PG's fiskebrygge (side 12)

Fikk en levering med fisk i dag.

8 stk L204 fra ca 4 til 6-7 cm store. Kjørt lang tilvening nå i kveld og de virket veldig friske og fine når de havnet oppi 250 literen. Fremdeles noen ancistrus yngfisk igjen i den, men skal se om jeg finner de siste i morgen og får fisket dem ut.

kjøpte meg også to typer Croydoras.

15 stk vanlige C.Aeneus og 10 stk C. Melanotaenia

En hadde døde på mellomlagring. Så ut som den hadde en skade under buken. Noen var litt slappe før transporten hjem til meg, men ikke noe slappere etter de to timene med svingete veier og ferje. Etter lang tilvenning så virket de alle kvikke og raske og har nå gått en time i 128 literen. Så ut som alle svinset rundt og gravde i sanden etter bare 5 minutt i karet.

Problemet blir nå å skille de to sortene, de er jo veldig like hvertfall nå som de ikke har fått all fargen etter transport. Tenkte de skulle få gå sammen i 128 literen i 3 uker før jeg skilte ut aenusen og satte dem i 540 literen. Hvis noen har noen tips der, så skrik ut
Status på de nye coryene ser bra ut. Det var en som virket litt sliten i dagmorges , men den var pigg og fin og første som var i matfatet nå jeg ga litt mat i stad. En annen virket litt slakk, men hadde fine farger og finnen hang ikke eller noe. Alle hadde fåt masse farge nå i løpet av dagen, og var virkelig flotte i karet.

L204 mallene var også blitt superfine i karet . De hadde fått nesten all fargen i gårkveld, men nå var de virkelig flotte

Handlet denne fisken via Akvarastikk, og Tom som driver den var superhyggelig og ga meget god service. Blir nok mye handlig via han fremover.
Da var varene fra Aquamanias endelig kommet. De var blitt sendt til min gamle bopel. Posten har fucket opp og ikek sendt de videre selv om jeg har automatisk vidersending på all post i ett år.

Jeg vet jeg forandre adresse før jeg leverte bestilling, på min første bbestilling kom det rett leveringsadresse med, men så sendte jeg inn en esktra bestilling på poser, og da hadde adressen gått tilbake til den gamle. Så ble hele ordren apkket og sendt til adressen på dens siste bestillingen.. Når det skjer, posten fucker opp i tillegg, da tar det tid..

Forøvrig hadde en av de årsmå eplesneglene jeg ikke tok ut av Trillekaret klart å kile seg inn i ene pumpen, stoppet pumpen, dødd og lagd en herlig suppe oppi karet der. De andre eplesneglene hadde også dødd. 2-3 sm på 3-4 mm. Vannet så ikke ut. Jeg byttet ca 40-50% i går. Så ikke noe til Trilleyngelen som nok har tatt kvelden. I dag har trillene lekt hele dagen. I dagtidlig var det ca 18-20 egg på fronglasset, spredt rundt forbi, Halvparten var hvite og resten ser fine ut. Nå etter jobb så er det noen egg som er borte og kommet en del til rundt forbi. Sikekrt nærmere 30 egg totalt, hvor ca halvparten er hvite og resten ser fine ut. Trillene leker som bare det nå. HAr aldri lekt så mye i dagslys mens jeg har vært her i kjelleren før. Artig. Synd med yngelen alikevel. Men håper det kommer ny.

Nå har jo sirk ulasjonespumpen jeg skulle bruke til å lage hjønefilter i det karet komet. HAr tid til det i helgen, men er det så mye lek og egg i karet så venter jeg til etter øvelsen. HAr sikkert noe å finne på fordi om.

De nye coryene ser ut til å være i fin form alle 24. Skal for sikkerhetsskyld ta ut roten og se om ejg får talt dem nå etter middag. L204 trives også og er litt mere fremme nå.
Kontrollmålte veggen jeg har plane rom å fyll med reol med tid og stunder. ( har begynt sparingen )

FIkk nå 368cm mot 378 sist ?? Må ha sett litt feil da..

slik jeg ser det så blir den best utnyttelsen da 160+160+128+112 liter . Det bruker 367,5cm dvs 5mm å gå på. Det er kanskje litt lite å gå på, men har jo målt fra list til list, så i værste fall så får jeg høvle litt av listene for å få inn den løsningen.

Skal få pris på denne løsningen med reol, kar, borring, rør ut og inn fra flere. Så finner jeg ut hvor mye jeg må spare og hvor lenge det er til jeg får råd til dette.
Mere egg
Trodde Triller la få egg jeg?? sånn 5-10 stk

Nå var jeg en tur nede i kjelleren før trneing og da var resultatet fra leken jeg raporterte om i stad kommet. Talte nå 53 egg i karet, og da var jo ca 5 av de som var kommet i dagmorges borte i ettermiddag. Dvs ca 60 egg ( sikkert mange jeg ikke ser også) på ett halvt døgn. Jeg har ikke 100% kontroll på kjønssfordeling siden de aldri gidder være fremme samtidig. men har komemt til det enok er 5 hanner og 5 hunner. Ca 60% av eggene ser befruktet ut nå, så får vi se om noen klekker. Jeg skal jo bort på onsdag i 2 uker, så er jo dømt til å misslykkes, plukker hvertfall ikke ut noen egg. Er jeg heldig klarer yngelen seg de første 2 ukene på egenhånd med det som finnes i karet og så får jeg foret dem etterpå . Hvis det blir yngel denne gangen også da.
Artig at noen av de billige karene som ble solgt til "gi bort" pris på Dyrenes verden nå etter nå blir solgt på rubrikk til over 3 ganger prisen :P
Legg ut bilder av de nye coryene dine?
Må få tatt bilder, ikke tid i kveld og i morgen drar samboeren til Afrika i 2,5 uke, så ikke tilgang på kamera dessverre. men skal komme.

Er jo bare vanlige Aeneus og Melanotaenia . Men de er jo utrolig flotte begge to med bronsefargens om skinner i lyset. Trillene jeg har hatt rører jo litt i sanden, men disse her er jo rene buldoserene. Sanden spruter i alle rettninger.

Synes jeg har sett noen trekk som skiller de to. Øynene virker mørkere på Mel. en på Aeneus, og den mørke fargen går lenger bak.. Pluss fargene blir annerldes når lyset skinner på dem i rett vinkel.
Så fint at Coryene dine klarte seg så bra! Blir nok noen på meg også om et par uker Har akkurat samme oppfatning av Tom, skikkelig hyggelig og real fyr!

Hva lå forresten vannverdiene på vannet til fiskene dine da du kom hjem?

Når det gjelder "dyrenes verden"-akvariene, så hadde jeg sittet og ventet på at de skulle dukke opp på rubrikken ja

Hei Tørrfisk

Har jo hørt mye om corytransporter som går dårlig, så godt fornøyd at det gikk så bra. Den med såret har nok hatt den skaden fra før den havnet i posen og vært svekket før transporten. Fra Tom og hjem gikk det jo veldig bra.

Har ikke målt så mye vannverdier. Har de i en godt innkjørt 128 liter hvor det går en Eheim 2224 og en Fluval 3+ . Ph var på ca 6,5 når jeg målte for en uke siden i det karet og ikke noe nitrit og nitrat. Andre verider har jeg ikke målt. De ser ut som de trives veldig godt. tok jo et godt vannbytte før jeg dro og hentet fisken, pluss je ghar byttet 10-15% vann med tempeert luftet vann i går og i dag. Forer lett de første dagene.
Nede og ga nattmat til mallene og fikk endelig innsyn i hulen til ene Ancistrusen som går i Guramireolen. Den fikk jo hunnen oppi til seg for noen dager siden. Den hannen som er størst som går i Corykaret gadd jo ikke bruke hulene han hadde til rådighet, og overså damen fullstendig. ( sikkert ho...) Fanget derfor inn damen og lot en av de andre hannen prøve seg. Hann hadde jo ligget og invert fra andre enden av akvarierommet. Gikk jo ikke mange timene før det var klaff og har mistenkt egg. Fikk endelig sett forbi hannen som har ligget og viftet noen dager nå, og jepp Der var det egg. Eneste jeg ikke tenkte på når jeg hev damen oppi der er at yngelen kan komme gjennom silenog bak bakgrunnen. Får se om jeg flytter hulen til et annet kar i morgen. Tror egentlig jeg tar sjansen, for har uansett mulighet å fange dem bak der, bare litt jobb.

Edit: må få med at dette er i en av de urstygge skiferhulene jeg snekret sammen med skiferrester og silikonrester her for noen uker siden. Forøvrig er ancistrusene av de første jeg kjøpte av KTG for 13 måneder siden De fikk jo første kull i desember hvor jeg fremdeles har 5 overlevende etter flyttingen

Trilleggene var ikke spist enda

Den nest største L270 har hatt den tredje største L270'n inne i hulen sin i hele dag nå. Jeg tror det er en hunn, så kanksje det er litt hankypanky på gang der også... time vill sjåw..
PG
Hei Tørrfisk Har jo hørt mye om corytransporter som går dårlig, så godt fornøyd at det gikk så bra. Den med såret har nok hatt den skaden fra før den havnet i posen og vært svekket før transporten. Fra Tom og hjem gikk det jo veldig bra. Har ikke målt så mye vannverdier. Har de i en godt innkjørt 128 liter hvor det går en Eheim 2224 og en Fluval 3+ . Ph var på ca 6,5 når jeg målte for en uke siden i det karet og ikke noe nitrit og nitrat. Andre verider har jeg ikke målt. De ser ut som de trives veldig godt. tok jo et godt vannbytte før jeg dro og hentet fisken, pluss je ghar byttet 10-15% vann med tempeert luftet vann i går og i dag. Forer lett de første dagene.


Du trengte ikke noe særlig akkliamtisering? Jeg skal ha de i en 62L med fluval 2+ som jeg kjøpte av deg. Har fått litt kalde føtter da jeg har begynt å tenke på at den kan bli for liten...? Har 10 Ildtetra gående i samme kar. Planen var å ha de der i karantene i 4 uker sammen med ildtetra og Skjørtetetra i 110L i karantene i 4 uker før Coryene skal oppi 110L Etter på kan jeg jo ha nye Coryer i 62L i karantene

Gleder meg til å sende bestilling til Tom nå!
Kjørte ca 45 min aklimatisering i en stor plastboks på 30 liter, hvor jeg gradvis tilførte mer og mer vann fra akvariet de skulle i.
Forøvrig er ca halvparten av trilleggene blitt spist, L-270 hadde ikke noe action på gang, men nå var begge to i en annen hule..

Hjørnefilter in progres
Bestemte meg for å lage hjørnefilter i siste 112 literen også, har jo ventet i lange og breie på pumpene, fikk dem i går så i dag ble det tømming av kar.

Siden dette har vært ett BB kar så gikkdet jo rimelig greit. 3 små guramier og alt for mange små eplesnegler i kaeret. De ble omplasert og vannet pumpet ut.

Rengjorde karet og fant frem ett gammelt stykt dekkglass jeg hadde til overs for å skjære til et par glasslister. Ikke venn med glasskutteren i dag, eller tror den glassplaten jeg drev på med var råtten, for ikke hatt trøbbel før. Først knuste de 3 første listen jeg skulle lage og på nr tre så fikk jeg en glassplint på 1 mm i øyet. Fikk skylt den ut og når jeg skulle plukke opp det knuste glasset så kuttet jeg meg dypt i pekefingeren. Måte ta en time pause da, men så gikk det fint på 2 av tre forsøk etter det, og nå er listen silikonert på plass i karet :p Bra jeg ikke har jobb som glassmester..
Uff det er trasig med slike dager - da man føler at alt man gjør går skeis.
Det er på slike dager normalt "sindige meg" ser rødt.
Godt du tok deg en pause. Og at du lykkes til slutt.

Argh..

Nede i kjelleren i stad, og da var en Aeneus tatt kvelden. Regner med det var den ene som slet litt tidligere i uken under/etter transporten.

Byttet 30% vann ( byttet 20% i formiddag) og så på resten en stund. Synes alle ser friske og raske ut og svinser rundt i karet. 2stk som stoppet litt og hang litt med ryggfinnen før de forsatte rundt på coryvis.. Håper det går bra med resten.
I gårkveld virket alle Coryene friske og raske, men var en som var død i dagmorges.


30-40% vannbytte. Resten ser fine ut leker og roter i sanden utenom en som hjemte seg litt, men var kjapp sprek og ser frisk og fin ut når jeg nærmet meg.

Byttet ellers vann i resten av karene også. Fylte opp 112 literen med vann og satte igang pumpen i den. Når den har fått opp tempen litt så blir det litt planter og tilbake med fluval3+ og Eheim 2212 pumpen som stod i den før. Hvis det fremdeles er egg i hulen til ancistrusen i Gurami reolen så flytter jeg den over i kveld, så har hvertfall evnt yngel bedre sjanse å leve opp.

Ellers blåser det stiv kuling og storm ute. Rister godt i huset..
Kjipt med fiskedød

Får håpe det gir seg nå, har du noen ide om hva som gjør det?
Jeg skylder enda på transporten, kan ikke se noe galt med de hverken utsende eller oppførsel. Tror ikke det er noe sykdom. Nå er ikke jeg cory ekspert da.. Nå skal ikek fisk dø av transport da.. noe annet må gjøre det...

De var jo pakket 15 i en pose og 10 i en pose når de kom til Importøren. Var jo 1 som ikke klarte den første transportetappen, men den hadde et sår , som nok hadde svekket den. Var 2-3 til som virket svekket men syntes de kviknet til. Antar det er de som bukker under nå.

Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap