- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 107)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 107)
mona oNå tror jeg at jeg har fått tatt det verste. Dessverre tror jeg en del av vannet har rent inn bak gulvlisten og inn i veggen.... oops. Der får jeg ikke tørket, selvsagt. Jeg tror faen ikke jeg tør å fortelle dette til mannen min.... enda et vann-uhell, da blir han gæern! Så dette "glemmer jeg" å nevne - på en stund iallefall.
Ehhhh TØR du å la være å si noe ????? :-O
Postet 11.08.08 kl 14:17
Postet 11.08.08 kl 14:32
Liz HFår helt vondt i magen av å lese dette jeg..... Skyulle gjerne hjulpet deg med opptø'rking/ opprydding om jeg hadde vært i nærheten. Hvis vannet har forsvunnet inn under lister og trukket inn, burde du kanskje vurdere en byggtørke-maskin af some sorts? evt light-varianten med å sette inn en vifte som blåser inn mot lista..? (Trenger ikke stresse med å sende reker i morra heller Mona, hvis du egentlig føler for å bli laaaangt under dyna i morra. Da venter du heller til neste uke.)
Takk for omtanken, Liz H
Men det blir rekeforsendelse i morgen, jeg må ut og gjøre ærend uansett. Har flere ting jeg skulle gjort (som ble avlyst i dag pga dette).
I det karet som..æh... tømte seg selv, er det en koloni kirsebærreker. Akkurat nå speeder de rundt og leter etter en plante å slå seg ned på, men finner ingen :p Jeg tar alle rekene som er der og sender dem til deg Jeg vil ikke ha kirsebærreker i det nye karet fiskene er flyttet til, der skal det en helt annen type reke etterhvert. Så du får sannsynligvis en del ekstra reker, jeg fanger alt jeg får tak i og shipper avgårde. Jeg har latt det være vann igjen i karet, så rekene overlever til i morgen.
Jeg var rimelig stressa tidligere i dag, men jeg har begynt å roe meg ned nå. Dette er vel en risiko man må ta med i beregningen når man driver med akvarium.
Nå gjenstår egentlig bare opprydding, det er virkelig kaos der inne, og å samle sammen alle klissvåte håndklær jeg bare slengte inn i dusjen etterhvert som de ble full av vann. De må i vaskemaskina, og så var det altså rydding. Det ligger en million ting hivd utover, ting jeg har flyttet på etterhvert som jeg har tørket meg vei.
Postet 11.08.08 kl 15:32
Endret: 11.08.08 kl 15:37
AsleMmm.. Da spørs det nok om det blir noen av de i karene mine og.. Mulig jeg går for utvendig i oppforings kar da det der vil bli en del mere for/dritt.. og da slipper jeg å bytte vann hver dag i oppforing ihvertfall :-) Er jo en smule billigere i innkjøp og siden det i hovedsak er et par dverger i hvert kar så blir de jo ikke akkurat hardt presset filtrene da! :-) Men post gjerne et bilde av hvordan du har gjort det når du har tid! :-) Mvh Asle
Hei Asle
Jeg mener å huske at du spurte om målene på disse Eheim Liberty filterne et eller annet sted i denne tråden, men nå finner jeg det ikke igjen. Mulig jeg husker feil? Men jeg har iallefall tatt de utvendige målene på både Liberty 2041 og 2042.
Har målt lengde og dybde (hvor mye det stikker ut bak akvariet) på dem og målene er (ca):
Liberty 2041; 15 x 11 cm
Liberty 2042; 20 x 12 cm
Jeg har tatt og målt volumet nedi filtermodell 2042, altså hvor mye filtermateriale (svamp) de kan romme. Jeg bare brukte et litermål og tømte vann i nedi de to tomme filterkammerne, da så jeg hvor mange liter vann det gikk oppi. Men det var kun 2042 (den største modellen) jeg hadde ledig og tom, så det er kun den jeg testet det på.
Filterkammervolum på Liberty 2042; 1,4 liter
På bildene nedenfor ser du mod. Liberty 2041 på kanten av et helglass-kar.
Jeg har dem hengende på kanten på rammekar også, og det går fint. Filteret henger bittelittegranne høyere bare. Det ser du på bilde 2.
Postet 11.08.08 kl 19:02
Endret: 11.08.08 kl 19:03
Postet 11.08.08 kl 20:36
Det var jammen godt du sto opp og sjekket da, ikke lenge siden jeg opplevde noe alla det samme.
En utvendig pumpe hadde gått tett og måtte derfor rense den litt. Da jeg skulle sette den sammen igjen gikk kranen som åpner for vannet til innsuget i stykker og jeg måtte improvisere for å slå den på. Lang historie kort, da jeg sto opp for å gå på jobb neste dag finner jeg ut at pumpa ikke er tett, nesten 3 cm med vann i 200 litern mangler :O
Ikke får jeg stengt av vannet og kan derfor ikke slå av pumpa (heverteffekt) ikke har jeg tid til å stå å plundre med det heller da jeg skal være på jobben iløpet av den neste halvtimen og enda ikke kommet ut av pysjen.
Heldigvis har vi belegg på gulvet og jeg hadde et håndkle under pumpa som da hadde sugd opp en god del av vannet, leca blokker er ganske gode svamper de å
Enden på visa var at jeg slang bort enda et håndkle, dro på jobb, sendte melding til min kjære om han kunne se hva han fikk gjort (han hadde ferie) og rett etter jobb kjøpte jeg ny utvendig pumpe.
Måtte fjerne en masse akvarieutstyr som jeg hadde stående der vannet var og så at det var utrolig lite vann på gulvet, kanskje ikke så rart, da det hadde rent videre og inn ved veggen, luktet mistenkelig rått oxo :s Vel var heldigvis varmt og tørket fort, nå lukter det ikke noe, så jeg tror jeg slapp unna billig
Det er en risiko med akvarier og derfor vil jeg ha spesifisert i forsikringa hva den dekker.
En utvendig pumpe hadde gått tett og måtte derfor rense den litt. Da jeg skulle sette den sammen igjen gikk kranen som åpner for vannet til innsuget i stykker og jeg måtte improvisere for å slå den på. Lang historie kort, da jeg sto opp for å gå på jobb neste dag finner jeg ut at pumpa ikke er tett, nesten 3 cm med vann i 200 litern mangler :O
Ikke får jeg stengt av vannet og kan derfor ikke slå av pumpa (heverteffekt) ikke har jeg tid til å stå å plundre med det heller da jeg skal være på jobben iløpet av den neste halvtimen og enda ikke kommet ut av pysjen.
Heldigvis har vi belegg på gulvet og jeg hadde et håndkle under pumpa som da hadde sugd opp en god del av vannet, leca blokker er ganske gode svamper de å
Enden på visa var at jeg slang bort enda et håndkle, dro på jobb, sendte melding til min kjære om han kunne se hva han fikk gjort (han hadde ferie) og rett etter jobb kjøpte jeg ny utvendig pumpe.
Måtte fjerne en masse akvarieutstyr som jeg hadde stående der vannet var og så at det var utrolig lite vann på gulvet, kanskje ikke så rart, da det hadde rent videre og inn ved veggen, luktet mistenkelig rått oxo :s Vel var heldigvis varmt og tørket fort, nå lukter det ikke noe, så jeg tror jeg slapp unna billig
Det er en risiko med akvarier og derfor vil jeg ha spesifisert i forsikringa hva den dekker.
Postet 11.08.08 kl 21:21
mona oJeg tror xxxx ikke jeg tør å fortelle dette til mannen min.... enda et vann-uhell, da blir han gæern! Så dette "glemmer jeg" å nevne - på en stund iallefall.
LoomisHåper han ikke leser akvarietråden din på jobben... Dette var leit å høre. Var jo ikke så veldig lenge siden du tørket store mengder med vann forrige gang. Heldigvis ikke de samme mengdene denne gangen, men ille nok. Selv en 10-liters bøtte utover gulvet gir mye jobb. Nå må du ikke ødelegge ryggen og skuldrene helt da, Mona.
Måtte du sitere meg på akkurat den biten når jeg for første gang brukte f-ordet her på AF? Hehe
Jeg vet med sikkerhet at mannen min ikke leser Akvaforum på jobben Ikke hjemme heller. Aldri. Det blir som om jeg skulle sette meg til å lese om kam-aksler, felger, dekk-dimensjoner, og girspaker - jeg kan ikke tenke meg noe kjedeligere og mere uinteressant å lese om.
Det ble nok litt for tøff jobb på meg i går, tross alt. Jeg våknet kl 04:30 i dag, av smerter i rygg og skulderledd. Lå og vred meg en time, men uansett stilling så gjorde det vondt. Så til slutt orket jeg ikke mer og stod opp.
Postet 12.08.08 kl 06:42
Endret: 12.08.08 kl 06:44
Postet 12.08.08 kl 19:25
Postet 13.08.08 kl 10:23
HusmusaOpp til HVOR store kar kan man bruke disse filterene ??? og er det bare å henge dem på og vips så er det slik det skal være ????
De finnes hos Tropefisk her.
Dette er produsentens anbefalinger om akvariestørrelse:
Liberty 2040 : Akvarier opptil 75 liter
Liberty 2041 : Akvarier opptil 130 liter
Liberty 2042 : Akvarier opptil 200 liter
Jeg ville nok ikke tatt i fullt så mye som produsenten sier mht akvariestørrelse. Det er alltid bra å overdrive filterstørrelsen litt.
Jeg bruker f.eks. 2041 og 2042 til 85 litere. Den minste, 2040, bruker jeg i en 45 liter.
Den største modellen, 2042, ville jeg brukt i akvarier opptil 100-130 liter. Større akvarier enn det, har en tendens til å ha mye fisk, så da ville jeg gått for et vanlig, utvendig tønnefilter, Eheim Pro-serien.
Legg merke til hvor lite strømforbruk disse filterne har Fra 2½ til 4 watt bare.
Det siste spørsmålet ditt skjønte jeg ikke helt Hva mente du? Man trenger bare å putte filtermaterial oppi, henge filteret på kanten, fylle filteret med vann og så starte den ved å plugge i stikk-kontakten ja.
Postet 13.08.08 kl 10:45
Endret: 13.08.08 kl 10:55
Siden den eldste, enkle reolen min med 3 x 85 liter er solgt og hentes mandag, har jeg begynt jobben med å tømme den.
Først ute var selvsagt det øverste karet som hadde startet jobben med å tømme seg selv på mandag.. :p Filterutblåsningsrøret hadde løsnet og stod og sprøytet vann ut. Så det ble en bråoverflytting av gruppen med Corydoras cf. burgessi (C121) til den ene 98 literen, som jeg tilfeldigvis hadde begynt å sette opp så sent som dagen før (snakker om hell i uhellet). Det ble i all bråhast beplantet og fiskene ført over. Vannet var nesten klart, men ikke helt akkurat da. Men dagen etter der igjen var alt fint, og da begynte aktiviteten.... jeg skjønte at noe var i gjære, og lot derfor være å flytte guppykolonien min inn sammen med dem. Guppyene gikk i det midterste karet i reolen, så jeg tømte det for fisk i dag ved å plassere alle guppyene (store og små) i et kar med noen Corydoras som aldri har lekt. Karet har også har et stort utvendig filter. Det skulle greie å håndtere den brå økningen av antall fisk.
I dag, torsdag, har Corydoras C121 gruppen lekt og lagt egg i timesvis De har en særegen måte å leke på, tar seg goood tid og somler i vei, sett i forhold til det turbo-tempoet de fleste andre Corydoras har. De har ikke lekt på noen måneder nå, de er typiske "pausere" på sommerstid. Men nå gjorde de altså et unntak, i yr begeistring over å bli flyttet til nye omgivelser
Jeg tror neppe jeg orker å ta ut eggene, jeg har mer enn nok å gjøre med å sette opp den andre 98 literen og flytte fiskene i siste og nederste 85 literen dit. Det er hele kullet med C140 yngel, noen få mnd gamle.
Har begynt med oppsett av 98 liter nr to, i går, og nå står et utvendig hang-on filter fullstappet med filtervatt og putrer i vei der, sånn at vannet skal klarne skikkelig og renske ut litt bøss. Hadde brukt sand oppi (stjålet fra andre kar som hadde litt mye), og til tross for nitidig og langvarig vask, kom det litt rusk med likevel.
Det er fullstendig kaos på akvarierommet nå...jøje meg. Tre akvarier som tømmes og to som settes opp... forestill dere kaoset. Jeg må klatre over eller lirke meg i sikk-sakk blant alt jeg har spredd utover gulvet der nå :p Fikk kaldsvette av angst da det kom en som skulle hente et filter hun skulle kjøpe i dag hos meg, og hun plutselig ba om å få komme inn og se på akvarierommet.... oops! Det var jeg ikke forberedt på. Jeg hater at det ser så bombet ut og sånn fremmede folk kan risikere å snuble og skade seg ved å gå inn der... Jeg behøvde ikke bekymre meg, hun snirklet seg galant i sikksakk mellom alle sakene og snublet ikke i noe :p og kom seg helskinnet ut igjen.
Har vært inne og kontrollert den siste 98 literen nå nettopp, og vannet er så godt som klart. Men jeg vet ikke om jeg orker å beplante det og flytte over fiskene i kveld, nå som klokka er halv ti alt. Bør vel vente til i morgen.
Skal ta noen bilder også av de to nye karene og registrere nye profiler på dem, men da må fotostativet tas frem først. Prøvde nemlig på frihånd nå i kveld, etter å ha maltraktert de stakkars betente armene mine sånn med tømming og jobbing osv i dag, og det gikk ikke. De ble så uskarpe at man knapt kunne skjelne at det var fisk, de lyse flekkene der.... Hehe
PS!
Hvis noen tror jeg selger de tre 85 L akvariene og reolen for å trappe ned...
oh no, peace at mind, you couldn't be more wrong
Jeg sysler med planer, skjønner'u! Hehe
Først ute var selvsagt det øverste karet som hadde startet jobben med å tømme seg selv på mandag.. :p Filterutblåsningsrøret hadde løsnet og stod og sprøytet vann ut. Så det ble en bråoverflytting av gruppen med Corydoras cf. burgessi (C121) til den ene 98 literen, som jeg tilfeldigvis hadde begynt å sette opp så sent som dagen før (snakker om hell i uhellet). Det ble i all bråhast beplantet og fiskene ført over. Vannet var nesten klart, men ikke helt akkurat da. Men dagen etter der igjen var alt fint, og da begynte aktiviteten.... jeg skjønte at noe var i gjære, og lot derfor være å flytte guppykolonien min inn sammen med dem. Guppyene gikk i det midterste karet i reolen, så jeg tømte det for fisk i dag ved å plassere alle guppyene (store og små) i et kar med noen Corydoras som aldri har lekt. Karet har også har et stort utvendig filter. Det skulle greie å håndtere den brå økningen av antall fisk.
I dag, torsdag, har Corydoras C121 gruppen lekt og lagt egg i timesvis De har en særegen måte å leke på, tar seg goood tid og somler i vei, sett i forhold til det turbo-tempoet de fleste andre Corydoras har. De har ikke lekt på noen måneder nå, de er typiske "pausere" på sommerstid. Men nå gjorde de altså et unntak, i yr begeistring over å bli flyttet til nye omgivelser
Jeg tror neppe jeg orker å ta ut eggene, jeg har mer enn nok å gjøre med å sette opp den andre 98 literen og flytte fiskene i siste og nederste 85 literen dit. Det er hele kullet med C140 yngel, noen få mnd gamle.
Har begynt med oppsett av 98 liter nr to, i går, og nå står et utvendig hang-on filter fullstappet med filtervatt og putrer i vei der, sånn at vannet skal klarne skikkelig og renske ut litt bøss. Hadde brukt sand oppi (stjålet fra andre kar som hadde litt mye), og til tross for nitidig og langvarig vask, kom det litt rusk med likevel.
Det er fullstendig kaos på akvarierommet nå...jøje meg. Tre akvarier som tømmes og to som settes opp... forestill dere kaoset. Jeg må klatre over eller lirke meg i sikk-sakk blant alt jeg har spredd utover gulvet der nå :p Fikk kaldsvette av angst da det kom en som skulle hente et filter hun skulle kjøpe i dag hos meg, og hun plutselig ba om å få komme inn og se på akvarierommet.... oops! Det var jeg ikke forberedt på. Jeg hater at det ser så bombet ut og sånn fremmede folk kan risikere å snuble og skade seg ved å gå inn der... Jeg behøvde ikke bekymre meg, hun snirklet seg galant i sikksakk mellom alle sakene og snublet ikke i noe :p og kom seg helskinnet ut igjen.
Har vært inne og kontrollert den siste 98 literen nå nettopp, og vannet er så godt som klart. Men jeg vet ikke om jeg orker å beplante det og flytte over fiskene i kveld, nå som klokka er halv ti alt. Bør vel vente til i morgen.
Skal ta noen bilder også av de to nye karene og registrere nye profiler på dem, men da må fotostativet tas frem først. Prøvde nemlig på frihånd nå i kveld, etter å ha maltraktert de stakkars betente armene mine sånn med tømming og jobbing osv i dag, og det gikk ikke. De ble så uskarpe at man knapt kunne skjelne at det var fisk, de lyse flekkene der.... Hehe
PS!
Hvis noen tror jeg selger de tre 85 L akvariene og reolen for å trappe ned...
oh no, peace at mind, you couldn't be more wrong
Jeg sysler med planer, skjønner'u! Hehe
Postet 14.08.08 kl 21:30
Endret: 14.08.08 kl 21:43
Postet 14.08.08 kl 22:02
mona oFikk kaldsvette av angst da det kom en som skulle hente et filter hun skulle kjøpe i dag hos meg, og hun plutselig ba om å få [I]komme inn og se[/I] på akvarierommet.... oops! Det var jeg ikke forberedt på. Jeg hater at det ser så [B]bombet ut[/B] og sånn fremmede folk kan risikere å snuble og skade seg ved å gå inn der... Jeg behøvde ikke bekymre meg, hun snirklet seg galant i sikksakk mellom alle sakene og snublet ikke i noe :p og kom seg helskinnet ut igjen.
Uff, nå fikk jeg dårlig samvittighet, følte meg litt frekk da jeg spurte men hadde sååå lyst til å se rommet jeg har lest om Var ikke meningen å stresse deg altså, hadde vært helt i orden om du sa nei også Har forøvrig "svart belte" i rot, det der var jo ingenting! På "gjeste"rommet hos meg får jeg akkurat lirket bena ned på gulvet i tre laaaaange skritt hvis jeg skal lukke opp vinduet i andre enden. Får såvidt satt en bøtte ned på gulvet når jeg skal bytte vann i karet jeg har der. Ikke plass til noen gjester overnattingsgjester der ihvertfall.
Takk for handel, titt og hyggelig prat ihvertfall, spennende å se, spesielt den enorme bølingen med C140-småtasser
Postet 14.08.08 kl 23:14
Postet 14.08.08 kl 23:25
Endret: 14.08.08 kl 23:39
Postet 14.08.08 kl 23:30
HenrifletteUff, nå fikk jeg dårlig samvittighet, følte meg litt frekk da jeg spurte men hadde sååå lyst til å se rommet jeg har lest om :) Var ikke meningen å stresse deg altså, hadde vært helt i orden om du sa nei også :)
Det er vel et litt typisk kvinnelig fenomen det der, å ha dårlig samvittighet og få litt kaldsvette ved tanken på at noen skal se rotet man har
Mannen min bryr seg null og niks, rot er usynlig for han, og da tror han det er usynlig for andre også...
Postet 14.08.08 kl 23:43
Postet 15.08.08 kl 00:17
Et par bilder av det jeg sysler med på akvarierommet om dagen.
To nye 98 litere, som har stått ubrukte i månedsvis. Veldig enkelt oppsett på disse nå, bare sand, røtter og stort sett sverdplanter (min favoritt).
Det går sakte fremover med 98 liter nummer to som settes opp. Jeg var heldigvis ferdig med å vaske sanden i går, og fikk på plass den. Røttene ble lagt nedi først, så de ligger på glasset slik de skal være plassert. Jeg blir dessverre avbrutt 3 ganger pr 10.minutt av en skrekkelig sur åtteåring, så jeg får ikke gjort noe i dag. Det er ingen vits i å stikke hånden nedi vann i et akvarium, for det virker nesten som om åtteåringen har en eller annen mystisk form for telepatiske evner. For så fort jeg har rukket å bli våt på armene, eller står og tapper noe vann e.l., så går nemlig "unge-alarmen" i stua...(han roper og maser om et eller annet). Det er helt utrolig, det skjer hele tiden.
Jeg tok et par bilder i går på dagen. Beklager litt gjenskinn og reflekser i glassene og ustø armer...
Det ene er den nederste av de to 98 literne, som jeg satte fort opp i begynnelsen av uka. Det er innredet ferdig, og gruppen min på 14 stk Corydoras cf.burgessi (C121) er der. De legger egg som bare det etter flyttingen, både i går og i dag
Det andre bildet er tatt rett etter at jeg startet med 98 liter nr to. Fant to røtter jeg hadde på lur og plasserte dem slik jeg vil ha dem, og i går ble den siste sand-ladningen lagt i. Nå gjenstår beplantningen, men det må jeg vente med til jeg får ro til å jobbe uten avbrudd hele tiden.
To nye 98 litere, som har stått ubrukte i månedsvis. Veldig enkelt oppsett på disse nå, bare sand, røtter og stort sett sverdplanter (min favoritt).
Det går sakte fremover med 98 liter nummer to som settes opp. Jeg var heldigvis ferdig med å vaske sanden i går, og fikk på plass den. Røttene ble lagt nedi først, så de ligger på glasset slik de skal være plassert. Jeg blir dessverre avbrutt 3 ganger pr 10.minutt av en skrekkelig sur åtteåring, så jeg får ikke gjort noe i dag. Det er ingen vits i å stikke hånden nedi vann i et akvarium, for det virker nesten som om åtteåringen har en eller annen mystisk form for telepatiske evner. For så fort jeg har rukket å bli våt på armene, eller står og tapper noe vann e.l., så går nemlig "unge-alarmen" i stua...(han roper og maser om et eller annet). Det er helt utrolig, det skjer hele tiden.
Jeg tok et par bilder i går på dagen. Beklager litt gjenskinn og reflekser i glassene og ustø armer...
Det ene er den nederste av de to 98 literne, som jeg satte fort opp i begynnelsen av uka. Det er innredet ferdig, og gruppen min på 14 stk Corydoras cf.burgessi (C121) er der. De legger egg som bare det etter flyttingen, både i går og i dag
Det andre bildet er tatt rett etter at jeg startet med 98 liter nr to. Fant to røtter jeg hadde på lur og plasserte dem slik jeg vil ha dem, og i går ble den siste sand-ladningen lagt i. Nå gjenstår beplantningen, men det må jeg vente med til jeg får ro til å jobbe uten avbrudd hele tiden.
Postet 15.08.08 kl 16:33
Endret: 15.08.08 kl 16:35
Habrosusene mine lekte akkurat, er noen egg som er lagt (3 jeg så) Har nå puttet den ene planten med to egg under ett fødenett, så får jeg se om det blir noe. Har ikke peiling på verken artemia eller noe, så tar heller sjansen på akvariet.
Må bare si det var helt utrolig å se hunnen med egget mellom finnene. Det er jo pga tråden din jeg skaffet de og tråden din som gjorde at jeg viste hva som skjedde og tok en nærmere titt, så jeg vil bare si mange takk, senere klarer jeg kanskje lage artemia og fore opp yngel oxo.
Må bare si det var helt utrolig å se hunnen med egget mellom finnene. Det er jo pga tråden din jeg skaffet de og tråden din som gjorde at jeg viste hva som skjedde og tok en nærmere titt, så jeg vil bare si mange takk, senere klarer jeg kanskje lage artemia og fore opp yngel oxo.
Postet 15.08.08 kl 16:52
Postet 15.08.08 kl 20:55