- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 100)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 100)
I dag har jeg tømt og vasket det siste karet som sto i reolen i vaskekjelleren.Deilig å slippe å styre med vannbytter der ,det ble for tungvindt i lengden. Så nå er det et til kar mindre ihvertfall,blir nok et par til etterhvert.
Men dette karet skal stå tomt som et reservekar hvis det en eller annen gang blir behov for det.
Ellers har jeg bestemt meg for å bruke en maxi-jet pumpe i det nye karet som skal komme .
Har bestilt litt ekstrautstyr til denne,bl. annet en greie til å sette på utblåserrøret så det det ikke blir for kraftig stråle
Bestilte også 2 filterklosser ,en grov og en mellomgrov,vet ikke helt hvilken jeg skal bruke ennå. Denne skal settes på maxi-jet for å ha god filterkapasitet
Men dette karet skal stå tomt som et reservekar hvis det en eller annen gang blir behov for det.
Ellers har jeg bestemt meg for å bruke en maxi-jet pumpe i det nye karet som skal komme .
Har bestilt litt ekstrautstyr til denne,bl. annet en greie til å sette på utblåserrøret så det det ikke blir for kraftig stråle
Bestilte også 2 filterklosser ,en grov og en mellomgrov,vet ikke helt hvilken jeg skal bruke ennå. Denne skal settes på maxi-jet for å ha god filterkapasitet
Postet 18.04.11 kl 21:23
Endret: 18.04.11 kl 21:30
Postet 23.04.11 kl 22:57
Postet 24.04.11 kl 13:09
Postet 24.04.11 kl 13:37
Fortsatt god påske til dere og ,bra at dere var fornøyd med plantene .
Liker disse veldig godt selv og et pluss at de vokser fort
Oppdaget i dag en liten tass i Adolfoi-karet ,så nå er det 2 stk. av de
Liker at det kan vokse opp yngel i foreldrekaret og siden dise er så utrolig flinke til å gjemme eggene sine,så passer det meg veldig bra
Holder på å finne ut hvilke fisker som skal omplasseres når det nye karet kommer i hus. Så det ser ut til at disse skal få være der de er. Dette karet ser ut til å fungere veldig bra ,dukker stadig opp nye jeger-snegle-barn og Sakura-rekene ynger stadig vekk. Et kar utelukket fra ommøblering
Vurderer å sette sp. black sammen med green laserne i det nye og å flytte Venesuelanusene ned i 222 literen i stedenfor de sorte.
For det første vil disse gi en fin kontrast fargemessig men det som frister litt er å få de grønne og Venesuelanusene til å bli litt mindre sky.
I 222 literen går det også Sterbai og disse er ikke sky og vil forhåpentligvis lokke de andre frem i lyset også.
Det sammen gjelder sp. black,disse er også fremme hele tiden og da bli "lokkemat" for de grønne
Liker disse veldig godt selv og et pluss at de vokser fort
Oppdaget i dag en liten tass i Adolfoi-karet ,så nå er det 2 stk. av de
Liker at det kan vokse opp yngel i foreldrekaret og siden dise er så utrolig flinke til å gjemme eggene sine,så passer det meg veldig bra
Holder på å finne ut hvilke fisker som skal omplasseres når det nye karet kommer i hus. Så det ser ut til at disse skal få være der de er. Dette karet ser ut til å fungere veldig bra ,dukker stadig opp nye jeger-snegle-barn og Sakura-rekene ynger stadig vekk. Et kar utelukket fra ommøblering
Vurderer å sette sp. black sammen med green laserne i det nye og å flytte Venesuelanusene ned i 222 literen i stedenfor de sorte.
For det første vil disse gi en fin kontrast fargemessig men det som frister litt er å få de grønne og Venesuelanusene til å bli litt mindre sky.
I 222 literen går det også Sterbai og disse er ikke sky og vil forhåpentligvis lokke de andre frem i lyset også.
Det sammen gjelder sp. black,disse er også fremme hele tiden og da bli "lokkemat" for de grønne
Postet 24.04.11 kl 14:28
Postet 24.04.11 kl 14:45
Gleder meg veldig til å få det i hus nå kjenner jeg
Ungdommer av de grønne pleier å være veldig lite sky ,så det ser ut til at de blir litt mer tilbaketrukken i voksen alder. Det jeg ser med alle coryene mine igrunnen er at når de går i større selskapskar,så er de på farten hele tiden. Men når de er i mindre artskar og da som regel alene,så blir mange av de sky og lite fremme. Dette gjelder ikke alle, men noen av de. Så egentlig burde coryer gå i store kar for å virkelig trives ser det ut til.
Ungdommer av de grønne pleier å være veldig lite sky ,så det ser ut til at de blir litt mer tilbaketrukken i voksen alder. Det jeg ser med alle coryene mine igrunnen er at når de går i større selskapskar,så er de på farten hele tiden. Men når de er i mindre artskar og da som regel alene,så blir mange av de sky og lite fremme. Dette gjelder ikke alle, men noen av de. Så egentlig burde coryer gå i store kar for å virkelig trives ser det ut til.
Postet 24.04.11 kl 15:47
Ja du har noe å glede deg til, laaange kar er skikkelig fine, artige å innrede og coryene ser ut til å like dem
Jeg har en fått en litt annen erfaring med cory og skyhet i det siste, de er ikke skye som små, så blir de skye men etter første lek blir de skikkelig sosiale av seg. Jeg vet ikke om det er en tilfeldighet men både concolor, oiapoquensis og tukano var fisk vi omtrent ikke så før første lek, i ettertid kan jeg sitte med nesa helt inntil glasset mens de tøffer rundt og driver med sitt
Du er ikke redd green laser og sp. black kan krysse seg hvis de går sammen?
De er vel ganske nært beslektet vil jeg tro.
Jeg har en fått en litt annen erfaring med cory og skyhet i det siste, de er ikke skye som små, så blir de skye men etter første lek blir de skikkelig sosiale av seg. Jeg vet ikke om det er en tilfeldighet men både concolor, oiapoquensis og tukano var fisk vi omtrent ikke så før første lek, i ettertid kan jeg sitte med nesa helt inntil glasset mens de tøffer rundt og driver med sitt
Du er ikke redd green laser og sp. black kan krysse seg hvis de går sammen?
De er vel ganske nært beslektet vil jeg tro.
Postet 24.04.11 kl 16:17
I den perioden de er i lekshumør ,så er de veldig sosiale og bryr seg ikke om jeg står foran de . Denne perioden kan vare ganske lenge før de plutselig begynner å bli sky igjen.Ikke så lett å forstå seg på de til tider
Er egentlig ikke så redd for at det skal skje krysninger med de ,de er gode grupper begge to og trenger vel ikke å blande inn andre enn seg selv ved evt. lek
Men selvfølgelig ,hvis det er antygning til noe som helst ,så må de skilles .
Når det gjelder det lange karet ,så er det altså du som har fristet meg til å få et sånt i hus
Føler litt ufordring med tanke på å innrede det ,men finner vel ut litt etterhvert når jeg kommer i gang.
Postet 24.04.11 kl 18:39
Ja det kan nok være noe i det med lekshumøret, oiapoquensis holder jo på jevnlig og har gjort det lenge. Får håpe det er det som gjør tukanoene mindre skye også
Det med skyhet er nok litt artsbetinget og eventuelt omgivelsesbetinget, noen cory fins jo ikke skye i det hele tatt mens andre endrer adferd etter hvilket kar de går i
Det med skyhet er nok litt artsbetinget og eventuelt omgivelsesbetinget, noen cory fins jo ikke skye i det hele tatt mens andre endrer adferd etter hvilket kar de går i
Postet 24.04.11 kl 19:46
Rita RevestrekJa det kan nok være noe i det med lekshumøret, oiapoquensis holder jo på jevnlig og har gjort det lenge. Får håpe det er det som gjør tukanoene mindre skye også ;) Det med skyhet er nok litt artsbetinget og eventuelt omgivelsesbetinget, noen cory fins jo ikke skye i det hele tatt mens andre endrer adferd etter hvilket kar de går i :)
Støtter deg her Rita
Gleder meg foresten veldig til Oiapoquensisène blir leksmodne ,de er bare så fine og disse er så langt ikke sky i det hele tatt
Postet 24.04.11 kl 20:03
Postet 26.04.11 kl 22:33
Postet 26.04.11 kl 22:42
Har nå fått beskjed om at karet kommer i morgen,men får nok ikke hentet det før lørdag siden jeg jobber til kl.20 den dagen.
Men det gjør for så vidt ingenting for jeg er så trøtt å sliten for tiden at alt er et ork
Håper det kommer seg litt når karet har kommet i hus og at inspirasjonem stiger litt.
Legger ut et bilde av Sakura-reken ved foringstid,det myldrer av de og det er jeg veldig fornøyd med.
Men det gjør for så vidt ingenting for jeg er så trøtt å sliten for tiden at alt er et ork
Håper det kommer seg litt når karet har kommet i hus og at inspirasjonem stiger litt.
Legger ut et bilde av Sakura-reken ved foringstid,det myldrer av de og det er jeg veldig fornøyd med.
Postet 28.04.11 kl 15:42
Endret: 28.04.11 kl 15:59
Postet 29.04.11 kl 00:17
Anders Dammså gøy at karet kommer i morra da! blir spennende når du får det i hus! og herregud så mange reker! hehe det var litt stilig :) jeg ser min ene reke har egg, så håper på noen små etterhvert, kan coryer spise småreker forresten ? ses på jobb i morra!
Ja de er litt av et syn når de samles ,ikke alle er med heller .
Har aldri opplevd at coryer spiser reker,har jo reker og rekeyngel i flere kar.så regner de for trygge samboere.
Snakkes i morgen ja
Postet 29.04.11 kl 00:25
Postet 29.04.11 kl 07:24
Postet 29.04.11 kl 08:03
Er vel ikke så mye å holde hemmelig tenker jeg
Det koster nesten 1500 for et helglasskar i denne str.
Kunne fått det billigere et par andre steder, men da ville det kommet frakt i tillegg.
Så da var det like godt å kjøpe lokalt.
Har ellers fått satt pumpen sammen,måtte kutte litt på filtersvampen da den ble litt for høy. Men det er en solid kloss like vel ,,den står nå å godgjør seg i en bøtte med filtergørr fra et par andre kar.
Det koster nesten 1500 for et helglasskar i denne str.
Kunne fått det billigere et par andre steder, men da ville det kommet frakt i tillegg.
Så da var det like godt å kjøpe lokalt.
Har ellers fått satt pumpen sammen,måtte kutte litt på filtersvampen da den ble litt for høy. Men det er en solid kloss like vel ,,den står nå å godgjør seg i en bøtte med filtergørr fra et par andre kar.
Postet 29.04.11 kl 13:26
Postet 29.04.11 kl 13:48