Elins lille hjørne (side 114)

Maracyn 1 + 2. Alternativt Kanamycin.
Jah. Alltid beredt meg midt i...!

Må nok bare satse på at PH-justering virker, siden ingen av disse er i hus. Og nå er det jo påske hvert øyeblikk også. Tingenes iboende f-skap også videre. Dette er jo helt typisk - og bare understreker hele poenget med å ha medisin stående til enhver tid! Grrrr
Det er forresten ikke noe problem med å dosere en tiendels dråpe eller enda mindre om du vil det. Det er bare å blande en dråpe i for eksempel en desiliter vann og dosere det du behøver.
PH justering vil neppe funke (ikke for å være negativ, men...)
Maracyn får du hos Petco.com. ca. 10 dagers levering... Prøv å holde faenskapet i sjakk med antiparasitt medisner som Flubendazole,Levamisole eller Praziquantel i mellomtiden.
tender
PH justering vil neppe funke (ikke for å være negativ, men...) Maracyn får du hos Petco.com. ca. 10 dagers levering... Prøv å holde faenskapet i sjakk med antiparasitt medisner som Flubendazole,Levamisole eller Praziquantel i mellomtiden.

Ph-justering kan funke, Tender. Det er mange bakterier som ikke trives i surt vann. Jo surere vann, jo mindre bakterier trives der.
Husk at dette er en Corydoras-art som er genetisk tilpasset et liv i sortvannsområder. Disse vannene har så lav ph at få bakterier overlever der.

Jeg tror at man kan merke slikt når man forsøker å drette disse artene i vann med ph som tillater en helt annen bakterieflora enn hva artene gjennom evolusjonen er tilpasset og vant med.

Om det ga noen mening da
Jeg sier ikke at jeg har rett, for det har jeg ingen anelse om. Men jeg bare må følge magefølelsen min på dette.

Uff, nå forvirrer vi Elin fælt her ....
Herlighet. Selvsagt, Astrid! Jeg er trøtt og stresset over dette og tenker tydeligvis ikke klart i det hele tatt.

Jeg må egentlig bare få litt søvn, så får jeg håpe at det går bra frem til i morra.
mona o
Uff, nå forvirrer vi Elin fælt her .... :(

Det går helt fint, jeg suger til meg meninger som en svamp Og setter veldig stor pris på det!!
Joda. Du har nok rett i det, Mona. Men jeg tror ikke at PH`en har endret seg såpass drastisk i Elins tilfelle at det er årsaken til den massive dødeligheten.
Aha! Tror du har misforstått litt, Tender

Ingen her tror at en rask endring i PH er årsaken til dødsfallene. Det har ikke vært noen drastisk endring i PH i det hele tatt

Det Mona prøver å si er at dette er et bakterierelatert problem. Men at mange bakterier ikke overlever i surt vann, slik at det å senke PH ned på 5-tallet kan fungere som medisin i seg selv. De bakteriene som forårsaker dette problemet dør i så surt vann. Det er vel slik Mona oppfattet problemet og løsningen med sine C140 - som da er foreldrene til mine små
Skjønner
Ispfall er det kun 1 løsning. Anti-bakteriell medisin! PH senkning vil neppe løse problemet.
En er død i dag, resten ser egentlig halvdøde ut Pirket bortpå alle med pipetten, og de som lever piler ikke akkurat unna, de bare spreller litt.

Åh, jeg vil ikke miste alle

Har begynt tilvenningen til lavere PH, så får vi se. Takk og pris at jeg har fri i påsken, slik at jeg kan følge med her, siden den PHen er så ustabil :s
huff, er kjipt å høre at det ikke går så bra med yngelen din...
håper virkelig at du finner ut hva som er årsaken, slik at du får gjort noe med det..
huff!!, huff!! dette var ikke morsomt å lese.
*grine*

En til er død. De dør rett og slett foran øynene mine, og det er absolutt ingenting jeg kan gjøre. Jeg har vann som har stått til mellomlagring i ca 14 timer. Frister å ta et nytt 100% vannbytte og se.

Men, problemet er jo ikke vannet. Problemet er at de ikke spiser! De spiste så og si ingenting av artemiaen i går kveld, og de har hvert fall ikke rørt mikroormen i dag. De bare ligger der, og av og til vrikker de litt på seg. Ser ut som om det tar alle kreftene de har å vrikke litt på halen. Jeg skjønner seriøst ingen verdens ting av dette.

De på CW snakker om bakteriefilmen på bunn, men herregud da... Er det i det hele tatt mulig at det bygger seg opp bakteriefilm på så kort tid? Jeg må jo bare anta at det er ikke mange bakteriene som overlever en grundig skrubb, kokende vann og deretter iskaldt vann.

Og ingenting jeg bruker i tankene deres har noensinne vært i kontakt med vann eller fisk i de andre karene, dette er 100% karantene.

Det er så fortvilt å se de bare dø og ikke vite hva man kan gjøre for å stoppe det. Jeg tar et nytt 100% vannbytte nå, og ser hva som skjer. Tilpasningen av PH fortsetter jeg med utover dagen. Lever noen i morgen, skal jeg flytte de over til sand - sånn i tilfelle.
Uff, dette var ikke noen hyggelig lesing. Føler med deg....
Dette var skikkelig trist! Alt virker jo som at det har gått ganske knirkefritt frem til nå, så da kommer det som et sjokk! Kan jeg spørre hvor gamle Monas sine var ca når hun hadde så stort frafall?
Så vidt jeg vet var de faktisk rundt samme alder, kanskje 2,5 uke gamle, mens mine ble to uker i går.

Jeg tør snart ikke titte bort på tanken deres... Venter utålmodig på å kunne ta et tankbytte og 100% vannbytte på dem nå. Vannet jeg satte til mellomlagring i går var 3 grader kaldere enn der de går nå, så jeg må la varmekolben gjøre jobben sin før jeg kan flytte dem.

Det som er så fortvilt her, er at de ikke spiser. Og yngel på denne alderen tåler slett ikke å gå uten mat særlig lenge før de er så svekket at det ikke er håp lengre. Og når de ikke spiser artemia, da vet ikke jeg om noe som helst som kan trigge de til å spise.
Hva med å prøve en kur med Prazi? Ser det blir brukt til discus med spisevegring. Mulig det kan få fart på appetitten.
(Har noe stående om du vil ha.)
Tror jeg har en flaske med prazi stående her et sted... men jeg er litt pysete når det gjelder medisin til så små nurk... og egentlig tror jeg det er for sent.

Nå er det bare 11 stykk. 8 stykker har dødd siden i går kveld, og jeg ser stadig flere av de som er så og si døde... strengt tatt ser ingen av de særlig levende ut. Jeg tror neppe jeg kommer til å klare å redde noen av dette kullet her
ElinH
Så vidt jeg vet var de faktisk rundt samme alder, kanskje 2,5 uke gamle, mens mine ble to uker i går.

Lurer veldig på hva som skjedde med mona sine... Kanskje det er noe som ligger til denne Coryen? Jeg har ikke vært inni gamet lenge, men synet det alltid er vanskelig å se på at noe slikt skjer, spesielt når man har gledet seg slik over de!
Jeg håper de som er igjen er ekstra sterke og kommer seg igjennom dette!
Tilfeldig bekjentskap
© M.Johansen
Reklame for plussmedlemskap