Inger Annes akvarieprosjekt (side 119)

Det ser så absolutt ut som om mallene er meget fornøyd med endringen i karet sitt (der jeg satte inn den nye rota). Det er bare så herlig å se fisk som trives! Jeg håper bare at plantene får være litt mer i fred snart. Det er begredelig med et kar nesten uten planter.

Bortsett fra varmeperioden da jeg var på den første ferieturen, har dette vært en akvarievennlig sommer. Det har vært mulig å ha en normal innetemperatur. Det har vært skikkelig deilig!
Som før nevnt, tok varmebølgen knekken på flere epliser, så det er nå bare én igjen. Og det er tydeligvis et digert fruentimmer. For nå har hun i desparasjon hengt opp flere minimaiser under lystoppen. Bare så synd at det ikke er noe mannebein som kunne ha befruktet dem først. Jeg synes rett og slett synd på henne, der hun siger rundt alene.
hadde vært hyggelig med noen bilder av den nye innretningen
Til min store glede ser det ut til at den største av L-177-ene mine har fått seg nytt favorittsted akkkurat i det hjørnet i akvariet som er nærmest godplassen min i sofaen. Hvis det varer, får jeg se han stadig vekk. Jeg håper det varer... Men jeg innser at jeg må finne på et navn til dem nå. Jeg kan ikke fortsette å kalle den "den største L-177-en min". Det er for tungvint. Navneforslag? Han ser ut til å være en tøffing, så det kan ikke være noe pinglenavn (hva nå enn et pinglenavn måtte være ). Den minste av de to, er ikke fullt så tøff, men noen pingle er heller ikke den. Generelt tror jeg ikke GN-er er pingler. De er ganske småhissige, siden de er såpass territorielle. Det er utrolig artige maller å ha i huset. Og denne varianten er lettere å få til enn L-18 og L-81. Jeg synes den er penere også. Nydelige fisker, med masse personlighet. Min kjærlighet til sugemaller slukner aldri. De var min første kjærlighet, vet dere.
fiskeren
hadde vært hyggelig med noen bilder av den nye innretningen ;)

Jeg er så elendig når det gjelder aquascaping at det ikke er noe å se på. Kanskje senere, når jeg har fått tak i litt flere planter (hvis nå mallene lar de nye være i fred).
"den største L-177" kan jo hete noe som hercules, eller superman eller noXD er sugen på navn hehe, men hercules er jo sterk.

Ting går uhyre sakte her i huset for tiden. Den berømmelige utvendige pumpa som ble åpnet av fiskepasseren min mens jeg var på den første ferieturen min, begynte å lekke igjen samme dag jeg skulle reise på ny tur. Siden har den stått frakoblet. Jeg er ganske sikker på at det er pakningen som er problemet, da det er et hakk i den. Men å få sjekket om det er mulig å få tak i ny, så langt har jeg ikke kommet...før nå. Jeg var litt spent på om det var å få tak i, siden dette etterhvert begynner å bli en gammel modell. I helga greide jeg endelig å somle meg til en e-post til Aquamanias, og nå er ny pakning bestilt. Så får jeg bare håpe på at det er det som er problemet. Det er nemlig vanskelig å se akkurat hvor vannet kommer fra. Jeg bare oppdager at det blir vått på gulvet. Det skal, hvis jeg nå får fikset pumpa, deilig å få den i gang igjen. Å kun ha en Fluval 4+ (heldigvis en modifisert en) som filtrering i en overbelastet 180-liter gjør meg en smule nervøs. Men så langt har det ikke vært problemer. Det eneste er at jeg ser at jeg nå må rense filteret. En enslig Fluval i et overbelastet mallekar går lett tett.

Det er helt klart høst ute nå, så nå begynner jeg å tenke på å sette i gang noen av coryene mine. Jeg savner å ha småtasser å følge med på. Det har vært veldig stille på leksfronten i det siste, selv hos trillene. Så nå blir det oppfôring og kaldtvannsbytter framover. Jeg har også en del ledige småkar for tiden, så jeg har plass til å ha flere kull med småttiser.
Det er veldig, veldig lenge siden jeg ga mallene mine grøntfôr (jada, jeg skammer meg). I dag fikk jeg endelig somlet meg til å gi dem noe. Å kjære, vakre, vene for et kaos! Det falt definitivt i smak. I pestkaret er det en eneste stor ancistrusball, ispedd noen L-128 og SAE-er, akkurat nå. Kaoset er helt ubeskrivelig. Flere velvoksne ancistruser ligger oppå hverandre for å komme til. Og de er ikke akkurat blide på hverandre. Men iveren etter å komme til gjør at de faktisk lar maten komme før slåssingen. Det kommer ikke til å være en smule igjen av squashen i morgen. Det er dessverre ikke mulig å få tatt et bilde av kaoset, men jeg kan love: det er et syn! Det er slike situasjoner som bare styrker min kjærlighet til ancistrusene. Jeg elsker dem meget høyt: Voksne, flotte sugemaller, med finnene spilt helt ut, kroppen i helspenn (pga. aggresjon) og kvikke, flotte bevegelser. De er bare nydelige!

Mot bedre vitende puttet jeg en squashbit nedi til de store mallene i discuskaret også, i håp om at de tar den i stedet for å ramponere plantene. Som ventet har det så langt vært null reaksjon. Fisker som en gang har fått smaken på discusmat, går ikke tilbake til vanlig squash, nei. Fjotter!
Ancistruser har forresten verdens søteste nese når de ligger slik og gnager. Den ytterste, myke delen går opp og ned, opp og ned. Det er så man får lyst til å susse dem på nesen.
Utrolig nok har det vært en eller flere maller borti og smakt på squashen jeg puttet i discuskaret. Men særlig mye har de ikke tatt. Derimot ligger det masse plantedeler og flyter i overflaten i dag... Jeg tror jeg vet hvem som er den skyldige. Hver gang det skjer noe jeg ikke liker der, skylder jeg på gibbien. Jeg skulle egentlig gi den bort tidligere i år, men den ble aldri avhentet. Jeg lurer på om jeg skal annonsere den ut på nytt. Det er synd at han er såpass problematisk (det største problemet er at han er ganske aggressiv), for det er en utrolig nydelig fisk. Jeg synes ærlig talt at gibbier er undervurderte fisker. Det er bare så synd at de færreste har plass nok til å huse dem, og at det selges så mye av dem som det gjør.
Hos ancistrusene var det som ventet ikke noe igjen av godsakene, med unntak av noen rester som flyter i overflaten. De hadde et fantastisk gilde der i går.
Hils på Fiskebolla! Dette er min utrolig feite stripete sjokolademalle. Jeg kjøpte to stykker en gang i tiden, og denne har vokst seg langt større enn makkeren sin. Og jeg vet hvorfor. Den har nemlig hatt tilholdsstedet sitt akkurat der discusmaten lander når jeg fôrer. Den har da bare forblitt under steinrøysa si, og tatt maten som har virvlet innunder (og det havner alltid en del der). Snakk om bare å ligge og godgjøre seg! Dette er den fisken som mirakuløst ble bra igjen, etter å ha ligget med buken i været flere ganger. Den har nå greid å vokse ut av gjemmestedet sitt, og er en smule urolig pga. det. I tillegg har jeg jo endret en del i dette akvariet, og det har nok også gjort sitt til at den nå faktisk viser seg en hel del. Jeg blir ikke enig med meg selv om det er det at den ikke lenger kan bruke hjemmet sitt, eller om det er det at miljøet er blitt litt mer stimulerende, som er grunnen til at den faktisk svømmer rundt i karet sånn innimellom. Det er nemlig ikke vanlig kost at disse sjokolademallene mine svømmer rundt sånn på dagtid. Men den ser fin og frisk ut, så jeg tviler på at noe er galt - bortsett fra at den er fryktelig feit, da. Men sjokolademaller har det med å bli fiskeboller - og denne har vært det nesten så lenge som jeg har hatt den. De er bare så utrolig kule fisker. Jeg liker dem bedre og bedre. De er ikke direkte pene, men trøste og bære så glupske. Og det er noe kult ved personligheten deres. Jeg greier bare ikke å beskrive hva det er.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Å, så kul!! Har skikkelig lyst på sjokoldemalle jeg også nå! Synd jeg ikke har noe kar å ha en i.
De blir ganske store, så det krever litt akvarieplass for å kunne ha dem. Og man bør ikke ha dem sammen med mindre fisk. De dytter i seg det som får plass i munnen deres, og de får plass til det utroligste...
Niks. Dette er ingen L-malle. Her kan du lese litt om den.
Her er forresten et fantastisk bilde av hvor feite disse kan bli. Det er ikke uten grunn at de går under navnet fiskeboller her i huset.
Wow! Skikkelig fiskebolle, det er sikkert!:O
De bartene er jo bare helt utrolig herlige!
Tror jeg har funnet min favoritt-malle, bortsett fra C-mallene da
Nå er det nok! Jeg blir nødt til å kjøpe nye inn- og utblåsrør til mallekaret. Jeg la merke til at mallene snappet luft, og da er det som regel tett filter. Eller, det var det som var problemet så lenge jeg hadde det elendige Sera-filteret der. Det ante meg at det kanskje ikke var problemet nå, men jeg tok likevel med meg filteret på badet, og rensket opp i det. Da jeg startet det igjen, hadde jeg som ventet fortsatt problemer. Nok en gang var innsugsrøret tett. Det er tredje gang på rad at det har vært rørene som har vært tette, og ikke filteret. Jeg er helt sikker på at det er utformingen som er problemet. Dette er nemlig det eneste karet jeg bruker [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=400430+*+400530&t=temartic_e&userid=x51P8QXhXf8itr3Md0Q9wizRVlEaLz9Grmh]dette innsugsrøret [/URL]i. Som dere kan se av bildet, er bøyen som skal gå over akvariekanten, kantete (to 90-graders vinkler), og ikke avrundet som standardrørene fra Eheim. Og det setter seg dritt i akkurat den delen, såpass ille at det går tett. Jeg er sikker på at det at det ikke er avrundet gjør at det lettere setter seg fast dritt der.
Jeg har tatt sjansen på å kjøpe litt flere planter, i håp om at de får stå i fred i discuskaret denne gangen. Det er jo lov å håpe. Det er bare to ekstra planter i dag - jeg forsøker meg liksom fram litt etter litt. Det har jo ikke gått veldig bra så langt. Men hvis jeg greier å få mallene til å forstå at squash er bedre enn plantedeler, så er det håp... Så langt har de ikke den smaken som jeg vil at de skal ha.

Jeg har bestemt meg for at to av SAE-ene mine skal på en liten turné. I to av karene mine har penselalgene tatt fullstendig over, og jeg trenger å få ryddet opp i det før jeg blir fullstendig gal av å se på elendigheten. SAE-ene mine er såpass store at jeg ikke kan flytte hele stimen, derfor må to enkeltfisker på pendlerjobb, bare sånn rent midlertidig. Jeg bare MÅ få gjort noe med elendigheten. Det ser virkelig ille ut!

Jeg har også i dag funnet ut at jeg over tid kunne ha spart penger på myggisene. Jeg har, hver gang jeg har handlet på den lokale dyrebutikken, kjøpt 5 pakker av gangen. Dette fordi jeg alltid håper at jeg skal innom et sted der jeg får en lavere pris. I dag oppdaget jeg at jeg hadde fått rabatt hvis jeg hadde kjøpt 10 pakker i den butikken, og da hadde prisen begynt å nærmeste den prisen jeg får hvis jeg kjøper der det er billigst for meg. Grrr! Hadde jeg enda visst det før! Vel, nå blir det 10 og 10 pakker framover, med mindre jeg tar en tur opp til Kløfta (Aquamanias). Der er de nemlig enda litt billigere, og da kommer jeg til å "tanke opp" med pakker med mygglarver. Jeg skal forøvrig opp til Kløfta om ikke altfor lenge. Så da blir det vel skikkelig hamstring igjen, tenker jeg.
SAE-er og den hoppingen deres! Første SAE var fanget inn og stod til tilvenning i det karet han skal gjøre en jobb i. Det var lokk på fiskesamleren, men det satt ikke veldig godt fast. Og det sitte godt fast skal man greie å holde en SAE innabords! Jeg skulle akkurat bort å begynne å gi den litt vann fra akvariet den skal ut i, og det første jeg ser er at det har fisken jammen greid selv. For SAE-en har greid å sette seg selv ut i karet, fullstendig uten tilpasning av vann osv. Vel, han får ta skylda selv, om det blir litt voldsom overgang for den. SAE nr. 2 er nå fanget inn, og satt til tilvenning i et annet kar. Der har jeg fått festet lokket litt bedre, så der har jeg mer håp om å greie å holde den på plass. Men trygg føler jeg ikke. Jeg tror ikke jeg noensinne har greid å flytte en SAE uten at den har greid å havne på gulvet eller direkte i karet eller et eller annet sted. De er notoriske hoppere! Jeg krysser nå bare fingrene for at det blir en litt mer penselalgefri tilværelse framover.

For dere som med en gang tenker, jo, men det er da en stimfisk: Jeg er fullstendig klar over det, og besøkene i de to karene er kun midlertidig, for å få fjernet alger. Etter fullført jobb, skal de få flytte hjem til stimen sin igjen.
Inger Anne
Jeg blir nødt til å kjøpe nye inn- og utblåsrør til mallekaret.


Det kan du jo slenge med på neste bestilling hos Aquaristikshop. Nye filter-rør koster ikke mer enn noen få Euro, så det er ikke dyrt. Du finner rørene som passer til Eheim Pro 2224 her.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap