Elins lille hjørne (side 105)

Ha ha, det er det værste jeg har sett Mon tro om alt er helt når det kommer fram. Den pakka må jo bli litt fillete med så mye postbehandling
Det var ikke all verden i den pakka der, men det lille som er, har jeg veldig lyst til å få

Det er 5 liter med JBL biotopol (coryene mine har en lei tendens til å klø litt selv om vannet mellomlagres og luftes i 24 timer før vannbytte), en boks med tetratips fórtabletter (bare fordi jeg må prøve de), og tre slike plastdingser "variable outlet pipe". De er til å sette på utblåsen på slike HMF filter slik at utblåsen kan styres i den retningen jeg ønsker. Jeg har jo handlet inn alt jeg trenger for flere måneder siden til å lage tre HMF-filter. Har bare ikke somlet meg til å kjøpe glasslister - langt mindre orke tanken på å tømme karene helt slik at jeg kan silikonere det fast.

Men - det er på planlegginsstadiet. Kanskje i påsken, når jeg har noen dager hjemme til å tusle litt med slikt.

Uansett - innholdet bør ha tålt behandlingen. Håper jeg i hvert fall :p
ElinH
en boks med tetratips fórtabletter (bare fordi jeg må prøve de),

Gled deg! De griser mye, men coryene elsker dem. Jeg tror egentlig de aller, aller fleste fisker elsker dem. Når jeg endelig får råd til å sende avgårde en bestilling til Tyskland, skal jeg bestille en boks med 1300 stk.
Så flott, Inger Anne! Da er det bare å glede seg til pakken roter seg frem til Hedmarken :p

Sånn ser forresten ungfiskene mine ut når de er 2/3 ferdig med et måltid mygglarver. Snakk om strutte-mager! Det er nesten så jeg er redd magene deres skal sprekke.

C. metae ungfiskene har blitt rundt 4,5 måned gamle, mens weitzmanien er en av de yngste som går i oppvekstkaret. Denne er en av de jeg har fisket ut av foreldrenes kar, så den er mindre av vekst - og i alder - enn resten av weitzmaniene.

De er såååå søte!

PS! Ingen C140 egg har blitt spist i 110 literen enda heller. Jeg tror de kommer til å klekke der. Fryktelig surt at jeg ikke har plass til å plukke alle. Eggene i klekketanken er enda mørkere i dag, og ser veldig fine ut.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
ElinH
og tre slike plastdingser "variable outlet pipe". De er til å sette på utblåsen på slike HMF filter slik at utblåsen kan styres i den retningen jeg ønsker.

De har jeg også kjøpt fra den tyske sjappa, geniale dingser!

Forresten har du prøvd [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367901+*+367902+*+367903+*+367904&userid=gW1xlhF4SxIj1WMhShLIHtp6fPsVW618St1&t=temartic_e]Aqua Medic aqualife[/URL]? Jeg bruker den på Habrosusene mine, de klør med nytt vann, men ikke når jeg bruker denne.
Jeg vet ikke doseringa på JBL biotopol men Aqua Medic aqualife syns jeg er skikkelig drøy. Bruker ca 1,5 ml pr 10L. Aquasafe feks er det 5 ml pr 10L...

Nå bruker jeg Aqua Medic aqualife i alle kar. Siden den er så drøy og funker så godt mot kløe har jeg ikke hjerte til å la være
Lisbeth
Takk for tipset! Blir nok å kjøpe den der neste gang. Litt drøyere i bruk enn JBL (men JBL er også langt drøyere i bruk enn aquasafe), og også litt billigere. Da begynner det å bli bra! Hehe.

Og... spenning! Pakken min har rotet seg inn i riktig fylke! Den er registrert omlastningssentralen på Hamar i dag. Tror neppe den kommer seg til postkontoret i morgen, men jeg bør få pakken på mandag. Jippi!
Eggene som sitter igjen i karet har begynt å klekke. Kom hjem og så at noen egg var borte, og lurte litt på om noen plutselig har bestemt seg for å spise dem, men nå så jeg en liten hale stikke ut av det ene egget.

Absolutt alle egg jeg har sett er befruktet, og ingen mugg på noen.

Venter spent på klekking i plasttanken (søren at jeg ikke kan plukke alle i karet også!), og angrer bittert på at jeg ikke satte klart en ny tank i går. Får skynde meg å gjøre det nå. De bør jo egentlig klekkes i rent, nytt vann, men det har vært så mye på jobb at jeg har vært helt zombie innen jeg kommer hjem.
Da blir det en spennende uke fremover.

Eggene i klekketanken har begynt å klekke. Disse er så små at jeg må ha makrolinse for å ta bilde av de, men... jeg prøvde :p

For å sammenligne størrelsen, så er feltet under yngelen 2 mm høyt...!

Nå når jeg ser yngelen så er jeg usikker på om det er C140 eller metae. Synes kanskje ikke de ligner helt på metae. Mener å erindre at metae faktisk hadde noe mer svart på seg enn det disse har. Men - sikker er jeg ikke.

Så langt jeg vet fra Monas bilder tar det imidlertid ikke mer enn en ukes tid før de begynner å danne et karakteristisk mønster, så om en uke kan jeg nok si mer om hva dette er. Krysser fingrene og håper på C140

[External Image]
Jeg tror jeg klikker i vinkel!!!

Dette skulle jo være en gledens dag - pakken min har kommet! Jippi!

*puste dypt*

Altså, jeg så på sporingen at pakken har ankommet det lokale postkontoret. Mannen min var ute og kjørte uansett, så jeg ringte, ga han sporingsnummeret og beskjed om å hente den pakken fort før den forsvinner igjen (hehe).

Her er den mye omtalte pakken:
[External Image]

Snill som han er - han hentet pakken. Men så ringte han.

875 kroner for å få ut pakken!!!

Ehh. Nå kostet pakken 650 kroner i varekjøp og frakt, og mva har vel ikke plutselig gått opp til over 100% her i Norge? Vi er nok en avgiftsglad nasjon, men det får da være grenser!

Hadde han ringt før pakken ble hentet ut, hadde jeg nektet å ta i mot den. Helt fullstendig UAKTUELT å betale mer for å få pakken ut enn selve pakken kostet. Hva disse 875 skal dekke vet ikke jeg, men en eller annen skal få hoste opp noen kroner til meg - det er helt sikkert.

Her er prisen Akvaristikshop skulle ha:
[External Image]

Og her er den nydelige prisen posten skulle ha. Etter 1,5 måneds venting, utallige telefonsamtaler og tull, har jeg altså betalt 100% mva. Helt utrolig. Tror tollen skal være glad de har stengt i dag, slik at jeg har roet meg litt innen mandag, ellers hadde noen fått en meget forbannet Elin på tråden. Er det MULIG?! Ikke klarer de å klistre riktig lapp på riktig pakke - og ikke klarer de å håndtere en kalkulator heller. Fantastisk.
[External Image]
Stor pakke du har fått, Hva er det inni pakken jeg synes det var litt dyrt
Det er feil pris, det er detfor det er dyrt

Mva og fortollingsgebyr skulle ha vært på 269 kroner (sånn ca og etter dagens kronekurs), ikke 875 kroner.

Pakken inneholder 5 liter JBL biotopol, en boks med tetratips fór tabletter og 3 sånne plastdingser du setter på utblåsen for å styre utstrømmen.

Nå har jeg betalt den nette sum av 1525,- for å få disse småtingene hjem til meg. For ikke å glemme:

1,5 måneds venting mens pakken suser rundt mellom Oslo og Stavanger
JKs ringing for å ordne problemet
min ringing for å ordne problemet
min e-post sending for å ordne problemet
printe kvitteringer og scanne de inn på e-post (i arbeidstiden såklart, de har jo bare oppe da)
Og nå må jeg jammen ringe i arbeidstiden IGJEN og se om det er mulig å få igjen penger.

Er det rart blodtrykket øker noe over normalen...
Glemte bildet til forrige innlegg. Her er altså det skarve innholdet som skaper så mye problemer.

Neste gang bestiller jeg fra Aquamanias (hadde gjort det i utgangspunktet hadde jeg sett at han hadde 5 liters kanner), og slipper hele problemet :p

[External Image]
Jeg er roligere nå

Over til noe mye koseligere!

Jeg har 19 små C140 yngel!

Jeg tviler på at de to siste eggene klekker, det hadde kommet mugg på dem uten at jeg så det. Så det ikke før jeg lyste på de med en liten LED-lommelykt. Vannet var jo veldig brunt pga sortvannsekstrakten, så jeg tror det var derfor jeg ikke la merke til mugget.

Jeg rakk å flytte eggene til en tank med rent vann før klekkingen begynte, så det var bra. Det som var mindre bra var at jeg glemte å ha i sortvannsekstrakt. Sitter og lurer på om jeg skal ta sjansen på at det går bra likevel, eller om jeg skal ha i litt i hvert fall.

Disse er virkelig knøttsmå Tør ikke å være 100% sikker, men frem til jeg får bekreftet hva slags yngel dette er, antar jeg at det er C140 yngel

Synes å erindre at metaeyngelen var større, men nå er det en stund siden jeg så nyklekte metae og jeg kan huske feil.
Sist noe lignende skjedde meg med tollpost (de forlangte penger/mva for noe som ikke skulle det) så betalte jeg for å få pakken der og da, men gikk hjem og sendte en skarp epost med kopi av epost-kvittering for bestillingen (der summen fremkommer i lokal valuta osv) og pakkesporingsnummeret som posten i Norge har satt på (Det står på kvitteringen din du fikk ved utleveringen).

Det tok et par uker, med en purring fra meg etter en ukes tid, før pengene ble utbetalt fra posten og tilbake til meg på konto (de fikk bnk.kto.nr fra meg for å vite hvor de skulle utbetale pengene)

Men jeg tok ingen telefoner, det er for kronglete, så det gidder jeg ikke bruke tid på! Så jeg sendte kun epost, og var litt ekstra kvass.

Så pengene dine får du tilbake Elin, bare finn epostkvitteringen (eller scann inn fakturaen i pakken) og send med som vedlegg i eposten samt nr som står på den kvitteringen som viser summen på åttehundre kr og noe. Har du scanner, så scann hele kvitteringen like så godt.

ElinH
Jeg rakk å flytte eggene til en tank med rent vann før klekkingen begynte, så det var bra. Det som var mindre bra var at jeg glemte å ha i sortvannsekstrakt. Sitter og lurer på om jeg skal ta sjansen på at det går bra likevel, eller om jeg skal ha i litt i hvert fall. Disse er virkelig knøttsmå :) Tør ikke å være 100% sikker, men frem til jeg får bekreftet hva slags yngel dette er, antar jeg at det er C140 yngel ;-)

Jeg er 100% sikker på at det er C140 egg Metae har aldri lagt eggene i klumper, aldri Det så fullstendig typisk ut for C140, de eggklumpene du viste bilde av. Og forbløffende var det for meg også, da eggene klekket og man så de vanvittig små ynglene en så stor art produserer! Det er så...bakvendt! )

Yngelen trenger ikke sortvannsekstrakt i vannet. Det de trenger er lav ph. Det øker overlevelsesprosenten. De er en sortvannsart, og er "skapt" for å leve i vann med lav ph. Jo lavere ph, jo mindre bakterier oppstår i vannet og miljøet. Det er et faktum, og det stemmer veldig bra med min erfaring.
Første kull med ph 7 strøk alle unntatt 6 stk med.
Andre kull med ph på mellom 4.5 og 5.5 overlevde 178 yngel....

(du kan kanskje satse på ph 6 hvis du tør?)
Takk Mona

Regner med at det ordner seg, har sent en e-post til hun jeg har snakket med i det siste. La med bildene som jeg la ut i denne tråden, men har alt og kan scanne det inn på jobb om det trengs.

Der og da var det liksom bare den siste dråpen i det berømte begeret. Liksom ikke måte på hvor mye som skulle gå galt med denne pakken hehe.
Nei, mine metae har

1. aldri lagt egg i klumper, bare et og et med stor spredning

2. aldri lagt så mange egg :p

Jeg har PH på 6,5 i klekketanken. Burde jeg da senke den ytterligere? Helt ned til 5?! yikes.

Det er risky, men jeg kan alltids bytte ut en kopp i timen med surt vann slik at det etter hvert har krøpet seg under 6 i ph.
Metae leker
Ja, nå leker i hvert fall metae. For første gang fått se T-posisjonen også, de holder på på orkesterplass helt fremme ved frontglasset.

Ser 7 egg plassert rundt på ruta, og synes jeg ser noen i javamosen også. Men, jeg skal ikke plukke disse. Får meg bare til å nok en gang lure på om det er C140 eller metae som lekte på mandag. Gleder meg til neste helg! Da bør ynglene ha fått det karakteristiske kamuflasjemønsteret sitt om det er C140

Metae-hunnen hadde forresten to egg mellom finnene denne gangen.
C. metae bildeserie av lek
Endelig fikk jeg tatt en serie bilder av cory i lek. Og heldig som jeg er ble det akkurat av C. metae. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes disse er så fantastisk flotte!!

Her er bilde 1 av T-posisjonen. Metaen foran lekte anstand og ødela litt - men man tar hva man får.

[External Image]

Noen raske sekunder ut i T-posisjonen, den foran flyttet seg litt så mer synes.

[External Image]

Her har fiskene sluppet taket i hverandre, og det første egget er sluppet ned mellom finnene. De ligger sånn en god stund før jakten på det perfekte sted å legge egget begynner.

[External Image]
Så begynner jakten på det perfekte sted å legge fra seg egg. Hannen sitter klistret og følger etter hver eneste bevegelse. Han viker ikke fra sin dames side!

To egg kan skimtes mellom finnene

[External Image]

Avslutter med et bilde av en av de som ikke er med på moroa i dag. Åh, de er så vakre!!
[External Image]

Kanskje jeg må plukke noen egg... huff, fornuften sier nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap