Elins lille hjørne (side 106)

Forresten, jeg er sånn rimelig sikker på at eggene jeg plukket er C140. Egentlig greit at mine skjønne metae leker i dag så jeg kan oppfriske kunnskapen om leken deres.

Eggene er definitivt ikke plassert slik i klumper nå som de var på mandag, selv om det på et sted er tre egg ganske tett inntil hverandre. Dessuten foretrekker disse javamosen. Ser at det sitter en god del egg på mosen, og det tror jeg ikke at det gjorde på mandag. Alle 124 eggene som jeg så da var hvert fall plassert på glasset og et par planteblad.
Jeg teller hvert fall 22 egg, og et er allerede spist :p Typisk metae med andre ord.

Begynner å bli sikker på at det er C140 som har klekket, eggene er plassert så vidt forskjellig. Men det er alltid den lille tvilen siden det er to arter i samme kar, og den ene arten faktisk har lekt før.

Vannbytte i reolen er ferdig. Og dumme meg røsket ut plantene i det ene karet i håp om å få tak i kuhliiålene og flytte disse til Asia. Fikk ikke tak i en eneste en :p Så det blir nok ikke noe rendyrket Asia på meg, her er det lett blanding over det hele hehe.

Når jeg skulle sette tilbake plantene fant jeg to røtter som jeg plasserte nedi der istedet for forsteinet tre som jeg har hatt der. Og plasserte plantene rundt etterpå. Ble småstresset av all CRS rekene, det må akkurat ha klekket et helt kull, det krydde med knøttsmå reker. Satt en evighet etterpå og fisket ut rekeyngel med pipette. Og verste av alt - tror ikke jeg ble fornøyd med innredningen. Så mye jobb for ingenting :p

Jaja, fortsatt veldig fornøyd med at jeg til slutt fikk festet corydoras-lek på bilde. Jippi!

Dessuten, jeg har sett det første spede, litt klønete forsøket på flørt blant sp. black i dag! Det skjedde etter vannbyttet og ominnredningen. Hehe, de var så søte. Ikke tvil lengre om at jeg hadde damer og at det kom menn fra Liv. Den ene hannen prøvde på litt klomsete vis å barte litt på damen, men det ble liksom ikke noe futt over det hele. Det viser likevel at det er håp, jeg tror bare de er litt for unge enda
Sukk! Atrobarna mine har blitt så håpløst sky. Bare det er en bevegelse på soverommet kaster de seg i skjul, og det har blitt en skikkelig utfordring å få tatt et bilde av de.

Etter mye sniking og venting fikk jeg tatt to hvor en hvert fall ser at det er en atro! Veldig synd, da et bilde som viser hele banden hadde vært utrolig kult.

Det er to forskjellige dette, som midt i all skrekken over at jeg var i samme rom landet midt i haugen av mygglarver og bare måtte slurpe inn en mygglarve før de stupte videre :p

[External Image]

[External Image]
Tetratips ble svært godt motatt, ja! Jøss for en reaksjon må et tablettfór

Når jeg skulle sjekke mottagelsen var det imidlertid noe annet som fanget oppmerksomheten min.

Hehehee! De slenger tydeligvis eggene rundt seg, uten å bry seg om poden får et stabilt - eller mobilt - hjem...

[External Image]
Så bra bilde Helt utrolig at de har lagt egg på sneglen Jaja, de beveger seg jo ikke fort så sikkert fort gjort å ta dem for en stein
ElinH
Tetratips ble svært godt motatt, ja! Jøss for en reaksjon må et tablettfór :-)

Nemlig! Hehehe! Det er en grunn til at jeg bruker penger på ganske dyre fôrtabletter som griser mye. De elsker dem! På neste bestilling skal jeg ha 1300 av dem.

Den sandsneglen må være coryenes svar på en bobil? ;-D Jeg synes forresten jeg husker at Mona opplevde egg på en eplis en gang.
Bobil er det, ja! Burde jo nesten plukke en liten håndfull egg... slik at den på sandsnegla kan skryte av han har reiste mye som egg Hehee

Ehhh. Jeg må ha telt feil på et eller annet tidspunkt. For, jeg plukket 21 egg og har 22 yngel...!

Skal få telt over mer nøyaktig når de på nytt skal flyttes til ny tank

Sitter nærmest på hendene mine for ikke å plukke C. metae egg Jeg bare må huske på at det å plukke egg blir en langvarig forpliktelse. Alt er enkelt når de sitter i plasttankene sine. Det er fra 3 mnd og oppover at de virkelig begynner å kreve mye plass. Hadde jeg visst 100% sikkert at det blir akvarierom og flere kar kunne jeg ha plukket siden de da snart ville få mer plass å boltre seg på. men, siden jeg ikke vet helt sikkert kan jeg bare ikke plukke i vilden sky. Sukk.
Atropersonatus på flyttefot
I dag er Dagen. Atroene skal endelig få større plass. Så her er hele kjempekullet på flyttefot.

Hjelpe meg, det er virkelig mange av dem! :o

Jeg ga opp å telle dem, men her er noen bilder av forskremte atroer i flyttekassen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Siste bildet.

[External Image]
For et utrolig flott syn! Det er forresten bare å telle ut fra bildene.
Så stilig! Hvor gamle er de nå?
De har blitt 9,5 uker gamle nå

50% vannbytte tatt i 110 literen, og atroene er sluppet ut der nå.

De er litt av et skue. Veldig synd at de er så sky! De stimer sammen nå, en diger flokk på over 100 yngel. Og prøver jeg å snike frem kameraet forsvinner de bak rota fortere enn jeg kan blunke.

Fikk tatt et bilde av en liten en som plutselig har fått en mye større verden

[External Image]
Åhhh de er helskjønne. Kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at du kjøpte de atroene av meg
De er virkelig helskjønne, Liv! Jeg kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at jeg fikk kjøpe de av deg Hehe.

Det er definitivt flørting på gang blant sp. black. Har du sett noe action, Liv?

To av mine, en hanne og en hunne, er stadig i aktivitet opp og ned glasset, og hannen gjør noen småklønete forsøk på å flørte. Dessverre ser det ikke ut til at jeg lykkes med å få festet dette til et bilde. De stikker ikke av når jeg kommer, men de legger seg pladask ned og stirrer :p

Her er turtelduene i streik - bare fordi de ser kameraet hehe.

Og ja - jeg har ikke vasket glasset enda, skal gjøre det nå (akkurat ferdig med helgens vannbytter).

[External Image]
Fint bilde Ikke sett noe antydning til action hos meg. Har utvidet flokken med 5 nye små blacker også, de er vel bare rundt 3 cm - helskjønne. Mistenker at jeg må flytte apisto atahualpaene som går der hvis det skal bli noe action, de har i stor grad tatt over karet. Håper det blir yngel på deg Går de i kar for seg selv hos deg eller?
De går sammen med kuhliiene som jeg ikke klarer å få tak i :p og en gjeng røde krystallreker. Men, jeg lever i håpet og håper at det skal skje noe en vakker dag selv om de ikke er helt alene.

I motsetning til Astrid sine kuhlii gjør ikke mine så mye ut av seg, så jeg tror egentlig ikke de forstyrrer all verden
Det er nok bare et tidsspørsmål
La oss håpe det Jeg gjør egentlig ingenting for at de skal leke enda. Egentlig tror jeg de er litt for unge enda, og strengt tatt har jeg ikke plass nå. Men, jeg hadde ikke hatt noe imot å få en gjeng mini-svarte her altså!

Kjenner at det er ørlite tiltak å skulle dra igang artemiaklekkingen igjen. Det er egentlig veldig godt å slippe den boblingen. Men, har man yngel, så har man yngel.

Skulle ned i fryseren og hente egg, tenkte jeg like gjerne kunne få fart på klekkeren, men ser da at jeg har glemt å legge eggene i fryseren. De står i bokhylla. Blæh. Får håpe de fortsatt klekker! Jeg er ganske sikker på at stjernene vil sette pris på nyklekket artemia også
Loxozonusene er i full gang med å leke

De har lekt flere ganger, men jeg har lagt merke til at eggene har vært ubefruktet. Har tenkt at det bare er en hunne som holder på alene, men nå fikk jeg sett T-posisjonen.

Siden jeg har yngel her allerede, kommer jeg til å plukke noen egg i morgen og se om det blir noe av de. De ser aldri ut til å legge mange i slengen uansett, og en liten håndfull yngel ekstra kan umulig skade Om de er befruktet og klekker, da.

Black fortsetter flørten, nå var alle 4 med på stimingen på glasset. Håper at det er ungdommelig horomoner som har begynt å komme, slik at de vil leke etter hvert også.
Dette er altså så merkelig.

Alle eggene jeg ser av loxoene i dag er ubefruktet. Bare sjekk bildet av 4 tilfeldig valgte egg (de var nær frontglasset).

Helt merkelig at med nesten ukentlige egglegginger i det siste ser jeg ikke annet enn egg med hvit prikk. Det går jo faktisk en ungfisk i karet, så de må jo ha greid å befrukte hvert fall 1 egg i løpet av livet :p

Jaja, med så mange yngel som det er her nå er det ikke akkurat tvingende nødvendig med fler. Og en eller annen gang må de vel få en innertier. Loxoene er nemlig veldig vakre, jeg skulle gjerne hatt noen små fra dem

Ellers er jeg tvilsom til artemiaklekkingen min. Klekker det noe vil det ta tid tror jeg. Sjekket temp i dag tidlig etter en natt - 22 grader. I ettermiddag (klekkeriet står oppå lysarmaturet, så det skulle være varmere på dagtid): 24 grader.

Egentlig for kaldt, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg har ingen andre steder å sette det heller. Og jeg skulle gjerne hatt artemia både til yngelen og stjernene.

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap