Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 109)

mona o
Jeg har sjekket akvariet med guppyene både i går og nå i dag, og jeg tror faktisk antiparasittkuren jeg ga dem for en uke siden har virket!


akvarie fiskeren
Hva slags kur brukte du? Flott tråd som jeg har blitt avhengig av å lese! :-D


Takk, takk

Kuren jeg brukte er en medisin jeg kjøpte i fjor på en britisk nettside. Medisinen heter Flubenol15, men er ikke å få tak i lenger.
Det finnes imidlertid en erstatning, som etter hva jeg har hørt skal innholde det samme virkestoffet. Link til den nettbutikken.

Og en ting til; sjekk norske lover og regler før du bestemmer deg for å bestille fra utlandet... Det er forbudt for privatpersoner å importere veterinærmedisiner, dessverre.
Flubenolen jeg har, bestilte jeg før jeg ble klar over dette regelverket.
Søk på Flubenol her på AF, det finnes mange tråder der dette regelverket er diskutert og forklart.
I kveld fikk guppyene en ny dose av mitt dyrebare restopplag av Flubenol15. Jeg håper virkelig det er riktig kur, så jeg ikke har kastet bort dette dyrebare pulveret på ikkeno'. Jeg fikk plutselig øye på en av de to veike guppyhunnene i kveld, og det minnet meg på at de må medisineres på nytt i dag (8 dager etter forrige). Den så brått litt svak ut igjen, den jeg så. Finnene var ikke utspilte som normalt, og jeg blandet fort vann og Flubenol og tømte i karet. Det så ut til å virke veldig bra sist, men kuren må jo gjentas for å få has på alt i flere stadier av parasittenes livssyklus.

Jeg greide å få tatt et bilde av den ene syke hunnen. Den andre som var syk ser litt bedre ut. Den syke hunnen ble knipset sammen med en annen, frisk hunn og forskjellen er påfallende.
Greide også å få knipset et kult bilde av en flott, mørkeblå guppyhann, som svingte seg rundt for damene






Syk hunn øverst, frisk hunn nederst.
Selv om den er mager, den syke, så er likevel buken ikke fullt så innhul som tidligere. Så det har hjulpet å medisinere.
[External Image]


En hann som flotter seg for damene
[External Image]


En frisk, ung hunn.
[External Image]
Det ser ut til at mine Corydoras cf. burgessi har vært litt ute av "trening", ja, når det gjelder lek og egglegging. Noen har bommet kraftig Fire egglegginger ble det, men det var skrale greier. Eggene ble ikke spist, men hang overalt rundt om i akvariet. Jeg så tidlig at de fleste ikke var befruktet, de hadde feil farge ganske raskt. Det store flertallet av dem ble altså hvite og mugnet, men det er mulig et fåtall klekket også. Jeg så eggmerker på glasset et par steder. Slamsugde vekk en del av de mugne eggene for et par dager siden.

Corydoras caudimaculatus fortsetter feiringen over litt ny innredning i karet, og legger egg i dag også. Det var på tide, der har det vært stille en stund nå. Det kan hende noen yngel vokser opp nå, siden det ikke er noen ciklider eller stjernedanioer på bunnen der lenger.

Hos tetra-yngelen går det fremover Det er ikke mye man ser ved å sitte og stirre inn i akvariet, de er bittesmå. Men tar man bilder med macrolinse og forstørrer det opp på en stor pc-skjerm, så ser man plutselig... ojsann, de ser jo ut som fisk nå! Dette minner i grunnen om mikroskopiske mager på hengebuksvin - de får virkelig en enorm mage når de har spist. Har aldri sett på maken til stapping!

Nå begynner de iallefall å virkelig ligne på tetraer Kule! Disse bildene tok jeg nå nettopp.


[External Image]



[External Image]



[External Image]



de så litt mette ut ja
Wow ser jo ut som om de skal sprekke:O
De magene på tetrayngelen din minner meg om kulefiskmager. Det virker som om de kan tøyes i det uendelige!
Inger Anne
De magene på tetrayngelen din minner meg om kulefiskmager. Det virker som om de kan tøyes i det uendelige!



Jeg må innrømme at jeg har sett med en viss bekymring på de mengdene disse ynglene greier å stappe i seg, men... dagene går og de gjør det samme hver eneste dag uten å se ut til å plages av det Tvertimot ser de ut til å sette veldig stor pris på fullstappet mage, hehe
I dag har jeg tatt noen macrobilder av tetra-yngelen før de hadde fått mat. Det ser ut til å være noe mat i magen deres likevel, antageligvis litt overlevende artemia fra i går kveld. Artemiaen kan leve en stund i ferskvann, og det har hendt før at jeg ser noen få artemia fra fôringen kvelden før i karet neste formiddag når jeg slår på lyset.

Jeg satt en stund og studerte tetra-yngelen før jeg tok bildene. De er noen ordentlige hissigpropper, ser det ut til. De sniker seg innpå hverandre, glir sakte frem og med stive finner, og så hogger de plutselig til. Har sett regelrette "hane-kamper" blant dem! Jeg har nok rett i antagelsen at å sette inn ørsmå nyklekte yngel av samme art her ikke ville gå særlig bra :p

Det er blitt litt lettere å ta bilder av yngelen, littegranne mere "kropp" på dem nå enn i starten

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Hvor store er dem nå ca?? Og hvor gamle er de nå?
De er vel bare ca en cm Ikke store krabatene altså. De vokser mer i omkrets enn i lengde.

Alder...tja, fem uker? Husker ikke nøyaktig, men det er noe rundt der.
brukte du klinkekuler?
hva slags vanntype hadde du? grader?
GK
brukte du klinkekuler? hva slags vanntype hadde du? grader?:)


Niks Dette er ikke en vanlig tetra og de legger ikke egg på den måten.

Arten heter Pyrrhulina zigzag. Jeg har de voksne i et helt vanlig, fullt innredet og beplantet akvarium på 128 liter. Det er der de leker og legger egg hele tiden. Denne tetra-arten er helt spesiell, fordi hannen vokter eggene etter at de er lagt på et planteblad. Plantebladet skal være høyt oppe i akvariet, så nær overflaten som mulig ser det ut til, og hannen og hunnen svinser tett inntil hverandre over bladet mens eggene legges og befruktes.
Eggene er litt klebrige, så de blir liggende på bladet til de klekker, og hannen står ved siden av og vokter dem hele tiden. Jager bort alle som kommer for nære... inkl vimsete kirsebærreker for eksempel. Alt som rører seg jages bort.

Når de klekker, passer hannen på litt til, inntil de blir frittsvømmende. Hannen jeg har, er påpasselig og vokter området en stund selv etter at yngelen har forlatt bladet. Så forresten det nettopp i dag. Et nytt kull har forlatt plantebladet og svømmer nå sakte rundt blandt overflateplantene, og hannen er helt på tuppa og banker nesten opp konene sine!

Det kommer nok nye egg om noen få dager. Det går gjerne slag i slag.

Temperaturen pleier å ligge på mellom 26° og 27°C i dette karet, og ph er rundt 6,8.

Nå er forresten tetraene eneste fiskeart i akvariet, unntatt noen Corydoras caudimaculatus på bunnen.
Jeg går med planer om å bytte ut bunnlaget i 85 literen der jeg holder en stor rekekoloni med CRS reker og mine Corydoras metae. Det er det eneste karet jeg har Corydoras i og ikke sand. Det er finkornet rund grus (gråsvart) der. Dette er fint nok å se på, men jeg liker ikke at Coryene går på grus i lengden. Oppsettet var egentlig ment midlertidig, de måtte hasteflyttes der og da, og jeg hadde bare denne grusen akkurat på det tidspunktet. Tom for sand. Så tiden har gått og nå begynner det vel å nærme seg to år, eller i det minste 1½ år har gått.

Men jeg grubler fælt på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg vet av erfaring at å fylle sand oppå grus bare ser bra ut i starten... etterhvert som tiden går, synker sandkornene ned i mellom gruskornene, og grusen blir synlig og mer og mer fremtredende igjen. Og jeg hater "flekkete" bunnlag i forskjellige farger. Men samtidig er jo grusen i dette tilfellet veldig finkornet egentlig, så jeg lurer på om det faktisk ville blitt samme resultat her...?
Jeg gruer meg til å eventuelt måtte tømme akvariet helt og sette det opp fra starten av, for da må jeg nemlig fange inn hver eneste en av alle de (minst) 150 rekene som padler rundt i det karet :p *urk* For en jobb! Tenk på alle de bittesmå rekebabyene! Og en reke som føler seg forfulgt, setter jo i gang med den "baklengs-stålfjær-sprettingen" sin, altså fluktmekanismen de bruker til å skyte seg baklengs vekk fra farer like lynkjapt som en spent stålfjær som blir sluppet løs. Og å jakte på sånne 150 ganger frister ikke. Grusen kan ikke tas ut med reker oppi, det vil bli så mye mudder og grums at jeg ikke ser en cm inn igjennom glasset en gang.

Jeg solgte 12 ungfisk av Corydoras metae (yngel som har vokst opp på egenhånd der) fra dette karet på mandag, og da måtte jeg ta ut så godt som alt av inventar. Mose og en del "forstenet tre"-steiner måtte ut for å få tak i fiskene, og bare mosen ble lagt tilbake. Ingen vits å dekorere karet som det var, om jeg skal gjøre om alt likevel snart. Men foreløbig har det ikke skjedd noe, for jeg har vært innom 3 ulike zoobutikker for å finne Den Perfekte Trerota (evt to) men det var bare flisete klumper igjen overalt. Ingen fine med interessant forgrening. Må vel en tur til Oslo skal det bli noen ordning på det.



Vel, denne og 149 andre (sånn cirka) får kose seg i et relativt ribbet akvarium så lenge!
[External Image]



Hei!
Hver j..... gang jeg har prøvd å få grus til å kombinere med sand, har resultatet vært like håpløst. Er nok ingen annen utvei enn å bite i det sure eplet. Grusen må ut for å gi plass til sanden.
Du har rett i det, tender, så jeg har belaget meg på at det blir total tømming og omgjøring av akvariet
Har allerede fått gubben til å sage til en stor trerot jeg skal ha oppi der, nå i kveld. Han liker ikke å sage disse akvarierøttene mine, de er harde som stein, sier han, så han er litt seig å be om akkurat det. Men litt blunking med store, brune bambi-øyne og rota er ferdig-sagd på få minutter Hehe.


I kveld har jeg syslet med litt forskjellig på akvarierommet. Fjernet ca en tredjedel av plantene som tettet helt til i overflaten på 180 literen. Det ble brått mye lysere i akvariet omsider Det er Limnophila sessiliflora og H. leucocephala som gror så voldsomt. Byttet 50 liter vann i karet også, og matet Coryene med rikelige mengder mat; både røde mygglarver (frosne) og et par terninger med tubifex.
Ellers har jeg ryddet, og gravd i kurver og kasser, steder jeg bare stapper nedi ting og glemmer dem. Det dukket opp hele 8 sirkulasjonspumper! Hva i alle dager skal jeg med så mange? Jeg liker ikke sirkulasjonspumper, det fremmer bare penselalger i akvariene hvis jeg bruker den slags. Fant vel omtrent like mange varmekolber rundt omkring, en her og en der, de fikk jeg samlet i èn og samme kasse iallefall. Fant ting jeg ikke husket at jeg hadde en gang.

Så måtte jeg ta et ubehagelig valg også i kveld. Jeg valgte jeg å avlive en guppy-hunn. Det er aldri morsomt å måtte avlive en fisk, uansett hvor stor eller liten den er, eller hva det er for slags fisk.
Men jeg har medisinert to ganger med 8 dagers mellomrom med anitparasitt-medisin, og likevel så denne ene hunnen egentlig like skral ut. Hun spiste, men la ikke på seg, og i kveld så jeg at hun hadde en tendens til å "vagge" litt når hun svømte. Det så ikke så bra ut, og jeg valgte å avlive henne. Av alle guppyene i hele guppykolonien, var det kun 2 som hadde symptomer. Den andre hunnen med samme symptom, ser ut til å ha frisknet til. Det er vanskelig å skille henne fra resten, magen er rundere og hun er i full vigør. Jeg har gitt proteinrik mat der i det siste, for at hun skulle få lagt på seg.
Den jeg avlivet i dag hadde muligens kommet for langt i sykdomsforløpet til å kunne reddes. Men jeg håper nå at dette er det siste jeg har sett til denne fæle sykdommen; ekstrem avmagring og ryggen buer seg litt nedover. Ikke direkte "ryggknekk", det er ikke så voldsomt, men likevel en unaturlig bue.

Så nå er det gjort.
Uffda, var synd at hun ikke ble bedre og at du måtte ta det vanskelige valget.. Føler med deg, er aldri morsomt å avlive fisk..
Jeg bruker egentlig svært lite plantegjødning, særlig flytende, men jeg har funnet en flytende plantenæring som faktisk virker veldg bra hos meg. Ingen uvelkomne alge-boomer når jeg bruker den. Den heter Kent Pro-Plant, og min ene flaske har vart i lange tider.
Men nå er det bare en liten skvett igjen. Siden jeg etterhvert har fått en del stilkplanter som H. leucocephala og L. sessiliflora, samt Ceratopteris flyteplanter, trenger jeg faktisk litt tilskudd av plantenæring i blant. Og da ville jeg ha mer av Kent Pro-Plant!

Etter en del søk på nettet, både i tyske og britiske nettbutikker, så det ut til at jeg måtte vende meg mot USA for å få tak i den. Jeg fant flasken i en amerikansk nettbutikk som gjerne sender til Norge (ikke alle gjør det), og det var ArcataPet. Etter litt gransking av nettsiden, med sikker betalingsløsning for kredittkort, godkjente jeg den som aktuell å handle fra. Jeg puttet tre flasker Kent Pro-plant i handlekurven, de var billige. Bare fem og en halv dollar (bare knappe 30 kr pr stk) Med tre flasker har jeg i lange, lange tider Så tenkte jeg at siden jeg like gjerne kan fylle opp "kvoten" til momsfri-grensen på 200 kr (for innførsel av varer fra utlandet pr post), så kikket jeg litt til etter andre interessante ting.

Da fant jeg en "fot" til å lage artemiaklekkeri av. Det fulgte med tre poser artemiaegg blandet med artemiasalt, samt en luftslange. Det man trengte selv, var en flaske å skru ned i "foten" - og luftpumpe da. Jeg mistenkte at det kanskje kunne være forskjell på standardutformingen av flasketuten på amerikanske og norske brusflasker, men bestemte meg for å ta sjansen. 11 dollar er ikke allverden å tape...

Jeg mottok pakken i dag, og spent gjorde jeg klar en brusflaske. Saget av bunnen og fjernet klistremerkene. Først skrudde jeg den i foten, og ble gledelig overrasket da gjengene virket like. Den lot seg skru i! Men da jeg hadde skrudd flasken så langt jeg kunne, fikk jeg en følelse av at flasketuten ikke var i nærkontakt med gummipakningen i bunnen av "foten", det som altså gjør det hele vanntett... Hm. Det var bare å teste om den følelsen var riktig. Koblet hele greia til en luftpumpe, og satt klar med håndklær da jeg tømte noen dl vann i flasken. Først så det virkelig lovende ut, men så begynte det å piple litt vann ut av der jeg hadde skrudd flasken ned i foten. Søren også! Det var ikke tett. Forsøkte å skru ut flasken og skru den ned på nytt, kanskje jeg hadde kommet litt skjevt ut første gang? Men nei, det var samme resultat.
Det var synd, men egentlig ikke mer enn jeg forventet. Jaja, da får jeg ikke brukt den (og til dere som er fristet til å si "Du kan lage selv bla-bla-bla...ikke si det! Gidder ikke

Kanskje jeg må bestille meg noen 2 liters flasker med brus fra USA for å få brukt dette her? Hehe Noen som har en amerikansk tomflaske liggende? :p

Slik så det hele ut:

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Det der var skikkelig synd, det virket jo som et skikkelig knallkjøp ellers, ser iallefal mye bedre ut en alt det andre styret.
He he, siden du absolutt ikke vil ha tips om hva du kan gjøre med den for at flaska skal passe, ja så bare MÅ jeg

Kan du ikke ta med deg pakninga til Clas Ohlson og kjøpe en lik pakning? Ser for meg at du kan få den tett med to pakninger oppå hverandre?
Corydoras cf. burgessi
En av de aller fineste Corydoras-artene jeg vet om De er bare så utrolig slående og flotte i fargene. Etter en maraton med fire egglegginger på èn uke etter at de ble flyttet til 98 literen, har det vært rolig nå siste uka. De fleste eggene mugnet jo, så det var tydelig at de hadde "mye gammalt oppsamlet" eller slurvet litt i iveren. De fikk et vannbytte idag, og det økte tempoet deres littegranne




Corydoras cf. burgessi, eller også kalt C121.

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap