Aktuelt på TV (side 11)

Her må jeg følge med sånn jeg ser når og hvor "akvarie" programmene går
Så dere ikke Norge Rundt i dag? Der var det et innslag om akvarister.
Innslaget kan sees her også: Norge Rundt 01.04.11 Om akvarister
Nrk1 onsdag 6. april kl 20.15 folk: det koster å ha kar akvarieentusiast
NRK1 onsdag 6. april kl 20.15 Folk: Det koster å ha kar
Akvarieentusiast

Det dyreste møbelet hjemme hos Tor Åsmund Evjen er et kar med 800 liter saltvann. Det som er opp i er enda dyrere. Tor Åsmund tilhører et stort og taust fellesskap som vi til daglig hører lite om: Folk som er så fascinert av livet under vann at de må ha det i stua si – akvarieentusiastene!

Akvarieentusiaster gjør ikke så mye ut av seg, men de er mange og dyrker sin hobby med stor iver. Tor har laget seg en skikkelig utfordring når han nå skal ut på flyttefot med sitt omfangsrike menasjeri.

Populær hobby
Akvarium er stadig en av de mest populære hobbyene vi har og fiskeelskeren Tor er definitivt i megaklassen. Hovedmøblet hjemme hos ham er et saltvannsakvarium på nesten 800 liter.

Tor lager alt saltvannet selv, i kjelleren, av spesialimportert salt og springvann som han renser 99,9 prosent rent! Det fordamper 50 liter i uka fra akvariet og når karet står i andre etasje, blir det mye bøttebæring. Derfor er Tor og kona på utkikk etter nytt hus. Blir det huskjøp må altså det digre akvariet og hele maskineriet ut på flyttefot.

Spennende
Takk for tipset Shiramor, da fikk jeg sett Norge rundt
Det var bra Trond, og takk for tips Black_Flys. Det må jeg få med meg

Snart begynner serien fra akvariet i Bergen igjen.
I kveld: TV2 kl 19:30
Akvariet (1) (r)

"Vi følger hverdaglivet på Akvariet i Bergen, og møter både skrubbsultne reptiler, forelskede pingviner, søte seler og over 250 forskjellige fiskeslag. To hissige cubanske krokodiller har ankommet Akvariet, og skal flytte inn i nytt bur. Å få de to fra kassen og over i det nye krokodilleburet blir en stor utfordring for dyrepasserne".
OBS OBS:
Animal planet kl 21:00
Mutant Planet (4)
«De afrikanske Rift Valley-innsjøene.» Afrikas Rift Valley la grunnlaget for vår egen evolusjon. Fossiler viser at det var her tidlige hominide arter forlot skogene og sine apeforfedre for rundt to millioner år siden.

Dette må ihvertfall jeg se
Det gikk i reprise akkurat nå, og det var absolutt ett av de bedre programene jeg har sett på lenge!
For dere som får inn svensk TV: På Svt 1 begynner "Mitt i naturen" kl.20.00. Idag skal det vises film fra barriererevet utenfor Australia.
kl 2230 på discovery i dag torsdag, Jeremy Wade på tur igjen etter elvemonstere. Nye episoder hver torsdag fremover
For dere med saltvann, kanskje?:

NATIONAL GEOGRAPHIC i kveld kl 19:30
Nat Geos mest utrolige bilder

«Dødelig strøm.» Miljøverner Brian Skerry fotograferer korallene utenfor Phoenix Islands på sitt seneste oppdrag for National Geographic.
Reprise i dag på Animal planet kl 21:00

Mutant Planet (4)
«De afrikanske Rift Valley-innsjøene

Spesielt interessant for oss med ciklider fra Tanganyika-, Viktoria- eller Malawisjøen.

I kveld blir det spillefilm fra Viktoria-sjøen folkens! Spørs bare om dere har lyst på Piraya etterpå :-O

Canal + Action søndag kl 21.00: Piranha

"Amerikansk grøsserkomedie fra 2010. I Lake Victoria er vinterferien rett rundt hjørnet. Skoletrøtte ungdommer reiser fra byen for å oppleve sol, bading og ølstafetter. Men i år blir harmløs moro og spontane fester forvandlet til blodig alvor, død og lemlestelse".

Tror filmen fikk terningkast to.
En utrolig dårlig film. Ikke vært å se på
Jarle F

Enig! Vil beskrive den filmen som en flyktig mix av haisommer, anabole steroider, anaconda og en 10 år gammel gutts fantasi satt til livs av et skruppeløst film crew, totalt blottet for kritisk sans
Jarle F

Sikkert ikke biotop-bilder til å bli inspirert av engang... Hehe.
Jeg hadde heller brukt tiden til å se på saktevoksende planter i akvariet. Til og med det er bedre.
Ungdommer, nakenhet, blod og gørr og "skikkelige bra" data animert fisk. Typsik skrekkfilm innsalg, en helt og en klisje av en slutt.
Akkurat nå er det "Mutant Planet. De afrikanske Rift Valley sjøene" på Animal Planet på tv. Kanal 25 her hos oss (ikke HD kanalen)

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap