Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 115)

Jeg er frisk igjen forlengst, Sølvi, men takk for at du spør og omtanken

Er bare litt lei av at alt blir tolket i absolutt verste mening når man skriver noe her. Rett og slett. Det hjelper ikke med smilefjes eller blinke-fjes, folk tolker ting akkurat som de vil tolke det, og det er som oftest i verste mening. Hvorfor skal man gidde og sitte der og bruke tid på å hjelpe folk da? Men jeg kan jo egentlig skrive i den personlige tråden min likevel da, det tenkte jeg ikke på

Jeg har bare tatt en pause til jeg følte for litt forumliv igjen. Jeg ble så irritert for en tid tilbake, og gadd ikke prøve og overbevise noen som VILLE tro det motsatte at en setning jeg skrev faktsk VAR spøkefull, ikke ondskapsfull, da det ble brukt smilefjes og alt.
Nok prat om det.

Forresten; jeg avbestilte som nevnt de to Eheim 2224 filterne fra Webzoo, da jeg hadde ventet så sinnsykt lenge, det hadde gått 3½ mnd.
Så den 17. februar bestilte jeg dem hos Aquaristikshop i Tyskland istedet. Og bare 10 dager senere har jeg dem i hus Hentet dem i går kveld på posten, altså den 27. februar. Det var kjapt, hele veien fra Tyskland og gjennom tollen og alt på bare 10 dager.

Nå kan Erik her på forumet få igjen filteret sitt (takk for lånet!), og jeg kan få koblet til utvendig filter på det siste akvariet (det øverste) i reolen også. Det er C. adolfoi'ene som har bare et luftdrevet svampfilter. Ikke for det, det har funket helt fint det, unntatt partikkelfjerningen da. Men vannkvaliteten har det ikke vært noe å si på, så de gjør jo jobben sin sånt sett.
De neste 6-7 ukene skal jeg samkjøre de to filterne, før jeg til slutt fjerner svampfilteret - da får jeg også fjernet/slått av luftpumpen som står og durer.

Jeg regnet litt på kostnadene med å kjøpe filterne fra Tyskland kontra Norge, forresten. Tenkte for en gangs skyld å finne ut litt mer nøyaktig hva jeg sparer på å kjøpe derfra.

Kjøp i Norge, Eheim 22224 koster 1290,- kr hos Webzoo, som er rimelige i pris.
Kjøp hos Aquaristikshop, Eheim 2224 koster 80,58 Euro (fratrukket tysk moms på 19%). 161,16 Euro for filterne, 25,90 Euro i frakt. Rabatt 4,83 Euro. Totalt 182,23 EURO for å få tilsendt de to filterne fra Tyskland.
182,23 Euro x 7,90 NOKr = 1439,60 kr (avrundet til 1440,- kr)

1440 kr + 334,- kr i fortolling = 1784,- kr

1784 kr delt på to filtere = 892 kr pr stk. Ferdig fortollet og inkl fraktkostnader.

1290 kr i Norge, 892 kr fra Tyskland, blir en besparelse pr filter på nesten 400 kr. Litt mer egentlig, får jeg har ikke regnet med at det ville blitt porto fra Webzoo også.
Det var godt å høre Mona ,savner oppdateringene dine.
Men skjønner deg veldig godt ,det er mange som blir oppgitt over kritikken de får når de bare vil hjelpe. Så dessverre går det ut over mye god info fra mange flinke akvarister.

Når det gjelder bestillinger fra Aquaristikshop ,så har jeg begynt å bruke de mer og mer ,mye å spare selv om en må betale tollavgift.

Har et slikt svampfilter i kjøkkenkaret og som du sier ,så fungerer de veldig fint ,bortsett fra partikkelfjerning og brååååk
mona o
Jeg er frisk igjen forlengst, Sølvi, men takk for at du spør og omtanken :) Er bare litt lei av at alt blir tolket i absolutt verste mening når man skriver noe her. Rett og slett. Det hjelper ikke med smilefjes eller blinke-fjes, folk tolker ting akkurat som de vil tolke det, og det er som oftest i verste mening. Hvorfor skal man gidde og sitte der og bruke tid på å hjelpe folk da? Men jeg kan jo egentlig skrive i den personlige tråden min likevel da, det tenkte jeg ikke på :-) Jeg har bare tatt en pause til jeg følte for litt forumliv igjen. Jeg ble så irritert for en tid tilbake, og gadd ikke prøve og overbevise noen som VILLE tro det motsatte at en setning jeg skrev faktsk VAR spøkefull, ikke ondskapsfull, da det ble brukt smilefjes og alt. Nok prat om det. Forresten; jeg avbestilte som nevnt de to [B]Eheim 2224 filterne[/B] fra Webzoo, da jeg hadde ventet så sinnsykt lenge, det hadde gått 3½ mnd. Så den 17. februar bestilte jeg dem hos [URLBLOCK1] istedet. Og bare [B]10 dager[/B] senere har jeg dem i hus :-) Hentet dem i går kveld på posten, altså den 27. februar. Det var kjapt, hele veien fra Tyskland og gjennom tollen og alt på bare 10 dager. Nå kan Erik her på forumet få igjen filteret sitt (takk for lånet!), og jeg kan få koblet til utvendig filter på det siste akvariet (det øverste) i reolen også. Det er C. adolfoi'ene som har bare et luftdrevet svampfilter. Ikke for det, det har funket helt fint det, unntatt partikkelfjerningen da. Men vannkvaliteten har det ikke vært noe å si på, så de gjør jo jobben sin sånt sett. De neste 6-7 ukene skal jeg samkjøre de to filterne, før jeg til slutt fjerner svampfilteret - da får jeg også fjernet/slått av luftpumpen som står og durer. Jeg regnet litt på kostnadene med å kjøpe filterne fra Tyskland kontra Norge, forresten. Tenkte for en gangs skyld å finne ut litt mer nøyaktig hva jeg sparer på å kjøpe derfra. Kjøp i Norge, Eheim 22224 koster 1290,- kr hos Webzoo, som er rimelige i pris. Kjøp hos Aquaristikshop, Eheim 2224 koster 80,58 Euro (fratrukket tysk moms på 19%). 161,16 Euro for filterne, 25,90 Euro i frakt. Rabatt 4,83 Euro. Totalt 182,23 EURO for å få tilsendt de to filterne fra Tyskland. 182,23 Euro x 7,90 NOKr = 1439,60 kr (avrundet til 1440,- kr) 1440 kr + 334,- kr i fortolling = 1784,- kr 1784 kr delt på to filtere =[B] 892 kr pr stk.[/B] Ferdig fortollet og inkl fraktkostnader. [B]1290 kr i Norge, 892 kr fra Tyskland, blir en besparelse pr filter på nesten 400 kr. [/B]Litt mer egentlig, får jeg har ikke regnet med at det ville blitt porto fra Webzoo også.

Synes du svarer AKKURAT sånn du burde svare jeg!
Sååå enig med han over.
Ikke bry deg om de som er frekke eller svarer deg frekket. Det er som oftest de som sliter mest med seg selv. Hvis man er frekke så kan man få respons på det, men du har aldri gjort noe frekkt på forumet.

Du fortjener ikke dritt fra noen som er usikkre å prøver å vere noe. Du svarer riktig å er ikke frekk i det hele tatt. Å få det rette svaret er alltid det beste. Mye bedre å hvite hvor man har folk. (sånne som deg som sier det riktige svare å ikke sniker seg rundt deg å skyter deg i ryggen) tenk så forferdelig det er for andre at folk ikke sier det riktige.

Stå på mona. Flere som ser opptil deg Pga den du er å hva du gjør.

Ps. Jeg er en av de. Å det er mange fler )
PS: lærte så mye av deg når jeg var nybegynner!!!
Grunnen til at jeg i det hele tatt er inne på forumet og leser er vel strengt tatt de jeg så omtalt som mafian i en tråd for en tid siden.

Jeg synes det er synd om du ikke ønsker å svare i tråder lengre. Såvidt jeg kan bedømme gir du altid vellmenende og riktige råd om både dette og hint.

Jeg har også sett i en del tråder at enkelte, gjerne i oppstartsfasen, forsøker å forandre terenget slik at det passer til kartet, eller motsatt. Jeg synes at du på en konstruktiv måte forsøker å gi gode råd og jeg har i alle fall ikke oppfattet noe ondskapsfult.

Hvis det er noe som er ondskapsfult er det vel å gi fisk eller andre, oppvekst og boforhold som ikke er gode nok. Spesielt etter å ha fått gode råd og tips, gitt i beste mening og med kunskap, slik at levende skapninger skal få levelige forhold.

Jeg har i alle fall lært mye av mafian og deg gjennom de årene jeg har fulgt forumet. Jeg håper du velger å svare i tråder igjen, de aller fleste tror jeg setter pris på dine råd.

Mvh Bjørn Olav
Hei :)
Jeg har en gruppe på 16 green laser.
disse har lagt egg og fått yngel hos tidligere eier.
jeg plages veldig masse med å få yngel på disse.
har du noen gode råd på hvordan jeg skal klare det.
bytter vann regelmessig og forer godt men det virker ikke som om det hjelper.
håper du kan komme med noen råd på hva jeg kan gjøre
Fantasstisk fin profil du har
Hei Mona

Godt at du er frisk igjen og at du har fått filterene i hus.

Når det kommer til dette med hvordan folk er/oppfører seg, så er jeg faktisk enig med deg i det at det er noen som faktisk ikke klarer og se rett fra galt eller er villige til og ta til seg rett lærdom.

Håper jeg forstod deg rett i det du skrev.

Om det dukker på en tråd hvor det er snakk om en akvarist som drev masse for la si 15år siden,
Han/hun kommer inn på forumet nå og sier: Husker ikke alt som trengs, men husker noe da.

Vi iler til og gir råd.... Men så kommer det til det pungtet at den som har spurt etter hjelp ikke klarer og forstå at det er enkelte ting som har forandret seg og fyrer løs med sine meninger. F.eks. Det var jo ingen som sa noe om en slørhale i en bolle for 15år siden osv.

Du er kjempe flink og gir meget gode råd. Stå på Mona.

Mvh B.A.

Eheim 2224 koster 1290,- kr hos Krizoo her jeg bor. Jeg synes alltid det er tryggest å kjøpe i butikk, fremfor på nett. Hvis det er noe galt med pumpa så er det litt enklere å gå i den butikken man kjøpte den og få byttet i ny, enn å sende inn til en nettbutikk og håpe på å få tilbake noe innen man er blitt gråhåret :0) Krizoo har alltid gitt meg kjempeservice og aldri noe om og men, får byttet alt og får nytt med en gang. Har bare positivt å si om Krizoo her i vestfold.

For øvrig en spennende personlig akvarietråd du har Mona O.
Du er en stor inspirasjon!
Har nå brukt noen uker på å lese gjennom nesten hele tråd 1 og 2. Helt fantastisk! Lært så utrolig masse av deg, også så mange flotte bilder. Dette har resultert i Corydoras sp.Black i mitt kar. Så takk for inspirasjon og kunnskap
Plussmedlem
Nå må du snart oppdatere litt her igjen! Det tar ikke så lang tid før man savner innleggene i denne tråden...
Savner virkelig oppdateringer i denne tråden...
Oppdatering
Beklager at jeg ikke oppdaterer så ofte her for tiden. Er litt nede i en bølgedal mht akvarieinteressen...

Det hender ofte at jeg tenker at "det er like greit å selge fiskene", og så stable bort akvariereolen (ikke selge!) på uviss tid... Men så ser jeg litt på fiskene igjen, og Corydoras adolfoi som alltid får hjertet mitt til å smelte litt, og så vil jeg ha dem likevel De er og blir mine favoritter! Så akvariene står her nå da, og jeg titter på dem i blant. Men det blir ikke så ofte som før. Jeg syns faktisk det er trist, for jeg lengter egentlig tilbake til tiden da dette var en altoppslukende hobby. Jeg hadde liksom alltid noe å pusle med i akvariene og jeg pleide alltid å tilbringe utrolig mye tid foran dem, med å bare stå der og titte inn på livet bak glasset.

Skulle ha lagt til noen bilder av hvert enkelt akvarium nå, men alle tre er så overgrodde og mørke pga det (plantene har vokst utover overflaten og skygger for alt nedi akvariet), så man ikke ser noe særlig på bilder uansett akkurat nå for tiden. Jeg gadd ikke luke ved siste vannskift, så det får bli til helgen. Da skal jeg prøve og luke og da blir det nok til at jeg tar noen bilder også

Siden sist har jeg montert og koblet til det siste utvendige Eheim tønnefilteret. Det var karet med C. adolfoi som fikk det siste som manglet, de har kun hatt et stort svampfilter drevet av luftpumpe. Jeg skviste masse fin gørr fra svampfilteret over i filtertønna da jeg holdt på å koble det opp, for å kickstarte filterbakteriekulturen litt. Men de to filterne får likevel stå og gå samtidig i noen uker for sikkerhets skyld. Alltid litt sånn, "for sikkerhets skyld", jeg
Så nå har altså alle 3 akvariene i reolen fått tønnefilter, og det som fikk sist, har det originale luftpumpe-drevet svampfilteret i tillegg - enn så lenge. Når jeg føler at innkjøringen har gått lenge nok for Eheim-filteret (til tross for kickstarting), så skal jeg fjerne det siste svampfilteret også, så jeg slipper de lydene (boblingen og duringen) den slags filter lager. Det skal bli deilig! Jeg sitter ved pc'en ganske mye, og den er bare et par meter fra akvariene, så jeg hører på de lydene hele tiden...

I dag ventet det meg en overraskelse da jeg slo på lysene over akvariene. Det lå en død fisk ved frontglasset i artskaret til C. eques! Det kom som lyn fra klar himmel egentlig. Det dumme var at det var en av de som faktisk har vokst litt. Har et par stykker i gjengen der (opprinnelig 20 i flokken) som ser ut som bare 4 uker gamle små yngel bare. Merkelig at de aldri vokser noe! Må være en medfødt, sykelig tilstand som gjør det. Så dersom jeg hadde skullet forvente at noen kanskje skulle falle fra, så hadde jeg trodd det skulle bli en av dem... de miniatyrene altså. Men dengang ei. Det var en av de med normal størrelse som har vokst normalt.
Dette er det første frafallet jeg har hatt blant fiskene mine siden jeg startet opp igjen, men det var litt trist fordet. Liker ikke sånne overraskelser. Det er også umulig å vite hva som var årsaken i sånne tilfeller, og det gjør det hele ekstra irriterende.

I det nederste akvariet har jeg C. Green Laser, og de har overrasket meg litt på en annen måte. Det er minst 5-6 yngel der som har overlevd helt på egenhånd, til tross for at min manglende entusiasme over akvariene for tiden har ført til sparsommelig mating. De får mat en gang om dagen, that's it, og kanskje en dag i uka uten fôring også. Men yngelen har åpenbart greid seg på det.

Nå er det en stund siden (noen uker) de grønne la egg sist, men det er forsåvidt greit for meg. De kan spare energien jeg gidder ikke plukke egg for tiden uansett. Har ikke giddet å kjøpe noen yngelkar i plast av den typen jeg hadde før. Jeg har noe jeg tror er en 19 liter stående, som til nød kunne ha blitt sparket i gang, men jeg orker liksom ikke styret med artemiaklekking og alt det der... selv om jeg kjøpte inn artemia da jeg kjøpte inn utstyr til ny oppstart her i høst.
Uansett er det ikke sesong for egglegging nå fremover heller, så det kan være at de har tatt sommerferie.

Corydoras adolfoi-gjengen min har vokst fint, og ser nå ut som ungfisk etterhvert. Og det merkes - her om dagen så jeg at noen unge spretne hanner var svært så interessert i damene og forfulgte dem rundt i akvariet og "bartet på dem" De første tegnene på kjønnsmodenhet og lek er altså på gang. Litt feil årstid, men kan hende de ikke bryr seg om de dumme årstidene, men følger hormonflyten istedet og leker uansett...? Vi får se hva som skjer. Foreløbig er det altså bare "tørrtrening", og det har jeg erfart tidligere at kan begynne opptil 1-2 mnd før de faktisk legger egg første gang.
Jeg håper denne gruppen med C. adolfoi er av den typen som lar egg og yngel være i fred og ikke spiser dem fortløpende. Nå gjorde den gamle gruppen min det i starten, de også, men det var bare første året etter at de begynte å legge egg. Etterhvert så avtok det, og til slutt lot de bare eggene være. Dette medførte at en del yngel vokste opp på egenhånd i karet hos den voksne gruppen, og den slags oppdrett kan vi jo like - ikke no' anstrengelser!

Nå skal jeg lese litt rundt på forumet og se hva jeg har gått glipp av!

Inaktiv bruker
Godt og se at du er tilbake.
Du kan jo ikke selge unna, da blir det så tomt. Det er vell når man føler det sånn at man bare må sette seg og nyte akvariene og se på fiskelivet.
Uansett så er det bra at du er tilbake.
Så hyggelig med en oppdatering her
Det var da synd med den equesen, og når det ikke har vært noe sykdom eller svekkelse av noe slag i forveien så skjønner jeg godt at det kom overraskende på.
Jeg fant en Melanotaenia liggende død på sanden en dag jeg slo på lyset, det var også helt uventet og det ble så jeg skvatt litt når jeg så den. Nå synes jeg coryer er spesielt skumle som døde av en eller annen grunn så jeg får meg alltid et lite sjokk når jeg finner en
Håper akvarieinteressen din blomstrer opp igjen, det kan jo hende det tar seg opp på høsten når man begynner å tilbringe mer tid inne?
Det er hyggelig å se deg i forumet igjen.
I dag er det forresten ideelt akvarie- og AF-vær. Her laver sneen ned, men heldigvis legger den seg ikke!
Plussmedlem
Hei, hyggelig å se fra deg igjen, men trist å høre at akvarieinteressen er i en bølgedal. Det er sånn med de fleste dessverre, hadde selv en ganske lang nedtur en stund nylig, og akvariene ble nedprioritert. Men min erfaring er at plutselig kan dette bare sprette opp igjen, for eksempel av at noe spennende skjer... egg og yngel å stelle med, for eksempel. Eller for meg sist, fikk tak i ny akvariereol Det er ofte det som skal til, ikke bare at alt "står stille", men at det skjer noe litt ekstra gøy iblandt.

Nå er det jo ikke den ypperlige årstiden for akvarieinteressen, heller, men jeg håper du bestemmer deg for å ikke legge ned akvariene. Hobbyen kan fort bli mye mer gledelig til høsten, når løvene faller fra trærne og blomstene visner i hagen...
Jeg er blitt en sånn akvarist som jeg før drev og "kjeftet på" her på forumet fordi de ikke byttet vann ofte nok! :p

Ifølge kalenderen min så har jeg ikke byttet vann på fire (!) uker nå...Jeg gremmes! Har kun fyllt på litt fordampet vann i det øverste karet, èn gang. De to andre har det ikke fordampet vann fra. Alle har heldekkende armatur, så det er vel årsaken til at det ikke har fordampet noe særlig vann.

Siden jeg fikk meg en liten vekker da jeg så at notatet om vannbytte på kalenderen gikk så langt tilbake i tid, så gikk jeg ut på terrassen på baksiden for å hente inn den hvite 100 liters vanntønna mi. Den som jeg bruker til å mellomlagre vann. Den tar så stor plass i rommet, så jeg lagrer den ute. Den hadde jeg satt opp-ned der ute, for at det ikke skulle samle seg rusk og rask og skit i den. Selvsagt hadde gubben vært og flyttet på den og snudd den... dermed måtte jeg vaske og skylle den før bruk likevel. Strøk et hvitt tørkepapir nedover innsiden på den, og det ble helt grått. Så den måtte skylles godt før bruk, ja.

Nå står det da 90 liter vann til mellomlagring, og så blir det vannbytter i morgen. En tredjedel av vannet i hvert kar ca blir byttet. Hurra!

Karene er så gjengrodde nå at det bokstavelig talt tyter ut på toppen med planter! :p Skal "kvinne meg opp" og få tatt luke- og beskjæringsjobben i morgen, i samme slengen som jeg tar vannbyttene. Det blir ikke noen bilder i dette innlegget, for akvariene er helt mørke pga overskyggende planter. Skal prøve å få tatt noen i morgen og legge ut, når jeg har luket ferdig.

Jeg får dårlig samvittighet av å ikke stelle bedre med fiskene mine. Dette liker jeg ikke. Derfor.... jeg vurderer ærlig talt å selge fiskene etterhvert....MEN det blir ikke noe salg av reol og akvarier altså, men kun fiskene (og plantene), altså det levende, siden det trenger jevnlig og godt stell. Så setter jeg karene brakk og tørt. Filtere og utstyr (unntatt ting som går ut på dato, f.eks. medisiner o.l.) vil jeg også beholde.

Nei, det er ikke helt det samme lenger. Jeg trenger nok en lenger pause fra hobbyen enn jeg trodde. Jeg LIKER jo fisk og jeg elsker Corydoras, men det er bare ikke helt riktig for meg å drive med dette for tiden. Kanskje interessen tar seg opp om et år, eller fem år, for den delen? Who knows?

Jeg har altså Corydoras adolfoi (oppdrettsfisk tror jeg), Corydoras eques (høy prisklasse...!) og Corydoras Green Laser (viltfanget) som antageligvis vil komme for salg her om en stund....
Dette skjærer meg litt i hjertet, men.... Får jeg abstinenser igjen, så får jeg bare frekventere forumet litt og bli skjellt ut litt igjen, så blir jeg vel kurert, hehe :p

Er lei for at akvarie-interessen ikke er helt sånn som før , både på dine vegne og oss andre som så gjerne vil at du skal holde tråden oppegående.

Har en down-periode selv og trapper litt ned på fisker, men beholder de fleste ,må bare redusere litt nå føler jeg.

Men kanskje du kan hjelpe litt,har nemlig tenkt å bytte ut et filter og i den forbindelse lurer jeg på en ting . Du har jo hatt EHEIM Interal Filter biopower tidligere ,var du fornøyd med det og var det yngelsikkert?
Hei Sølvi
Takk for sist

Ja, jeg har hatt Bipower. Men er ikke fornøyd :p
3 ganger har jeg gitt det en sjanse, men jeg har endt opp med å ta det ut igjen hver gang. Det nyttet ikke i karet med Ancistrus-yngel, det ble bare liggende masse skitt på bunnen. Men sånn er det vel med L-malle kar, man kan ikke nøye seg med innvendige filtere uansett. Så det er forståelig at det ikke nådde mål der.

Siste gang jeg hadde det, var faktisk i to av akvariene jeg har her nå. Fikk levert to stk Biopower som plaster på såret for at 2 Eheim 2224 tønnefiltere manglet, sånn at jeg kunne starte opp akvariene iallefall så lenge. Jeg visste jo at jeg ikke ville like dem, men startet nå opp og holdt ut kanskje noen dager til en uke. Jeg kunne høre duringen fra dem på utsiden av glasset! Hvilket mareritt må ikke det være for fiskene å leve i, de som er nødt til å holde ut døgnet rundt i vann med den duringen? Stress for fiskene, tenker jeg.
Jeg har pc'en på samme rom som akvariene, og jeg kunne høre den duringen fra filterne over skulderen hele tiden.

Men det verste syns jeg er rensingen. Måten de er konstruert på, gjør at man har ingen som helst måte å få ut de greiene der på uten at all møkka bare raser ut av filteret og ned i akvariet igjen, så man står der med et dritmøkkete og halvveis tåkelagt kar! Så fort man løfter det ut eller opp av vann så bare fosser mørkebrunt vann ut av det og ned i karet.

For meg funket det ikke. Både det med rensingen og det med lydnivået. Jeg vil ha STILLEGÅENDE filtere, både for min del og fiskenes del.

Hvis du likevel har lyst å ta sjansen på og prøve dem ut, og ikke har noe imot et eller to som er brukt en ukes tid bare, så kan du få kjøpe mine to billig! Hehe De står vasket og rengjorte i original emballasje.
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap