Småtteri og spekulasjoner (side 12)

I og med at kameraet , som vanlig, ikke holdt mål får jeg holde meg til å fortelle om noe morsomt jeg observerte i dag. Jeg har noen Damsnegler/Leveriktsnegler i et par kar som jeg ikke har hat hjerte til å forsøke å utrydde. Pestfaktoren(formerer seg explosivt) er relativt lav og de er faktisk noen svært interessante snegler. De gir begrepet snegletempo en ny mening, da det ikke tar lange tiden for en slik sak å krysse glasset.

I dag så jeg to stykker på vei mot hverandre på samme Vallisneriablad. Her var det ikke snakk om vikeplik,t og når de møttes steilet de og satte i gang noe som så ut som slåssing (eller kanskje lek, i og med at det er det vi vanligvis liker å tenke). De slapp seg løs fra bladet og steg sakte opp et par cm mens de rev og slet i hverandre, for så å lande på bladet og forsette hver sin vei. Sprøtt å ha sett det.

Mvjzn skrev om Walstad-metoden og trigget meg til å teste dette konseptet. Jeg har en glasssylinder (40h ø22) som jeg tenkte å lage en bitteliten rismarkpytt i. I og med at den er så høy er det ikke noe problem å være raus og bruke en del cm på bunnsubstratet. Jeg har grov korallsand og Neptun 1-2mm sand. Så nå må jeg komme meg på hagesenteret og få fatt på litt matjord og Oryziasfrø. Ingen grunn til å vente. Er litt grønn(eller overhodet ikke) på akvaplanter og stell. Så jeg vet ikke om risen vil trives i et Walstadkar. Og om det vil fungere med bare risplanter eller at man må ha masse "ugress" i tillegg for at konseptet med plantefilter skal fungere.

I ånden av å ikke vente med noe har jeg blitt trigget av Lisbeth til å prøve å fore opp litt artemia og lignende. I tillegg til vanlig Artemia har jeg en slags "ferksvannsartemia" Branchinella thialandesis (Thailandsk fereke) som kanskje kan bo i rispytten sammen mes O. mekongensisene. Jeg tror at en voksen fereke blir for stor for en mekongensis mens små fereker blir fin mat.
Jeg har noen tomme embalasjeglass som jeg skal sette i kjøkkenvinduet hvor det også er plantebelysning og få i gang grønntvann, og kanskje komme i gang med å samle opp artemiarester (de som ikke går med som for) og prøve å fore opp disse. Sist gang jeg forsøkte ble det etterhvert en merkelig grønn guffegugge.
Jeg håper også at det er noen dafnier igjen i vannglassset. Jeg har visst underdosert foring av gjær oppløst i vann, men i dag foret jeg med så mye/lite at det ble en fin sky i glasset.

Channoidesyngel, nye snegler og mer fisk
Jeg ble med OAK på kveldsturen til Dahls og må si at det var ekstra fint å ha butikken for seg selv, i den grad en skokk med OAK-folk er å ha noe for seg selv. Det var kult å gå rundt og plukke og fange det man hadde lyst på. Jeg fikk en enslig Betta edithaehunne som hadde klart å gjemme seg for oss da jeg var å kjøpte de antatt siste individene tidligere. Så nå har hun endelig kommet tilbake til gjengen sin. En gang jeg var der tidligere for å kjøpe Boraras brigittae var det kun tre igjen som jeg kjøpte da og det var derfor fint å få fylt på med noen flere. Noen nye snegler ble det også. Clithon sp. - Humlehornsnegle , Tigersnegle (Neritina sp.) og et par andre jeg ikke finner i basen, som alle tåler surt bløtt vann bedre enn eplisene.
Av planter fikk jeg endelig fatt i Anubias barteri "nana 'Petite'" og et par kortvokste cryptocoryner.

Når jeg kom hjem og tittet inn til Channoideshannen som står i ynglenett så jeg at det var noen småtasser ute i nettet, mens pappaen fremdels står inne i røret sitt.
Jeg har fundert litt på hvor lenge det skulle drøye før noe ville skje og han ville ta til seg noe for, så dette var forventet om enn overaskende. Jeg lurer på om det er riktig av meg å nappe unna ynglene fra pappa nå eller la de stå. Er alle ynglene ute? Har han spyttet det som er eller vil fanging av de som er i nettet stresse hannen til å spise resten? Skal jeg redde unna de jeg ser nå før det er for sent? I morgen skal jeg på Lillestrømauksjonen og kommer ikke til å kunne følge med stort før utpå kvelden.
Uansett er det fint å vite at det blir ferie og oppforing på hannen. Jeg tror ikke han rakk mange artemiaene før hunnen hadde stappa et nytt kul egg i kjeften på han forrige gang han dukket opp etter å ha vært borte lenge. Og de siste dagene har hun sett ut som en blanding av fisk og tiger, så hun er megaklar for enda et kull med en gang.

I morgen må jeg igjen velge ut noen av mine "precious" splendens og la de få nye eiere. De største, de minste og de fineste vil jeg beholde litt til. Så blir det da noen fisker å ta med på auksjonen?

Endret: La inn lenker på sneglene.
Jeg vil gjerne vite hva slags snegler du fikk tak i som kan gå i bløtt vann når du finner navnet

Forresten fikk du med deg om noen forbarmet seg over den enslige lille sjokoladeguramien som gikk i det lille karet ved disken, sammen med noen levendefødere? Skulle visst være en nyoppdaget type. Lignet på en lakrisgurami av det lille glimtet jeg fikk av den. hadde lyst å ta den med meg, men siden de bare hadde en turte jeg ikke. Faren for å ikke få tak i noen fler er vel litt for stor..
Lisbeth
Jeg vil gjerne vite hva slags snegler du fikk tak i som kan gå i bløtt vann når du finner navnet :)

Endret og la inn lenker til sneglebasen i det forrige innlegget på de sneglene jeg vet hva er.

Lisbeth
Forresten fikk du med deg om noen forbarmet seg over den enslige lille sjokoladeguramien som gikk i det lille karet ved disken, sammen med noen levendefødere? Skulle visst være en nyoppdaget type. Lignet på en lakrisgurami av det lille glimtet jeg fikk av den. hadde lyst å ta den med meg, men siden de bare hadde en turte jeg ikke. Faren for å ikke få tak i noen fler er vel litt for stor..

Nei, jeg så bare de vietnamesiske "sjokoladegruamiene" litt sølvaktige med et kult merke midt på kroppen.
Når det gjelder sjokoladegurami er faren for at den tryner større enn å ikke finne fler. Jeg baserer dette på erfaringen jeg gjorde da jeg forbarmet meg over en enslig sjokkis som stod i karet ved siden av kassen i fjor høst.

Sånn ellers var det en fin auksjon på Lillestrøm. Det fine var at det ikke var sinnsykt mange objekter slik at alskens ble slått sammen for å få ting unna.
De hadde også organisert ting i kasser ut fra type objekt. Med egne planetkasser, maller, malawi, tanganyika, labyrint,. tetra, barbere etc.
Jeg syntes nettopp dette var fint, så slapp jeg, og alle andre, å løfte unødvendig mye poser med helt uinteressant fisk for å se hva det var eller stod på posen.
Jeg klarte ikke å ta med fler enn tre kampfisker og brukte masse tid på å stå å vurdere hvem som skulle ut, men ble svært lite klok etterhvert. Aller er jo fine.
Litt ad hoc rett før jeg skulle dra fant jeg ut at jeg også skulle ta med noen prinsesser, men jeg har vært alt for flink til å lage hideouts til dem og må få fatt på en transparent fiskefelle hvis jeg ikke skal plukke ned hele steinrøysa hver gang jeg skal fiske.

Jeg har også syv venusfisker mindre, men fremdeles mer enn én fisk igjen i karet, så det blir ikke ledig med det første om jeg skal få frem det som er av yngel. Og det vil jeg jo.
Derfor er kanskje et 63-liter rammekar kjekt å ha. Ikke helt planlagt, men som sagt kjekt å ha. Man trenger jo alltids et kar. Selv om jeg allerede har planer om å skaffe enda en 19-liter, og sette alle 19-literne på toppen av reolen med kortenden ut for å få plass til ett kar til.

Våre svenske venner var på plass med fine planter av høy kvalitet på denne auksjonen også og jeg fikk fatt på Cryptocoryne pontederiifolia og Cryptocoryne crispatula "balansea". Sistnevnte tror jeg at jeg kanskje blir fin i T-killikaret. Det er jo alltid kult å oppdage nye plantearter som kan dyttes i en Tanganyikatank.

Channoidesynglene er med oss og hannen står og passer på. Småttingene fikk litt microorm og pappa fikk en god dose med en ny frossenartemia fra DDR, Golden lake (200g-plate) - feit og rød med lite vann, og han så ut til å sette pris på det etter å ha hatt papaperm fra matbufeten i lange tider. Dama hans står i sin fineste leksdrakt utenfor nettet og venter, men jeg tror som sagt at det drøyer noen dager før hun slipper til. Jeg holder jo ikke fisken for å avle den i hjel. Og skulle det ende med at han tar et og annet yngel før jeg får flyttet dem så får det bli så.

Har endelig fått ut fingeren og laget isbiter av den hjemmelagde blackwaterekstrakten med brukte frossenfôremballasjer der hver celle tar ca 4 ml. som isbitform. Brukte pipetten til å fylle cellene og satte brettet i fryseren. Så nå kan jeg ta en bit, eller en bit av en bit, når jeg trenger det. Og så slipper jeg å tenke på om den er for gammel dersom jeg hadde fortsatt å lagre den i kjøleskapet.
He he, de sneglene du har lenket til har jeg selv. Det var de du ikke fant i basen jeg var nyskjerrig på når du finner ut hva det er

Den sjokoladeguramien du snakker om så jeg ikke. Søren da, han i butikken skjønte jo at jeg var ute etter "sjokkiser"
Grunnen til at jeg brukte anførselstegn er fordi jeg føler meg på litt tynn is. Jeg mener å huske at de var vietanmesiske og mener å huske at de tilhørte sjokkisslekten, altså Sphaerichthys eller Parasphaerichthys, og tror kanskje at det kan hav vært noe i nærheten av Parasphaerichthys ocellatus. Men får ikke helt loaksjon Burma i basen i forhold til det Thor sa. Jeg mener også å huske at de ikke var så svarte på "occelaten" som den i basen, men jeg blir ganske bomba med info om arter og rare navn når jeg er der, så jeg tillater meg å virre litt.
Betta channoides ph ca. 6
Jeg hadde vett til å måle pH i channoideskaret. Med mine øyne og fargeblindhetstesten til tetra så den ut til å være rundt 6. Jeg er litt usikker på hvorvidt pH har noen innvirkning på kjønnsfordeling hos munnrugere, men velger å tro at det kan ha noe å si i og med at eggene er i vannet i munnen på hannen.
Lisbeth
He he, de sneglene du har lenket til har jeg selv. Det var de du ikke fant i basen jeg var nyskjerrig på når du finner ut hva det er :)

Den ene var en Neritina natalensis - Sebrasnegle, men ser ikke ut som den i basen, men sånn som den på dette bildet. Og la oss kalle den siste arten for Neritina sp. 'den svarte'.
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]He he, de sneglene du har lenket til har jeg selv. Det var de du ikke fant i basen jeg var nyskjerrig på når du finner ut hva det er :)

Den ene var en Neritina natalensis - Sebrasnegle, men ser ikke ut som den i basen, men sånn som den på dette bildet. Og la oss kalle den siste arten for Neritina sp. 'den svarte'.

ja akkurat sånn ser mine ut også
Risbonden
Farlig med tanker og ideer. Nå er jeg snart risbonde. Bare for at risfisken min skal få det fint. Jeg er redd jeg ikke har helt oversikten, men antar at det ikke må være spesielle deepwater rice-frø for å få den til å trives som undervannsplante. Har ikke helt klart å få klarhet i om det er mulig å få en plante til leve over flere sesonger, så det er mulig jeg må dyrke frem nye planter og bytte ut etterhvert.
Det var ikke lett å finne frø her på berget, men våre asiatiske venner har alltids en løsning via ebay. Så nå er det bare å vente...

Er ikke helt i stand til å bli klok på om det er bare O. mekongensis hanner jeg har.
Leste et sted, jeg ikke finner igjen, at hannen hadde rødt på halefinnene. Jeg synes det ser ut som alle mine er røde. Legger ved et skikkelig dårlig bilde av dem sammen med noen ganske små boraras, men det viser hvor små de er.
[External Image]
O. Mekongensisene er oppe til venstre.
Så spennende at du skal prøve å dyrke ris da! Jeg er litt sånn hobby-grønn så har prøvd å dyrke mye rart opp gjennom åra (har vel puttet det meste i jorda av rotgrønnsaker og sånt de har på import-grønnsakshandlene, noe av det blir jo eksotiske grønnplanter og klatreplanter)

Jeg gleder meg derfor å følge med på hvordan du får til risplantasjen din
Humunukuapuaa
O. Mekongensisene er oppe til venstre.

Og de hvite strekene er micrormer, for å sette det enda mer i perspektiv.
Lisbeth
Jeg gleder meg derfor å følge med på hvordan du får til risplantasjen din ;)

Jeg har ikke ambisjoner om store rislappen. jeg har ikke helt peiling på hva jeg er i gang med akkurat nå. Lurer på om jeg skal bruke glass-sylinderen eller noe annet.
Kanskje blandingen av en Lotech/Walstad tank og rismark i samme prosjekt blir litt feil. Når risplantene etterhvert dauer må jeg begynne å rote i substratet for å fjerne og replante og da er "Natural" oppsettet ødelagt. Det er visst mulig å tyne annuelle planter ved å forhindre pollinering. Så da blir det å sette seg inn i kjønns-id på risplanter og luke bort hannplanter, hvis det er mulig.
Venter først og fremst på risfrø så vi får ta opp rislap-tråden når de dukker opp.

Hvis det ikke blir rislapp i sylinderen blir det "naural" med crypter og noe hurtigvoksende. Tror en av de minfilterene jeg snakket om tidligere er fin til å lage sirkulasjon. Og i ettertid er det visst iflg. Walstad fint med litt prefiltrering.

Imbellisene digger forresten alle de nye plantene som foreløpig ligger og flyter oppi karet deres. Masse nytt og spennende for fisken! Mens jeg må få bestemt meg for hva slags substrat jeg skal fylle på med. Foreløpig er det 50/50 sand og grus på hver sin halvdel, da jeg var litt usikker på hvilket substrat evt bunnfisk ville få det best med.

Microrom er tingen for channoidesknøttene, nesten litt fin timing å ha fått fatt på kulturer og ha rikelig gående når det dukker opp så mye fin yngel. Klovnkilliene, boraras og risfisk er også glad i dette selv om de er voksne.
Så gøy med channoides yngel - gratulerer!!! Hvor mange ble det ca? Nesten så jeg angrer på den microormen når jeg hører hvor populært det er Får du noe orden på den lyskassa forresten?
[QUOTE=Humunukuapuaa
Microrom er tingen for channoidesknøttene, nesten litt fin timing å ha fått fatt på kulturer og ha rikelig gående når det dukker opp så mye fin yngel. Klovnkilliene, boraras og risfisk er også glad i dette selv om de er voksne.


Hvis de sistnevnte fiskene dine spiser microorm skjønner jeg jo hvorfor du vil pushe på meg microorm til mine I. Werneri
Endlers yngel
I dag dukket det opp Venezuela Endlersyngel Poecilia wingei i fødekassa.
Det er veeldig mange år siden det sist gang var levenedeføderyngel i mitt liv. Skikkelig nostalgisk dette her. En snartur tilbake der jeg mener å huske at jeg begynte med mitt første oppdrett. Jeg har faktisk fødekassen enda, men den er opptatt som klekkekasse for T-killiene så de fikk ikke æren av å bli født i samme kasse som mitt forrige kull Poecilia.

En av cryptene jeg kjøpte på søndag, Cryptocoryne pontederiifolia har gått i oppløsning over natta. De lå og fløt i Bettasuppa i påvente av å bli plantet ut, heldigvis plantet jeg en av tre i nanorevkaret der jeg holder Edithaene og den er fremdeles fin. Så sjekket jeg pH. Og i følge en ikke helt fersk tetra dråpetest var pH ca 5. Latmannstesten JBL-strips og en annen dråpetest viser ikke mindre enn 6 så de holdt ikke engang til galskapskontroll. Løsningen var Merck strips pH 1-10 med 1 grads oppløsning. Og den viste heller pH5 enn 6 eller 4 så da får jeg tro at pH er sinnsykt lav. Jeg puttet oppi en rot jeg hadde hatt liggende i vann for seg selv i bare et par uker, så det eneste jeg kan spekulere meg frem til er at den dumpa pH'n. Så nå er jeg i ferd med å vann-bytte med opp mot 6'ern igjen.
Jævla dumt av meg som ikke klarte å hente pH-meteret fra Hong Kong, som jeg hadde fått hentelapp på i dag. Når Liv skrev om at det blir mange dråpetster etterhvert innså jeg at det blir mange dråper her også. Med det rette tilbudet så ble ikke et meter med kalibreringsvæsker inkl. porto stort dyrere enn et par dråpetester.
Men tilbake til crypten som tryner, så skal den tåle pH 5,5, så jeg lurer på om det var pH som kneler den eller noe annet. Det er svært lite lys i karet akkurat nå, 13Watt, kanskje det kan ha noe å si. Jeg har sett på mye stein i akvariet tidligere så jeg er litt novise på akvatiske vekster. Hakke mye peil på co2, men det er rikelig med oksygentilførslen hele døgnet. Avrenningen fra HMF'en går i et sånt rør med hull bortetter som lager mye luft når det renner ned i bakgrunnen av karet. Jeg tar gjerne imot info og råd på dette.

Liv H
Så gøy med channoides yngel - gratulerer!!! Hvor mange ble det ca? Nesten så jeg angrer på den microormen når jeg hører hvor populært det er :-) Får du noe orden på den lyskassa forresten?

Jeg er litt Masai når det gjelder begrep om antall fisk. Så jeg teller aldri når det blir for mange, dvs. mer enn 5-6-7 stykker. Og jeg har fler enn det, men få yngel i forhold til kampfisk og dverggurami, som er de labyrintene jeg tidligere har erfaring med.

Lyskassa er fremdeles mørklagt, og jeg er dust. Klassisk RTFM, eller i dette tilfellet RTFWS - Read the Føkking Warning Sticker. Først i dag leste jeg klistrelappen på baksiden som sa at det måtte være TO rør for at det skulle fungere. Jeg er en erfaringsbasert tulling som trodde at det var som et "vanlig" dobbelt lysarmatur for tak etc. og at det holdt å ha et rør for å teste. Nå har jeg to rør og satser på lys i morra.

Blir spennende å etterhvert se kjønnsfordelingen på endlersene. Dersom "lav pH = fler hanner" også gjelder ved lav pH de siste dagene før klekking og første dagene etter. De er på vei til søramerika, som jeg ikke er helt sikker på hvor er nå om dagen. Har mine to nannoer sammen med raketter og snegler og pygmaeuscoryene og amandaetetraene med kirsebær. Så verdensdelene er litt på hodet. Det eneste som nesten stemmer er Tanagatankene.

Brevis!!! Har ikke fått skrevet noe om dem enda, men de er kule. Ble litt bekymret når jeg så en lang lys besj fra hannen som ikke helt slapp taket, men har kun sett det en gang. Vet ikke om jeg skal skru på sykdomsalarmen eller se det an. De blir uansett stående for seg selv en stund til.

Dersom jeg ikke ombestemmer meg blir Brevisene innbyggere i den visuelle innkjøingen av nanokaret som kalksteinskar. Tenkte å bytte den svarte grusen med hvit korralgrus og klistre opp noen skiver kalkstein på en plate som bakgrunn. Så kan jeg ha et kar som kommer til å se litt ut som det er et nanosaltvannskar. Jeg var forresten innom JanHolt i dag og så på saltvfannsfisk. Flere fine kardinaler og gylter, men ingen Humuhumunukunukuapua. De kunne fortelle at de kommer til å få en veldig bra fiskeliste som vil vise hva de til enhver tid har i karene. Og de ville begynne med sending av fisk utover i landet.
Jeg skulle ønske at alle butikkene hadde minst like bra fiskelister som akvarieudstyr.dk. Jeg mener i hvertfall at dette er svært besøkstriggende. Jeg får lyst til å dra med købenbåten for å dra på fiskeshoppingtur.
Det er bare cryptycoryne-syken som herjer

Det er helt vanlig at cryptocorynearter smelter helt ned når de flyttes, men om de får stå i fred vokser det frem nye skudd etter hvert. Hvorfor de gjør sånn aner jeg ikke, men det er uansett ingen grunn til bekymring, hverken over PH eller annet
Har erfart det samme som Elin der ja. De er ganske så uforutsigbare. Gi den en JBL kule, har merket at det kickstarter veksten igjen
Cryptocoryner smelter de gamle bladene når vannforholdene endres på noe vis. På denne måten slipper de å bruke energi på blader som ikke er tilpasset voksestedet. De nye bladene som så vokser ut er derimot veltilpasset til det nye vannet. Dette er en av grunnene til at en art cryptocoryne kan ha så mange forskjellige utseende på bilder. For å komme denne smeltingen i forkant så kan det hjelpe å fjerne mesteparten av de eldste bladene (de ytre) på planten og la bare de 3-4 nyeste (indre) bladene bli igjen før planting.
(Bildene er hentet fra oppsettet av asia-karet mitt.)

Før beskjæring øverst.

Etter beskjæring nederst.
Ok, takk for diagnosen. Da slår jeg meg til ro med det. Det blir mye fint plantegugg til sneglene, så bladene kommer til nytte uansett. Regner med at dette ikke er tilfelle med alle crypter, da jeg ikke har opplevd dette med de andre jeg har.

Forsøkte forresten å få fatt på matjord i dag, men det var ikke så lett. Ingen plantesentre hadde annet enn jordblandinger med torv og forskjellig gjødsel. pH på disse var 5-6. Fant skjellsand på Europris til 3kr kiloen i løsvekt, men så leste jeg litt om etikken bak produktet, og Naturvernforbundets klage og angrer litt på at jeg har kjøpt dette produktet. Det er liksom ikke årstiden for å kjøre noen meter på E6 og spørre en bonde om et spann med jord så jeg vet ikke om jeg skal jakte mer på matjord, vente med Walstadrøret til tælan går eller bruke en eller annen blomsterjord med torv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap