Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 111)

mona o
Kom akkurat inn på pc-rommet/akvarierommet (hva skal jeg kalle det egentlig nå?)

Jarle F
Hva med reolen eller noe i den stilen ?

Det var hva jeg skulle kalle rommet. Kan vel ikke kalle et rom for "reolen"?
Du er på plass i Corydoren ser jeg... Korridoren, sant! Du tok den?

Ha en finfin lørdag!

-Stein-
Hellis
Du er på plass i Corydoren ser jeg... Korridoren, sant! :) Du tok den?

Hehe

Tok en kikk i karet med Green Laser i formiddag, og de sist lagte eggene (i går) ser ut til å ha et og annet hvitt egg innimellom. Hunnen som la de eggene igår var åpenbart ikke like treffsikker som første hunnen var, der alt var befruktet.

Med fare for å gjenta meg selv som en papegøye; det ser jamen ut som de planlegger å leke litt i dag også
Off-topic/ spansk gryterett
Jeg fant ingen off-topic tråd der man deler matoppskrifter (for mennesker her på forumet, så da legger jeg det ut her i min egen tråd.

Dette er min versjon av SPANSK LAPSKAUS. Retten smaker utrolig godt, særlig dagen etterpå. Vi lager den kvelden før, så vi kan kose oss med en ekstra smaksrik rett dagen etter. Trenger da bare å varmes lett opp. Kan serveres med minibaguetter e.l.

DETTE TRENGER DU:
oppskrift til ca 4 personer

750 - 1000 gram bogkjøtt av storfe (kjøttmengde avhengig av hvor mange mager dere er)
1 stor grønn paprika
1 boks knuste tomater
2-3 løk (avhengig av str på løken)
3 gulrøtter
2 båter hvitløk
1 ss fersk persille
3-4 poteter
ca ½ teskje pepper
2 teskjeer salt
2 stk laurbærblad
(tørket, fås i krydderhyllen på butikken)
en god skvett olivenolje (3 spiseskjeer minst)
1-3 dl vann (avhengig av hvor mye kjøtt du har i gryta)
2½ dl hvitvin eller rødvin

Ang. valg av vin; Vi syns hvitvin er hakket bedre å bruke i denne gryteretten selv om det er storfekjøtt. Men lag retten flere ganger og prøv begge før du bestemmer deg, det er jo avhengig av personlig smak

SLIK GJØR DU:
Skjær kjøttet i passelige munnfull-terninger. Rens og skjær opp de store grønnsakene i store biter. Bland kjøtt og grønnsaksterninger i stor gryte. Om du vil, kan kjøttet brunes lett i gryta før grønnsakene has i (jeg gjør det).

Press hvitløken i hvitløkspresse over gryta. Hakk persillen og bland med krydderet, olivenoljen, vannet og vinen og ha det i gryta. Rør godt rundt.

Legg på lokk og la det koke forsiktig opp. Senk varmen og la det småputre på lav varme i 2½-3 timer til kjøttet er skikkelig mørt (jeg koker i tre timer). Pass på at det ikke koker tørt, spe på med litt mer vann om nødvendig. Rør i gryta en gang i blant under den lange koketiden.

Poteter inneholder naturlig stivelse, så vanligvis er det ikke nødvendig å tilsette noe tykningsmiddel i denne gryten. Men om du syns det blir nødvendig, tilsettes dette helt på slutten av koketiden. Du kan også forsøke å koke den siste halvtimen uten lokk, så vil vann fordampe så den tykner litt av seg selv.

Om man vil, kan man eksperimentere litt og bruke f.eks paprikakrydder i gryten også, det er godt!
Plussmedlem
Lisbeth
Sett [URLBLOCK1]

Åh, vilhavilhavilha! Men alt for langt unna for en som ikke er gammel nok til å kjøre, og alt for dyr var den også. Livet er urettferdig :p Utrolig vakker Corydoras...

Mona, fint at du la ut oppskriften! Nå blir det spansk lapskaus en dag! Høres skikkelig godt ut.
Lisbeth
Sett [URLBLOCK1]

Ja, jeg fikk høre om dem for litt siden. Det sto Corydoras cf. bicolor på bestillingslisten, men det var altså disse CW051 som kom.
Jeg måtte takke nei. En ting er at jeg ikke har råd nå etter jul, rett og slett, men også at jeg ikke har lyst til å overbelaste karene for mye i begynnelsen. I utgangspunktet vil jeg jo ha artskar, da det er det jeg liker best... men er det en spesielt attraktiv art det er snakk om, må jeg jo dytte dem sammen to og to arter Men jeg avsto altså fra disse hos Dahls, da jeg heller vil spare plassen til f.eks. C. boesemani

De er nydelige, de Coryene som Dahls har bilde av der, men... jeg er nødt til å være beinhard når det gjelder fordeling av plassen Kjenner trangen til flere akvarier, ja...
mona o
[QUOTE=mona o]Kom akkurat inn på pc-rommet/akvarierommet (hva skal jeg kalle det egentlig nå?)

Jarle F
Hva med reolen eller noe i den stilen ?

Det var hva jeg skulle kalle rommet. Kan vel ikke kalle et rom for "reolen"?

Slett !
Noen glimt fra karene i formiddag. C. eques og C. adolfoi har fått lunsj. Siden de er unge og trenger å vokse, får de mat to ganger om dagen, i motsetning de grønne som er voksne. De får kun en gang om dagen, og da rett før lyset slås av. De er sky og vil ikke komme frem for å spise mens det er lyst, har jeg merket. Til og med mygglarver blir liggende urørt i timesvis hvis lyset er på og jeg er i rommet.

Skulle egentlig ta vannbytter i dag, men jeg glemte å sette vann til mellomlagring i går. Det må jeg gjøre nå snart.

En nydelig Corydoras adolfoi
[External Image]

[External Image]

[External Image]
for noen fine Corydoras mona!
Plussmedlem
Dine Green Lasere er visst akkurat som mine var før. Kom sjelden frem ved fôring før lyset var slukket. Men etter siste omgjøring i det akvariet har de merkelig nok blitt mer aktive, de kommer som regel frem ved fôring ganske fort.

Får virkelig håpe du får en del yngel og at de vokser opp, for en større gruppe kan sikkert hjelpe på, vil jeg tro Det kan jo ofte bety alt for aktivitetsnivået for Corydoras. Mange i flokken gir trygghet
Bilde av de sky grønne Knep et par på fersk gjerning mens de var "ute på vrimling" opp og ned langs glasset. Trodde de skulle leke og legge egg i dag også, men det ser ut som de roet seg.

Bildet ble tatt litt fra feil vinkel, på skrå, for vannlagringstønna sto i veien.

[External Image]
Glemte meg bort og fôret de grønne med mygglarver da jeg holdt på å fôre i de andre to karene i dag. Det er over en time siden, og det ligger der enda hos de grønne... de liker ikke å komme frem for å spise med lyset på, samme hvor fristende det er. Jeg så èn av dem som surret rundt der og stakk av og kom tilbake igjen noen ganger da jeg nettopp hadde fôret. Men resten lå i skjul.

Satte vann til mellomlagring i går, glemte det lørdag, så vannbyttene ble forskjøvet en dag. Det ble tatt i dag.
Det er noe snodig med det øverste akvariet der hvor Corydoras adolfoi er. I de to andre karene ser jeg alle de tre typiske og vanlige pestsneglene. Særlig i midten er det mye pestsnegler, spesielt blæresnegl og toppluesnegl. Men i det øverste karet? Ikke en eneste synlig pestsnegle! Meget, meget merkelig. Jeg har tenkt litt på det, og kommet frem til at det må være vannet som er for surt der. Røttene har stor påvirkning i det karet, og jeg greier ikke holde ph der jeg vil, noe som medfører veldig lav ph. Det er bare å bytte vann og vente på at røttene skal bli utvannet... det er noe som kan ta sin tid. Kanskje jeg skal legge inn et ekstra vannbytte i uka der. Ikke fordi jeg vil at pestsneglene skal trives, men for å gi vannet mindre tid til å synke så mye i ph. Nå bruker jeg ikke eikebarkekstrakt i vannet engang når jeg bytter vann. Fant ut at det tør jeg ikke, når vannet blir så surt. Det betyr at jeg har en del høyere ph på vannet jeg spyler oppi akvariet med slange under vannbyttet, men... sånn må det bare bli. Vannet blir skikkelig surt uansett når det har gått noen dager.

Jeg har også skrubbet innsiden av akvarieglassene for første gang siden jeg startet opp, hurra! (hehe) Det øverste hadde plenty av alger på glasset, faktisk, men de to andre hadde bare et svakt og nesten ikke synlig slør. Så først på dotten med filtervatt at det var noe farge der. Kom dessverre borti noen av eggene i Green Laser karet med vattdotten da jeg "polerte vekk" algene der, men jeg ristet dem løs i plantene og håper det går greit.

NOTE-TO-SELF: HUSK å ha i flytende plantegjødning! (glemte det istad etter vannbyttene)

Gyldne og fine Green Laser egg
[External Image]
gratla med nye fine Corydoras green laser egg Mona
Kan du ikke hive oppi en kalkstein da for å holde ph noenlunde ?
Sølvi Gullaksen
Kan du ikke hive oppi en kalkstein da for å holde ph noenlunde ?

Jeg har aldri brukt kalkstein, så jeg er usikker. For da aner jeg jo ikke hva ph'en havner på? Kalkstein øker jo kh/ph etter eget forgodtbefinnende egentlig. Jeg vil ikke ha ph for høy heller.

Eller....det kan hende jeg kan finne noen små kalksteiner da...? Hvis ikke, har vel gubben verktøy så jeg kan dele en...tror jeg.
Det det jeg har gjort ,delt en større kalkstein i mange deler og så prøvd meg frem på den måten. har dermed fått ph som ligger rundt 6,3-4 istedenfor 4.5-5 . Devs. karet med reker i har ph på 7 men der har jeg og mer kalkstein i. Synes det var en lettelse å få phèn mer stabil istedenfor det droppet hele tiden .
Det er virkelig store forskjeller i de tre akvariene jeg har i reolen. Det går fra 1 til 3.

Nederst; aktivitetsnivå 1. Green Lasers. Null aktivitet når lyset er på, og egentlig sjelden å se noen fisk. De gjemmer seg og ligger dønn stille, trøkket sammen under planter eller trerota.

Midten: aktivitetsnivå 3. C. Eques. Full rulle dagen lang. Like glade uansett om lyset er på eller av, travelt opptatte er de med å padle rundt og moppe på inventaret og bunnen.

Øverst: aktivitetsnivå 2. C. adolfoi. Midt i mellom. Ligger gjerne stille og slapper av, men ikke i det skjulte. De ligger strødd langs frontglasset "in plain view", så det er bare å titte på dem. De setter i gang litt matleting nå og da, men er generelt roligere enn Equesene.

Må tilstå at jeg som oftest står og kikker inn til dem som er i mest aktivitet Blikket blir liksom fanget av det stedet der det er mest bevegelse å se.

I dag oppdaget jeg noe rart i det nederste akvariet. Det fløyt rundt noen merkelige, halvt gjennomsiktige "flak" overalt i vannet. Det lå på bunnen også. Kan det være flakfôret fra i går, som ingen har villet ha!? Merkelig. Det pleier å gå ned på høykant, nemlig JBL Krill. Har aldri opplevd Corydoras som ikke vil spise det før? Det er en av mine favoritter når det kommer til flakfôr. Jeg liker det bedre enn tabletter å fôre med, siden flakfôr ikke støver så grassalt som tabletter gjør. Sluttresultatet er mindre pestsnegler, jo mindre tabletter jeg bruker. Pestsneglene lever herrens glade dager på "støvet" fra tablettene som legger seg overalt i hele akvariet.

Dermed måtte jeg gjøre noe, kunne ikke bare se på alt det ekle som fløt rundt, i tilfelle det var matrester (hva ellers kan det være?) som lå og råtnet. Jeg begynte å slamsuge ut alt jeg kunne se, og slamsugde samtidig også vekk mugne egg fra egglegging nr to på glasset. Da jeg rotet rundt i noen planter for å slamsuge, skvatt det ut flere bittesmå yngel fra sitt skjulested under der. Søren også. Det betydde nesten garantert at jeg hadde fått noen i bøtta også, under slamsugingen, og det blir den nitidige pirke/granske-jobben å finne dem igjen med lommelykt...

Nå angrer jeg veldig på at jeg ikke har stresset litt mer ut for å finne hvite bøtter til akvariebruk, der det faktisk går an å se noe! I de mørkegrå bøttene jeg har (sendte gubben ut for å kjøpe, og han kom hjem med mørkegrå...) er det nesten umulig å se noe så smått som nyklekte yngel på bunnen av! Jeg så imidlertid èn yngel, men den har hittil unnsluppet pipette-sugefellen min hver gang... men jeg har ikke tømt ut bøtta, lar den ikke gå i do før jeg har fanget yngelen! Stakkar! Får gjøre en hederlig innsats å redde den fra kloakken og tilbake til akvariet.
Skiftet tjue liter vann, og enda flyter det litt flere sånne merkelige litt "geleaktige" flak rundt. Må være fôrflak, kan ikke skjønne annet.

NOTE-TO-SELF: De grønne liker IKKE JBL Krill flakfôr! [External Image]
Har nettopp fått JBL Krill flakfor i hus så blir spennende om mine grønne eller i grunnen alle coryene mine vil ha det .Flakfor til coryer har jeg aldri prøvd før ,så det blir spennende om de vil ha det.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap