Sissis våte drømmer (side 11)

Dina Holand
Ser du har skrevet at butikken tar inn minst 15 fisker i gangen. Hviken butikk er det?:) Får du tilgode lapp der da eller? Var karene slik da jeg var innom å? Så litt anderledes ut. Kult med nattlys:D

Karene skulle vært sånn da du var innom, men ting tar litt tid

Akvasia på Tiller som kan ta inn. De betaler for litt skjeldne fisk ettersom jeg skjønte, mens de vanlige fiskene helst byttes i varer. Grei deal for meg, at fiskene betaler for maten selv mener jeg ;D
Reke-babyer?
Kom på i kveld at jeg ikke har sett ei eneste reke siden forrige dagen, og ble egentlig ganske bekymret. Er noe helt feil med vannet? Byttet 10 liter i går, men... Bestemte meg for å kikke grundig alle steder, og på baksida av rota i venstre hjørne var det jaggu ei. Hurra!!! Stirret litt til, og der, oppunder mosedotten, stod den knall røde. Var ikke buken litt stor? Jooo... Mørke egg? Jaa... Oi, der rørte plutselig hele eggklasen på seg! Bøyde meg fram for å se bedre, og ble liggende vridd på benken mellom akvariene (ca 30 cm til rådighet. Perfekt for en katt, men litt trangt til meg). Er så liten at jeg står på stol for å titte ned i akvariene, så der stod jeg på stolen, delvis vridd inn på benken, med rompa i været. Må ha vært litt av at syn! Desverre syntes reka jeg ble litt vel nærgående og rygga inn i mosedotten, men jeg så at eggene fortsatte å danse rundt. Spennende! Har så lyst på reke-babyer... ;D

Noe annet som er spennende er at jeg ikke har sett Channy siden de lekte... Tygger han tro? Bettina er tilbake i sin grå-brune drakt, men er mye framme, og spiser godt. Sjarmerende fisken...

Renset forresten power-headene i Rio`n i går, og jeg skal si det ble fres!!! Så nå surfer fiskene igjen
sissimor
[QUOTE=Dina Holand]Ser du har skrevet at butikken tar inn minst 15 fisker i gangen. Hviken butikk er det?:) Får du tilgode lapp der da eller? Var karene slik da jeg var innom å? Så litt anderledes ut. Kult med nattlys:D

Karene skulle vært sånn da du var innom, men ting tar litt tid

Akvasia på Tiller som kan ta inn. De betaler for litt skjeldne fisk ettersom jeg skjønte, mens de vanlige fiskene helst byttes i varer. Grei deal for meg, at fiskene betaler for maten selv mener jeg ;D

ahaaxD ble kult da: D

hahaha ja det må jo være noe :P

gøy at reka går med egg da en grønn, og en knallrød som gjør det nå her og. Men tror ikke det er så lett å se dem med det første. jeg hadde store problemer med å få øye på aeneus yngelen den første dagen. å reke egg...må jo være 3 ganger så smått:p
Hoh!
I dag har jeg vært høyt og lavt. Mye akvarierelatert, men lite med mine egne

Startet med en tur til Akvasia, hilste på Betta Channoidesene, og var med på å flytte dem over i et kar der de faktisk vises! Tittet lenge på ottoene, og kjenner jeg har veldig lyst på... De hadde også ei fantastisk kardinalreke, men å kjøpe en til 225,- er ikke aktuelt. Håper de som kjøpte de andre får oppdrett på dem, og at yngel dukker opp i rubrikk her på forumet...

I løpet av måneden får de inn masse viltfangede maller fra Colombia; både coryer og L-maller. Bla voksne L-046... Regner med det blir rimelig stiv pris på disse...

Mens jeg var der dukket det opp ei fortvila mor som egentlig ville gi opp fiskeholdet pga trøbbel og død, men ungene nektet. Fikk tipset henne om AF, og hun virket veldig glad for rådet. Håper hun finner veien inn hit, og får glede av akvariet sitt.

Etterpå tok jeg turen til Maren, for å hjelpe henne med bakgrunn til kubekaret (er bare litt misunnelig). Koselig å kunne hjelpe andre med formingsprosjekter, når jeg selv har fått forbud mot flere kar... Sukk...

Skal si coryene hennes er søte!!! Knøttsmå, grønne skjønnheter ;D

Den ene platy-damen i Asylet begynner å bli ganske så tjukk og firkanta (særlig etter å ha kost seg med myggiser i kveld), så kanskje deg blir yngel der også snart? Lurer veldig på om jeg skal ha honningguramiene oppi der når jeg henter dem, eller om de skal direkte oppi Juwelen. Får bestemme meg når jeg ser dem... Gleder meg!!!
Ny innbyggere både her og der
I dag har jeg endelig fått hentet honningguramiene mine! Vakre fisker, der hannen er skikkelig honningfarget, med flott, svart buk. Hunnen er mye større enn ham, og er mye flottere enn noen hunn jeg noengang har sett; hun er liksom stripete beige-rosa! Med hjem fra Microfisk ble det også med 4 amanoreker, som skal få jobben med å holde javamosen i Rio`n fin

Hadde egentlig bestemt meg for å ha guramiene i Asylet en stund for sikkerhetsskyld, men da jeg kom hjem oppdaget jeg plutselig en bitteliten krabat som føyk ivei da jeg tok av lokket. Bak steinene, over pumpa, stod den ene platy-hunnen min dypt konsentrert, og plutselig så jeg en liten til pile av gårde. Her kunne jeg ikke forstyrre, så da ble det rett i Juwelen på honningene. Brukte god tid på tilvenningen, så håper det går bra. De skvatt ekstremt da en kuhlii plutselig virret rundt dem, men bestemte seg raskt for at den ikke var farlig. Nå svømmer de rundt, tett sammen, og utforsker karet. Vakre er de...

Bettina står inne i bregna si og titter på dem, ser ikke ut til at hun bryr seg særlig. Så halen til Channy inni der istad også; godt å vite hvor han er... Men hva gjør jeg om han plutselig spytter en haug med micro-yngel? Hmpf...

Må finne meg noen reker til å rydde i Asylet også. Rune hadde noen kule, men var ikke helt sikker på typen. Håper det er noen som passer bedre hos meg enn de grønne...
Honningguramiene ser ut til å ha funnet seg tilrette heldigvis, og Bettina er fortsatt tydelig fasinert av dem De er desverre kamerasky, men fikk tatt et par bilder...

1. Henning
2. Guri
3. Bettina
Nytt forsøk...
I dag har jeg handlet noen nye, lave planter til Rio`n, siden både blyxa og cuba gikk til h*#ete. Prøver meg med Lilaeopsis Mauritiana, siden dette er en sør-amerikaner. Håper virkelig at den blir sittende fast, og at den vil trives. Stakk nedi noen gjødseltabletter for å øke sjansen... Kjøpte også en Cryptocoryne Wendtii Green, siden denne skal tåle litt skygge.

Plukket små biter cuba ut av javamosen, og plantet det i Asylet. Spørs om noe vil feste seg da men... Så tre små yngel der, men håper det er flere. Vanskelig å fore dem, men de får vel i seg ett eller annet håper jeg.

Ellers vil jeg nevne at Channy kom for å spise i dag, så da blir det ikke betta-babyer med det første. Kan jo ikke vente det på første forsøk, og ihverfall ikke i selskapskar, så er ikke spesielt skuffa. Kanskje neste gang?

Legger ved bilder av hvordan Rio`n og Juwelen ser ut i dag...
Diy
Ikke meg denne gangen, men Henning Honninggurami. Veldig arti å se på ham, og jeg er veeeeeldig spent på hvordan dette går. Leser at de bør ha ca 28 grader for å leke, men hos meg har de 24... Og hannen kan vist bli veldig agressiv... Madammen viser lite interesse for prosjektet, så det blir nok bare en øvelse for ham, men arti lell
Hva gjør jeg nå?
Henning Honninggurami har de siste dagene passet godt på skumredet sitt, og i dag har han begynt å kjeppjage småplatyer.

I går kveld, og fortsatt i dag, har han små besøk av madammen. Da danser de rundt litt og rister, og det ser ut til at de får mer og mer teken på det. Men innimellom jager han henne plutselig vekk? Får de det til tro? Redet ser annerledes ut, så kansje det faktisk er egg der?

Men jeg skulle byttet vann i dag... Det kan jeg jo ikke nå? Så han ble veldig stressa da jeg fora forsiktig i stad. Kanskje jeg bør vente med det noen dager? Vil jo ikke forstyrre, og vil ikke ha nitritt... Lurer på om Channy prøver å tygge igjen også. Bettina hadde leksdraktved foring lørdag kveld, og jeg har ikke sett ham siden morgenforinga den dagen...

Telte 6 yngel i Asylet i går. I Juwelen er det 13 halvstore, og i Rio`n er det 15-20 stk (umulig å telle), så platyer blir det nok av her

Fikk endelig betalt ordren til Aquamanias i går, nettbanken har vært nede med tekniske problemer. Så nå er det bare å glede seg!!! Har bestilt to typer plantenæring, avskallet artemia og div småplukk.

Registrerer at 700 unike brukere har vært innom tråden min
Litt synd bare at det er så få som legger igjen livstegn...
700 er jo veldig mange det! Ser du er en av (ganske) få som legger igjen livstegn i en del tråder. Jeg er ikke så god på det, men skal prøve å forbedre meg, for jeg vet jo hvor hyggelig det er når noen skriver i tråden min!

Skjønner godt at du har et dilemma nå med tanke på vannbytte. Jeg ventet i det lengste når kampfiskene mine hadde begynt formeringen, men de leker 2-3 ganger i uka på det verste, så jeg orket ikke ta hensyn til det til slutt. Skumredet med egg ble ikke ødelagt av at jeg tappet vann ut og fylte forsiktig på med nytt. Hannen blir litt stressa, men går fort over. Du får prøve deg frem
Tusen takk Anna! Godt med råd innimellom Syns liksom problemet er litt lite til å lage egen tråd av. Skal prøve meg med et lite vannbytte i morra da, og satse på at han begynner på nytt om det går galt...

Var inne å kikket på karene disne,skikkelig flotte kar du har fått til .Ble imponert over den hjemmelagete bakgrunnen din og
Sølvi Gullaksen
Var inne å kikket på karene disne,skikkelig flotte kar du har fått til .Ble imponert over den hjemmelagete bakgrunnen din og :)

Tusen takk Sølvi
Hjelpes...
I dag har jeg tatt et rekordraskt vannbytte i Juwelen. Det nye vannet var mellomlagret på badet, så temperaturen skulle bli ca passe. Så fort jeg var ferdig, tittet jeg meget spent bort på skumredet... Hadde jeg ødelagt alt nå?

Skumredet var så godt som borte, og jeg kjente hjertet sank litt i brystet. Men det rørte jo på seg! Masse mikroskopiske rompetroll!!! Overlever de behandlinga de fikk i dag tro? Reiser bort i morra, så klarer de seg isåfall på plummesekken til fredag? Må si jeg er imponert over innsatsen til disse honningguramiene; yngel ei uke etter at de kom i karet... Blir veeeeeldig spennende å se om noen vokser opp :/
Masse grattis!
Om du vil at de skal overleve ville jeg ha tatt å flyttet reiret over i et eget kar/dunk og fôret de opp der. På en annen side haster det sikkert ikke da de sikkert vil leke igjen!
Artig uansett!
Takk Maren! Har bestemt meg for å la naturen gå sin gang denne gangen, og håper at det blir lek flere ganger. Dette er ikke rette tiden for spesialbehandling, siden jeg skal reise bort en del de neste to mnd. Best med minst mulig ekstra da

Men om det blir lek etter jul, så kanskje...
Plussmedlem
Gratulerer på etterskudd med yngel! Blir moro. Blir tøft å se om de vokser opp!

Omplassering...
Da er jeg tilbake hos fiskene og "ego-tråden" min, og jeg skal si jeg var spent da jeg nærmet meg Juwelen. Ventet egentlig at alle ynglene var borte (kan jo ikke ha for store forhåpninger heller), men der var det jaggu et par sytråder!!! Fryktelig vanskelig å se inni all hornbladen... Har desverre ikke Liquifry 1 til dem, selv om jeg var innom tre dyrebutikker i dag, men vi får se om noen er sterke nok til å overleve likevel.

Var også veldig spent på hvordan det stod til i Asylet, for rett før jeg dro på onsdag la jeg merke til at det var skrekkelig lite fres i filteret!!! Renset det kjapt, og skyldte så godt jeg kunne, men det hjalp ikke!!! Hadde ikke tid til mer, så heiv oppi et knøttlite krisefilter. Svampen til dette ligger inni filteret til Rio`n, så håpte det var bakterier nok der om Fluval 2 plussen skulle stoppe. Det hadde den heldigvis ikke gjordt, men det var fortsatt ingen futt... Tok det ut, og satte igang demontering, men da var det plutselig noe som rørte seg der inne! Et lite platy-yngel. Hjelpe meg! Heiv filteret opp i akvariet og skyldte det grundig. Håper virkelig den kom ut oppi der, for jeg så ikke mer til den. Hvordan i alle dager har den kommet seg forbi blåfilter-matta i det modifiserte filteret??? Og overlevd der inne? Skjønner ingenting jeg... Lettere oppskaket monterte jeg det sammen, og satte igang med vannbytter.

Etter VM i bøttebæring satte jeg igang med operasjon platy-flytt. Flyttet forst de to damene fra Asylet over i Rio`n, og det ser ut til at de er veldig fornøyd med det Og det er ikke lenger tvil om at Liv er en gutt; han flørter som bare pokker med de nye damene! Skikkelig komisk å se på den lille fjortisen

Så var det yngelen i Juwelen som skulle over i Asylet. Tenkte de skulle få være der til det er på tide at de forlater redet. Klistret en spirulina-tablett på glasset, og holdt håven klar undet "regnet". Gikk greit å fange 9, selv om Guri var fryktelig i veien. De siste fire fant etterhvert ut at håven var skummel, så får prøve å lure dem en annen dag. Har ikke mer energi i dag desverre...

Telte forresten 7-8 micro-platyer i Asylet, så får håpe de syns det er greit med det nye selskapet. Ynglene i Rio`n er også mer framme, og det ser ut til å være en god del der også. Får bare håpe noen vil ha dem etterhvert... Slenger med et lite bilde av yngel i akklimatisering...
Borte???
Etter foring i dag studerte jeg fiskene i Rio`n, og da stusset jeg litt; det mangler da en platy? En av de nyinnflyttede damene, den med grønnskjær, var ikke å se. Åpnet lokket og kikket nøye, stappa armen oppi og følte meg rundt overalt, men fant ikke noe annet enn forskrekkede coryer. Hm... Skjønner ingenting jeg... Fant jo aldri den manglende coryen heller da så :/ Hvor lenge har hun vært borte tro? Har liksom ikke tenkt på det etter at jeg kom tilbake på fredag. Følger nøye med på at begge sommerfugldamene spiser, sjekker coryene og ynglene. Tetraene og platyene tenker jeg ikke så nøye over, for de klarer seg liksom fint uansett :=

Henning honninggurami er selskapelig igjen, og beskytter ikke lenger hornbladen. Han hadde begynt å lage nytt skumrede i går, men det ble desverre ødelagt ved vannbytte. Så to rusk som rørte på seg i går, men har ikke funnet noen i dag. Håper det er noen der likevel, det er jo ikke akkurat vanskelig for et lite yngel å gjemme seg i virrvarret av hornblad og mose.

Tyggingen til Channy ble det ikke noe av denne gangen heller, siden han spiste godt igjen i går. Gjør ikke noe det, regner med at de får mange nye sjanser, siden de har lekt to ganger allerede. Og så er de så fine!!!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap