Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 115)

Tok noen flere bilder av dem før lyset ble slått av i kveld De er utrolig livlige og flotte! Spesielt morsomt å se på når to hanner "brifer" med finnene og spiller dem ut som en fane overfor motstanderen. Akkurat det klarte jeg ikke få noe godkjent bilde av i kveld, men prøver igjen i morgen.



[External Image]


[External Image]


[External Image]
Tro det eller ei: slike hadde jeg som fersk akvarist for 14-15 år siden. Det var tider det...
Jeg kom i skade for å bestille noen greier i kveld, gitt. Plutselig fant jeg ut at jeg nå har bestilt:

1 ny porsarør-reol
2 x 160 liter Aqualine helglass akvarier
2 heldekkende Woha lysarmaturer i svart fra Tyskland

*plystrer og sparker småstein* Hvordan kunne dette skje? Litersyyyyken...

Dette blir rett og slett oppsamlings-kar. Alt jeg ikke helt vet hvor jeg skal gjøre av, Cory-suppe, småfisk, ja, det meste. Når disse to karene er oppe og i drift, skal 112 literen tas ned og selges. Tror jeg da...Eller kanskje ikke? Kanskje jeg får plass til den på toppen av reolen med 2 x 128 litere.... Vi får se, møbelet den 112'ern står på (artikkel om møbelet finnes her), må iallefall ut når 2 x 160 liters reolen skal inn.
Så kan jeg også samle litt Corydoras i disse 160 literne, f.eks. om jeg vil bruke en av 85 literne til oppdrettsforsøk en periode, eller trenger et til et karanteneopphold osv. Da er det alltids plass til å hive over noen fisk i 160 literne. Jeg må få til et Apistogramma-par eller to også!

"Å nei, hva skjedde.... Kom jeg bort i KJØP knappen..? Hvordan kunne det skje..?"
Jo, takk jeg kjenner igjen den ja!

Du får gi en lyd når/om du selger 120 literen med bordet, da er det kanskje på tide med en biltur for meg Har lenge hatt lyst til å se hvordan du egentlig har det likevel! Kanskje jeg skulle tatt med noen av mine svært så leks-glad adolfoier som kunne sparket dine i rumpen litt

Uansett blir det sikkert kjempegøy å følge framdriften i de nye karene!
Oj, hadde du tatt veien helt fra Bergen altså? Hehe
112 liter Aqualine med sort ramme og prestige-armatur i sort er iallefall det karet som vil bli "til overs" når jeg har fått inn de to store nye. Det er innvendig Juwel rock-bakgrunn i det også. Men kanskje jeg får lov av gubben å skvise inn et akvarium i stua... men jeg kan ikke helt se hvor det skulle bli plass til det selv en gang Hehe

Akkurat nå er jeg sånn passe smågira på å komme i gang med de to nye, men det tar nok noen uker...kanskje måneder. Reoler er ikke akkurat lagervare, så det kan ta litt tid, dette her.
I disse to akvariene har jeg lyst å prøve en ny filterløsning; filtersvampvegg i ene kortenden av karet, drevet av powerhead på baksiden. Jeg har kjøpt to tykke "madrasser" i str 40 x 40 cm i svart, grov filtersvamp som vil passe perfekt. Powerhead har jeg flere av liggende fra før. Eller at det blir en sånn hjørnefilterløsning av samme svampen, uansett må jeg i så fall silikonere inn et par glass-staver til å holde det på plass.

Jeg har spiren til en idè i hodet for iallefall et av akvariene med tanke på innredning...!

Anen
Du får gi en lyd når/om du selger 120 literen med bordet, da er det kanskje på tide med en biltur for meg ;-) Har lenge hatt lyst til å se hvordan du egentlig har det likevel! Kanskje jeg skulle tatt med noen av mine svært så leks-glad adolfoier som kunne sparket dine i rumpen litt ;-) Uansett blir det sikkert kjempegøy å følge framdriften i de nye karene!
mona o
Oj, hadde du tatt veien helt fra Bergen altså? Hehe :-)

Jeg planlegger en Bergenstur snart (vet ikke helt når), så da kunne jeg faktisk transportert. Jeg skal jo ha med meg et akvarium tilbake...
Det var et snillt tilbud, Inger Anne. Da vet vi det om det blir aktuelt


I dag skal jeg på TAM Alna for første gang. Sitter og venter på at den mellomste broren min skal hente meg, så kjører vi dit. Han er "skap-akvarist", hehe Han har ikke plass til akvarium hjemme, men har veldig, veldig lyst på et svært et. Han snakker minst 500 liter sier han, noe mindre gidder han ikke gå for. Og det har de ikke plass til (kanskje mest iflg. samboeren hans, hehe). Vi hadde akvarium hjemme som barn alle sammen, og han hadde det største da også. Vi andre satt med 60-80 liter, han hadde 250. Husker jeg synes det var så digert!

Det skal bli spennende å se hvordan denne store butikken egentlig er og ser ut. Jeg har aldri vært der. Jeg kjører jo ikke bil selv, og å få gubben til å kjøre inn i Oslo er nesten umulig. Han er litt vrien sånn
10 nye Smykketetra til akklimatisering

Nå blir de to enslige Smykketetraene jeg har fra før veldig glade! Hehe De har gått alene, bare to stk, i over to år nå. Jeg solgte nemlig en stor stim av dem på våren 2006, som en forberedelse til at vi skulle flytte den høsten. Da tømte jeg begge 250 literne for fisk og alt, for det er mye lettere å flytte tomme akvarier...!
Dagen etter at kjøper hadde reist med alle fiskene, dukket det opp først en, så en til fra buskene baki akvariet. Unnasnikere! Så, da ble de værende da. Og etter at vi flyttet og ting kom i orden på akvarierommet, så har jeg vært på utkikk etter nye Smykketetraer. For at jeg ville ha dem igjen, det var jeg sikker på.

I dag fant jeg noen på TAM Alna. Det var mitt første besøk der, og jeg dro dit sammen med den ene broren min. Vi brukte god tid og ruslet rundt og kikket både lenge og vel. Det var deilig å ikke ha noe mann og barn på slep som maste på vanlig måte; "Er du ikke ferdig snart'a!!??" Broren min og jeg gikk og pratet og diskuterte fisk og gamle dager og akvariene vi hadde da Det var hyggelig.

Jeg så raskt Smykketetraene, men synes prisen var temmelig stiv. Det var det verste.... de var jo dyrere enn Nannostomus mortenthaleri! Det stod at de var viltfanget, men jøje meg. "Men javel", tenkte jeg, "nå har jeg sett etter dem så lenge og jeg har et gavekort å bruke opp", så jeg kjøpte dem tross alt.
Det var i grunnen det hele. Jeg så ikke noe annen fisk jeg kunne tenkt meg. De hadde et bedre utvalg enn mange andre på f.eks. Corydoras, men enten hadde jeg artene fra før, eller har hatt dem (og solgt dem), eller jeg var ikke interessert i akkurat de artene. F.eks. Corydoras agassizii. Den har jeg ikke tenkt å anskaffe. Det stod "Corydoras haraldschultzi" på et kar og da sperret jeg opp øynene... men karet var tomt! Æsj, det var synd.
Da en av de ansatte hørte at vi gikk og snakket så mye om Corydoras, kom han med en vennlig opplysning; "Vi får inn flere Corydoras-arter i morgen..!"


[External Image]

mona o
.....Jeg så raskt Smykketetraene, men synes prisen var temmelig stiv. Det var det verste.... de var jo dyrere enn Nannostomus mortenthaleri! Det stod at de var viltfanget, men jøje meg.....

Det kan se ut til at du har fått en spesiell variant av Nannostomus marginatus. Den har mindre rødt enn den vanlige fargeformen, og buksidene er/blir mer svovelgule enn hvite. I tillegg er området mellom primær- og sekundærlengdebåndet bredere enn på normalvarianten(e).
Denne formen kommer vanligvis fra Rio Ampiyacu-vassdraget i Peru, og jeg har selv fanget den der.
Den omtales under flere navn: Nannostomus marginatus "Breitstreifen" (Bork, 2002), Nannostomus marginatus "Broad stripe" (Arentz, 2002), og i østen/på Taiwan omtales den som Nannostomus sp. cf. marginatus "Broadband".

Antakelig er dette også samme varianten som er omtalt som Nannostomus marginatus "Gelb" (Hoffmann & Hoffmann, 2003).

Flere kjennere mener nå at sannsynligheten for at dette er en egen art, er stor, og den bør vel da, inntil en revisjon av denne gruppen er foretatt, omtales som Nannostomus sp. aff. marginatus "Breitstreifen/Broad band/Broad stripe".

Jeg vet at denne formen av og til prises ekstremt høyt av eksportører, så det er ikke sikkert det er TAM's skyld at prisen var høy.

Nydelige bilder av venusene, jeg har vært så heldig å få tatt bilder mens de "brifet", desverre er de så sårlige at jeg ikke engang ønsker å dele dem
Jeg klarte å fange en av Venusfisk-hannene mens den spilte ut finnene og flottet seg i et ½ sekund! Men dessverre ble bildet kraftig skjemmet av vaske- og vannstriper, samt støv og rusk på glasset. I tillegg traff blitsen litt feil og ga mye gjenskinn. Men jeg fant ut at jeg fikk bruke det likevel, og forsøke å bearbeide det og fjerne støv og vaskestriper manuelt i Photoshop istedet.

Her er resultatet.

Er de ikke flotte vel, disse søte små stimfiskene? Se på den øverste fisken, hannen, som flotter seg sånn med finnene

[External Image]
Nydelige, huff når jeg tenker på hvor grumsete og fæle bildene mine blir, blir jeg riktig så misunnelig ;D
grattis med de nye bredbånds smykketetraene
Galemor
Nydelige, huff når jeg tenker på hvor grumsete og fæle bildene mine blir, blir jeg riktig så misunnelig ;D


Originalbildet, før Photoshop-behandlingen, var overhodet ikke noe å skrive hjem om, det skal jeg love deg Det er det som er fint med fotoredigeringsprogram. Det gjør at et bilde som egentlig er bra, men må kastes pga skjemmende ting som nettopp skitne vannstriper og støv, likevel kan brukes etter at man har fjernet det som ødela bildet. Da står det fine bildet frem alene, klart og rent.
Hei Tom og takk for svar Veldig spennende å få vite
Jeg la merke til akkurat det selv faktisk, mindre rødt enn vanlig. Jeg spekulerte litt på om det var det grelle lyset i butikkakvariet som gjorde det, for på plakaten over akvariet stod det latterlig nok "Smykketetra "Super-Red"...hehe. Man kan jo ikke annet enn å le. Men rødt eller ikke, de var uansett fine og så ut til å være i topp kondisjon.
Da jeg kom hjem, etter akklimatisering, så jeg at de bl.a. ikke er så røde på bukfinnene, slik som mine to gamle Smykketetraer. Ellers er det vanskelig å skjelne dem fra hverandre, bortsett fra at mine er litt tjukkere da. De har klynget seg sammen og stimer tett, alle samen. Mine to gamle stod og svevde som et par kolibri utenfor den gjennomsiktige boksen jeg brukte under akklimatiseringen, de så jo hva som var innenfor. De var sikkert overlykkelige (hvis en fisk kan være noe sånt da) over å endelig se likesinnede igjen. Om det nå ikke ble eksakt samme art, så ser det ut som de føler seg som det

Nå får jeg en akvarist fra Bergen på besøk hvert øyeblikk, så jeg får avslutte.

Tom C
Det kan se ut til at du har fått en spesiell variant av [I]Nannostomus marginatus[/I]. Den har mindre rødt enn den vanlige fargeformen, og buksidene er/blir mer svovelgule enn hvite. I tillegg er området mellom primær- og sekundærlengdebåndet bredere enn på normalvarianten(e). Denne formen kommer vanligvis fra Rio Ampiyacu-vassdraget i Peru, og jeg har selv fanget den der. Den omtales under flere navn: [I]Nannostomus marginatus "Breitstreifen" [/I](Bork, 2002), [I]Nannostomus marginatus "Broad stripe" [/I](Arentz, 2002), og i østen/på Taiwan omtales den som [I]Nannostomus sp. cf. marginatus "Broadband". [/I] Antakelig er dette også samme varianten som er omtalt som [I]Nannostomus marginatus "Gelb"[/I] (Hoffmann & Hoffmann, 2003). Flere kjennere mener nå at sannsynligheten for at dette er en egen art, er stor, og den bør vel da, inntil en revisjon av denne gruppen er foretatt, omtales som [I]Nannostomus sp. aff. marginatus "Breitstreifen/Broad band/Broad stripe".[/I] Jeg vet at denne formen av og til prises ekstremt høyt av eksportører, så det er ikke sikkert det er TAM's skyld at prisen var høy.
Har og hadde no sånt redigeringsprogram til bilder, men måtte bare gi meg, ødela bare bildene istedetfor å reparere dem. Kan jo ha noe med at jeg ikke ante hva jeg drev/ driver med. Så da får jeg heller legge ut det jeg har tenker jeg, kamera er jo heller ikke allverdens.
Exilim fra japan, digitalkamera, noe min samboer fikk av sin far. Er sikkert bra til digitalkamera å være, stor fin skjerm iallefal, men til å ta bilder av fisker som sjelden står stille like lenge som tida zoomen bruker, vel du kan jo sikkert tenke deg til det selv. Et rent mareritt, men jeg får jo da noen bra og er ikke lite stolt, helt til jeg går inn feks her og ser de klare, flotte bildene. :P
Nå må jeg bare, her ser du da noen av de skarpeste bildene jeg har fått tatt, så kan man jo samenligne med dine :P
Noen flere bilder jeg tok i kveld! Får sånne foto-raptuser hvor jeg går rundt og retter kameraet mot alt jeg ser og knipser løs. Så er det spennende å sjekke på pc'en etterpå hvor mange som faktisk ble noe av, hehe

De to første bildene viser mine nyyyydelige Corydoras eques - ah, de er så fantastisk fine å se på i virkeligheten! En skikkelig skatt jeg var så griseheldig å få tak i for et halvt år siden. Bildene yter dem ikke rettferdighet, for de går i et gjengrodd akvarium, tjukt av flyteplanter i overflaten så de tutler rundt der nede i halvmørke. Det gjør at det er vanskelig å ta bilder også, kameraet vil ikke riktig fokusere skikkelig i mørket. Så jeg må vel trå til, motvillig, og luke litt igjen :p

Når man hører min merkelige motvilje mot å luke, er det kanskje forståelig at mitt planteakvarium-forsøk med Co2-gass på trykkflaske og alt det der var et ganske kortvarig eksperiment...to måneder eller noe sånt, hehe Jeg ble helt sjokkert av all lukingen det krevde, og dessuten så det ut til at algene likte CO2 gassen like godt som plantene. Så da så. Ut med det.
Co2-anlegget mitt ble forresten båret ut døren nå i kveld, selv om jeg koblet det ned og pakket det bort for...tja, er det et år siden? Co2 anlegget skal "flytte" til Hordaland hos en trivelig kar som var innom og hentet det nå i kveld.
Jeg har hatt det stående i en kasse på vent til han skulle på disse trakter så han fikk hentet det. Det kunne jo ikke sendes pr post, ettersom gassflasker under trykk regnes som farlig gods, klasse 2, og er forbudt å sende i posten.

Det siste bildet viser en trofast liten art som heter Corydoras caudimaculatus. Etter en lang og varm sommerferie, har de helt uten videre begynt å leke og legge egg igjen som vanlig. Har aldri gjort noe for å få dem i gang, men de bare pusler rundt med sitt i ro og mak i den ene 128 literen som de deler med noen få tetraer; Pyrrhulina zigzag. Små trofaste slitere Jeg husker ikke hvor lenge jeg har hatt dem, men jeg tipper 2½ år minst. Søte med de små fregnene sine, ikke sant?

[External Image]


[External Image]


[External Image]
mona o
Jeg klarte å fange en av Venusfisk-hannene mens den spilte ut finnene og flottet seg i et ½ sekund! :-) Men dessverre ble bildet kraftig skjemmet av vaske- og vannstriper, samt støv og rusk på glasset. I tillegg traff blitsen litt feil og ga mye gjenskinn. Men jeg fant ut at jeg fikk bruke det likevel, og forsøke å bearbeide det og fjerne støv og vaskestriper manuelt i Photoshop istedet. Her er resultatet. Er de ikke flotte vel, disse søte små stimfiskene? :-) Se på den øverste fisken, hannen, som flotter seg sånn med finnene:-) [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_080904194645_1.jpg[/img]


Nydelige, disse burde du vel få inn i fiskebasen?!
Lro
Nydelige, disse burde du vel få inn i fiskebasen?!


Hm, tror du det? Jeg synes selv det ble for mye blitz-refleks i mageskinnet på den ene fisken der. Spørs om det blir godkjent i basen, men jeg kan jo bare sende det inn og se (synes det er så deprimerende med de avslags-emailene man får... "bildet var ikke godt nok"...urk!)
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap