Småtteri og spekulasjoner (side 11)

Humunukuapuaa
[QUOTE=Liv H]Vanskelig å se fisken på bildet, mulig det er synsbedrag - men syns det ser ut som den har tverrstriper?

Jepp.

Da er jeg redd det er en hunn du har fanget. De blir mørkerøde og har hvit haletipp de også, så de er ikke alltid lett å se forskjell på dem i leksfarger. Mener bestemt at det kun er hunnene som får tverrstriper (som hos splendens)
Liv H
[QUOTE=Humunukuapuaa][QUOTE=Liv H]Vanskelig å se fisken på bildet, mulig det er synsbedrag - men syns det ser ut som den har tverrstriper?

Jepp.

Da er jeg redd det er en hunn du har fanget. De blir mørkerøde og har hvit haletipp de også, så de er ikke alltid lett å se forskjell på dem i leksfarger. Mener bestemt at det kun er hunnene som får tverrstriper (som hos splendens)

Hmm, men hodeformen og adferd de siste par månedene rimer med at det er en hann. Og hunnen står og viser seg frem hele tiden, så det er ikke henne jeg har i nettet. Jeg kjenner henne for godt til å ta feil. Legger ved ett av de "beste" bildene jeg har av han "i riktige farger". Og et topviewbilde fra i dag.

Jeg er dum nok, og for glad i å spekulere, til å ikke totalt utelukke at det er mulig både folkene på JH og jeg har blitt lurt til å tro at det er et par. Men det er veeldig lite sannsynlig.
Killi klinikk
Den syke T-killihunnen er langt fra helt i hundre. Det ser ikke helt bra ut ved halen, litt rosa/rødt under skjellene på ene siden og mer såraktig på den andre. Dessuten er den nederste delen av halefinnen borte.
Akkurat som jeg har spekulert meg frem til at det kanskje er sår etter terror fra sjefen kan det også være en eller annen sykdom. Det er bare noen dager siden hun kom fra butikken så jeg må ta en titt på JBL online hospital (takk, hvem det nå var som postet den et annet sted på AF) og se om jeg finner noen symptomer som ligner.

Jeg tok en plastboks (typ. nytømt italiensk salatboks som bare skyldes veldig godt i varmt vann) og snek den under henne og dermed hadde jeg henne i et slags refuguim i karet og kunne medisinere bare henne.
Esha 2000 er det eneste antibakterielle jeg har, og som jeg tror er det eneste som evt. kan hjelpe dersom det er infiserte sår. Fant ut ut at jeg trengte ca 1/10 dråpe for en startdose tilpasset 400ml og doblet denne dosen. Altså én dråpe i en halvliter vann fra karet hvorav jeg tok 50ml og tilsatte dette i refugiumet/boksen.
Jeg tok henne ut etter ca ti minutter og vet ikke om det var lang nok tid til at medisinen fikk noen effekt, men kom om ikke annet frem til en metode å medisinere enkeltfisker på uten å dope hele karet.
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]5 cm ?? Hmm, kanskje dette er malle for meg...

Kanskje en malle for deg, og kanskje 5 cm.

Artikkel på PlanetCatfish sier Microsynodontis sp. 'Nigeria' 5cm.

Jeg lurer på om jeg skal drite i å prøve å være så streng på verdensdeler og etterhvert slippe de ut sammen med bettaene. Eller...

Etter endret: De er forresten typiske ryggsvømmere og ser ut til å trives med å farte rundt på undersiden av røtter og steiner. De tar seg også noen turer innom karbonbambusrøret/hulen.
Vanskelig å si. De blir ganske så like i leksdrakten. Det øverste bildet må være en hann, det nederste tør jeg ikke si. Det var kun de vertikale stripene jeg stussa på. Aldri sett det på hannen. Han bare skifter farge.

Det er ikke dumt, de er veldig like - fanga hunnen selv en gang i kampens hete
Humunukuapuaa
[QUOTE=Humunukuapuaa][QUOTE=Lisbeth]5 cm ?? Hmm, kanskje dette er malle for meg...

Kanskje en malle for deg, og kanskje 5 cm.

Artikkel på PlanetCatfish sier Microsynodontis sp. 'Nigeria' 5cm.

Jeg lurer på om jeg skal drite i å prøve å være så streng på verdensdeler og etterhvert slippe de ut sammen med bettaene. Eller...

Etter endret: De er forresten typiske ryggsvømmere og ser ut til å trives med å farte rundt på undersiden av røtter og steiner. De tar seg også noen turer innom karbonbambusrøret/hulen.

Frister meg enda mere når jeg hører det. Liker nemlig ryggsvømmere veldig godt, men de er alt for svære for meg
Glemte å nevne at brevisene fikk et nytt sneglehus i helgen. Med andre ord en av de store eplisene kom ikke til å begynne å røre på seg igjen. Den lå opp ned og spjellet var halvveis igjen, ventet en stund til jeg var helt sikker. Vippet ut kadaveret med en tannpirker, jeg har spist masse snegler tidligere, og dumpet det rett i dass. Lot det tomme skallet ligge i kokende vann og skylte det godt før jeg la det oppi til Brevisene.
T-killidama som sleit gikk heden, men det var et nyklekt yngel i går og ett i dag så bestanden er allikevel økende.

Bettamania - Nå har jeg stablet 28 bokser i en BBB-hylle. De øverste er stablet oppå hverandre. Hadde jeg hatt en hylleplate til, og boret en rekke nye hull, kunne jeg ha klart å omorganisere slik at alle stod på hver sin hylleplate, men jeg anser denne situasjonen som temporær.
Det er et par auksjoner denne uken hvor jeg kan selge litt "Kampfisk - Norsk bastard". Men da må jeg begynne å velge ut individer, og jeg vet ikke hvem som er hva og hvem som er finest etc. etc.
Jeg begynner å bli hypp på å ha alle selv, og det er ikke en bra tendens. Så nå må jeg begynne å merke boksene med et nummer og kjønn på de jeg er sikre på.
I og med at det ser ut til at jeg trives med usikkerhet har jeg selvfølgelig ikke bestemt kjønn på alle. Jeg mistenker nemlig moren for å ha ganske mye plakat i seg, og da har jeg grunnlag for å spekulere i om en fisk er en plakataktig hann eller en liten frøken.

Legger ved et bilde av en med fine 17.maisløyfer på brystfinnene.
[External Image]
Kampfisk - Norsk Bastard Nr3
Det blåaktige blir veldig smaragdgrønt i blitslys, så med egne øyne ser den mye mer blå ut.

Det var snakk om mirkoskop i Monas tråd så jeg stakk innom Tåjs ar øss (jeg gidder ikke å skrive navnet korrekt). Og hva fant jeg der. Jo noe skikkelig ræl på tilbud 100 kr. Med 100x 450x og 900x forstørrelse, noen glaslater og måleglass etc.
[External Image]
De hadde også noe som var litt mindre ræl i støpejern til rundt 300. Men jeg synes det blå plastikkrælet så finere ut fordi det bare kostet 100 kr. og dekker mitt behov for å kunne titte på småting som blir litt lite selv med lupe.
Lisbeth
[QUOTE=Humunukuapuaa][QUOTE=Humunukuapuaa][QUOTE=Lisbeth]5 cm ?? Hmm, kanskje dette er malle for meg...

Kanskje en malle for deg, og kanskje 5 cm.

...De er forresten typiske ryggsvømmere og ser ut til å trives med å farte rundt på undersiden av røtter og steiner. De tar seg også noen turer innom karbonbambusrøret/hulen.

Frister meg enda mere når jeg hører det. Liker nemlig ryggsvømmere veldig godt, men de er alt for svære for meg
Noen av synodontisene blir jo mindre enn det denne microen kanskje blir. Dersom vi kaller alle Mochokidaer ryggsvømmere, akkurat som coryer er pansermaller. Hvis man skal anta utbredelse ut fra antall bilder av de aller minste på PlanetCatfish så ser de ikke ut til å "finnes for oss".
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth][QUOTE=Humunukuapuaa][QUOTE=Humunukuapuaa][QUOTE=Lisbeth]5 cm ?? Hmm, kanskje dette er malle for meg...

Kanskje en malle for deg, og kanskje 5 cm.

...De er forresten typiske ryggsvømmere og ser ut til å trives med å farte rundt på undersiden av røtter og steiner. De tar seg også noen turer innom karbonbambusrøret/hulen.

Frister meg enda mere når jeg hører det. Liker nemlig ryggsvømmere veldig godt, men de er alt for svære for meg
Noen av synodontisene blir jo mindre enn det denne microen kanskje blir. Dersom vi kaller alle Mochokidaer ryggsvømmere, akkurat som coryer er pansermaller. Hvis man skal anta utbredelse ut fra antall bilder av de aller minste på PlanetCatfish så ser de ikke ut til å "finnes for oss".

Der var det mye småmaller, beista kom til slutt på lista. Noen av de små var ganske stygge, jeg kan like stygge maller men er vel ikke noe som ville gått som varmt hvetebrød i butikkene. he he, dessuten stod det på en: habitat, crocodile river. Sikkert ikke så mange som fanger der?

Denne og denne var fin. Sistnevnte var jo pitteliten, men får nok aldri se noe sånt i butikkene...
Hyphessobrycon amandae (ildtetra) og dropsy (bukvanssott)
Da har jeg sluttet å spekulere om det kan være dropsy som driver å plager amandaene mine. Jeg så akkurat at det ble nevnt i tråden til Galemor og styrker det jeg har spekulert på selv. Jeg oppdaget det først etter å ha tatt ut litt planter som var i ferd med å bli rekefôr, da de ofte står å gjemmer seg i buskaset. Jeg hadde en som gikk dukken tidliger og nå har det dukket opp igjen. Jeg mistenker at det er noen av de siste jeg fikk i hus. Kan legge ved et bilde av den forrige amandaen som gikk dukken.

Prøver meg med en Esha2000-kur og satser på at kirsebærrekene er med på hele leken.
Lisbeth
Der var det mye småmaller, beista kom til slutt på lista. Noen av de små var ganske stygge, jeg kan like stygge maller men er vel ikke noe som ville gått som varmt hvetebrød i butikkene. he he, dessuten stod det på en: habitat, crocodile river. Sikkert ikke så mange som fanger der? ;) Ja [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] var fin. Sistnevnte var jo pitteliten, men får nok aldri se noe sånt i butikkene...

Microsynodontis christyi og Microsynodontis lamberti er fine.

Jeg synes Mochokidaer som Synodontiser og sånt er mye kulere enn de flate L-mallene.

Ikke ta dette ille opp Lisbeth, men jeg tillater meg å være litt vaktmester i min egen tråd og oppfordrer alle til å droppe uvanen med å titulere lenker med denne, dette og her.
Det er ganske frustrende å måtte klikke på en lenke bare for å henge med i samtalen og kanskje se noe man har sett mange ganger.
Lag en beskrivende tittel i lenken, og la det være opp til leseren å velge om det er ønskelig å fordype seg i emnet.
"Explain what users will find at the other end of the link" Jacob Nielsen

Dette er faktisk veldig viktig for oss som produserer innholdet her på AF.

Alt i orden! Skjerpings neste gang
Lisbeth
Alt i orden! Skjerpings neste gang ;)

Som sagt ikkeno vondt ment, mer for å komme med et tips for en bedre verden.

Sånn ellers fant jeg et heftig paper for de som er "litt" interessert i Mochokidaer.
[URL=http://www.bioone.org/doi/pdf/10.1635/0097-3157(2008)157%5B73:APSOTA%5D2.0.CO%3B2]A phylogenetic study of the African cat?sh family Mochokidae[/URL] THOMAS R. VIGLIOTTA, Cornell University Museum of Vertebrates - July 2008.

Relativt ferskt og temmelig omfattende.
Ted
Sånn apropos en bedre verden.
Et sted som kan stjele mange timer av livet ditt hvis du er litt interessert i mye rart er TED.com. Så du er herved advart.
Jeg så akkurat en talk med Charles Moore, Algalita Marine Research Foundation om The Great Pacific Garbage Patch -- an endless floating waste of plastic trash. Om hvor fantastisk plastikk er for våre våte venner.

Jeg hadde egntlig tenkt å legge en lenke til fiskenerden Richard Pyle's Exploring the reef's Twilight Zone som handler til dels om rebreathers men mot slutten tar for seg det utrolige mangfoldet av arter som åpenbarer seg i sonen mellom der "vanlige" dykkere stopper og der minisub'en overtar.
En annen kul fiskerelatert talk på TED er Tierney Thys om Giant Ocean Sunfish - Mola mola.
Bettamania konsekvenser
Jeg kan ikke ha 31 kampfisker i en bokhylle. Jeg kan ikke ha 31 kampfisker i en bokhylle. Jeg kan ikke ha 31 kampfisker i en bokhylle. Jeg kan absolutt ikke ha 31 kampfisker i en bokhylle.
Tillater meg å lage litt støy i min egen tråd siden jeg ikke klarer å bestemme hvilke jeg skal selge og fantaserer om å beho9lde alle. De fortjener ikke å stå på smågodtboks/minihybel mer enn i noen få uker og 31 kampfisker i en bokhylle vil bli utrolig veldig mye småplukkarbeid. Alle er jo veldig fine på hver sin måte...
Takk for linken til Top Ten Web Design Mistakes
Det var veldig interessant og nyttig lesning! Og det er mange, mange som kunne lære et og annet av den...! Spesielt nettbutikker rundt om.
Men også brukere på AF, som du sier, siden mange ikke forteller noe som helst om hva de linker til. Så klikker man da, og havner et sted man har lest et dusin ganger før og sånn...

Fint! Jeg har spart linken

Humunukuapuaa
Ikke ta dette ille opp Lisbeth, men jeg tillater meg å være litt vaktmester i min egen tråd og oppfordrer alle til å droppe uvanen med å titulere lenker med [URLBLOCK2], [URLBLOCK3] og [URLBLOCK4]. Det er ganske frustrende å måtte klikke på en lenke bare for å henge med i samtalen og kanskje se noe man har sett mange ganger. Lag en beskrivende tittel i lenken, og la det være opp til leseren å velge om det er ønskelig å fordype seg i emnet. [I][URLBLOCK5]"[/I] [URLBLOCK6] Dette er faktisk veldig viktig for oss som produserer innholdet her på AF.
Personlig er jeg godt kjent med 'reglene' siden typens firma designer og bygger websider, men kan ikke si meg enig i dette under punkt 2: "In particular, don't open pages in new windows".

Jeg lager alltid linker som åpnes i nye vindu, for når jeg klikker på en link og er ferdig med å se på den nye siden, da lukker jeg vinduet for å gå tilbake til der jeg var, og da er det utrolig irriterende å finne ut at jeg lukket den opprinnelig websiden.

.pdf-filer som er nevnt under samme punkt burde heller ikke brukes, siden det ødelegger flyten for folk som besøker siden.
Enig med deg, Marianne. Det er utrolig irriterende å finne ut etter at man lukket vinduet med linken, at man dermed også lukket den siden man var på da man klikket på linken. Jeg ser helst at linker alltid åpnes i et nytt vindu, så jeg beholder siden jeg var på.
Det var mistakes for 2005, det første jeg fant. Man kan synse og mene mye, men dette er facts basert på emipiri. NielsenNormanGroup driver beinhard seriøs forskning for at nettopp "designere og sysnsere" ikke skal overstyre med emosjonelle fantasier.

Dette med linker i nye vinduer kan sikkert diskuteres opp i mente, men generelt er det akseptabelt å åpne eksterne linker i nye vinduer, men in-site linker bør target være self.
Litt mindre kampfisk etc.
I går håper jeg det var det som synes de fikk med seg noen fine kampfisker hjem fra klubbauksjonen i OAK. Det var absolutt ikke lett å velge hvem. Jeg skulle gjerne bygget reoler med store kar som de kunne blitt boende i, men jeg tror det blir å la aquadilleriumet gå litt vel alt for langt. Så nå har jeg "bare" 27 kampfisker og må plukke noen fine til Lillestrømauksjonen. Hadde planer om å plukke ut noen for salg i dag, men ble bare stående å se på alle de fine fiskene og fikk aldri bestemt meg. Det er utrolig fascinerende å se variasjonene på de forskjellige søsknene. Den aller minste fisken ser litt krokrygget ut ovenfra, så jeg tror den vrakes som kandidat for å bli med i ministammen. Det er flere andre relativt små hunner og hanner om enn nesten dobbelt så store som den aller minste. For å gjøre utvelgelsen litt vanskeligere så peker det seg ut flere interessante farginger som det kan være morsomt å føre videre, så dette er det lett å ikke bli klok på.

Microsynoene er forresten dritkule. Litt corydorasaktige, men det er sikkert fordi de ligner litt når de piler avgårde. det som gjør de ekstra kule er at det er fveldig oppo g ned o g rundt omkring under roten sin. Jeg hadde flaks og hadde en rotbit sompasset til formålet. De har snart stått i karantene en uke og ser ut til å være friske, men jeg er ikke helt med på hva de foretrekker å spise enda.
Jeg må snart finne ut hvilket kar de skal gå i. Mye av venusyngelen er fremdeles så liten at det dumt å flytte dem så det karet må forbli urørt noen uker til. Det lave hjørnekaret kan settes på et bord i et ledig hjørne der jeg egentlig ikke hadde planer om å ha annet enn et 4-liters vannglass med småkryp.
Jeg er mer fristet til fremskynde planen om å lage en reol med både det høye og lave hjørnekarene på samme grunnflate.

Som vanlig dukket det heller ikke denne uken opp noen killier. Så jeg og Tanganyikakompaniet må fortsette å leve uten ditherfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap