Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 118)

Så nydælige dem er. Har du tenkt å prøve yngling av dem?
EivindG
Så nydælige dem er. Har du tenkt å prøve yngling av dem?


Næh, egentlig ikke Men man vet jo aldri hva fremtiden måtte bringe, og kanskje jeg får lyst å prøve en gang bare for erfaringens skyld ?
Det er mulig de har lekt allerede, for akvariet de går i har en del mose over den store trerota og jeg har sett dem drive og styre noe fælt der.... Men med Corydoras i samme kar, så overlever nok ikke eggene særlig lenge.
Corydoras oiapoquensis
Den ser veldig uskyldig ut her den titter opp på kameraet.


[External Image]
Dette bildet skulle egentlig slettes, siden det var algedr... nederst på glasset som jeg ikke så da jeg knipset. Men på den annen side...situasjonen som ble avbildet reiste et pussig spørsmål. Dette er kanskje hva fisk gjør når de kjeder seg? Slår ihjel noen timer ved å ligge og se på en pestsnegle krysse frontglasset...?


[External Image]
mona o
Dette er kanskje hva fisk gjør når de kjeder seg? Slår ihjel noen timer ved å ligge og se på en pestsnegle krysse frontglasset...?[B]:-)[/B]


Der måtte jeg bare le Søtt bilde, da!

Og kom igjen, Mona! Du vet du har lyst på mini-venuser
[QUOTE=mona o]De tre siste bildene i samme serien som forrige innlegg av denne fine lille stimfisken Jeg har noen flere, men orker ikke bearbeide og redigere mere nå (mye støvprikker på glasset å fjerne...:p )






Hærlig! Dette sørger nok for at noen av oss løper til butikken for å kjøpe venusfisk
I løpet av to uker er porsarør-reolen min for 2 x 160 litere på plass. Ihvertfall ser det slik ut. Armaturene er bestilt fra Tyskland, men jeg vet ikke når de kommer.
Men så var det akvariene da...
Jeg bestilte dem hos Akvariekjellern.no som ligger i Skien, for de hadde utrolig bra priser på nettopp Aqualine 160 litere i helglass. Og planen var at mannen min skulle fise ned til Skien med bilen og hente dem. Men sånn som han syter og klager og halter rundt om dagen, så begynner jeg å uroe meg veldig for når jeg får hentet de akvariene...! Han har skiveutglidning i ryggen, en liten og mild en, iflg. legen. Men en skulle tro hele ryggsøylen var hoppet av hengslene sånn som han klager :p
Uansett, jeg får et aldri så lite problem hvis han viser seg å ikke orke og kjøre til Skien og få hentet de to akvariene. Selv har jeg jo ikke førerkort en gang (jeg er sjelden i så måte), ellers hadde jeg selvsagt gjort det selv.
På det tidspunktet akvariene ble bestilt, så det ut til at alt gikk rette veien med gubben, han hadde en bedre periode og vi trodde han snart var så godt som bra. Men så snudde hele greia, og nå er ikke ting fullt så lovende lenger.

Puh! Jeg er ganske urolig nå.

:o de prisene der er jo helt utrolige! Så vidt jeg har skjønt er vel også aqualine et bra merke?

Dette var noe å tenke på til akvarierommet mitt står ferdig (noe det sikkert gjør neste sommer... sykdom ser ut til å forsinke byggestart fra nå og til våren. SUKK).

Forresten - menn og vondt... det er ikke enkelt! Hørt om hun damen som beklagde seg over sin syke mann, vel? "mannen min er sååå syk når han er syk. Faktisk er det så ille at da han er forkjølet så halter han!"

God bedring til mannen din så du kan få karene i hus!
Nå er jeg virkelig gørrsliten og ryggen verker noe så j....!
Men nå, endelig, er jobben gjort! Det har hengt over meg lenge. Jeg har flyttet tre akvarier, 2 x 128 liter og 112 literen. De ble tappet nesten helt ned, bare 3 - 4 cm vann igjen på bunnen. Fiskene ble nødt til å stue seg sammen i den lille vannpytten som var igjen i hvert akvarium mens flyttingen pågikk.

Planen var at jeg etter flyttingen endelig kunne få installert den Air-Conditioneren jeg kjøpte for så lenge siden. Men, plasseringskabalen går ikke helt opp enda. 45 literen med tetra-yngelen og en stor koloni RedBee og CRS reker er til overs. Jokeren....
Jeg må ha den nye reolen på plass slik at jeg kan sette 45 literen nederst. Jeg bestilte nemlig reolen for 2 x 160 liter, men med en hylleplass nederst, under de to 160 literne. Der skal jeg legge en svartmalt mdf-plate, og sette 45 literen på den. Ved siden av den igjen blir det jo plass til skrot :p Hylleplass og oppbevaringsplass er alltid mangelvare på akvarierommet, alltid! Dersom DU sitter og tegner opp og planlegger akvarierom en gang i fremtiden; husk å tegne inn godt med skap- og oppbevaringsplass samtidig! Det gjorde ikke jeg...

Reolen er to uker unna, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Det var 26°C inne på akvarierommet i kveld, selv om vinduet står på luftegløtt døgnet rundt. Så jeg gleder meg til å få en mere levelig temperatur der inne, så jeg slipper å bekymre meg for overopphetede akvarier. Stakkars Venusfisken, de padler jo rundt i 28°C graders vann, for lyset varmer opp vannet et par grader over romtemperaturen...! Det skjer i alle akvariene med to lysrør i armaturet hos meg.

Tok noen bilder når akvariene var fyllt opp med vann igjen og filterne plugget i gang. Jeg hadde rikelig med rent vann i oppbevaringstønnene mine, luftet og romtemperert. Etter all sjauingen i kveld, var armer og skuldre knapt brukbare, så jeg klarte bare å få et par brukbare bilder, så dette er bare 128 literen som står øverst i reolen med 2 x 128 liter.


[External Image]

P. zigzag yngel
Etter flyttingen i går, ble også 45 literen med tetrayngelen dreid på, og endelig ser jeg rett inn gjennom frontglasset forfra Da det ble flyttet, tok jeg bort den svarte svampen jeg har brukt som bakgrunn (!) på utsiden av det karet. Dermed så jeg tvers igjennom karet mot den lyse, beige veggen... og vips! Der ble jamen meg tetrayngelen synlige! Har aldri sett så mange på en gang og så tydelig før! Jeg forsøkte å ta bilder av det, men som nevnt.... armene greide ikke holde kameraet skikkelig etter torturen med flytting. Nå har jeg skikkelige betennelser igjen, kjenner jeg.
Da jeg så yngelen så tydelig mot lys vegg, talte jeg fort over et par ganger. Jeg så minst 8 Zigzag-yngel på èn og samme tid! Er man litt optimistisk, så regner man jo med at det kanskje var et par til der som jeg ikke fikk øye i plantebuskaset, så kanskje jeg er heldig og har minst 10? Kult! Jeg har lenge trodd jeg bare hadde 6-7 stk.

Det begynner å bli litt fasong på dem nå, disse ynglene, men jeg er fremdeles skeptisk til å flytte dem over til de voksne. Det er som nevnt tidligere to stk ungfisk i karet med de voksne som har klart seg på egenhånd der. Men en gang så jeg den ene voksne hunnen bite rett over ryggen på en centimeters yngel! Et par øyeblikk der trodde jeg livet var over for den vesle krabaten, for hun hogg så kraftig til. Men da hun slapp taket, svømte heldigvis den yngelen avgårde med like hel rygg og uten varige mèn. Puh! Men det satte støkk i meg, så jeg beholder disse i yngelkar en god stund til.

Det ble bare et bilde som ble ok, og bare et par av ynglene syns på det.

[External Image]

F¤¤n!
Vel, jeg fortjente vel ikke bedre, siden jeg gjorde et unntak fra en av mine strengeste og mest rigide regler; karantene-kar.
Jeg hadde ikke noe ledig da jeg kjøpte tetraene (Nannostomus), så jeg tok en sjanse og satte dem rett i 180 literen der jeg hadde to enslige Nannostomus fra før, og gruppen med de svære Super-Arcuatus'ene (Corydoras) og Corydoras sp. Black.

Jeg har studert dem nøye hver dag siden jeg kjøpte dem, en ukes tid er det vel, og i dag så jeg noe mistenkelig... auda! F¤¤n! En av tetraene stod og hang litt for seg selv og pustet litt anstrengt. Og på halefinnen hennes lyste det en klar og tydelig kritthvit prikk! Hvitprikk slår som oftest ut på finnene først. Så, hvor sikker er man på diagnosen etter bare EN prikk? For meg var det nok, for sannsynligheten for at det er et begynnende hvitprikkangrep er stor, og jeg akter ikke sitte med hendene i fanget og se det slå ut for fullt!

Etter en grundig grubling på hvilken løsning jeg skulle velge som kur (vanligvis har jeg brukt varmekuren i karantenekar tidligere), så valgte jeg medisin denne gangen. Mest pga Coryene, de lider under så høy varme som varmekuren krever (32°C).
Mitt fiskeapotek, en svart metallboks med et hvitt kors på (kjøpt på Jernia), er alltid fyllt med et godt utvalg diverse medisiner til enhver tid, slik at jeg aldri skal stå uten hvis det bryter ut sykdom. Jeg plukket ut en flaske eSHa Exit, ubrutt pakning, med holdbarhetstid til 2010 en gang.

Så nå har karet et litt blågrønt-aktig skjær i vannet. Jeg håper den ene prikken er alt jeg vil se til det, og at min raske inngripen forhindrer videre utbrudd.

[External Image]
Fiskeapoteket mitt! (bilde til innlegget ovenfor)
Huff, ikke moro med sykdom nei! Krysser fingre og tær for at alt går bra!
Dere som leser tråden, trykk F5, hvis dere ikke allerede ser at jeg har skiftet avatar!

På tide, tenkte jeg i dag, jeg har hatt samme to gamle bildene av meg selv i flere år. På tide å ta noen nye, tenkte jeg, og gubben knipset løs mens jeg satt foran et akvarie. Synes svart/hvitt foto kunne være kult, så da ordnet jeg det.

Også har jeg lagt inn et nytt bilde i profilen, hehe!
Nemlig dette:


"Keeping an eye on things!"
[External Image]
Inaktiv bruker
mona, jeg skulle akkurat til å spørre deg.. så det i en annen tråd, så måtte bare..
er den unge damen på bildet DEG?? du ser jo ut som om du er 20 jo:O
Nja, et lite svart/hvitt avatarbilde er vel ikke så lett å tyde alder på, men takk - det er smigrende likevel å få høre slikt i en alder av ca 40
Inaktiv bruker
hehe, du ser fortsatt ung ut ikke noe å kverrulere på Mona
Vel, jeg har dårlig nytt og jeg har godt nytt.... :p
Vi velger de dårlige nyhetene først.

På lang avstand så jeg noe mistenkelig i 31 literen der jeg har mine Blå Tigerreker. Siden grusen er svart, så synes ting godt...reke-lik på bunnen! I tillegg så jeg en blek rekekropp som virvlet rundt i strømmen uten motstand.

Jeg nærmet meg karet, og begynte å telle døde rekekropper. En, to, tre..... sju, åtte og ni...!!!

9 stk døde (som jeg greide å finne/se iallefall)! Og selvsagt noen av de beste mørkeblå strøk med..... Jeg blir helt frustrert! Hva i alle dager har skjedd nå da? Jeg la ned i et enslig eikeløv for et par dager siden, ellers ingen forandringer. Det er en gåte hva som forårsaker slike ting mange ganger. At halve populasjonen brått dør ut, det er ille nok, men at man sitter igjen uten SVAR på hvorfor gjør det enda verre.

Det var bare å begynne og pelle ut reke-lik med pinsett, og det var en tragisk jobb. Men!
Mens jeg holdt på med dette, så jeg at det var i det minste NOEN reker igjen i live, som spankulerte rundt der. Og hva ser jeg? Her kommer de gode nyhetene:
jeg så minst to gravide Blå Tigerreker som gikk rundt med en diger samling egg under buken En trøst i elendigheten, men jeg frykter det verste for disse også. Tenk om jeg ikke har sett slutten på elendigheten i dette karet, og dette bare var starten på total utrydding?

Nå krysser jeg alle fingre for at dette skal gå bra...

Et par bilder av den ene gravide hunnreken, siden hun satt så beleilig til.
Det bor en annen reke under løvet der, og hver gang noen forsøker å komme inn, dukker den frem og jager dem vekk

Jeg hadde ikke tid å skifte til macrolinse før rekefotograferingen (måtte knipse denne reka før hun forsvant i mosen), så bildekvaliteten ble så som så

[External Image]



[External Image]
Kan ikke si at bildekvaliteten var så galen. Det hadde sikkert ikke blitt noe bedre med makrolinse.

Men det var dumt med alle likene. Men bra at det var 2 overlevende i hvertfall. Tror du det er eikebladet som ar råtnet og skapt dødsscenarie?
Å nei, Mona! Det var jammen dårlig nytt enda noe at to reker går med egg nå. Får bare håpe at det går bra med de!

Ellers... når jeg leste hva du skrev fikk jeg frysninger...! Du sier at du la ned et enslig eikeblad i karet. Det gjorde jeg i 30 literen hvor jeg opprinnelig hadde kirsebærrekene mine også. Jeg opplevde massedød! Samtidig oppdaget jeg at PH hadde hoppet opp med 1 grad fordi PH i krana endret seg og jeg hadde ikke gjort "hjemmeleksene" mine. Hele tiden har jeg trodd at PH hoppet tok rekene, men nå lurer jeg faktisk.

Kan det være eikeblad som er årsaken?!

Klarer ikke helt å se hva et enslig eikeblad kan gjøre av ugagn, så godt som det er utprøvd i akvarier rundt omkring, men likevel. Må innrømme at jeg fikk litt frysninger nå. vi vet jo at reker generelt er mer ømfintlige enn fisk, så kan det være noe bladet avgir som ikke er bra?! Mitt blad hadde ikke begynt å råtne eller gå i oppløsning, altså.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap