- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- FerskFisk (side 10)
FerskFisk (side 10)
Jeg tenker det holder med det du brukte sist...du skal tross alt ikke ha noen kjempebelastning i karet ditt.
En annen liten "villfarelse" er at vi bytter vann for nitratets skyld. Og det gjør vi, selvsagt...men det hoper seg opp andre ting i karet også : organiske forbindelser, og...ja, nettopp...bakterier.. I tillegg gir vannbytter påfyll av stoffer som aktive mineraler og sporstoffer.
En annen liten "villfarelse" er at vi bytter vann for nitratets skyld. Og det gjør vi, selvsagt...men det hoper seg opp andre ting i karet også : organiske forbindelser, og...ja, nettopp...bakterier.. I tillegg gir vannbytter påfyll av stoffer som aktive mineraler og sporstoffer.
Postet 29.01.16 kl 23:05
Endret: 29.01.16 kl 23:06
SilverShadedJeg tenker det holder med det du brukte sist...du skal tross alt ikke ha noen kjempebelastning i karet ditt. En annen liten "villfarelse" er at vi bytter vann for nitratets skyld. Og det gjør vi, selvsagt...men det hoper seg opp andre ting i karet også : organiske forbindelser, og...ja, nettopp...bakterier.. ;-) I tillegg gir vannbytter påfyll av stoffer som aktive mineraler og sporstoffer.
14 dråper(som i går) tok meg bare til 1.5ppm er vel litt lite etter 45 minutter
droppet 2 til og nyter livet..
kalkisen sier jo (3/80) *17 og det blir rundt 13-14 dråper (0.64ml)
18 dråper ved oppstart tok meg til ca 3.5ppm
Mulig jeg har bomma med vannmengden? Ikke så mye at det har noen særlig betydning likevel. Tar vel i verste fall bare lengre tid før tanken er ferdig
Postet 30.01.16 kl 00:41
Snorkelsnus
Ok, la til et brukernavn og så dårlig fantasi som jeg har så..
Men bildet var fint da. Flott forum, jeg antar jeg ikke har gjort meg kjent med riktig alt her enda :p
Men bildet var fint da. Flott forum, jeg antar jeg ikke har gjort meg kjent med riktig alt her enda :p
Postet 30.01.16 kl 01:23
Postet 30.01.16 kl 01:46
Postet 30.01.16 kl 02:06
Vannverdier
Dråpetest
NH4 = 0.05-
Strips
pH = 7.6
Kh = 4ºd
GH = 6
NO2 = 20 ??
NO3 = 120 +-
strips... men det er skyhøyt.. bytte vann igjen?
tenker bytte 50% og dumpe 12-14 dråper salmi. Tror vi lager nok NO nå..
tips? er jeg på riktig spor ? :p
NH4 = 0.05-
Strips
pH = 7.6
Kh = 4ºd
GH = 6
NO2 = 20 ??
NO3 = 120 +-
strips... men det er skyhøyt.. bytte vann igjen?
tenker bytte 50% og dumpe 12-14 dråper salmi. Tror vi lager nok NO nå..
tips? er jeg på riktig spor ? :p
Postet 30.01.16 kl 23:24
Postet 30.01.16 kl 23:29
SilverShadedJa, sporet er det forsåvidt ikke noe feil på, men hvorfor driver du fremdeles med stripsene ? Har veldig vondt for å ta de målingene alvorlig....trodde du hadde bestilt dråpetester for lengst ?
dråpetesten ph går til 7.6 og jeg har stipsa så mye at jeg ser det er ikke noen endring. Det er ikke innafor skalaen enda i alle fall. Samme med NO testene, dem veit vi jo er skyhøye og jeg ser det også. Strips er langt fra nøyaktig men så lenge jeg bruker dem såpass fort vil jeg da få noenlunde samme resultat hver gang og kan således se utfiklingen... tror jeg da :p ..så hvorfor bruke dråper på dem. Eller hvilken test tenkte du
på? Har jo GH og KH
Postet 30.01.16 kl 23:32
har testa med strips sammen med dråpene hele veien egentlig. For å bruke dem. Og jeg ser jo at det er ikke så innmari galt fra dråpene. Det har vært noen få ganger jeg har klødd meg litt i huet av dem, og en gang var den helt off!
Men det er dråpetestene jeg har brukt i referansene mine, om jeg ikke har skrevet at det er strips da
har bestilt refill til JBL testene,.. :p
Men det er dråpetestene jeg har brukt i referansene mine, om jeg ikke har skrevet at det er strips da
har bestilt refill til JBL testene,.. :p
Postet 30.01.16 kl 23:36
Endret: 30.01.16 kl 23:37
Postet 30.01.16 kl 23:50
Postet 31.01.16 kl 00:14
Postet 31.01.16 kl 00:22
Jaja, det har jeg jo selv sagt at det ikke er noen vits i å bruke dråper med skyhøy NO2. Men NO3 må du bruke dråper til. Jeg er bare litt engstelig for at folk skal tro at strips-testing er vanlig prosedyre.
Og neida....jeg gir ikke opp i første sving (En favoritt-låt hos meg, det der !)
Ja, bytt vann...det tar ned både NO2 og NO3.
Og neida....jeg gir ikke opp i første sving (En favoritt-låt hos meg, det der !)
Ja, bytt vann...det tar ned både NO2 og NO3.
Postet 31.01.16 kl 00:27
Endret: 31.01.16 kl 00:28
SilverShadedJaja, det har jeg jo selv sagt at det ikke er noen vits i å bruke dråper med skyhøy NO2. Men NO3 må du bruke dråper til. Jeg er bare litt engstelig for at folk skal tro at strips-testing er vanlig prosedyre. Og neida....jeg gir ikke opp i første sving ;-) (En favoritt-låt hos meg, det der !) Ja, bytt vann...det tar ned både NO2 og NO3.
Strips ble jo så varmt anbefalt så jeg raska med meg en sånn første dagen. Bare å bruke opp. Men dråpetester er det som må til!
Jeg bytta vann 50%. Fylte opp tanken igjen til 17 liter og tilsatte bare 13 dråper salmi.
I teorien min vil jeg da kanskje hemme bakteriene som produserer nitritt. Nitritt/nitrat har jeg nok av har jeg nok av nå, etter to vann bytter på to dager. Men kan jo ikke slanke kulturen sånn at det vil svinge tilbake. Så får prøve holde den vedlike, kanskje minske den litt med litt mindre salmi?
Postet 31.01.16 kl 01:02
Endret: 31.01.16 kl 01:02
Postet 31.01.16 kl 01:16
Postet 31.01.16 kl 01:44
Har i kveld laga jeg meg en liten mini DWC aquaponic, ikke noe levende av noe slag oppi der. Har forsøkt tette til på toppen, så minst mulig lys slipper ned i tanken. Denne ble på 20 liter vann. Må nå finne meg en ny lyskilde.
Trenger et annet lys, det jeg får på ebay virker som er veldig varm og er mer et blomstringslys. Simulerer sensommer og jeg reduserte lysmengden for å unngå mest mulig alger. Kaktusen min blomstra. Jeg trenger først og fremst et lys som fremmer vekst. Simulere vårsola. Leter... etter budget løsninga.
For nå vil jeg ha en helt ren tank til planten som jeg har tenkt å dyppe i reketanken etter hvert. Der vil jeg plassere gode kandidater og la de få kjøre noen runder med rent vann tilsatt kun Happy-Life PLANT som gjødsel. Må undersøke den jordbæra igjen, hva er optimalt,.. husker jo ikke hva jeg spiste til middag... Men husker jeg måtte forsøke legge meg på pH 6.5 til 7, helst akkurat mellom :p I forhold til livet nede i tanken, rekene. Og så må jeg finne en næringskilde som passer/supplerer
Setter også sammen en DIY co2..konstruksjon :p til DWC balja så plantene koser seg maks. Det passer perfekt å plassere på den ene siden av balja. Så ALT blir innafor den ytterste. Aldri mere vannsøl :/
Denne gangen lagde jeg en dobbel balje variant. Kjedelig med vannlekkasje. Den er ikke stor, men med plass til 5-6 planter, som cherry tomater, chilli, jordbær, blåbær eller kanskje bare en diger Lactuca sativa? Hele balja kan fint stå skjerma ute også om du er så heldig å ha en veranda. Men planen med akkurat denne var å ikke forurense den eller plantene på noen måte sånn at en overgang til et akvarie blir .. mest mulig fornuftig? :p Har jeg for mye fritid??
[HTML][/HTML]
Trenger et annet lys, det jeg får på ebay virker som er veldig varm og er mer et blomstringslys. Simulerer sensommer og jeg reduserte lysmengden for å unngå mest mulig alger. Kaktusen min blomstra. Jeg trenger først og fremst et lys som fremmer vekst. Simulere vårsola. Leter... etter budget løsninga.
For nå vil jeg ha en helt ren tank til planten som jeg har tenkt å dyppe i reketanken etter hvert. Der vil jeg plassere gode kandidater og la de få kjøre noen runder med rent vann tilsatt kun Happy-Life PLANT som gjødsel. Må undersøke den jordbæra igjen, hva er optimalt,.. husker jo ikke hva jeg spiste til middag... Men husker jeg måtte forsøke legge meg på pH 6.5 til 7, helst akkurat mellom :p I forhold til livet nede i tanken, rekene. Og så må jeg finne en næringskilde som passer/supplerer
Setter også sammen en DIY co2..konstruksjon :p til DWC balja så plantene koser seg maks. Det passer perfekt å plassere på den ene siden av balja. Så ALT blir innafor den ytterste. Aldri mere vannsøl :/
Denne gangen lagde jeg en dobbel balje variant. Kjedelig med vannlekkasje. Den er ikke stor, men med plass til 5-6 planter, som cherry tomater, chilli, jordbær, blåbær eller kanskje bare en diger Lactuca sativa? Hele balja kan fint stå skjerma ute også om du er så heldig å ha en veranda. Men planen med akkurat denne var å ikke forurense den eller plantene på noen måte sånn at en overgang til et akvarie blir .. mest mulig fornuftig? :p Har jeg for mye fritid??
[HTML][/HTML]
Postet 31.01.16 kl 03:19
Endret: 31.01.16 kl 03:24
Klin umulig å legge til html her
her da, om noen skulle ønske å se hva jeg har kåla med i kveld
La inn et par luftsteiner og en stålkrane fra ebay..hmm..
baljene fra klasern
tilpassa toppen
beskyttelse
Gammel akvariepumpe og potter. Done
her da, om noen skulle ønske å se hva jeg har kåla med i kveld
La inn et par luftsteiner og en stålkrane fra ebay..hmm..
baljene fra klasern
tilpassa toppen
beskyttelse
Gammel akvariepumpe og potter. Done
Postet 31.01.16 kl 03:28
Endret: 31.01.16 kl 03:37
Postet 31.01.16 kl 03:58
Postet 31.01.16 kl 23:28