Watership (side 11)

Fin dag i dag. Først ute med gutta på skøyter på isen. Langs vannet vi gikk på fikk vi plukket med oss en del orekongler. De kan komme til nytte.

Og så var det tid for prosjektet Extreme makeover på Eriks 120-liter. Endelig. Det har vi tenkt på lenge. Og i dag brukte vi (vel, mest jeg) noen timer på det. Erik dirigerte litt og passet på at ingen fisk eller reker hoppet ut av bøttene de måtte være i mens ominnredningen pågikk.

Det var litt av en jobb å fange alle sammen gitt! Da jeg trodde alle var vel i bøtter og karet var nesten tomt (ca 5 mm sølevann igjen), så dukket det jammen opp enda fire reker og en kuhliål. De vet å stikke seg vekk!

Erik ville gjerne ha en slags kokosnøttlandsby her og det er lenge siden vi skar til de vi skulle bruke. Nå ble jo de Lisbeth skal ha hakket finere da, men vi bruker nå disse en stund i alle fall. Og endelig har kuhliålene fått sand!

Vi benyttet anledningen til å flytte de to unge L-134 og en av ancistrus-hannene over til Sommertjernet også.

Fikk tatt et par (litt dårlige og skjeve..) bilder rett før og rett etter "makeovern".

Før:
[External Image]

Etter:
[External Image]
Steinen som ligger på redmoor-rota er bare midlertidig vekt for å holde rota på plass til den holder seg der av seg selv.
Så utrolig kult det ble.. Du har virkelig kreative evner
Sjura
Så utrolig kult det ble.. Du har virkelig kreative evner

Takk! Det er så mye fint og morsomt å finne her på forumet, så man må nesten bare bli inspirert.
Pilot så flygende hai
På New Zealand er det visst flere som har prøvd sine flyvefisker ute, med litt dårlig resultat...
Dette er samme type hai som vi har.
Husk på at jeg bor ikke så langt unna deg. Vil ikke ha noen fly til å stupe litt brått :p

Hadde ikke tenkt å slippe den ut, men nå fikk jeg jo en idé!
Vi følte oss litt dumme, men har kommet over det nå. Det viste seg nemlig at den listen vi manglet rett og slett var pakket for seg og var satt et helt annet sted i huset enn resten av akvariemøbelet. Vel, vel... I dag har vi altså fått satt opp møbelet til 530-literen. Akvastabil kunne hatt litt å lære av IKEA når det gjelder monteringsanvisninger... Det ble en del fram og tilbake, men vi fant da ut av det til slutt. Da vi holdt på med siste finishen - å sette på dørene, så viste det seg at det manglet noe likevel. Nemlig to hengsler. Så vi har bare fått satt på to av tre dører. Men fint blir det.

Akkurat begynt.
[External Image]

Det begynner å ligne noe.
[External Image]

Ferdig (så langt det gikk...)
[External Image]
Litt mer akvarie-aktivitet ble det i dag. Jeg bestemte meg, etter litt rådføring med Lisbeth blant annet, for å male baksiden av 530-literen sort. Jeg hadde matt akrylmaling som jeg rullet på. Det føltes litt rart å male på det store, flotte nye karet men...

Etter ett strøk var det litt ujevnt, så jeg la på ett strøk til. Nå skal det få stå til i morgen og så skal jeg se på det i dagslys før jeg bestemmer meg for om det holder eller ikke. Men det begynner da å nærme seg oppsett! Grugleder meg nesten litt, for det er så stort!

I morgen skal rekkverket være på plass også, så nå skal snart akvariet opp dit det skal stå.

[External Image]
Ser stilig ut ,ser frem til fortsettelsen

Hvilke fisker skal komme i "storkaret" da ?
Sølvi Gullaksen
Ser stilig ut ,ser frem til fortsettelsen :) Hvilke fisker skal komme i "storkaret" da ?

Ja, gleder meg jeg og!

Jeg skal overta sjokoladeguramiene blant annet, til Lisbeth her på forumet. Så i første omgang er det de og noen til fra henne som skal inn her. De skal jo ha lav ph, så jeg skal finne en liten boraras-art som kan gå sammen med dem. Har lyst på en god stim. Og så synes jeg jo både lakrisguramier og pygmeguramier er veldig fine også.

Det er ikke helt avgjort alt som skal her, men det skal være en Asia-biotop og jeg skal prøve så godt jeg kan å kun bruke planter fra Asia for eksempel.
Masse labyrintfisker med andre ord ,Lisbeth har jo hatt/har mye flott der
Sølvi Gullaksen
Masse labyrintfisker med andre ord ,Lisbeth har jo hatt/har mye flott der :)

Ja, det er ikke fritt for at jeg er blitt både inspirert og begeistret av hennes akvarier!
Det tror jeg så gjerne ,flotte innredninger og flotte fisker ,så der kan en godt hente inspirasjon.
Det er da bare så helt forj.. hvor vanskelig det skal være med det rekkverket vårt da. Jammen kom de med glass med FEIL MÅL i dag. Det er helt utrolig! Vi ble jo litt overrasket da de i utgangspunktet bare satte opp sokkelen hos oss 16. november (da hadde vi ventet i flere uker allerede). De måtte nemlig være så nøye med å måle at glasset ikke kunne tas mål til og bestilles før sokkelen var på plass. Deretter skulle det ta 3-4 uker til glasset kom. Dengang ei. Det ble endret til 40 dager - nå har vi ventet i 56... og da klarer de altså å komme med glass med feil mål. Gjett om mannen i huset eksploderte - jeg er glad jeg ikke var hjemme.

Men nå er det nok! De måtte sette opp de glassene de hadde med seg som en midlertidig løsning og jeg har bestilt flytting av akvariet. Så får de jammen bare knote på veldig trang plass når de kommer med nye glass. Om nye 40 dager...

Og akvariet mitt kommer opp dit det skal i morgen tidlig! Hurra!

Uff,jeg kjenner meg igjen i både møbelmontering og byggefeil.
Slet selv veldig med og montere mitt møbel til 115.L min,da bruksanvisningen var praktisk talt umulig og forstå seg på og deler som forsvant eller ikke passet der de skulle.
Ett lite tips,før Akvariet går opp så husk og etterstramme skruer,av erfaring gjør jeg det nå med alle mine selvmonterte møbler.
Får håpe at dere slipper og vente nye 40.dager på at det riktige glasset skal komme,det høres jo veldig lenge ut...
Men er det nok med plass for at de får fjernet det midlertidlige glasset og satt opp det nye,hvis du setter opp Akvariet?Tenker med gru tanken på at de kommer og sier at du må ta ned/flytte Akvariet forde de ikke får gjort jobben sin,det hadde vært surt!Selv levde jeg som i ett lager,med møbler og ting stablet over hele leiligheten,sti på soverommet og tom stue i hvem vet hvor mange måneder,til de endelig var ferdige med og legge nytt gulv oss meg,for 2.gangen...
Ønsker dere lykke til uansett og håper de snart blir ferdige oss dere!
Da er møbelet klart for akvariet, så nå kan flyttekara bare komme. Her er bilde av det midlertidige rekkverket vårt og møbelet.

Takk, Animorpher! Leveringstiden på nye glass er 40 dager... Men akvariet flyttes ikke igjen, nei. De får bare klare å gjøre jobben likevel!

[External Image]
Endelig på plass!
Hurra! Nå er akvariet der det skal være, begynte å bli litt lei av å ha det som bord i stua!

Nå klør det bare bittelitt i fingrene etter å begynne!
[External Image]
[IRONI]Æsj noe så stygt. Jeg vil ikke ha[/IRONI]
Ahh, lekkert kar. Hva var målene på det igjen? Hvordan ser det ut med lystoppen på?
Ja, det er så fint at!

Det er 160 cm langt, 55 cm bredt og 60 cm dypt (eller høyt alt etter som..).

Har ikke plukket fram resten av utstyret ennå, så må neste bare lenke til Akvastabils brosjyre.

Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap