Mine fisker og akvarier (side 10)

530
godt nytt år. Hilsen Sigmund


Takk det samme til deg!
Heckel discusene
I dag flyttet jeg de 6 Heckel Discusene som ble jaget av de to største til nabo karet på 530 liter. De var preget i 2 timer av denne flyttingen, men nå er det full fres blandt de 6 som er i ferd med å sette ny rang ordning i den resterende flokken.
I karet med "paret" er det nå ro å fred de går sammen å spiser og ser ut til å være happy over at de 6 andre har flyttet ut.

Vannet har pH 6,5 i begge karene og nå begynner jeg å senke pH i begge karene sakte men sikkert nedover i små trinn over flere uker/måneder. Det som i første omgang vil skje er at fargene blir mye flottere. I dag har de vært en hard dag for dem så de skal få være i fred for fotografering.

Legger ved et bilde tatt i begynnelsen av desember.
Heckel "paret"
Bilde tatt i kveld viser Heckel "paret" som svømmer sammen hele tiden og her spiser de JBL Discus granulat. De er tett knyttet til hverandre så dette må være et par og den til høyre tror jeg er en hunn og den til venstre en hann. Dette tolker jeg ut fra de erfaringer jeg har med atferd hos Discus.

Det andre bilde viser 4 av Heckel Discusene som er flyttet til nabo karet. Også de ser ut til å ha funnet seg til rette og går å spiser hele tiden.
Mine puntius denisonii
Har vokst meget godt og all er i dag jevn store omkring 9 cm. Jeg synes dette er en art som er lett å holde og de viser hele tiden en glupende appetitt. Jeg forer de med daphniner, Tetra tørr for, Tetra Discus granulat, frossen og frystøket rødemygglarver. Noen ganger får de også revet fiskepudding som de setter stor pris på. I den varme årstid får de også levendefor jeg fanger i naturen.

Det ble hevdet da jeg kjøpte dem i 2001 at dette var vanskelig art som det var vanskelig å få til å trives. Jeg har opplevd det motsatte og de har vokst 2 – 3 cm siden jeg kjøpte dem. Jeg har planer om å gjøre om den 310 literen til en elv/strømnings akvarium for det er artens rette habitat. Fortsetter de å vokse slik de gjør trenger de snart et slikt akvarium alene.
bjornik
Det ble hevdet da jeg kjøpte dem i 2001 .....


Skal være 2011
Godt nyttår til deg.

Har vel lest hele tråden din X antall ganger no, står mye godt her

Hilsen
Magnar
Magnar Ulvatn
Godt nyttår til deg. Har vel lest hele tråden din X antall ganger no, står mye godt her :) Hilsen Magnar


Godt nyttår også til deg og takk for hilsen

Hilsen
Bjørn Johan Kirksæther
Mine puntius denisonii
I innlegg 184 skrev jeg at de var blitt 9 cm lange, Ved flytting av dem til et annet akvarium i dag fikk jeg målt dem og de er 10 - 10,5. Arten blir 15 cm så mine er i ferd med å bli full voksen.
puntius denisonii var fin. Så de er snart fullvoksene? Men den var fin. Kansje jeg skal få meg
Martin Guppy Tilrem
puntius denisonii var fin. Så de er snart fullvoksene? Men den var fin. Kansje jeg skal få meg :)


Arten er flott i et akvarium og den anbefales.
Heckel paret i kveld
I kveld så jeg at de bukket til hverandre og det er første gang jeg har sett så dette bekrefter at det er et par. Som bilde viser går de hele tiden sammen og her spiser de JBL Discus granulat. Jeg senker sakte men sikkert pH og den er nå ca 6. Jeg lest nettopp om en akvarist som hadde senket pH helt ned til 4 og han skrev at Heckel Discusene ble mer og mer intens i fargene etter som pH blr lavere.
Heckel paret i dag 12 januar 2012
På første bilde ser vi fargedrakten hos hannen og på det andre fargedrakten hos hunnen i dag 12 januar 2012. pH ligger nå på 5,9. Fiskene ser så like ut i form og farger at det er vanskelig å se yttre forskjeller så mine angivelser av kjønnene er bare noe jeg tror. Det er bare en eventuell lek som vil vise kjønnene.
Jeg har liggende hvit sand for å bytte i akvariet, men slik fiskene reagerer ser ikke dette ut til å ha noen betydning. Her hilser de på hverandre og jeg vill ikke stresse dem med en omfattende omlegging av akvariet. Det er hunnen vi ser fremst i bilde.
Kjempe flotte bilder og intressant forum tråd.
Beurre blanc
Kjempe flotte bilder og intressant forum tråd. :)


Takk for det!
Heckel hannen bukker til hunnen
I dag var jeg heldig å fikk se og fotografere at hannen bukker til hunnen i typisk Discus hilsen. pH lå i går på 5,7. Det er først etter at pH kom under 6,5 at jeg begynte å se antydninger til hilsing, men først etter at den kom under 5,9 har jeg sett dette tydligere. Senkingen av pH fortsetter så nå er det store forventninger til den videre utvikling.
Fargedrakten hos heckel paret i dag tidelig.
Begge fiskene i paret har er kraftigere gul/orange farge spesielt i hode og bryst regionen om morgene enn de hadde tidligere som vist på bilde 1 og 2. De svømte rundt sammen i hele akvariet og ventet tydelig på mat.

Bilde 3 er tatt i det andre Heckel karet hvor pH er 6,3. Det viser fire av fiskene og er er grunnfargen rustrød og vi ser lite til den gul/orange som paret har.

Bildene er tatt kl. 5:20 i dag tidlig ca 20 minutter etter lyset kom på.
310 liters kar for puntius denisonii
Da har jeg fått satt opp 310 liters karet for mine 6 Puntius denisonii som bare de skal bebo.
Første bilde viser karet og hvordan det er innredet. Jeg har tenkt å få tak en større plante å sette til venstre slik at den dekker varmekolben som synes på bilde.
Bilde to viser hvordan de alt har begynt å svømme i formasjon. Siste bilde visedr farge og tegningene på fiskene slik de er i dag.
Akvariet er innredet med røtter, 2 store steiner, javabregner, javamose og flere asiatiske planter vil bli kjøpt til karet. Jeg har et EDheim filter og en kraftig innvendig pumpe med påmontert diffusor slik at det genereres oksygenrik vannstrøm i karet.
De 6 puntius denisonii
Ser ut til å trives i sitt nye kar. I dag var det full fres og det er tydelig at fiskene liker det større volum av vann å svømme i. Den invendige pumpen genererer mye luft til vann gjennom diffusoren. Arten er en elv fisk i sitt hjemland India og liker stort oksygen innhold i vannet i strømmende vann. Fiskene er som nevnt tidligere 10 - 10,5 cm og snart kjønnsmoden så det skal bli spennende å se om det skjer noe lek hos meg. Dette er en vanskelig art å oppdrette og det har skjedd noen tilfeldig oppdrett i akvarium
Heckel den optimale discus
Det er så fasinerende å studere historien rundt slekten Symphysodon som har sitt opphav i en prehistorisk urdiscus som var mye større enn dagens tre arter ca 60 cm. Den gang hadde Amazonas flere løp og et av dem svingte opp dagens Rio Negro område for til slutt å renne ut i Mexico Golfen, mulig i løpet til dagens Rio Orinoco vassdraget. Det andre hovedløpet fulgte dagens vassdrag ned mot Atlanterhavet.
De i dag sentrale områder av Amazonas var før den tid som et stort ferskvanns/brakkvannshav. Over millioner av år ble vannstanden redusert til dagens nivå, men dagens vannstands økning i regntiden på opptil 16 – 18 meter er et lite pust fra denne tiden.
Over tid utviklet det seg nye endemiske fiske arter etter hver som vannet trakk seg tilbake og etterlot seg leveområder for disse. Blant annet en urdiscus som utviklet seg videre til dagens grønne stammer som ble isolert i vest og sentrale områder av Amazonas, Heckel variantene som utviklet seg i Rio Negro området er den arten man mener likner mest likner i utseende på urdiscusen av de tre artene.
Overtid utviklet disse stammene sine særtrekk samt at brun, blå og rød S. haraldi utviklet seg i østlige deler av Amazonas området. Genetisk er Symphysodon aequifasciatus fjernest fra de to andre artene, hvor Symphysodon haraldi og Symphysodon discus er nærmest til hverandre og har over tid utviklet mange hybrider. Disse skiftningene etterlot seg også en større discus type i Rio Xingu området øst ved Atlanterhavet, den er noe genetisk forskjellig fra de andre S.haraldi variantene, men blir likevel angitt som en brun S. haraldi variant.
Så muligens er det nok riktig å anta at det er flere genetiske rettninger inne Discus arten som en gang i fremtiden som vitenskapelig kan defineres som arter av slekten Symphysodon. Om det blir 3 eller 5 , kanskje flere er vanskelig å si men dette er en art under utvikling til å bli flere arter.
Uansett den mest optimale Discus art/variant jeg har hatt i mine akvariet i mer en 40 år som akvarist er nok disse Heckel Discusene fra Rio Negro. I dag så jeg igjen at de bukket og hilste på hverandre, en fantastisk opplevelse. Atferd hos vilt fanget Discus er en opplevelse for live å studere.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap