Dagens blomst (side 11)

G&T
Vi kjøpte et gammelt hus, og roser fulgte med på kjøpet. De er ikke noen småtasser, og vi har problemer med å klare å klippe ned annet enn det som er døde kvister- har ikke hjerte til det. De ser ut til å trives. Er det noen som vet hva disse heter?


Det er stor sannsynlighet for at den røde klatrerosen der er 'Flammentanz'
Ah..... kan dere tenke dere noe mere duggfriskt enn dette?
(joda, jeg tenker også Lysholmer Ice og sånn, men la oss holde oss til planteverdenen, nå da..

Det har regnet i korte skurer i hele dag, avbrutt av opphold med sol, og så plutselig er det solregn og så en av delene og i det hele tatt... et sant virrvarr av vær i dag Under en oppholdsperiode tok jeg med meg kameraet og gikk en tur ut i hagen. Jeg fikk øye på en peon som har begynt å blomstre, denne sorten heter 'Alba Plena' og blir ikke riktig så stor som den andre typen jeg har.

Gir ikke dette bildet en utrolig frisk og ren følelse? )

[External Image]
Vi har også peoner, her er en som nettopp har begynt å blomstre. Men bildene blir ikke så flotte og duggfriske som dine, Mona. Skal nok sikle litt til på nett-tilbudene på nytt kamera....
Dagens blomst er en nydelig rose som heter Constance Spry. Husker ikke om jeg har vist den før, men den er vel verdt å se på - igjen og igjen! Nydelig duft!



[External Image]
Dere slipper ikke unna roser nå fremover, altså!

Dagens blomst er selvsagt en rose.
Nå har endelig sorten 'William Lobb' begynt å produsere de lilla blomstene jeg har gått og ventet på! De første blomstene som kom (mens det var så smellvarmt ute), var jo rosa, til min skuffelse.... hadde forventet litt mer lillaskjær enn det. Jeg har egentlig nok rosa roser, jeg ville ha variasjon, og valgte derfor 'William Lobb' som skulle bli lilla.

Og endelig ble den det! Nydelig lilla!
Blomstene ser muligens litt rufsete ut etter noen dagers regn, men fremdeles vakkert å se på (og dufter godt gjør de enda).




[External Image]
mona o
Dere slipper ikke unna roser nå fremover, altså! :-) Dagens blomst er selvsagt en rose. Nå har endelig sorten [B]'William Lobb' [/B]begynt å produsere de lilla blomstene jeg har gått og ventet på! De første blomstene som kom (mens det var så smellvarmt ute), var jo rosa, til min skuffelse.... hadde forventet litt mer lillaskjær enn det. Jeg har egentlig nok rosa roser, jeg ville ha variasjon, og valgte derfor 'William Lobb' som skulle bli lilla. Og endelig ble den det! Nydelig lilla! Blomstene ser muligens litt rufsete ut etter noen dagers regn, men fremdeles vakkert å se på (og dufter godt gjør de enda).


WOW, er dette virkelig rose?! Jeg er ikke noe spesielt begeistret for roser, men denne var rett og slett nydelig -spesiell! Ligna på peon, de liker jeg
Vel, kanskje vinkelen bildet er tatt fra lyver litt på bildet ovenfor. Jeg måtte ned på kne for å ta bildet, stilkene på denne rosen er relativt svake og jeg har ikke støttet dem opp. Tyngden av blomstene får dem derfor til å henge kraftig, så man ser vanligvis ikke rosene fra den vinkelen bildet er tatt fra Hodene peker ned mot bakken istedet.
Ja, nå ser jeg at de henger! Men flotte var de lell
Dagens blomst: peon
Dagens blomst er en peon, en god gammeldags staude som mange kjenner igjen. Våre bestemødre hadde gjerne slike i hagen. De krever minimalt med stell og behøver vel knapt vannes. De greier seg selv, og kommer trofast opp, år etter år. De kan bli like gamle som mennesker, og mer enn det Folk som f.eks. har arvet hus etter eldre slektninger forteller om peoner som trofast blomstrer hver sommer etter minst 75 år



Denne peon-sorten kjøpte jeg to planter av i fjor, og de står i det ene av mine 5 rosebed foran huset.
Sorten heter 'Bowl of Beauty'

De dufter absolutt himmelsk! Jeg kommer til å anskaffe meg flere peoner, det er helt sikkert.

Denne begynte blomstringen i dag, og blomstene er ikke heeelt åpne enda. Litt mere sol nå, så viser de seg i all sin prakt!



[External Image]


[External Image]



Et lite nærblikk:
[External Image]
Den var nyyyydelig! Tenk å hatt slike blomster nede i akvariet? da hadde nok alle hatt planteakvarium i stuen.
Nyyyyyyyydelige blomster!! Fantastiske farger!
Blomst
Hiver meg på eg og.
Her er en solsikke som vi har i hagestuen, den stortrives der.
skulle vert sommer året rundt.
Var hos bestemor og tok bilder her en dag, også kom jeg over denne blomsten. Og jeg begynte å lure på hva den het, noen som kan hjelpe meg?
Inaktiv bruker
Vil tro det er en allium.
Torhild
Vil tro det er en [URLBLOCK1].


Godt tips. Allium består av ca 700 sorter, inkl vår egen kepaløk fra grønnsakskuffen.
Kanskje Kirgisløk? (Allium aflatunense) Hvor stor er den?
den er ca. en meter høy, og blomsten har vel en diameter på nesten ti cm. Det hadde sikkert vært enklere for dere om jeg hadde hatt bilder av bladene, men det har jeg desverre ikke. Den var snar lik mange av bildene på linken, men ikke helt like.
Sitat fra wikipedia:
Kirgisløk (Allium aflatunense), 70-150 cm - mai-(sol, kan dyrkes over nesten hele landet,langliva) Sentrale deler av Kina. Blomsterstander store som knyttnever, stjerneforma, rødfiolette blomster. Sprer seg lett med frø. De store frøstandene er fine til tørre dekorasjoner.
Bilde kan du f.eks se her, i bilde nr 3.
den siste ligna ganske mye, men synes den hos bestemor så større ut, men det er ikke sikkert det er tilfellet, takk for all hjelpen.
Jeg har forelsket meg, har du noengang sett noe så nydelig?
Galemor
Jeg har forelsket meg, har du noengang sett noe så nydelig?


De bukettene holder til mange runder skal / skal ikke, eller elsker / elsker ikke..........
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap