 1/4 tablett per cory. Dette er per dag, så mater du to ganger om dagen gjør det ingenting om du halverer mengden. Du vil selv merke om du gir for lite/passe/for mye når både du og coryene blir mer husvarme og kjent med hverandre

Innredning, ja. Coryer er takknemlige, søte bartefisk. Får de sand å borre nesene i, og en rot som ikke ligger helt nede i sanda, men heller skaper en glippe hvor de kan ligge under i skyggen, så er de fornøyde. Planter står helt fritt opp til deg, tror ikke de bryr seg om det er den ene eller den andre

Ang. oppførsel så er den varierende. Som regel når coryer kommer i et nytt akvarium blir de ganske hypre. Svømmer frenetisk ogg og ned glasset, frem og tilbake, gjerne alle sammen etter hverandre. Dette er helt typisk oppførsel, og de roer seg etter hvert. Forresten er opptakt til lek akkurat samme, frenetiske svømming hit og dit Andre grupper kaster seg i skjul innunder en rot og ligger der, lettere forskremte en stund mens de lurer på hvor de har havnet Begge deler er like naturlig og gir ingen grunn til bekymring!

Håper du har fått svar på noen av spørsmålene dine, og begynner å glede deg og ikke bekymre deg nå
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap