Elins lille hjørne (side 115)

Sitter og leser tråden Mona lagde på CW om hennes kull nå. Mine voksne C140 er de 5 C140 som overlevde når Mona hadde dette problemet tidlig høsten 2007.

Teorien er at det er en eller annen slags bakterie som forårsaker massedød, og at akkurat de 5 overlevde fordi de ble flyttet til et kar med svært lav PH. Alle andre som gikk i høyere PH døde. Derfor holder jeg på å senke PH på mine nå, men jeg tror det er for sent. Innen jeg har fått PH dit den bør være har disse gått uten mat så lenge at de er hinsides alt håp. Jeg ser nærmest bare dødskramper i tanken nå, og tviler sterkt på at noen vil klare seg.

Det er rett og slett til å grine av
mona o
Nei, ingen symptomer på det første kullet her heller. Det var det som var så hjerteskjærende. De bare drøsset som fluer, dauet i hopetall i løpet av utrolig kort tid. Jeg fisket ut 20-30 i slengen... :( Det hele var over i løpet av et døgn eller to. De eneste som overlevde, var 6 stk som jeg desperat fisket ut i full fart og som jeg hev oppi et annet kar...uten å sjekke ph i det nye karet. Det viste seg å ha ph på 5-tallet eller noe slikt. Det var iallefall suuuuurt! [B]Og de ble kastet rett oppi - fra ph 7 til ph 5,[/B] [B]uten å stryke med av det[/B]. Disse var altså de eneste overlevende fra hele det første kullet. Det var de du kjøpte og som har lagt eggene dine :)

Kanskje dette kan være verdt et forsøk? Tenker på som siste utvei om det ikke ser lyst ut for noen av de..
Å, føler sånn med deg Elin ,vet akkurat hva du gjennomgår nå .Det er helt fortvilende når sånt skjer
Håper inderlig at du klarer å redde noen i hvertfall.
Og nå er det 8 stykker. Herregud.
Uff, jeg vet akkurat hvordan du har det nå

Dette er til å grine av!

Har kommet ned på 6,2 i PH, tenkte jeg skulle prøve å komme ned på 5,8 innen i kveld. Men tror egentlig at det er for sent. De spiser ikke, og tåler ikke å gå uten mat lenge før alt håp er ute når de er så små. *dobbeltsukk*
off dette er trist å høre/lese elin.

Når skal denne fiskedøden stoppe!!?
Jeg må ha telt feil, det er 9 stykker som "lever" enda.

Har kommet meg ned på Ph 5,7 og ingen har dødd de siste timene. Men, de er så godt som døde uansett. Og de spiser ikke. Tror nok hele gjengen er dødsdømt, men har ikke hjerte til å avlive dem i tilfelle en par-tre klarer seg. Men jeg tviler
ElinH
Jeg må ha telt feil, det er 9 stykker som "lever" enda. Har kommet meg ned på Ph 5,7 og ingen har dødd de siste timene. Men, de er så godt som døde uansett. Og de spiser ikke. Tror nok hele gjengen er dødsdømt, men har ikke hjerte til å avlive dem i tilfelle en par-tre klarer seg. Men jeg tviler :(

krysser "finnene" for coryene.

men ettersom det har stoppet nå etter at du fikk PH'en ned i 5,7 så kan det jo hende det hjalp med PH nedsetting. får håpe fiskene lever til imorra, så kan du jo prøve å mate de.

Krysser fingrene her også... selv om det ikke høres ut som det er håp
Trøster litt med at det er fullt mulig at du får sjansen en annen gang på denne arten, for C140'ene er lettere å få i lek igjen senere, nå når de først har begynt. Men mine var aldri noen hyppige eggleggere da.
De er så slappe, så slappe, og det er ingen mat i magene deres. Vanskelig å forklare, men når de vifter på halen så ser det ut som om det tar alle deres krefter å røre på den.

Akkurat nå så er det mangelen på matlyst som plager meg. De tåler det rett og slett ikke når de er så unge. Får jeg de ikke til å spise snart er håpet ute regner jeg med.

Ja, jeg håper C140 vil leke igjen. De har ikke lagt et eneste egg siden den første gangen, men jeg håper jo at de vil leke igjen en dag likevel. Men, det er liksom noe med... jeg ville ha disse ynglene! De første. Det ser ut til å gå dit høna sparker, og det er helt forferdelig å sitte å se på

Lurer på om godeste Paul (på CW) er inne på noe... for etter at jeg skrev ned renholdsregimet mitt, gikk han vekk fra at biofilm var problemet - til at jeg har det for rent! Og at yngelen derfor mangler viktige bakterier i magen slik at de klarer å fordøye mat riktig. Det er visst derfor han bruker sand fra foreldrekaret, og også bruker vannet derfra når han bytter vann.

Høres i og for seg logisk ut, men jeg må jo lure på hvorfor yngelen da har spist og vokst i 2 uker, hvis de mangler de "magebakteriene" de egentlig trenger...

Det er vel ikke mulig å finne noen fasit på dette
Mitt kull gikk i et innredet kar da frafallet begynte...
Det høres jo også rart ut at det skulle være noe slikt, siden du har drettet hundrevis av Corydoras-arter på samme måte med BB tank før uten problemer...?
Jepp, helt enig.

Nå har Darrell meldt seg på, og snakker om ammoniakk. Hvir 19 yngel klarer å produsere dødlige mengder av ammoniakk i løpet av 24 timer, sliter jeg med å forstå hvordan det gikk greit å ha 100+ atro yngel i tilsvarende tank uten at hele bunten strøk med....

Jeg setter pris på at de prøver, men logikken tilsier meg at det er noe annet på gang enn de forslagene som kommer inn akkurat nå. Kanskje drøyt at ferskingen Elin sier slikt, men... det er jeg som sitter og ser på dette, og jeg som vet hvor pinlig nøye jeg er med alt... kan ikke hjelpe for at jeg allerede har utviklet en eller annen "gut-feeling" når det gjelder mine dyrebare små :p
Hei Elin!
Jeg har sendt deg en mail
Forsiktig optimisme!

Ingen har dødd i løpet av natta, det skal vel være 8 yngel der nå.

Og! Ga dem akkurat mikroorm nå ,og de to som lå der mikroormen landet - SPISER!

Nå er det bare å krysse fingre og tær. Kanskje lav PH har løst problemet....

*krysser fingrene hardt*
Jeg hvisker forsiktig et lite......"Yippi"!

PS!
Hva ligger ph på nå?
Spenningen er ulidelig!

Tok pipetten og forsiktig styrte ynglene mot maten i håp om at flere skulle spise. Det er ikke akkurat en voldsom energi over spisingen, men hvem kan forvente det, da. Bare håpe de spiser litt, slik at de får noen krefter.

Men, det var den forbaskede PHen igjen, da. 5,7 i går kveld etter møysommelig vannbytting og PH-senkning hele dagen. Nå er den på 6,6.

ARGH! Greit nok nå når jeg er hjemme, men denne jojo-effekten kan umulig være særlig bra. Nå må jeg igang med senkning igjen. Jeg forstår ikke hvorfor jeg har dette problemet. Er det virkelig ingen andre som opplever dette? Holder PHen seg lav etter at den har blitt senket hos alle andre?!
Jeg vet ikke hva det er, Elin, men jeg husker jeg hadde samme problemet i BB kar jeg også. Men bare i BB kar. Vet ikke hvorfor.
Jeg sluttet bare å måle i BB karet, ble bare forvirret og frustrert av det. Jeg bare luftet vannet godt og senket ph i mellomlagringstønnene til den ph'en det skulle være. Så fikk det være som det ville i BB karet i etterkant... :p Og yngelen ser ut til å ha det veldig bra. Den ph-effekten vi måler, ser ikke ut til å stemme med virkeligheten, for yngelen har aldri sett ut til å merke noen ph-jojo. Så jeg begynte å lure på om det var et eller annet som gjør at testene våre får misvisende resultater. Jeg pleier å se hvis det er noe galt med ph på fiskene, yngel også, og det har aldri vært noen slike tegn.

Rådet er; senk ph på det nye vannet i mellomlagringsbaljen din til det den skal være, og bare la være å måle i BB tanken. Det er enkelte ting som er umulige å forstå seg på... :p
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap