Mine fisker og akvarier (side 11)

Fredag skiftet jeg 50% vann i karet til Heckel paret. Dette har de reagert meget positivt på. Skiftevannet hadde samme som fremdeøes ligger på pH 5,7. Stort sett svømmer de tett sammen og går tett sammen å leter etter mat på bunnen. Noen ganger svømmer de forseg selv å leter etter mat og når de treffes igjen hilser de med bukking til hverandre som på det andre bilde.

Blant de andre Heckel Discusene er det to som liker å stå sammen under ei rot. Jeg har sett dette en tid og lagt merke til at de små dytter på hverandre. Mulig at dette også blir et par, men det har ennå ikke etablert seg en harmoni mellom disse to.
Fargedrakten til mine Puntius denisonii utvikler seg stadig.Fra snuten og et stykke opp over rygg har det fått et grønt farge skjær. De har også blitt mer intens i fargene og ser ut til å trives godt i 310 karet.
S. haraldi avdelingen
I akvariebua hos mine S. haraldi har det ikke vært videre aktivitet som tyder på lek. På bilde fra venstre går Rio Ararie i første akvarium, i det andre Rio Uatuma paret og det siste Nhamunda blå som jeg også tror er et par.
I den 80 literen som står på gulvet dyrker jegm Daphnia magna. Jeg driver også å kjøre i gang kulturer av denne daphni i 2x100 og 1x50 liter for å få større volum på produksjonen slik at jeg kan fore mine VF Discus oftere med levendefor.
Det jeg nå opplever med disse Heckel Discus fra Rio Negro er uventet. Jeg kjøpte disse 8 for å ha de i et habitat akvarium. Det at de nå er godt i gang med pardanning, (det første paret på bilde 1) er uventet gledelig. Denne utvikling hadde jeg ikke sett for meg da jeg dro til Oslo høsten 2011 og kjøpte 8 stk. av dem. I går ble jeg sikker på at et par nr.2 er i ferd med å skille seg ut og det er igjen minst en Hanne som godt kan komme til å skille seg ut i part nr. 3. Jeg har nå jobbet stort sett med VF Discus i de siste 6 årene og opplevd mye gleder over flotte varianter av Brun, Blå, Grønn Discus og nå Heckel Discus. Det verste har vært å miste så mange flott VF Discus i perioden 2009 – 2010 pga. gjellemark problemet. Det var nær ved å ta knekken på min akvarieinteresse. Jeg klarte å snu dette ved hjelp av kaliumkuren som jeg måtte kjøre flere ganger for endelig å bli kvitt denne parasitten i mitt akvarieanlegg. Jeg har laget et foredrag om dette og en forkortet versjon kan lastes ned fra Norsk Akvarieforbund.
Etter 2010 ble jeg sittende igjen med et par S. haraldi varianter fra Rio Ararie og Rio Uatuma, men problemet at det var så få individer at jeg fikk ikke se pardanning i fra en VF flokk som jeg nå gjør med disse Heckel Discusene. Jeg har også et Nhamund Blue par, men alle disse er satt sammen av meg og dermed har ikke fiskene fått velge naturlig i fra en flokk. Jeg har problemer med å få disse tre S. haraldi parene til å være harmoniske som par slik som det avbildet Heckel paret. VF Discus kan ha høy pris og det er ikke så mange som har råd til å gi fra 8000 til 16 000 Nkr for en VF Discus flokk, men det må du om du ønsker å få se naturlig pardanning. Det bør være minimum 4 – 6 dyr for å få til et par. Ved 8 som jeg kjøpte er det mulig å få to par, får man 3 har man vært utrolig heldige.
Da jeg kjøpte dem fikk de gå i en uke for å stress ned etter den lang togturen og det tok ca 12 timer i fra de ble fanget i forretningen i Oslo til de var i mine akvarier. Som standard blir nå all ny Discus jeg kjøper kjørt gjennom en tre ukers kalium kur som linken viser til. Som oftest er grossistene i Sør – Amerika flinke til å gjøre kurer mot innvendige parasitter og det er minimal sjanse for at det kommer med den resistente gjellemark parasitten som er eggleggende fra Sør Amerika. Om den dukker opp på VF Discus er de som oftest smittet i importør eller forhandlers akvarier eller de kan bli smittet hos akvaristen. Foredraget forteller en del om dette.
Poenget er at min erfaring av VF Discus som har blitt smittet med parasitten er så plaget at det blir vanskelig å se naturlig atferd og spesielt ille var det å se hvor hardt rammet de Grønne variantene ble. Det virker som de har lavere motstands evne mot effekten av parasittens herjinger og blir lettere angrepet av flagellater. Og være kvitt denne parasitten gir friske å sunde fisk med naturlig stor motstands evne mot de fleste sykdommer. Da er fortjenesten det jeg ser hos mine 13 VF Discus, naturlig atferd, ro, harmoni og fisk med stor matlyst.
Det er også et viktig tema med foret. Jeg benytter ikke oksehjerteblanding til min VF Discus og det er av to årsaker det er helseskadelig og kraftig forurensende av vannet i karet. Fra naturens side er VF Discus ca 80% vegetar spiser og animalsk føde består av vann og landinsekter. Fordøyelsessystemet hos Discus er 30 cm langt og har en liten mage hvor pH er 2 og egner seg for nedbryting av små mengder animalsk føde og resten av tarmen er pH 10 – 11 og egner seg best til nedbryting av plantekost. Og for en vegetar spisende dyr som gis store mengder oksehjertekjøtt sier seg selv ikke er bra og vil virke inn på dyrets helse og velvære. Det gir også kraftig forurensning av vannet i karet med fett avsetninger som også skjer i fiskens indre organer med mulig. VF Discus er etter min menig for tander skapning til å klare slike belastninger om man ønsker å se den naturlige atferd og livsutfoldelse hos denne praktfulle arten/artene. Etter min mening har Discus i naturenr mye til felles med vegetarer nærings behov til f.eks Tanganyika ciklider. Plante og algekost er etter min mening en av de viktigste faktorer for tilvekst av Discus yngel og unger den første tiden i naturen ved siden av foreldrenes sekret. Jeg har selv opplevd dette ved oppforing av Discus unger. Jeg kommer til å prøve flere fortyper til Tanganyika ciklider på mine VF Discus.

Dette bilde viser også noe av forskjellen mellom Hann og Hunn. Den bakerste er Hann og har mer tegninger og farge nedover rygg finnen enn den fremste som er hunnen. Noe av det sammen ser jeg også på de andre Heckel Discusene og har funnet ut at det er 3 hunner og 2 hanner blandt dem.
Det andre heckel paret

Stort sett står de sammen under ei rot, men her fikk jeg tatt et bilde av dem i går kveld da de kom frem for å spise. Det er hunnen til venstre som viser bredsiden, hannen til høyre.
Heckel paret
I går tilsatte jeg eikebark ekstrakt slik at pH gikk ned fra 5,7 5,5. Måite pH i dag tidlig og ligger fremdeles på 5,5. Paret sturet i går kveld etter pH endring, men i dag tidlig var det full fres igjen.
Heckel par nr.2
I dag gikk par nr.2 og beitet på bunnen og jeg fikk tatt bilde av dem. Disse er mindre enn par nr.1, men i høst da jeg kjøpte dem var alle Heckel discusene nesten jevn store. Nå er par nr.1 ca 1 cm størren de andre. Det er spesielt de to siste månedene de har vokst mer enn de andre selv om de er samme foring og stell i de to Heckel karene. Jeg tror det er økt hormon nivå hos par nr.1 som er årsak til dette.
Ser det bare er 6 bilder av Heckel diskus i basen her! Send gjerne inn noen av dine flotte bilde, og skriv gjerne lokasjonen på de og ( blant annet bilde i innlegg 192 og 204 egner seg godt!!!)
Blir artig når du får egg på disse
MVH Pål
Pål sine fisker
Ser det bare er 6 bilder av Heckel diskus i basen her! Send gjerne inn noen av dine flotte bilde, og skriv gjerne lokasjonen på de og ( blant annet bilde i innlegg 192 og 204 egner seg godt!!!) Blir artig når du får egg på disse :) MVH Pål


Av det jeg kjenner til i Norge er det bare Geir Kristiansen her på dette forum som har fått lek av Heckel med egg som ikke utviklet seg til unger. Det er mulig jeg klarer det samme, men jeg tror jeg må ha mye osmose vann og pH ned mot 4,5 for å få ned ledningsevnen til riktig nivå ca 20 - 30 mikrosimens for å få Heckel til å leke og eggene utvikle seg.
Det å få til par som leker er vanskelig i seg selv med Heckel og få til unger er noe helt annet. Det vil i så fall bli den første gang i Norge. Dette er noe alle Discus akvarister drømmer om.
Det viktige for meg er at jeg nå har to par og jobb med fremover de kommende årene. Dette er som jeg har nevnt et langsiktig prosjekt som har gått framover med jetfart. Det har kommet minst 1 år på forskudd i målsatt fremdrift.
Jeg må bare innse at det er ikke jeg som styrer dette, men de flotteste Discus jeg har hatt i mitt eie. Den ro og harmoni Heckel par nr.1 utviset er fantastisk å se. De er så fotogene at jeg tar flere bilder pr. dag. Lokasjonen på denne Heckel variant er i Rio Negro.
På bilde hilser de på hverandre og hannen dekker nesten fulstendig hunnen, men ser man godt nederst yil høyre på hannen stikker snuten til hunnen fram.
Eventuell utvelgelse og opplasting av mine bilder vil jeg tenke igjennom.
Litt av en utfordring altså Blir artig å følge med iallefall!
MVH Pål
Pål sine fisker
Litt av en utfordring altså :) Blir artig å følge med iallefall! MVH Pål


Ja!
Dette er en meget stor utfordring. Om jeg lykkes er vanskelig å si. men jeg skal prøve. Skjer det noe så blir det blant annet lagt ut i denne tråden.
Fargdrakten hos mine puntius denisonii i går kveld
Det skjer en rask utvikling i et farge spekter jeg før ikke har sett på mine Puntius denisonii. Jeg forer dem Tetra Discus Bits, frossen røde mygglarver og Ocean Discus tørket røde mygglarver. De får også levende blodrøde daphniner fra mine kulturer.
Den ugunstige ledningsevnen for heckel discus.
Det som er problemet med eikeblad ekstrakt er at ledningsevnen øker i vannet. Ubehandlet kranvann hos meg har ledningsevne 110 µS. Nå har jeg redusert pH til 5,3 hos Heckel paret og ledningsevnen har gått opp til 210 µS. For i heletatt å ha håp om lek og egg bør ledningsevnen ligg mellom 20 -30 µS. For å ha håp om å oppnå noe slik må salter og mineraler fjernes ved osmose, så kan man senke pH og tilsette eikeblad ekstrakt.
Jeg leste at det anbefales at alt råvann som skal benyttes til saltvannsakvarium må osmose behandles for saltene tilsettes. Ved å tilsette saltene direkte i råvann å benytte dette kan det oppstå uønsket og ukontrollert blå/grønn algevekst. Det er salter og mineraler i råvann som sammen med saltet skaper slike forhold.
I dag bestilte jeg et osmose apparat for å begynne med de første forsøk på å få ned ledningsevnen.
mulig du misforstår relatert til saltvanns akvariene, tror faktisk de som bruker naturlig sjøvann også tilsetter magnesium kalcium ol, fordi dyrene i akvariet forbruker dette.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg brukt sphagnum i filteret som gir ph ned til 4.0 og som kan reguleres med kalk. Jeg bruker rent osmosevann samt sphagnum på slekten parosphromenus som kanskje i teorien skal minst ha samme eller lavere ledningsevne som heckel'n.

I det hele tatt så bruker jeg mye osmosevann på "sortvannsarter" eller arter som skal ha svært bløtt vann og ph ned på 4-5 Fungerer utmerket.

og strengt tatt er ledningsevnen så lav som du (og jeg) ønsker så er det vel ikke så mye salter i vannet ?
Lykke til
Svein
Svein Antonsen
mulig du misforstår relatert til saltvanns akvariene, tror faktisk de som bruker naturlig sjøvann også tilsetter magnesium kalcium ol, fordi dyrene i akvariet forbruker dette. Hadde jeg vært deg så hadde jeg brukt sphagnum i filteret som gir ph ned til 4.0 og som kan reguleres med kalk. Jeg bruker rent osmosevann samt sphagnum på slekten parosphromenus som kanskje i teorien skal minst ha samme eller lavere ledningsevne som heckel'n. I det hele tatt så bruker jeg mye osmosevann på "sortvannsarter" eller arter som skal ha svært bløtt vann og ph ned på 4-5 Fungerer utmerket. og strengt tatt er ledningsevnen så lav som du (og jeg) ønsker så er det vel ikke så mye salter i vannet :) ? Lykke til Svein


Mulig jeg ord la meg feil men jeg viste bare til at jeg har hørt at salter og mineraler i råvann fjernes ved osmos.

Da salter og mineraler i råvann innvirker ugunstig på ledningsevnen og osmose vil hjelpe på dette så jeg det som ganske analoge tilfeller til mine behov.

Jeg filtrerer over torv og det er røtter i akvariene som bidrar til at vannet har lavere pH, men må benytte ekeblad ekstrakt da råvannet hos meg har pH 8, gH og kH er mindre enn 1.

Jeg skal ikke tilsetter ikke salter til osmose vann til Heckel Discusene.
Det går bra, Bjørn, men det er litt merkelig at du ikke får vannet ned til en ph på 5 og under det når kh din er så lav som 1, men det er vel kanskje fordi dere discus folk skifter vann daglig så ph.n ikke får anledning til synke.

Jeg skifter en gang i uka og har ph i enkelte akvarier på 4.4, men det er akvariet som kun har tovbunn, bruker jeg sand og spesielt Biltemasand sliter jeg litt mer.

Tenker det går bedre når du får osmose anlegg, jeg har et stort et som jeg brukte når jeg drev et korallrevskavarie og er glad jeg ikke solgte det.
Svein
Svein Antonsen
Det går bra, Bjørn, men det er litt merkelig at du ikke får vannet ned til en ph på 5 og under det når kh din er så lav som 1, men det er vel kanskje fordi dere discus folk skifter vann daglig :) så ph.n ikke får anledning til synke. Jeg skifter en gang i uka og har ph i enkelte akvarier på 4.4, men det er akvariet som kun har tovbunn, bruker jeg sand og spesielt Biltemasand sliter jeg litt mer. Tenker det går bedre når du får osmose anlegg, jeg har et stort et som jeg brukte når jeg drev et korallrevskavarie og er glad jeg ikke solgte det. Svein


Daglig skifte av 10 - 15% vann gjør at vannverdiene begynner å pulsere for mye slik at det stresser og uroer VF Discus er min erfaring.
Jeg har tilsammen for øyeblikket 10 akvarier med tilsammen 2000 liter og for å få beredet det å tilpasset pH trenger jeg ca en uke. Det er dyrt å lage så my vann med eikeblad ekstrakt, så i praksis benytter jeg bare 1000 liter av disse til Discus, men det blir mindre fordi jeg skal ta i bruk noen av disse akvariene tilandre formål. Vannet har da samme parametere som i Discus karene og jeg kan skifter som oftest 50%.
Prosessen med filtrering over torv tar etter min erfaring lang tid. Jeg har også benyttet torvposer i beredningaakvariene og det har fungert til en viss grad. Det mest egnet er eikeblad ekstrakt for en raskere senking av pH, men når ledningsevnen går opp blir det et problem som må løses. Så jeg får begynne med å prøve å lage mye osmose vann for å se om det hjelper. Jeg har liten/ingen erfaring med å lage osmose vann så dette blir et nytt område for meg.

Mvh Bjørn
Dette er viltfanget Trichogaster trichopterus, blå gurami jeg kjøpte høsten 2010
Jeg har satt opp en 100 liter med håp om å fotografere lek og atferd til arten. I akvariet går det to hanner og en Hunn. Jeg ønsker å få bilder av atferden mellom rivaliserende hanner. Dette er en variant av blå gurami med litt rød og orange farger på finnene, spesielt gattfinna. Kanskje det blir også unger ut av dette.
50% vannskifte på heckel paret
Fredag kveld skiftet jeg 50% vannskifte i karet til Heckel paret. Denne gang regulerte pH ned karet til 5,3. Om lørdag viste paret denne fargedrakten og jeg så dem senere hilse på hverandre
Lørdag var det full rulle hos de tre Blå guramiene. Først begynte den mest dominative hannen å bygge reir i bakre høyre hjørne. Hunnen søkte opp til da redet var ferdig og de lekte flere ganger.
Søndag begynte den andre hannen og bygg reir ved frontruta og det ble noen bra bilder mens han holdt på med dette. Jeg ikke sett hunnen har vært å lekt med han så hun er vel mest sansynlig tom for egg.
I dag står hannene forsatt ved sine reie og hunnen har søkt tilflukt bak ei rot.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap