Lisbeth sine småfisk :) (side 11)

Humunukuapuaa
Jeg har funnet ut at mine labyrinther, Bettaer, klart foretrekker artemia fremfor røde myggiser. Men det er fint å vite at man ikke nekter fisken det beste den vet når man legger med rødmyggisforbud. Noen liker hvite myggiser, som jeg faktisk tillater i huset.


Ja ikke sant. Jeg går jo elegant ut i fra at selvfølgelig liker alle fiskene mine røde mygg best, også stemmer det jo faktisk ikke i det hele tatt. Lenge siden jeg droppet hvite mygg, ingen som var særlig begeistret for det. Men det var før guramiene flytta inn. Kanskje på tide å prøve på nytt!
Huhh? På denne siden er det en liten instruksjonsvideo om hvordan man holder artemia (sea-monkeys) Det var da utrolig lite man skulle gjøre?
Salt i vann, egg i vann og mat etter 5 dager. Ingen luft? Og de kan leve i 2 år!

Kan dette være det samme som vanlig artemia jeg har kjøpt egg av??

Edit: leste litt mere nå: These amazing new hybrids grow larger and live longer than any "natural" variety of brine shrimp.

Jahahh? Kan det være derfor de kan leve uten lufttilførsel mon tro?

Enda en edit; Sea-Monkeys® grow up to be between 1/2 to 3/4 an inch in length during a 4 week period. At this stage, they'll start to reproduce and have more adorable babies.

Dette høres jo veldig bra ut hvis de reproduserer seg etter 4 ukers tid. Det betyr at jeg kanskje rett og slett bare bør sette opp et bittelite kar til dem og ha det stående permanent? Dette er jo utrolig interresant!

Åja, he he, de selger en manuell luftpumper
Lisbeth
Kanskje på tide å prøve på nytt!

Det kan jo hende du kan få en prøvebit i "din" LokaleFiskeSjappe.

Jeg har noen egg fra Branchinella thailandensis, en slags ferksvannsartemia, som det snart er på tide å teste. Blir heldigvis litt trigga av prosjektet ditt.
Karene dine er utrolig frodige og fine Lisbeth
Lisbeth
Lotusen i 250 literen lager ganske mange avleggere, de bruker å komme rundt morplanta, men nå dukka det plutselig en liten "fjert" helt oppi frontruta. Det er ganske lang avstand, 30 cm kanskje. Veldig dum plassering, men jeg dytta nedi en lateritkule til den. Skal få vokse seg litt sterk og så selger jeg den :)


Første mann til mølla eller
Jeg kjøper den gjerne når den blir stor nok, har to andre typer vannlilljeplanter, men får de ikke helt til. Ga jo (dum som jeg er) bort den ene som hadde vokst seg stor og flott, så nå har jeg bare en liten avlegger som sneglene nesten knertet.

Da var min første tur til Dahl dyrerike unnagjort! Hvorfor kan ikke en sånn butikk ligge i Oslo??? Har aldri følt meg så velkommen i en dyresjappe før! Snakk om kule folk som driver den butikken. Skikkelig nyskjerrig på hva mine interessefelt var og veldig mye informasjon som kom som perler på en snor, he he. Seriøst, dette var en butikk jeg helt klart ville hatt som stambutikk hadde den vært i oslo. Ikke store butikken men velfylt og sjarmerende rotete og uoversiktelig

Jeg hintet frampå om at jeg var medlem i OAK og ikke kunne komme i kveld, men om jeg kanskje kunne få litt rabatt likevel? Han tenkte ikke over det en gang, det var ja så klart du skal få det! Så han slo av en god tier på hver eneste fisk!

Jeg handla litt over evne og har skaffet meg et lite problem i forhold til plassen i karantenekaret... i et øyeblikk hadde jeg tenkt å gamble med å putte noen direkte i karet de skal bo i til slutt, men har ombestemt meg og putter alt i karantenekaret på 63L. Jeg får bare passe godt på, bytte ofte vann osv.

Mine nyinnkjøpte fisk er:
20 x Iriatherina werneri (ENDELIG)
4 x Sphaerichthys osphromenoides , sjokoladegurami
5 x Corydoras arcuatus (har 6 fra før, det blir fin stim)
2 x Flyndrer

De to flyndrene må jeg ringe butikken og få navnet på igjen, de var asiatiske og skulle ikke bli mer enn 12 cm, ligger ikke i basen her. Jeg spurte litt sånn tørt når jeg så flyndrene som lå stille på bunnen, hvordan er det med disse, er det noe å ha? Han mente de var kjempetøffe. Plutselig begynte den ene flyndra å bevege seg, og den flyndret ikke sånn som jeg tror flyndrer beveger seg, men kravlet bortover på en helt bisarr måte. Alle finne "taggene" så ut som små klør som kravlet seg bort over. DA var jeg solgt! Det er fan meg det kuleste jeg har sett, helt RÅ fisk! Skikkelig impulskjøp, men er kjempefornøyd

Hadde med meg samboer på turen og med tog for 2 tur-retur kom det på 480 kr. Taxi fra togstasjon frem og tilbake 200 spenn. Så noen billig tur ble dette absolutt ikke. God trøst å få så bra avslag på fiskene da og så spennende fangst med seg hjem

Driver med akklimatisering nå, gjett hvem som kommer til å sitte klistra foran karantenekaret resten av lørdagen
Ja, det er noe eget å gå inn døra på Dahls

Gratulerer med masse ny fisk også! Håper det kommer en god del bilder etter hvert, spesielt av disse flyndrene!
Googlet litt og fant flyndra. Okey, der har jeg blitt litt feilinformert gitt. Den skulle ikke bli mer enn 12 cm, ha ha, den blir 25 cm jo!!! Og jeg sa at jeg helst ikke ville ha fisk over 10 cm... he he, jeg får ta det problemet når det blir et problem. De skal gå i 250 literen så det er jo ikke det værste de kan leve i en stund. Eller så blir jeg så knyttet til dem at jeg bare MÅ skaffe meg et digert akvarie De er vel ikke mer enn 6-7 cm nå.

Cynoglossus feldmanni
oi! de var jo skikkelig kule! *fører opp på drømmelista*
Liv H
Karene dine er utrolig frodige og fine Lisbeth :-)


Takk, ja det gror godt i akvariene mine
Galemor
[QUOTE=Lisbeth]Lotusen i 250 literen lager ganske mange avleggere, de bruker å komme rundt morplanta, men nå dukka det plutselig en liten "fjert" helt oppi frontruta. Det er ganske lang avstand, 30 cm kanskje. Veldig dum plassering, men jeg dytta nedi en lateritkule til den. Skal få vokse seg litt sterk og så selger jeg den :)


Første mann til mølla eller
Jeg kjøper den gjerne når den blir stor nok, har to andre typer vannlilljeplanter, men får de ikke helt til. Ga jo (dum som jeg er) bort den ene som hadde vokst seg stor og flott, så nå har jeg bare en liten avlegger som sneglene nesten knertet.



Jeg kan godt høre med deg når den er salgsklar
Åhhhh leser misunnelig om Dahls dyrerike ekspedisjon Så gøy at du endelig fikk tak i de dragene dine Buepansermallene har stått på ønskelista en stund og hvis jeg ikke husker feil?

Hadde de noe spennende betta eller? Må bare få tatt turen dit så fort jeg er på beina igjen. Her er det feber igjen i dag, så det ser ut som det tar tid :-S

De flyndrene var bare kjempekule
Er det samurai sjokolade du har fått tak i eller vanlig?
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]Kanskje på tide å prøve på nytt!

Det kan jo hende du kan få en prøvebit i "din" LokaleFiskeSjappe.

Jeg har noen egg fra Branchinella thailandensis, en slags ferksvannsartemia, som det snart er på tide å teste. Blir heldigvis litt trigga av prosjektet ditt.

Ferskvannsartemia høres jo veldig bra ut?! Det må du få prøvd ut så vi andre får høre hvordan funker. Fant ingen bilder av den på de lenkene du la ved, men jeg får leite litt mere. Jeg må se dyra for å danne meg et bilde av dem.
Liv H
Åhhhh leser misunnelig om Dahls dyrerike ekspedisjon :-) Så gøy at du endelig fikk tak i de dragene dine :-D Buepansermallene har stått på ønskelista en stund og hvis jeg ikke husker feil? Hadde de noe spennende betta eller? Må bare få tatt turen dit så fort jeg er på beina igjen. Her er det feber igjen i dag, så det ser ut som det tar tid :-S De flyndrene var bare kjempekule :-D Er det samurai sjokolade du har fått tak i eller vanlig?


Så ingen bettaer, men det var sikkert masse fisk jeg ikke oppdaget. Det var mye fisk i karene.. Arcuatusene så jeg ikke selv feks, de måtte han vise meg. Var ikke helt logiske plasseringer av salgskarene så jeg gikk nok glipp av noe. Arcuatusene har jeg venta på ei stund ja. 59 kr stk var ikke ille, og jeg fikk dem for 45

Jeg var egentlig ute etter samurai-sjokoladen, men de er jo så søte de små vanlige sjokoladeguramiene og siden de kun hadde de ble de med meg hjem
Forresten litt mere skryt av dahls dyrerike: Når jeg ringte i dag tidlig for å høre om de hadde fiskene jeg skulle ha var det ingen som svarte. Jeg regnet med de var opptatt med noe og skulle til å ringe dem opp igjen så ringer telefonen min -fra Dahls! Jeg ble rimelig overrasket og måtte bare si jøss ringer dere opp igjen? Det har jeg da heller aldri opplevd før, at en butikk ringer meg opp igjen

Og da forteller jeg en gang til om da jeg ringte dem for første gang for en god tid tilbake. jeg spurte litt om hvor de lå, fortalte jeg kom med toget fra Oslo. Da mente de jeg bare kunne ringe når jeg var i Moss så kunne de komme og hente meg i bil på togstasjonen! Jeg takket pent nei, men for en service da! Det er for godt til å være sant liksom!

Alt ser bra ut med mine nye fisk. Dragefinnene har allerede begynt å tøffe seg for hverandre, hannene spiller ut finnene sine, fantastisk å se på. Sjokoladene er på guramivis rundt og plukker på plantene og sjekker ut akvariet. Coryene siler sand og her helt typisk cory. Flyndrene virker mer som de er i sjokk fremdeles. Den ene grov seg rett ned og den andre ligger stiv mellom noen planter. Ingen av de har rørt seg av flekken. trenger tydeligvis litt mere tid på seg enn de andre.
Håper det kommer litt bilder etter hvert fornøyd med dagens fangst jeg også - skal prøve å få tatt litt bilder etter hvert!
Grattis med endelig å ha fått dine Wernierieri!!!

Jeg ble med OAK på kveldsturen til Dahls og må si at det var ekstra fint å ha butikken for seg selv, i den grad en skokk med OAK-folk er å ha noe for seg selv. Men utrolig kult å gå rundt og plukke og fange det man hadde lyst på. Så flyndrene dine, men ble skremt allerede når jeg hørte de ble litt rundt 10 cm. Var det de vanlige sjokisguramiene eller de vietnamesiske du kjøpte, eller kanskje de heter noe annet?

Det er en tråd om B. thailandesis på Zoopet linker litt ute i tråden der du kan se noen bilder. Der er så pene at det nesten er for gærlig å bruke dem som for.
Regner med å sette i gang første forsøk denne uken.
Humunukuapuaa
Grattis med endelig å ha fått dine Wernierieri!!! Jeg ble med OAK på kveldsturen til Dahls og må si at det var ekstra fint å ha butikken for seg selv, i den grad en skokk med OAK-folk er å ha noe for seg selv. Men utrolig kult å gå rundt og plukke og fange det man hadde lyst på. Så flyndrene dine, men ble skremt allerede når jeg hørte de ble litt rundt 10 cm. Var det de vanlige sjokisguramiene eller de vietnamesiske du kjøpte, eller kanskje de heter noe annet? Det er en [URLBLOCK1] linker litt ute i tråden der du kan se noen bilder. Der er så pene at det nesten er for gærlig å bruke dem som for. Regner med å sette i gang første forsøk denne uken.


Den helt vanlige sjokoladeguramien, liten og søt

Mente de 10 cm på flyndra nå? Til meg sa de 12. Jeg må få ringt dem på mandag og sjekke navnet opp mot den jeg tror det er. For den jeg har funnet blir jo 25 cm.. 10 cm går helt greit liksom..

Ferskvannsartemiaen var jo skikkelig pen jo, med rød hale og greier. Huff, spørs hvor Lett det blir å bruke levende artemia som for. Saltvannsartemiaen er vel ikke særlig styggere enn disse...
Liv H
Håper det kommer litt bilder etter hvert :-) fornøyd med dagens fangst jeg også - skal prøve å få tatt litt bilder etter hvert!


Joda, har knipset litt, men kabelen ligger på jobb. Får ikke lagt ut før i morra
Dragefinnene var ganske frynsete og skada i finner, kunne se litt tilløp til sopp på munn og litt hvitt belegg på kanten av finnene der de var skadet. Jeg hadde ikke i noen midler i går, ville se det an til i dag. Men det er helt sprøtt, jeg kunne se stor forbedring på dem på kvelden. Soppen nesten borte fra munn og det hvite på finnene nesten borte. I dag ser jeg nesten ikke noe i det hele tatt! Kan virkelig et friskt stabilt kar ha så stor innvirkning på fisken så raskt?? Skal være flink med hyppige vannbytter, prøve å opprettholde dette.

Arcuatusene jeg kjøpte hadde gått hos Dahls lenge. Og de har nok derfor vent seg til litt av hvert. Så lite sky cory har jeg aldri hatt. De enser ikke at jeg styrer utenfor karet. Det er veldig bra for de jeg har fra før er kjempesky. Når disse tøffingene flytter sammen med mine sky kan de kanskje få lurt de sky litt mere fram

Praktisk med et ikke for stort karantenekar. Jeg har full kontroll over alle fiskene. Det føles veldig betryggende.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap