- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 105)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 105)
Postet 03.08.08 kl 21:48
Det er litt av et syn når det er fôringstid i karet jeg har med en skokk egenoppdrettede Corydoras C140 ungfisk!
Det er 175 stk der, og egentlig min dårlige samvittighet i sommer. De burde vært flyttet forlengst til større innkvartering, men alt av prosjekter ligger på stedet hvil under sommertiden :p Plaster på såret er noe hyppigere vannbytter enn de andre får.
Her er det altså fôringstid, og bildene er tatt i dag.
Som man ser; fiskene stabler seg i etasjer for å komme til maten
Morsomt å se på. Det er diskusgranulat på menyen her.
Det er 175 stk der, og egentlig min dårlige samvittighet i sommer. De burde vært flyttet forlengst til større innkvartering, men alt av prosjekter ligger på stedet hvil under sommertiden :p Plaster på såret er noe hyppigere vannbytter enn de andre får.
Her er det altså fôringstid, og bildene er tatt i dag.
Som man ser; fiskene stabler seg i etasjer for å komme til maten
Morsomt å se på. Det er diskusgranulat på menyen her.
Postet 04.08.08 kl 20:17
Endret: 04.08.08 kl 20:18
Postet 04.08.08 kl 20:22
Postet 04.08.08 kl 22:43
Dagens bilder av P. zigzag yngelen
Jeg har egentlig ikke synes de har vokst eller utviklet seg noe, men i dag så jeg forskjell på bilder tatt for en ukes tid siden og de i dag. De er liksom ikke blitt så veldig mye større, har jeg gått og tenkt, men de har det - bittelitt Fasongen deres har endret seg iallefall.
Bildene er tatt et par timer etter at jeg fôret med levende nyklekt artemia. Se på de fine magene
Jeg har egentlig ikke synes de har vokst eller utviklet seg noe, men i dag så jeg forskjell på bilder tatt for en ukes tid siden og de i dag. De er liksom ikke blitt så veldig mye større, har jeg gått og tenkt, men de har det - bittelitt Fasongen deres har endret seg iallefall.
Bildene er tatt et par timer etter at jeg fôret med levende nyklekt artemia. Se på de fine magene
Postet 05.08.08 kl 20:29
Endret: 05.08.08 kl 20:30
Tetra-yngelen deler akvarium (45 liter) med en koloni Red Bee x CRS reker. I starten var jeg fryktelig bekymret, fordi det så faktisk ut som rekene ville ta yngelen. Rekene krabbet opp til overflaten, snudde seg opp ned, og satt så der og "fisket" i vei i overflatevannet med klørne sine. Det ser ut som de forsøker å sope til seg noe. Jeg er fremdeles usikker på om det er/var yngel eller yngelfôret de ville ha tak i.... Kanskje de tok noen yngel? Det er jo ikke mange igjen av tetrayngelen (som jeg kan se iallefall) sett ifht antallet som fantes på plantebladet jeg flyttet over.
Slik sitter rekene og "fisker" i vei, de blir helt gale når jeg mater yngelen. Så små som tetrayngel er, så kan en reke lett grabbe den i klørne sine... Noen som har synspunkter eller teorier om det kan skje?
En til av rekene som bor sammen med tetraynglene.
En eldre bror eller søster av de små tetraynglene. Denne og en til har vokst opp på egenhånd i 128 literen med de voksne, den er vel ca halv str av voksen str nå.
Slik sitter rekene og "fisker" i vei, de blir helt gale når jeg mater yngelen. Så små som tetrayngel er, så kan en reke lett grabbe den i klørne sine... Noen som har synspunkter eller teorier om det kan skje?
En til av rekene som bor sammen med tetraynglene.
En eldre bror eller søster av de små tetraynglene. Denne og en til har vokst opp på egenhånd i 128 literen med de voksne, den er vel ca halv str av voksen str nå.
Postet 05.08.08 kl 20:35
Endret: 05.08.08 kl 21:58
Nye reker ankommet! :-) Blå Tigerreker!
I dag kom mine nye reker i posten;
20 stk Blå tiger-reker!
Åh så lekre de er! Utrolig flotte
Dette blir spennende. Jeg holder på med akklimatisering enda, men nå er det straks utslipp. Da skal jeg ta noen bedre bilder av dem med macrolinse.
Her er akvariet de skal i (kubisk 31 liter). Det er rekene som henger på kanten i plastboksen der, driver akklimatiseringen på den måten.
20 stk Blå tiger-reker!
Åh så lekre de er! Utrolig flotte
Dette blir spennende. Jeg holder på med akklimatisering enda, men nå er det straks utslipp. Da skal jeg ta noen bedre bilder av dem med macrolinse.
Her er akvariet de skal i (kubisk 31 liter). Det er rekene som henger på kanten i plastboksen der, driver akklimatiseringen på den måten.
Postet 06.08.08 kl 20:06
Endret: 06.08.08 kl 20:09
Hei Mona
Det ser ut som om yngelen spiser, ja! sjekk den artemia-magen
Får ikke håpe at det viser seg at rekene tar yngelen. Jeg tror vel helst at de er på jakt etter maten, men man vet jo aldri med mindre man ser hva de holder på med!
Gratulerer med nye reker!! Disse er neste på min ønskeliste også
Gleder meg til bilder! Karet ble forresten kjempefint!!
Det ser ut som om yngelen spiser, ja! sjekk den artemia-magen
Får ikke håpe at det viser seg at rekene tar yngelen. Jeg tror vel helst at de er på jakt etter maten, men man vet jo aldri med mindre man ser hva de holder på med!
Gratulerer med nye reker!! Disse er neste på min ønskeliste også
Gleder meg til bilder! Karet ble forresten kjempefint!!
Postet 06.08.08 kl 20:22
Hei Mona,
det var bra at rekene har klart seg bra under transporten. Akvariet ser fint ut for de. Kva bunnsubstrat bruker du i karet? Eg har også ett kar med mørkeblå tiger og svart bunnsubstrat men syns det er ikke optimalt pga av lite kontrast. Rekene blir nesten usynlig.
Det er usannsynlig at RB eller CRS spiser levende fiskeyngel. Eg har aldri sett sjølv eller hørt at rekene jakter på fisk. Og da spiller det vel nesten ingen rolle kor små de er. Kunne ønske meg av og til at de spiser opp andre smådyr som kryper rundt i rekeakvarier som man aldri ser når man pleier fisk. Disse hoppekreps som eg mener er delvis endå mindre enn fiskelarver men CRS viser ingen interesse. Men fiskemat på overflaten, ja da kommer de opp og prøve seg.
Lykke til med Blå Tiger!
det var bra at rekene har klart seg bra under transporten. Akvariet ser fint ut for de. Kva bunnsubstrat bruker du i karet? Eg har også ett kar med mørkeblå tiger og svart bunnsubstrat men syns det er ikke optimalt pga av lite kontrast. Rekene blir nesten usynlig.
Det er usannsynlig at RB eller CRS spiser levende fiskeyngel. Eg har aldri sett sjølv eller hørt at rekene jakter på fisk. Og da spiller det vel nesten ingen rolle kor små de er. Kunne ønske meg av og til at de spiser opp andre smådyr som kryper rundt i rekeakvarier som man aldri ser når man pleier fisk. Disse hoppekreps som eg mener er delvis endå mindre enn fiskelarver men CRS viser ingen interesse. Men fiskemat på overflaten, ja da kommer de opp og prøve seg.
Lykke til med Blå Tiger!
Postet 06.08.08 kl 20:42
Det var litt vrient å forsøke macrofotografering av nyutslippte reker, gitt
De raser rundt og peller på alt og har det fryktelig travelt med å undersøke alt i sine nye omgivelser.
Men her er iallefall de bildene jeg greide.
Det er selvsagt ikke alle som er helt blå, mange "Blå Tigerreker" er faktisk brunbeige men fremdeles med tigerstripene i behold. De er fine de også. Men de aller fineste eksemplarene er altså blå med mørke tiger-striper. Utrolig flotte, jeg blir bare sittende og glane i dette akvariet i kveld
Kule, eller hva?
De raser rundt og peller på alt og har det fryktelig travelt med å undersøke alt i sine nye omgivelser.
Men her er iallefall de bildene jeg greide.
Det er selvsagt ikke alle som er helt blå, mange "Blå Tigerreker" er faktisk brunbeige men fremdeles med tigerstripene i behold. De er fine de også. Men de aller fineste eksemplarene er altså blå med mørke tiger-striper. Utrolig flotte, jeg blir bare sittende og glane i dette akvariet i kveld
Kule, eller hva?
Postet 06.08.08 kl 21:38
Endret: 06.08.08 kl 21:47
Godt å høre at du tror det med "fiskingen" til rekene, Michael De er nok bare ute etter fôret som du sier. Så vi krysser fingrene for det.
Takk for handelen, Michael! Som du ser kom alle rekene velberget og i live frem. Brukte to timer på akklimatiseringen, og alle kravler nå ivrig rundt i akvariet og leter etter noe spiselig.
Jeg har ph 6.8 i dette akvariet. Er det passe synes du?
Takk for handelen, Michael! Som du ser kom alle rekene velberget og i live frem. Brukte to timer på akklimatiseringen, og alle kravler nå ivrig rundt i akvariet og leter etter noe spiselig.
Jeg har ph 6.8 i dette akvariet. Er det passe synes du?
Michael Niesardet var bra at rekene har klart seg bra under transporten. Akvariet ser fint ut for de. Kva bunnsubstrat bruker du i karet? Eg har også ett kar med mørkeblå tiger og svart bunnsubstrat men syns det er ikke optimalt pga av lite kontrast. Rekene blir nesten usynlig. Det er usannsynlig at RB eller CRS spiser levende fiskeyngel. Eg har aldri sett sjølv eller hørt at rekene jakter på fisk. Og da spiller det vel nesten ingen rolle kor små de er. Kunne ønske meg av og til at de spiser opp andre smådyr som kryper rundt i rekeakvarier som man aldri ser når man pleier fisk. Disse hoppekreps som eg mener er delvis endå mindre enn fiskelarver men CRS viser ingen interesse. Men fiskemat på overflaten, ja da kommer de opp og prøve seg. Lykke til med Blå Tiger!
Postet 06.08.08 kl 21:45
Reke-oppdatering!
Hei igjen, Mona!
Skal hilse fra rekene jeg kjøpte av deg og si at de har det bra. Sammen med rekene fra Michael har krystallrekene satt i gang med formering. To av de jeg fikk av deg har allerede blitt mindre, mens en kan se noen knøtter i lavaen. ;0)
Jeg er skikkelig bitt av reke-basillen. Har også kjøpt inn blå tiger, i tillegg til et kar med noen røde tigre. De er helt sjefe, dise tigrene. Full aktivitet dagen lang. Har nå kommet opp i fem ulike typer reker. dessverre må noen av artene holdes i små kar (30 liter). Det medfører mye arbeid med PH osv, men det er verdt hvert sekund! :0)
Har du Red Bee og rød krystall i samme kar? Går det greit i forhold til kryssning?
Mvh
Kim H
Skal hilse fra rekene jeg kjøpte av deg og si at de har det bra. Sammen med rekene fra Michael har krystallrekene satt i gang med formering. To av de jeg fikk av deg har allerede blitt mindre, mens en kan se noen knøtter i lavaen. ;0)
Jeg er skikkelig bitt av reke-basillen. Har også kjøpt inn blå tiger, i tillegg til et kar med noen røde tigre. De er helt sjefe, dise tigrene. Full aktivitet dagen lang. Har nå kommet opp i fem ulike typer reker. dessverre må noen av artene holdes i små kar (30 liter). Det medfører mye arbeid med PH osv, men det er verdt hvert sekund! :0)
Har du Red Bee og rød krystall i samme kar? Går det greit i forhold til kryssning?
Mvh
Kim H
Postet 06.08.08 kl 22:11
Hei Kim
Høres ut som de har det bra
Ja, jeg har Red Bee og CRS i samme kar. Årsaken til det er at jeg leste at Red Bee var samme art som CRS, bare at den var systematisk fremavlet til å få mer og mer hvitt. Jeg hadde lyst å "oppgradere" min stamme med CRS og få mere hvitt i kolonien. Få en veldig pen stamme, rett og slett. Så derfor kjøpte jeg Red Bee og satte dem ut i karet med min CRS koloni.
Senere har jeg lest at å gjøre dette, det er nesten som å banne i kjerka i visse "reke-miljøer" rundt om på nettet. Eller "å kaste perler for svin"
Kanskje noen mener at når man først har strevet seg frem til de fine Red Bee, så ønsker man jo ikke "utvanning". I ettertid har jeg også lest at reke-entusiaster har splittet syn på dette om de er samme arten eller ikke. Noen sier ja, noen tviler og sier kanskje eller nei.
Så etterhvert vil jeg selge veldig fine CRS reker Foreløbig har jeg kun plukket ut de med mest rødt og solgt dem (igjen et ledd i forsøket på å forbedre stammen og få mer og mer hvitt i mine CRS reker).
Jeg har også fått litt dilla på reker De er skikkelig kule dyr Min neste reke jeg håper å få tak i er Svart Tigerreke! Oj den er lekker...!
Men du, du nevner noe som du kaller "Rød tiger". Ojsann, de kan jeg ikke huske å ha sett? Kunne du presentere et bilde eller to, tror du?
Høres ut som de har det bra
Ja, jeg har Red Bee og CRS i samme kar. Årsaken til det er at jeg leste at Red Bee var samme art som CRS, bare at den var systematisk fremavlet til å få mer og mer hvitt. Jeg hadde lyst å "oppgradere" min stamme med CRS og få mere hvitt i kolonien. Få en veldig pen stamme, rett og slett. Så derfor kjøpte jeg Red Bee og satte dem ut i karet med min CRS koloni.
Senere har jeg lest at å gjøre dette, det er nesten som å banne i kjerka i visse "reke-miljøer" rundt om på nettet. Eller "å kaste perler for svin"
Kanskje noen mener at når man først har strevet seg frem til de fine Red Bee, så ønsker man jo ikke "utvanning". I ettertid har jeg også lest at reke-entusiaster har splittet syn på dette om de er samme arten eller ikke. Noen sier ja, noen tviler og sier kanskje eller nei.
Så etterhvert vil jeg selge veldig fine CRS reker Foreløbig har jeg kun plukket ut de med mest rødt og solgt dem (igjen et ledd i forsøket på å forbedre stammen og få mer og mer hvitt i mine CRS reker).
Jeg har også fått litt dilla på reker De er skikkelig kule dyr Min neste reke jeg håper å få tak i er Svart Tigerreke! Oj den er lekker...!
Men du, du nevner noe som du kaller "Rød tiger". Ojsann, de kan jeg ikke huske å ha sett? Kunne du presentere et bilde eller to, tror du?
Postet 06.08.08 kl 22:24
Endret: 06.08.08 kl 22:31
Røde luringer
hehe.. splittelse i miljøet er jo artig! ;0)
Mine Red Bee går akkurat nå med en gjeng Black Bee. På sikt skal de få sin eget kar, men da må det forhandles om plass i heimen! ;0)
Jeg skal prøve å få tatt bilde av dem. Har ikke akkurat noen fancy kamera, men skader ikke å prøve. Var en kompis som tok de med fra Tyskland. De er av typen lysebrune, men der mønsteret på den blå er knall blå er denne knall rød. :0)
(og ja, et bilder sier mer enn mine ord)
Kim
Mine Red Bee går akkurat nå med en gjeng Black Bee. På sikt skal de få sin eget kar, men da må det forhandles om plass i heimen! ;0)
Jeg skal prøve å få tatt bilde av dem. Har ikke akkurat noen fancy kamera, men skader ikke å prøve. Var en kompis som tok de med fra Tyskland. De er av typen lysebrune, men der mønsteret på den blå er knall blå er denne knall rød. :0)
(og ja, et bilder sier mer enn mine ord)
Kim
Postet 06.08.08 kl 22:35
Postet 06.08.08 kl 22:45
Postet 06.08.08 kl 22:46
Sanneveldig fin kontrast til den sølvgrå grusen der, og rekene er flotte :) og jeg må bare spørre.. hva er den lysegrønne moselignende saken nederst i venstre hjørne, rett over steinene?
Det er pellia, en artig litt moseaktig sak. Får ikke røtter.
Den er tyngre enn vann, synker derfor og blir liggende på bunnen helt av seg selv, ingen fastbinding nødvendig. Den er imidlertid utrolig skjør, dvs løfter du den med fingrene så går den i tusen små plantebiter (det er vel slik den formerer seg, ved at små plantebiter løsner og driver avgårde vekk fra moderplanten?)
Den er fin, veldig fin, å se på. Men som sagt; den bør legges et sted og få ligge helt i fred. Ellers ender du opp med hakket salat over hele karet
Nederst i innlegget ser du et bilde til av Pellia'en (fra guppy-karet mitt). Det er den som ligger helt til venstre i karet, på bunnen.
PS! Grusen i reke-karet er egentlig gråsvart, men blir rar i fargen på grunn av blitzen på kameraet. Den er helt mørk når den ligger tørr i sekken, blir en del lysere under vann, og helt "rar" (sølvgrå som du sier) med blitz i tillegg
Postet 06.08.08 kl 22:52
Endret: 06.08.08 kl 23:00
Postet 06.08.08 kl 22:57
Postet 06.08.08 kl 22:57
Postet 06.08.08 kl 23:16
Endret: 06.08.08 kl 23:17