Lettere forvirret veteran! (side 10)

Hei!

Da er det nye saltvannsakvariet offisielt innviet idag. Nettop satt inn korallene oppi karret. Fiskene og de andre dyra venter i bøtta til temperering og aklimatisering

Litt teknisk: Akvariet er et ombygget 220 liters MP panorama hjørneakvarium fra produsenten Eheim.

Det er borret i bakkant og satt inn en durso standpipe løsning med en 32 mm tankgjennomføring. Det er limt inn en avrenningsplate i bakkant, bekledd med Back To Nature Slimline bakgrunn og en overrenningskam. Både avrenningsrør og retur er forsynt med stengekraner.

Returen er en AM Oceanrunner 2500, som går i 25 mm rør opp til karret. Sumpen er på 64 liter. (det var det eneste jeg hadde tilgjengelig som passet inn under skapet).

Skummeren er en Tunze DOC 9011

Til sirkulasjon benyttes det 4 stk Boyu Nanostream pumper på 2500 lt/t samt 2 Resun wawer 2000.

Akvariet blir belyst med en Boyu HQI på 150 watt, med 2x24 watt Actinic T-5 og 2x Blue LED spots og kjølevifte i lampa.

Det er ikke planlagt så mye øvrig teknisk i dette oppsettet. Dette skal være et basic oppsett. Skal sette istand en Deltec kalkvannsmixer og en AM osmolator, samt en Boyu switch til pumpestyring.

Av fisker oppi karret nå er det følgende: 2 stk Ocellaris klownefisker (Nemo), 2 stk blå frøkenfisker, 1 Bangai kardinal og en African Flameback dvergkeiser.

Annet levende: Det er 5 stk slangesjøstjerner, 5-6 eremittkrepser, 1 langpigget sjøpinnsvin, 1 stor algespisende snegle, mange små snegler samt et par sandvendende snegler oppi her foreløpig

Mvh JRR
Er rimelig fornøyd med dette oppsettet her sjøl ja

Gjenstår bare noen små finjusteringer av saltnivået så er alt perfekt.

Hadde en butikkrunde igår kveld for å finne ei vannkanne/flaske jeg kunne få pressa inn under skapet til vannpåfylling. Det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjordt. Fant tilfeldigvis ei 10 liters kanne under trappa her hjemme, som var smal nok til å gå inn under skapet ved siden av sumpen.

Mye rart en samler på seg gitt

Regner med å fylle på litt oppi karrret etter en liten Sverige/Danmarkstur neste helg

Mvh JRR
Tenkte det var på sin plass med noen bilder.

Hei igjen!

Tenkte det var på tide å oppdatere litt igjen nå.

Akvariet har stått og gått i et par uker nå, uten de helt store problemene. Må si meg ganske fornøyd med oppsettet igrunn. Måtte bytte skummer, da Tunze skummeren plutselig hadde stoppa her av en eller annen merkelig grunn.

Er nå tilbake på Aqua-Medic sine skummere igjen, da jeg hadde flere Blue 500 skummere liggendes her fra før. De virker nå i hvertfall

Var en tur i Gøteborg i helgen på fiskeshopping

Det ble med betydlige mengder med hjem for så si det sånn
Skulle jo ikke bare handle til meg sjøl, men skulle ha med en del til noen andre også.
Men fant da i det minste en del godbiter til mitt akvarium:

Amblyeleotris yanoi (Flagtail shrimp goby)
Amblyeleotris wheeleri (Wheeler`s shrimp goby)
Ctenogobiops tangaroai (Tangaroa goby)
Stonogobius nematodes (Highin banded goby)
Nemateleotris decora (Purple firefish)
Nemateleotris magnifica (Fire fish, fire goby)
Zebrasoma scopas (Brown tang)
Calcinus elegans (Electric blue hermit crab)
Trochus histrio (Banded trochus snail)
Tecthus fenestratus (Turban snail)
Turbo brunneus (Zebra turbo snail)
Ophiolepis superba (Serpent Sea Star, Fancy Tiger Striped)
Ophiomastix sp (Red hair) (Brittle Sea Star, Fancy Red)
Sarcophyton sp Colony (Mushroom leather coral)

Detta var bare til mitt karr

Siden jeg har en stor forkjærlighet til gobyer så var vel det det som jeg kikket mest på der nede hos Gøran på Ciklidhuset i Lerum.

Ellers så fant jeg jo noen nydelige Haplosternum maller som jeg bare måtte ha med meg hjem til ferskvannskarret

Vi kjørte fra noen poser med fisker og reker, så vi måtte snu etter en halvtime og kjøre ned igjen da Gøran ringte. Det ble halvannen time extrakjøring og jeg hadde mest lyst til å kaste den forbanna GPS`n ut av vinduet da den bare kranglet. Må visst se å få oppdatert det nye veinettet i Gøteborg på gps`n. Etter mye rot og feilnavigering så var vi tilbake igjen.

Vi fikk med oss posene og la på vei hjemover.
Nå var det jo såpass sent a vi neppe ville rekke Svinesund på veien hjem før de stengte, så da landa vi på Torp senteret utenfor Uddevalla isteden.
Her ble det både kyllingfilet, godis og litt øl. Systembolaget hadde vi gjort unna litt tidligere på dagen på vår ferd nedover

Uheldigvis så rakk vi jo ikke 23 ferga fra Moss, og måtte derfor stå i tre kvarter å vente på siste ferja. Uheldigvis så hadde vi noen ungdommer i en WW Passat ved siden av oss som syns det var festlig å danse på taket og bak i kofferten og spille musikk for fulle mugger til ferga gikk. Hadde mest lyst til å kaldkvele de tullingene, men så sier makkeren min at, var ikke vi sånn en gang i tiden vi også da?. Hm! Begynner alderen å tynge på mon tro?

Vel! Etter noen nattetimers temperering og plassering av fisk, koraller og dyr så var det bare å legge seg til å sove noen timer

Mvh JRR

Ja hva har man ikke ferie til...

Idag har jeg fått flyttet det meste av møbelemanget, nå står det bare igjen fisk og annet småting + senga da selvfølgelig.

Blir ett par tomme akvarier når jeg er ferdig, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem ennå. Låne bort eller noe slikt kanskje?
Synd å skulle drepe plantene som har festet seg så fint på det ene akvariet..

Siste ferieuka her nå for meg. Så er det rett på pinebenken igjen

Har ikke fått ferdig ombygginga av reolen i gangen til badet ennå. Men det overgrodde karret hadde vært morsomt å la leve videre her da. Kan sikkert låne det litt jeg

Hadde besøk her igår kveld av Lillian og Martin (to ferskinger på saltvann) og da ble det fotografert litt i fra karret mitt. Legger ut noen bilder her

Mvh JRR

Bilde 1: Display av karret
Bilde2: Aqua-Medic Blue 500 protein skummer
Bilde3: African Flame Back Dvergkeiser

Noen til

Bilde1: Green hairy giant mushroom Rhodacthis indorsinensis
Bilde2: Orangespotted shrimp goby Amblyeleotris guttata
Bilde3: Purple firefish Nemateleotris decora
Morro med saltvann, for det er jo så mye fint å ta bilder av
Når det er mat på gang så er Yellow watchman gobyen veldig fotogen av seg
mye tøff fisk i saltvann gitt.

Flotte bilder

Espen
Tar du begge to da?
Det overgrodde har du jo hatt en gang før og.
Anne! Nei har ikke plass til begge da vøtt. Sett heller et av de opp hos Rina da vel
Kan sikkert få satt opp det overgrodde karret over reolen i gangen ved badet.

Mye tøff fisk i saltvann Espen

Fikk litt hjelp med fotograferinga

Mvh JRR
De står jo i en reol. :/

Rina har 70 literen min, vi strevde med den igår.

Kanskje jeg bare får smugle hele greia hit og håpe bror min ikke er nede å sjekker eller finner det ut fra andre...
En dag må jeg få tatt turen bortover og besøkt deg.
Anne!

Hvis du skal skjule det for broren din at du har mer enn bare den 60 literen, da er det jo kjempelurt å legge det ut til offentlig skue på akvarieforumer og Facebook da

Roy Fredrik! Velkommen

Har bytta tlf siden sist. Det nye er: 98155173

Ellers i det siste så var jeg en tur i Hallingdal igår og henta meg noen reoler med gamle Akvastabil 128 litere som jeg skal bygge om og sette istand til saltvannsreol nede i kjelleren. Laaang og slitsom tur med den fordømte gps greia som skulle ha meg på ville veier som vanlig. Den gikk nesten ut av vinduet igår kveld

Tok en liten stopp innom Hokksund (selv der ville den elektroniske veiviserdritten rote det til) og hente en stor og flott Maxima mussling.

Note to self: Stol aldri på elektroniske dippedutter som viser veien

Mvh JRR
Glemte å legge ved bilde av fangsten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap