Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 11)

Jeg er sikker på at det er yngel på den ene blackchinhua, men jeg får ikke sett de. Hun har gravd en grop inne i den ene kokosnøtta så jeg skal lyse litt inn der i kveld og se om hun har tenkt å bruke den til overnatting. Yngelen er nok tryggere inne i javamosen.
Den andre har nok ikke noe på gang da hun nå er stålgrå i farven. Jeg har puttet en god del bøkeblader oppi karet i hennes territorie. Håper hun setter pris på dette.

I går så jeg den minste yngelen jeg har sett noen gang svømme rett forbi frontglasset. Antar at det var en Nannostomus beckfordi. Jeg er ikke sikker på om jeg har sett flere selvom det ser ut som det rører seg blant flyteplantene. Håper noen av disse vokser opp.

Herr baenschi har fattet interesse for hue nummer to og det kan se ut som de har noen planer bak ei stor rot.
Selvsagt rett rundt hjørnet for scalarene. Har sett at også denne hua gjør noen utfall og sikkert får med seg en og annen scalare yngel.

Det er masse scalare yngel igjen sikkert godt over 100. De spiser nå mikroorm og de minste avskallede artemiaene. Ser at de spiser og magen på noen av de blir skikkelig rød etterpå. Baenschiene får i seg godt med næringsrik "restemat" så det kan bli bra om de bestemmer seg for å leke.

Hos de store ciklidene er det ingen tegn på lek. Jeg håper å få satt inn noen sverdplanter og annet for å lage mer skjermede områder så alle har en plass å trekke tilbake til.

Det er snart klart til å sette opp noen fler lekskar i kjelleren.
Scalareyngelen vokser som besatt. Nå må jeg manne meg opp og få tatt noen bilder av de snart.
Hos noen av de har det kommet en synlig ryggfinne, disse individene har også stort sett større mager enn forkropp.
Fikk fanget 8 halvvoksne hybrider fra karet, det er minst 4 igjen. Jeg fikk yngel på både A. pebas og papagei hunnene i vinter, det var bare synd de ikke fikk de med riktig hann. Nå er parene satt sammen riktig, men da vil de selvsagt ikke leke
I tillegg er to kar "urene" inntil jeg er helt sikker på at det ikke er noen som har gjemt seg unna.
Nå ser det ut som karet med A, baenschi og scalarer fungerer fint så der er det ikke noe problem. Jeg skulle gjerne gitt herr og fru pebas et eget stort kar de kan yngle i sammen med litt småfisk, dette må vente til jeg har fått ut alle hybrid ynglene. For å gjøre det litt vanskeligere for meg selv har jeg puttet yngel av wangenflecken sammen med hybridene. Disse har klart seg såpass bra at de snart kommer til å farve ut så da vil jeg gjerne beholde et par wangenflecken også.

Blackchinene forvirrer meg. Nå svømmer den andre hua inn og ut av en kokosnøtt og ser definitivt ut til å ha lagt egg.
Den andre har mistet det meste av gulfarven den hadde samtidig er hun lite intressert i området hun beskyttet for enhver pris for litt siden.
Jeg lurer på om de bare har byttet plass?
Det er såpass mange mulige territorier at det umiddelbart virker usannsynlig at de velger samme plass om den ene har valgt å jage den andre. Samtidig vil de jo ha samme preferanser og kan ha vurdert samme plasser som best egnet.

Otto-telling:
Kar 1: 8 stk, en ukjent.
Kar 2: 6 stk, 5 ukjent. Tror jeg må prøve å lokke de fram med litt godsaker igjen så jeg får sjekket antallet.
De spiser hvertfall enorme mengder alger i karene de går i, de beiter også mye på mikrofilmen i karet. Når jeg har servert avskallede artemiaegg har jeg ikke observert at de blir røde i buken. Kanskje de spiser bakterier?
Etterhvert må jeg få satt de sammen i en svær flokk og se om jeg kan få de til å stime skikkelig.

Hybrider. Såpass.
Hva gjør du med disse?
Du er HELT sikker på at du har satt sammen riktig par da? hehe.
tenker på at de ikke leker etter at du brøt de opp.
Bilder.
ohr
Blackchinene forvirrer meg. Nå svømmer den andre hua inn og ut av en kokosnøtt og ser definitivt ut til å ha lagt egg. Den andre har mistet det meste av gulfarven den hadde samtidig er hun lite intressert i området hun beskyttet for enhver pris for litt siden. Jeg lurer på om de bare har byttet plass? Det er såpass mange mulige territorier at det umiddelbart virker usannsynlig at de velger samme plass om den ene har valgt å jage den andre. Samtidig vil de jo ha samme preferanser og kan ha vurdert samme plasser som best egnet.

Hadde også to som var helt gule. de kranglet så busta føk for å få den beste plassen å legge egg. Så nå har de vær sin del av karet. hehe. Skal få lagt ut film om slåssingen. Hun ene hunnen ble helt grå/brun/kammofarget da hun tapte kampen.
Hei Espen, hybridene ser nøyaktig ut som apistoyngel skal. Antar de ville farvet ut som en blanding av foreldrene. Det er bare marginale synlige forskjeller på hannene av disse, da papageien min er veldig farvesterk og fin. Hunnene er lettere å skille, hvem skulle trodd det?
Hva jeg gjør med de? vel de kan strykes fra fiskelista mi hvertfall, synd for det er jo ikke deres skyld at de er født med "arvesynd".
Og nå er jeg helt sikker på at det ble rett par , jeg måtte sjekke det da jeg oppdaget fadesen.
Det er nesten rart at papageiene ikke har lekt enda, spørs om hun likte herr pebas bedre ja. Han har mer intrikat mønster på finnene så kanskje hun tenner på rutemønster?

Blackchins trioen gir meg hvertfall spenning i hverdagen. Nå har jeg sittet musestille og prøvd å myse inn i hula i dagevis, like spent hver gang.
Det er nok like før jeg snur hula og kikker inn, da er det garantert en sverm med yngel som fyker ut og blir lunch for resten før mor rekker å si "ned i sanda".

Her er det lenge siden det har blitt skrevet noe. Hvordan går det med deg og fiskene?
Kom til å tenke litt på scalare her en dag og jeg lurer på hvilken type du har?
Har blitt noen uker ja Maren, sinnsykt mye å gjøre på jobb og eksamen på mandag.
Jeg er litt usikker på typen scalarer, den trioen Bjornik dokumenterer på NA er hvertfall søsken av mitt par.
Jeg har nå cirka 50 stk som er i salgbar størrelse, bank bank. Lurer på om ikke jeg må flytte de så apistoene får mer plass, samtidig har jeg vondt for å flytte på de når de lykkes så godt med foreldreskapet der de er.

Ellers forventer jeg to kull med A. baenschi når som helst.
Sjokoladeciklidene har fått fram frisvømmere i dag, de spiste godt.
Ellers er det lite nytt å melde på fiskefronten, blackchins trioen nekter å leke og jeg er litt usikker på hva som er neste steg. Jeg må enten gjøre noe med karet eller flytte fiskene til de løvfyllte små karene i kjelleren der er vannet mer som colafarvet. Jeg har ikke målt Ph her enda, men den er nok lav.

Jeg har noen prosjekter for sommeren i år også. Det blir definitivt noen forsøk på dretting av nannostomuser og ottoer. Lurer på å opprette egne tråder om dette når jeg har bestemt meg for framgangsmåte.

Endelig har jeg fått rotet meg til å legge inn noen gamle bilder av scalarekullet, de er nå omtrent dobbelt så store.
Rart det der med fisk og ferietid......
Nå har sjokoladeciklidene ca 30 yngler som svømmer rundt, jeg har satt nedi en stor porsjon riccia mose som jeg sprøyter med microorm noen ganger for dagen. Ser de spiser godt.
Foreldrene virker harmonisk og samkjørt. Kanskje på grunn av naboene?
Nå har endelig også Herr og fru Severum funnet det for godt å legge egg. De har okkupert den andre enden av akvariet.
Eggene ble lagt på en vertikal vegg på en kunstig stein i karet. Ikke spesielt mye større enn sjokoladeciklidene sine. Lys orange farve, de ser befruktet ut. Ca 50 egg. Foreldrene har gravd en liten rund grop rett under, ca 5 cm i diameter. Alt er gjort etter boka (die buntbarsche Americas).
Ancistrusen så sitt snitt til kaviar når begge foreldrene stakk ved foringstid, jeg måtte dunke han i hodet med håven for å få han til å gi seg. Deretter måtte jeg skuffe han mot den andre enden av karet. Da ga Herr Temporalis ga han noe annet å tenke på så han gjemte seg.
Jeg så senere at han prøvde seg når foreldrene var der og at han som følge av dette har fått stusset barten. Severumene har rett og slett kastet han bort etter den. Synd jeg ikke fikk sett eller filmet dette, det må ha vært ett "youtube moment". De har tydeligvis gode foreldreskaps instinkter, men må jobbe litt med ansvarsfordelingen. Herr Severum har litt å lære av Herr Temporalis som alltid lar kona få spise godt og ta seg en svømmetur mens han passer de små.
Jeg er utrolig spent på å se om de vil ta larvene i munnen når de klekker i morgen eller over i morgen. Såvidt jeg har forstått kan begge ha yngelen i munnen.

Scalareparet flyttet ned i en høy stamp i kjelleren. Ser ut som de falt fort til ro, det var kanskje godt å bli kvitt ungemaset?

Tilslutt en liten innrømmelse:
Når jeg var på dyrebutikken sist så jeg to "Electric blue" sommerfuglciklider i full gang med å grave i sanda og kurtisere hverandre. Disse ble med hjem.....
De går nå i en 60 liter dekket med store mengder blader og masse javamose. Sammen med de er en Nannostomus beckfordi hann som har hoppet over fra nabokaret.
Jeg liker egentlig ikke slike "designer" fisk, men sommerfuglciklider har jeg lenge ønsket meg og jeg har lyst til å se et kull yngel for å studere farvene.

Den ene baenschi hua hadde yngel som kom fram fra steinrøysa i dag, ser ut som det var yngel fra det første kullet og at hun ikke har lagt ett nytt.
Den andre tror jeg også hadde noen yngel under seg mens hun svømte kakerst i karet.
Har ikke sett yngelen til baenschi hua som svømte "kakersk" i dag, hva nå det enn var (over leggetid antar jeg .
Så en enkel yngel med den andre, sannsynligvis er det fler.
Jeg så også to yngel fra forrige kull i dag.
Vannverdier for dette karet ph 6,5 og kh 2,5.

Målte ph i blackchinkaret og fikk 7,5 som svar, merkelig. Det kan forklare mangel på yngel. Setter i gang med noen tiltak. For det første flytter jeg torvposene over i luftetanken så jeg har bedre kontroll på når de må skiftes. Dernest blir det en suppe av orrekongler og nye blader i luftetanken mens de gamle går over i karet. Målte ph her også og fikk 7,0 på vann som har stått til modning i 14 dager også pussig.
Målte kranvannet til 8,0 noe som virker normalt.

Så over til Herr og fru Severum:
Jeg har de mistenkt for å lese tysk da de stadig følger boka.
Mor har nærsikring av eggene og far sikrer området rundt steinen.
Så tre ubefruktede egg i dag som ble fjernet av mammaen ganske raskt.
Hun har begynt å få en fantastisk yngeldrakt.

Avstanden mellom de to lekende parene ser ut til å være perfekt da hannene møtes ved en rot i midten og har gapekonkurranse uten at det blir noe mer slåssing. Nært nok til at begge hannene føler de har en viktig jobb å gå til når konene føler de klenger og sender de ut på patrulje.

Bildene viser eggene og mor. Gropa på bakken er der det er skygge i sanda. Hvis jeg har skjønt det riktig så suger foreldrene larvene ut av skallet så hva de skal bruke denne gropa til er for meg noe uklart, mulig det er en rest av atferd fra forfedre som var substratrugere. I følge "buntbarsche" graver de som regel en slik grop ved første egglegging, men ikke siden. Heller ikke om de bestemmer seg for å legge egg en annen plass i akvariet.
Alt tyder på at Severumene tygger. Eggene var borte og hunnen har fått fantastiske farver. Det så ikke ut som de spiste, men kikket forvirret på maten.
Sjokoladeyngelen spiser svært godt, håper de overlever at jeg reiser bort noen dager i sommer.
Hei.
Har du prøvd deg på oppdrett av nannostomuser og ottoer?

Skal ta meg en arbeidsuke med karene her også. Kom hjem fra ferie i går.
Hei Espen jeg kom akkurat inn døra fra Stockholm med et par VF Satanoperca cf papaterra.
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få flere enn de to jeg hadde fra før. De er relativt små, men jeg håper det er hunn og hann.
Denn ene har hvertfall spyttet 12 befruktede egg i løpet av turen, som er satt til klekking.

Arbeidet med karene og prosjekter starter i morgen tidlig, ruser er satt ut. Skal kjøpe meg enda flere baljer til å ha fisk i i morgen.
Rett før vi reiste så jeg noe som utvilsomt var otto yngel på bakveggen i det øvre karet. Scalare yngelen har også vist interesse for dette området tidligere.

Det er fortsatt liv i både Sjokoladeciklide og Severum yngelen. Det blir litt kaos under mating av de voksne men ellers skjøtter de seg bra.
Severumene har enda ikke lært at sprøyta kommer med mat så hunnen gjemmer yngelen i munnen når det er mating, ser ut som de får komme ut å spise etterpå.
Jeg har enda ikke sett de ta inn eller slippe yngelen ut av munnen, det gleder jeg meg til. Merkelig nok ser jeg heller ikke noe særlig bevegelse i munnen når de er inne, det kommer nok når de vokser mer tenker jeg.

Flyttet Satanoperca papaterraene over i eget kar. Så ut som de umiddelbart fant tonen. Jeg tror det er samme art, men må studere de litt nærmere i tiden som kommer. Jeg tror det er tre hunner og en hann jeg har.
Utfra beskrivelsene fra butikken antar jeg at de plukker eggene opp umiddelbart etter befruktning. De hadde mistenkt en av de for å tygge, men ikke sett noe egglegging. Og hun spyttet egg når hun kom i posen. Denne atferden er det bare noen få satanopercaer som har, papaterra er en av de. Om cf papaterra har denne atferden er jeg usikker på. Det må jeg finne ut av etterhvert.

Herr Blackchin så usedvanlig rød ut i kjakene i dag håper det er et bra tegn?
Da var det tid for oppdateringer:

Satanopercaene er ganske så tøffe mot hverandre. Jeg er ikke helt sikker på at alle er samme type enda, men de må få noen dager til å komme seg på etter den tøffe transporten. De er hvertfall ganske bleke om nebbet enda, jeg mener det så riktig ut i butikken. De spiser hvertfall og minst en av de er kjønnsmoden (tror det er en hunn).

7 ottoer er satt på verandaen, disse benevnes heretter som uttoer.

Severumene har mistet yngelen ser det ut for. Det er likevel ikke dårlig å klare å få fram yngel helt fram til frisvømmere på første forsøk.
Hunnen får hard medfart av hannen som intenst forsvarer et område på andre siden av steinen der de la egg, når han blir jaget bort avhannen kommer hun ofte over til sjokoladeciklidene hvor mishandlingen ikke akkurat blir mindre.
Det rare er at han skifter farve på hodet når sjokoladeciklidene dukker fram over grenserota. Han oppfører seg tidvis som han er yngelførende, men jeg tror ikke han er det.

Sjokoladeciklideyngelen ser ut til å være i god form. Jeg kan ikke se at det er noen severumyngel som er adoptert så det later til å være rundt 40 sjokoladeyngel i kullet.

De to EB ciklidene slåss skikkelig i dag, ingen leppebryting de gikk rett til torpedering av hverandres flanker. Jeg er usikker på om det er et godt tegn.

Satte inn co2 hos A. papageiene. En pygmecory var død. Det er ikke usannsynlig at dette skyldes senkingen av Ph som jeg holder på med, roer litt ned nå framover og eksperimenter litt med co2 anlegget for å finne ut hvor lett det er å kontrollere Ph med denne.

A. masken ynglene har begynt å bli kjønnsmodne, i dag var det en skikkelig kamp om reviret midt i karet.
Den ene blackchin hua har vært borte i to dager (håpe håpe).

baenschi huene hadde også en skikkelig bitchfight nå i kveld. Tror den ene har lagt egg under ei rot. Det så ut som den andre kom over med dårlige hensikter (dette er langt utenfor hennes territorie). Hannen hjalp til å jage henne litt halvhjertet. Jeg kunne nesten høre han tenke; "det var ikke meningen du skulle se dette, at jeg har en annen familie i tillegg til deg og ungene våre".
Satte inn blandingsreker i dette karet i dag.

Det var noe galt med co2 anlegget så det er demontert inntil videre. Så ikkeut som det kom strøm ut til karbonplata. Tenker å sette inn en stor porsjon dafnier til disse også i morgen.

Uttoene har falt til ro og begynt å utforske karet sitt.

Sjokoladeyngelen ser lovende ut. Mora hadde fått seg et lite, men noe dypt, sår i panna håper det går bra. Det blir uansett rikelig foring og hyppige vannbytter i det karet og hun har fått hardere medfart før.

EBene fikk en gigantisk porsjon dafnier i dag, håper endel av dem kan gjemme seg i mosen sånn at de har tilgang på for gjennom hele døgnet.
Synes den ene begynner å ese litt ut i buken, mulig den bare var forspist da.
Det er nå tilnærmet helt fullt med mose i karet. Jeg har satt inn en kokosnøtt de kan leke på og laget et hjørne som er godt egnet for grop om de ønsker det. Setter inn noen reker til de i kveld.

Usikker på utviklingen hos blackchins. Den ene hua er fortsatt borte. Den andre er framme noen ganger. Hannen oppholder seg nå eksklusivt i den forsvunne hunnens område.
Lurer på om Nannostomus trifasciata`ene har noe å bekjenne?

De tre største baensci ynglene har vokst godt.
Den ene hua kom fram i dag ,helt grå, mens den andre fortsatt vokter på ei stor rot og er knallgul. Når jeg flyttet på rota en gang før var det et ganske strt antall befruktede egg der, håper fortsatt å få se henne med en svær sverm yngel under seg.

Levende kulturene mine går godt for tiden. Det blir flott når sjokolade yngelen er store nok til dafnier. Scalarene spiser alt som kommer i sin nærhet, jeg hadde aldri trodd hvor stor appetitt de har om jeg ikke hadde sett det selv.

Sjekk av vannet hos blackchins i dag, Ph: 7,0 og Kh: 2,0.
Tok samtidig en test av byttevannet som sto til modning, Ph: 6,5 Kh: 2,5
En Ph på 6,5 og Kh på 2,0 burde bli perfekt tror jeg, mulig Ph og Kh vil synke mer i byttevannet etterhvert da det er mye svartor kongler i vannet.

Den ene blackchin hua hadde litt merkelig atferd og oppholdt seg på en ny plass midt i karet i dag, kan det endelig være yngel i mosen?

Jeg ser fortsatt ikke kullet til fru Baenschi, men det er der det er jeg helt sikker på. Det blir derimot litt vanskelig å fore når jeg ikke vet sikkert hvor maten skal plasseres. Det hjelper ikke akkurat på situasjonen at hver gang jeg står og myser foran glasset kommer det 50 "skrubbsultne" scalare yngel rett foran nesa mi. Fru Baenschi blir hvertfall lite imponert over dette.

Hva er det med uttoer? hehe
Skal du prøve å få de i lek?
Ottoene som bor ute på terrassen kaller jeg Uttoene
Se denne tråden: [URL=http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=55396&sr=1&msr=1]

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap