Dagens blomst (side 12)

Dagens blomst fra meg er en rose igjen; Glamis Castle.
Nå renner de over av blomster, men dessverre er hvite roser ofte ømtålige for regn og denne også. Alle de tunge blomsterhodene fikk brune render og ble skjoldete. Også fikk de jordflekker i tillegg da, for tunge av regn som de var, deiset de rett i bakken. En litt pinglete og vek vekst har skylden, rosen er jo ny i år. Kraftigere grener vil sikkert komme etterhvert som rosen har stått noen år.

Jeg har klippet av en del av blomstene, slik at stilkene orker å bære oppe de få som er igjen Nydelige!

Det er en herlig duft på den, og blomstene ser ut som store snøballer; runde, hvite og fluffy
Bildet er tatt under oppholdsvær en dag det var både sol, tunge regnskyer og regn om hverandre, noe som ga et helt spesielt lys på fotografiene.

[External Image]
Squas og Agurk i mitt drivhus.
Planter til nytte for fiskene.

mvh
Imponerende velstelt i din hage! Plenklipp like jevnt som en fotballbane, og snorrette rader i bedene!
Lillian Ulriksen
Squas og Agurk i mitt drivhus. Planter til nytte for fiskene. :-) mvh


Ah, heldiggrisen! Et drivhus står høyt på min ønskeliste også!
Et duggfriskt bilde av mine keiserkroner.
Dette er de eneste blomstene som blomstrer hos meg nå, men bare vent til slutten av juli
Jeg henta inn noen Dunkjevler i fjor som nå står på balkongen. Plutselig i år dukker denne opp i samme potte. Det er en helt vanlig skogs-slyng-plante, husker ikke hva den heter. Men se så fin den egentlig er når den vises alene uten alt annet slags kratt rundt seg. Nydelig blåfarge og den er foreløpig 2 m høy!
I dag begynte enda en rose å blomstre, og dagens blomst heter 'Rhapsody in Blue'.

Det er ingen roser som er egentlig blå, men mange roseforeldrere streber etter å få frem blå roser og noen påstår at de har greid å få frem en blå rose Foreløbig går det stort sett i grålilla og ulike sjatteringer av fiolett, det er det nærmeste man har kommet blått.

Denne er en av de få "blå" rosene som remonterer, dvs at den gjenblomstrer hele sommeren og til langt ut på høsten når kulda kommer. Den har altså ikke bare noen få, korte midtsommeruker i blomst. Mange av de rosene som kalles "blå" remonterer ikke, så derfor valgte jeg denne.






Blomstene er halvfyllte og aldeles nydelige mørk lilla Og buskene (jeg har to av den) er smekkfulle av knopper!




[External Image]


[External Image]


[External Image]

Nå har det begynt for fullt Rosene slår ut blomstene sine i tur og orden, nå begynner alle.

Dagens blomst er en rose, selvsagt, og den heter 'La Paloma'.
Det er en buskrose, men med stilkrosenes vekstform.
"Paloma" betyr due på spansk, og det er nok en hvit due man siktet til. Jeg plantet to stykker i fjor sommer, og en av dem overlevde ikke vinteren. Men den andre er skikkelig flott, og åpnet i dag flere av knoppene sine og slo ut i blomst.

Den er helt nydelig! Jeg er veldig glad i hvite roser.



[External Image]


[External Image]


[External Image]






Her er bilde av praktvalmuen min som nettopp har startet å blomstre. Selve blomsten er nesten 15cm. i diameter, og i år ser det ut til å bli masse blomster på den
Blomstenes dronning er roser!

Dagens blomst er en klatrerose som heter 'New Dawn'. Vokser som et uvær, og blomstrer som bare det hele sommeren fra månedsskiftet juni/juli og til langt ut på høsten. Jeg har tre stykker To av dem er plantet på hver sin side av en rosebue.


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Kan jeg få spørre hvor mange roser du har Mona? :p
Det ser ut som du har en ganske fin rose-hage når man ser alle de bildene skjønner du! Hehe...
Jeg er ikke helt sikker, jeg må telle først Men det er ikke så fryktelig mange egentlig. Det er ca 30 tror jeg. Men noen av dem har jeg 2 eksemplarer av, og et par sorter som 'New Dawn' og 'Chicago Peace' har jeg faktisk 3 av

Ok, da er det ca det samme som mamma da
Enig med "Lro", vi må få se helhetsbilde!

Hadde tenkt til å legge inn helhetsbilde av hagen vår og, men den er liksom ikke samla, så jeg må jo legge inn 5-6 bilder :p Så jeg droppa det... Selv om den er ganske fin nå, mamma har vært flink med skråningene!
Odd Espen
Ok, da er det ca det samme som mamma da :) Enig med "Lro", vi må få se helhetsbilde! :D Hadde tenkt til å legge inn helhetsbilde av hagen vår og, men den er liksom ikke samla, så jeg må jo legge inn 5-6 bilder :p Så jeg droppa det... Selv om den er ganske fin nå, mamma har vært flink med skråningene!


Gjør det noe om det blir masse bilder da??

Jeg har ikke hage så jeg nyter hvert bilde som blir lagt inn her
Har forsøkt å ta noen bilder, men... de blir så som så når jeg må holde kameraet så høyt over hodet for å få overblikket De skuldrene mine... jeg burde hatt stige/gardintrapp å stå på.

Men her er iallefall min rosehage!
Den er, som man ser, konsentrert på forsiden av huset. Denne siden er sør-vest vendt og ideellt for roser som vil ha mye sol. I bakgrunnen ser man hushjørnet, og på den siden av huset er hagen størst, en stor åpen gressplen... men dessverre er den siden nordvendt og derfor ikke noe egnet sted for rosehage. Baksiden av huset har jeg ikke tatt fatt på enda. Det er forsiden av huset vi oppholder oss på, så det er her jeg vil ha blomstene og gå rundt og pusle med dem
Det er dessuten et veldig godt råd, det man leser i div. hagebøker; "del opp hagen i små prosjekter, og gjør ferdig en del om gangen. Ikke gap over hele på en gang, da blir det aldri ferdig og bare masse halvgjorte arbeider".

Mitt valg var altså å få ferdig rosehagen på forsiden av huset, jeg tok for meg den først. Det var i fjor.
I år har vi planert ut ved å sette støttemur mot naboen på tomtegrensen, fyllt opp den tidligere skråningen med mange kubikk plenjord slik at vi nå får flat plen foran huset istedenfor bare en skråning. Så er det satt tujahekk og lagt ferdig-gress på deler av det, frem til hushjørnet. Helt bakerst, mot løvhekken, har vi sådd gressfrø istedet.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg er litt seint ute, men den blå blomsten din, Lro, er en fuglevikke.

Og Mona, det virker som om alt du rører med fingrene dine, blir vakkert. Vi kjenner jo alle til dine nydelige akvarier, og hagen din er ikke akkurat dårlig, den heller ;-D
Wow, du har en del roser mona!

Nordsiden av hagen din kan du ha som woodland. Bregner, store gress/sivtyper, mosekledd stein, hosta og andre storblada stauder! (hadde jeg bare hatt hage...)

Kanskje plante et eiketre så du har egen produksjon av eikeblader
Inger Anne
Jeg er litt seint ute, men den blå blomsten din, Lro, er en fuglevikke. Og Mona, det virker som om alt du rører med fingrene dine, blir vakkert. Vi kjenner jo alle til dine nydelige akvarier, og hagen din er ikke akkurat dårlig, den heller ;-D


Ja, det er det den heter! Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap