Sissis våte drømmer (side 118)

Overlevde togturen til Oslo; såvidt...

Men dagen i dag har vært bedre, og ble kronet med en tur innom Dyrego Oslo City. De hadde dessverre ingen spennende kampfisker inne, noe som skuffet meg litt. Men de hadde store concolorer, flotte loxozonus, og nyyyyydelige ildtertra! Får jo veldig lyst til å handle, men må nok bare styre meg her. Det jeg nå er helt sikker på, er at ildtetra skal bli stimfisk i Rio`n, på sikt...
Så hyggelig at du er i Oslo.
Vi har en liten stim med ildtetra (14 stk) i ett av karene våre og de er nydelige! Og de stimer bra også.

Jeg har vært og sett på lakrisene du skal overta hos Lisbeth! Misunner deg der, de er så flotte! Jeg har hentet kuhliier, et par minitatyrrasboraer og den enslige dario dario'n hos henne - så nå flotter de seg i 530-liter...

Ha en fin helg i Oslo!
Herlig med noen dager på Hovseter hos min gode venninne Hun er høygravid, og rusler derfor like sakte som meg. Helt perfekt selskap med andre ord.

Har vært innom tråden din Hassel, og jeg er helt sikker på at alle har det som plommen i egget hos deg. Fint å høre skryt om ildtetraene; det gjør meg jo bare enda sikrere i mitt valg

Gleder meg på disse lakrisene ja! Håper virkelig de vil finne seg godt tilrette hos meg, og formere seg videre. Og så må jeg virkelig prøve å skaffe damer til disse single herrene...
Vel hjemme etter noen koselige dager i Oslo. Ble til og med litt solbrent på lørdag

Turen hjem vil jeg helst ikke tenke på, for jeg tåler virkelig ikke slike turer. Men med en stor pose med herligheter fra Lisbeth, som jeg gledet meg til å ta nærmere i øyensyn, så gikk det da på et vis.

De stakkars lakrisene likte nok heller ikke turen, men håper virkelig de vil finne seg vel tilrette hos meg. Ellers var det diverse annet morro i posen også; dafnier og tanglopper, huler og røtter, litt planter, bananblader, catappablader, og katappabark. Masse spennende altså
Sissimor
De stakkars lakrisene likte nok heller ikke turen, men håper virkelig de vil finne seg vel tilrette hos meg. Ellers var det diverse annet morro i posen også; dafnier og tanglopper, huler og røtter, litt planter, bananblader, catappablader, og katappabark. Masse spennende altså ;)


Lakrisnene tåler jo ganske lang frakt, så de kommer seg helt sikkert

Ja nå er jeg snart kvitt alt stæsj, det samler seg jo opp i løpet av noen år. Kunne sendt med deg mere, men det begynte å bli fullt nok i ikea-bagen, skulle jo bære det også
Fikk med veldig flott stæsj da Lisbeth

Alle fiskene hadde jo lagt seg da jeg kom hjem i går kveld, så først i dag har jeg oversikten. Så først at pumpa i Speilsalen var nesten tett, renset den, startet den med god fres. Og plutselig var den død. Hæ? Det skjønte jeg ikke noe av. Bare døde? Har heldigvis et par småpumper til liggende...

Forholdene i EB-boksen var heller ikke de beste kan en si. Innsuget var så godt som tett, og tempen var over 27 grader! Virket først helt dødt oppi der, men så ihvertfall en liten cory og en liten labyrint. Coryen er ca 7-8 mm lang tror jeg, så håper den klarer seg...

Den største kampfiskyngelen har vokst mens jeg var borte! Eller, alle 4 har vokst, men det syns så godt på denne. Finnene har utviklet seg mye, og jeg er helt sikker på at dette er en ung herre, og meget lik sin far Odd
Fisker kan virkelig være flinke til å gjemme seg! Plukket jo ut absolutt alt fra Speilsalen da jeg fanget imbelliser, og fant bare 5. Men det er jammen en igjen i der. Hvor den kan ha gjemt seg vet jeg neimen ikke, men jeg er glad den er i live. Får gjøre et nytt forsøk da, og få flyttet den over til sine artsfrender i Rio'n. Der så jeg forresten ei hoe med leksstriper i dag
Skal si venezuelanusene ble glade for vannbytte og roting i sanden! Helt spinnville ble de. Myggisser til kvelds nå, og så er det bare å krysse fingrene

Oppdaget forresten at det er to yngel etter Reidar og Lilja i Plæstikken. Spennende å se hvordan de blir...
Hm..
Har lest meg litt opp på reker i dag, og funnet ut at jeg gjør noe feil. Regner med reke-guruene har dette mer nøyaktig enn basen, og jeg vil gjerne gjøre forholdene optimale, så da må jeg gjøre noen grep....

Bierekene skal aller helst ha ph 6,2-6,6. Mine bor i ph 7.
Tigerrekene skal helst ha ph 7,2-7,4. Mine bor i ph 6,7.

Dermed burde jeg byttet plass på dem, men det er jo en umulig oppgave. Og siden disse artene kan krysses, tar jeg ikke sjansen på å prøve en gang.

Tukanoene bor jo sammen med tigrene i Trollskogen, og skulle helst hatt det mye surere, så løsningen blir vel å prøve å flytte disse. Det blir nok heller ikke lett. Og hvor skal jeg flytte dem? Det beste hadde kanskje vært Kjøkkenøya, men vil det da være fare for kryssing med habrosusene? Vanskelig skal det være...

Her blir det en del tenking framover tror jeg...
Det var litt nyttig info ,kanskje derfor jeg ikke klarte å holde tigerreker mens bierekene ser ut til å trives. Har nok hatt for lav ph til tigerrekene , så takk for god informasjon.
Hvordan går det med lakrisene?
Jeg håper det går bra... Skal "spørre" dem i morra
"Har det bra vi mamma Lisbeth. Hun har satt oss i en plastbalje, så bildene blir ikke så klare, men vi har farget godt ut, kommer når hun snakker til oss, og koser oss med levende dafnier."
[External Image]
"Vårt nye hjem er ikke så stort, bare ca 28 liter, men bunnflata er 35*45. Tror dette passer veldig fint for oss egentlig, særlig siden det er dunkelt, surt, og har mange gjemmesteder."
[External Image]
"DE tøffe gutta har farget flott ut, men ville ikke være med på bildet. De har gjordt beslag på hver sin hule, og kommer bare skytende ut for å snappe dafnier, eller vise seg fram litt. Men "kvinner og barn" viser seg gjerne fram"
[External Image]
"Våre to slektninger, ornaticaudaene, går i Speilsalen sammen med bittesmå pygmèguramier og den gjenværende imbellisen. Disse to gutta har også farget fint ut, og koser seg med dafnier de og."
Den største yngelen utvikler seg i rekordfart...
[External Image]
...og blir stadig mer lik sin pappa Odd.
[External Image]
Så bra

Men 28L er alt for lite når de leker. Det gikk hardt for seg i 63 litern når flere hanner skulle passe huler. De liker ikke komme for nærme hverandres huler, det blir bråk. kanskje du burde selge unna halvparten
Hm, og jeg som håpet den store grunnflaten på 35*45 skulle holde... Spørs om jeg må finne på noe lurt da, for har ikke lyst til å selge noen...
Sissimor
Hm, og jeg som håpet den store grunnflaten på 35*45 skulle holde...


Hos meg hadde de grunnflate på 60X35 cm.. Problemet er hvis hulene er for nærme hverandre. Og når de unge hannene blir kjønnsmodne.. Tror det er to hanner som snart er det. og da er det 6 hanner som skal sloss om plassen. Men dette ser du jo -om det går eller ikke. Det er jo fort gjort å sette opp en balje til hvis du plutselig må det
Har du helt rett i Lisbeth, har flere baljer jeg
Det er rart med guramier. De har så mange godterinavn: lakris, sjokolade og honning.
Nyheter fra kampfiskland
Var nedi byen i dag, og plukket opp ei dragonscale hoe fra en her på forumet. Vakker pastell-lilla. Hun er nå på vei over i den ene halvdelen av Fæntæstikk (delt i 2 med blåsvamp). De to fjortisene som var der er flyttet over i Ungdomsklubben.

I den andre halvdelen går den største gutten. Har tenkt å selge ham på klubbauksjonen tirsdag, men spørs det om jeg klarer; han har nemmelig bobla!

Er han virkelig gammel nok til det allererde? Nydelig skumreir under et echinodorusblad har han ihvertfall. Kanskje jeg skal prøve å sette ham sammen med den nye damen (Lillian)? Hun har lekt og fått avkom hos forrige eier, så...

Og forresten, så har Leif og Ruth lekt i dag
Akkurat når jeg skulle ta vannbytte selvfølgelig, men måtte bare bytte nå, siden jeg blir borte i pinsen. Håper de fortsetter....
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap