Den forvirrede amatør (side 10)

I kveld har jeg satt opp et lite kar til.... Der skal det bo killi type poliaci. Spennende!

Da blir det litt ledig plass på kjøkkenet. Noe jeg trenger ettersom jeg har sagt ja til å "arve" noen tetraer fra et akvarium som legges ned.
Bildene ble veldig dårlige for jeg ville ikke klaske meg helt på ruta. Men dette må da være lek? Veldig fascinerende. Og man kan jo håpe på egg kanskje? Man trenger vel ikke saumføre mosedotten? Nei, jeg lar dem evt være der jeg tror jeg.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Dagens bilde av yndlingen min.

[External Image]
Så flott den er! Jeg har ikke greie på killifisk, så går det an å spørre hva slags killi det er?
Den på det forrige innlegget er nigeriakilli, stemmer det?
Bildet av yndlingen din synes jeg du kan prøve å få inn i fiskebasen.
De som jeg mistenker å leke heter gardneri gardneri/ blå lyrehale. Jeg er ikke helt stø i navnene (ihvertfall ikke skrivemåten) jeg heller.... Yndlingen er en aphyosemion australe også kalt cap lopez.

(Huskeliste til meg selv: Poliaki Polifemba. Gardneri fra P82).

Hvordan får man med bilder i fiskebasen?
I 60-literen på kjøkkenet bodde killi poliaci. I dag har de flyttet til nytt eget kar på spisestuesjenken, bedre tilrettelagt til akkurat disse fiskene. Men da ble det jo rimelig tomt i toppen på kjøkkenbenken. Jeg har et par små kakadueciklider og to blå maller. Disse holder seg jo på bunnen.

Egentlig har jeg lyst på dverggurami, men jeg mistenker at de ikke vil trives der ettersom jeg har sterk strøm i vannet. Jeg har ikke lyst på små stimfisk, heller 2-3 stk med litt størrelse (ala dvergguramier).

Noen som har noe forslag? Hvem liker mye strøm i vannet og synes godt?

Jeg har laget en egen tråd om dette, og håper mange gidder å svare. Regner ikke med at det er så mange som er inne og leser her, så meningen er å treffe flere, og få flere gode råd/ ideer/ forslag....

For å legge bilder til basen, så må du gå inn på profilen til avbildet objekt. Nederst til høyre står det "endre info." Gå inn der, og velg bilde. Bildet kommer ikke direkte inn i basen, men må godkjennes av bilde-moderator. Håper du skjønner min noe kronglete forklaring...
Hvis du sender meg bildet på mail kan jeg pusse vekk de små flekkene først, vet at bildemoderatorene er veldig glade i flekker som ikke er der lenger ;o)
Æsj, jeg oppdaget i går at ene keisertetra-dama hadde litt rar gjelle, det så ut som hun hadde fått litt juling. Tenkte å se det an til i dag. Men i dag var det mye verre, så faktisk ut som en svulst av noe slag. Men kan det komme så fort da? Uansett tok jeg henne ut og sendte henne til de evige jaktmarker. Nå angrer jeg på at jeg ikke prøvde å ta et bilde før hun gikk i søpla. Tenk om det er noe smittsomt? Det er mange fiskesykdommer jeg ikke en gang vet at eksisterer. Angst!
hvis det var en svulst så kanskje det bare var noe som lå latent? krysse fingre og håpe det ikke dukker opp hos flere fisk! fine killier foresten... tror aldri jeg har sett de på ordentlig før, ikke hos dyrebutikk heller..er de vanskelige å få tak i?
Jeg krysser alt jeg har. Nå har jeg sittet her og stirret på resten av flokken om noen har noe lignende. Og jeg ser at en er litt blek, en har en lys flekk osv. Ja, jeg vet det antagelig er helt normalt, det er ikke store avvik. Men når man stirrer inn i karet med angstfylte øyne blir det meste registrert....

Killi, ja. Jeg har fått helt dilla. Det er de mest sjarmerende, fascinerende, søte og vakre fisker jeg noen gang har vært borti. Og ja, de er vanskelig å få tak i. Det var ren slump at den lokale dyrebutikken fikk inn noen få eksemplarer - som jeg bare måtte ha. Og så fikk jeg altså lyst på flere. Men det var ikke så enkelt. Jeg lette mye rundt uten resultat. Men alt ordner seg for snille jenter. Dahls Dyrerike i Moss hadde flere typer. Det er bare det at Moss er langt fra Tynset. Så viste det seg at Linda W bor ikke så langt fra butikken i Moss og har hytte ikke langt fra meg. Da ble det en ordning allikevel. Linda er en engel, Dahls har ekstremt god service, og jeg er lykkelig.
Pappa sovnet inn 1. mai. Selv om han var gammel og syk kom det uventet. Jeg har vært noen dager hos mamma nå, og jeg kommer nok til å reise dit en del framover. Stakkars kattene og fiskene mine, selv om de blir passet av en nabo blir nok stellet dårligere enn de er vant til. Men det må bare være sånn. Etter hvert kommer vel livet tilbake til normaltilstander. Får håpe de klarer seg så lenge.
Den siste tida har akvariene virkelig blitt forsømt. Jeg har vært sørafor en periode, og gubben har stelt hjemme. Joda, fiskene har fått mat. Men det har vel stoppet der. Så nå sitter jeg her og psyker meg opp til å starte med vannbytter og pynting. Luket ut en del forvokste planter i går.

Jeg tror jeg må vurdere å kjøpe/ sette opp eget hus til Fille-Franz. Han er altså så slem! Han mobber paradisfiskene noe voldsomt. Jeg trodde at når han fikk et par damer i heimen så ville han bli opptatt med å bygge skumrede og jage på disse, men dengang ei. Han viser ingen interesse for fruene sine, han bare jager paradisfisk. Tenk å være så dum!

Ellers har vi fått i hus kanskje den magreste katten jeg noen gang har sett i live. En nydelig katt som har vært innestengt over lengre tid uten tilgang på mat. Det er litt av et prosjekt å få i gang igjen magen på slike, og det går i litt diare og andre delikatesser om dagen. Nå er det 5. dagen hennes her, og jeg begynner å tro at dette skal gå bra.
JIPPI!

Jeg stod på badet og skrubbet alger av ei trerot da gubben min ropte. Jeg hørte at det hastet, og kastet det jeg hadde i hendene og styrtet ut i stua så kattene sprutet. Trodde det var noe alvorlig galt, jeg.

Grunnen til den voldsomme ropinga var 2 stk yngel i ene killi-karet. Der blå lyrehale går. Det er mye planter og en god klatt mose oppi der, og umulig å holde oversikten. Så det kan fort være flere. Men det var ihvertfall 2 som svømte rundt inni der og var riktig så kjekke. Så nå var det fram med yngelfor. Og håpe sterkt at det er flere, og at de ikke blir spist av foreldrene....
Da ble det midlertidig bolig for bittesmå killi-yngel i en ildfast form.... Det er vel bare fantasien som stopper en?
Sorg, fortvilelse og frustrasjon!

På tirsdag morgen fant jeg ene paradisfiskhunnen død. Så ikke noe galt på henne og kalte det "naturlig" død. Men onsdag morgen fant jeg hannen død også. Ikke tegn på noe galt med han heller, så helt fin ut. Onsdag kveld la jeg merke til at den siste hunnen oppførte seg merkelig og fikk bange anelser. Hun virket litt oppblåst i buken, men ellers var det ikke noe synlig galt. Og ja, jeg fikk rett. I går morges fant jeg henne død. Bortsett fra litt større mage enn vanlig ingen tegn på noe galt. Hva kan ha gjort dette? Nå har jeg ingen paradisfisker mere....

I går kveld oppdaget vi en penselalgeeter som virket veldig fargeløs og rolig. Ingen andre tegn på sykdom. En time senere var den død. Hva skjer i det akvariet der? Ingen endringer i vannverdier, ingen ny fisk.

Har nå sittet og kikket inn der lenge, og ingen fisk virker annerledes verken i utseende eller oppførsel. La nå disse dødens dager være over!

Men er det noe annet jeg bør sjekke - som jeg ikke har tenkt på?

Men så kikket jeg litt inn i hjørneakvariet, og der oppdaget jeg en fisk med noe som ligner svakt på finneråte..... Hjelp! Bør jeg starte medisinering pronte, eller vente til jeg er sikker på at det er det det er? Nei, nå ble jeg sur altså!

En gledelig ting oppi det hele. Killi-yngelen i den ildfaste formen lever. Nå er det vel for tidlig å si at dette går bra, men det er ihvertfall et håp!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap