Lisbeth sine småfisk :) (side 12)

Skjønner hva du mener, kjøpte noen habrosus fra dahls og samme der, er redd jeg skal skade dem når jeg er i akvariet for de enser meg ikke. Nesten som pangioene til tante astrid, helst oppi der man holder på
Herlig med coryer som ikke er så sky. Jeg kjøpte meg 5 nye cory black i går som er mye mindre sky enn de jeg hadde fra før. Håper deres manglende skyhet og at de er større stim i karet gjør at de andre også nå blir mindre sky.

Både habrosus og sterbaier er lite sky hos meg
Verste med habrosusene er at de har så lite stiminstinkt, så de er jo over alt.
Blir litt rotete å se på, men gjør de andre fiskene i karret trygge da, oxo er de herlig nusselige.
He he, jeg glemmer mine egne habrosus, de er heller ikke sky. Tydeligvis noe som ligger for fisken siden dere også har den erfaringa. Jeg hadde similis, sterbai og arcuatus i 250 literen og alle var irriterende sky. Når jeg satt stille foran karet under mating kunne jeg ikke klø meg på nesa uten at de pilte hysterisk vekk, he he. Det er jo hyggelig å se fiskene av og til
Galemor
Verste med habrosusene er at de har så lite stiminstinkt, så de er jo over alt. Blir litt rotete å se på, men gjør de andre fiskene i karret trygge da, oxo er de herlig nusselige.


Ja det er sant. Jeg har 15 stk, men stort sett stimer de bare 3-4 sammen
Syns ofte habrosusene klumper seg sammen når de ligger og slapper av, men når de er rundt og leter etter mat så er de over alt

Similis har jeg også prøvd meg på, solgte dem igjen fordi jeg aldri så dem. Kan ikke fatte hvordan de fikk i seg mat en gang så lite de var fremme. Sterbaiene hos meg derimot har alltid vært mye fremme, svømmer over hele karet gjør de også. Utrolig morsomme. Men jeg har ganske stor stim. Var 10 og nå er de 14 med ynglene jeg har tatt tilbake i hovedkaret.
Litt bilder av fangsten min fra Dahls på lørdag

Dragefinnene stimer bra, håper det er noe de har tenkt å fortsette med når de slipper ut i 250 literen. De er litt frynsete, følger dem nøye i tilfelle sopp og drit bryter skikkelig ut..
Jeg har gitt en blanding av røde mygg og artemia, men de er ikke særlig begeistret. Smaker, men spytter ut igjen begge deler. Tar vel litt tid før de venner seg til maten.

Sjokoladeguramiene ser skikkelig fine ut, mørk tett farge, ingen frynsete finner, og spiller seg opp mot hverandre hele tiden. Burde egentlig ikke legge ut det dårlige bildet jeg tok, der klapper den finnene og ser jo ikke helt god ut Litt dumme disse guramiene. Første dag de fikk mat spiste de godt, men i går spiste de vel nesten ingen ting. De har fått helt oppheng på å rote i mosen som henger foran filteret og oppi flyteplantene. Jeg lurer på hva det er de finner av godsaker der. Det må jo være noe siden de er så opptatt av å nibble der og velger å fortsette med det selv om det kommer mat...
Gjengen med C. arcuatus. De er av samme størelse som de jeg har fra før av, men virker grovere på en måte. De jeg har fra før av er norsk oppdrett. De nye var vel VF, det kan kanskje ha noe å si?
Nydelige fisk Bra fangst! Ganske så misunnelig på de sjokkisene dine. Har veldig lyst på selv. Spent på om de er så vanskelige som noen sier. Hva slags fisk skal du ha dem sammen med?
Også mine fantastiske flyndrer! Ha ha, har på følelsen av at jeg aldri kommer til å se noe til dem. Fikk for første gang en reaksjon fra dem når jeg matet i går. Trodde de skulle riste av seg sanda de lå under når de beveget seg, men det skjedde ikke. Vandret rundt litt med masse sand oppå seg. Jeg klarer hele tiden å se hvor de er, ser konturene, litt av to øyne og litt bevegelse av gjellene. But thats it!

Kan så vidt se konturene av den og to små svarte øyne som stikker opp av sanda på bildene. Den ligger til høyre..
Lisbeth
Litt bilder av fangsten min fra Dahls på lørdag :) Dragefinnene stimer bra, håper det er noe de har tenkt å fortsette med når de slipper ut i 250 literen. De er litt frynsete, følger dem nøye i tilfelle sopp og drit bryter skikkelig ut.. Jeg har gitt en blanding av røde mygg og artemia, men de er ikke særlig begeistret. Smaker, men spytter ut igjen begge deler. Tar vel litt tid før de venner seg til maten.

I. Werneri har jo ganske liten munn, så kanskje det blir litt for stort og at noe med mindre størrelse er tingen. Prøv med cyclops.
Var på besøk hos min venninne på lørdag som har 2 NYDELIGE skogskatter. Det er ikke ofte bikkja mi og kattene hennes treffes, men de er veldig gode venner. Det vil si, den ene katta er veldig god venn med bikkja mi. Kommer alltid og klemmer seg inntil bikkja. Den andre holder seg mer i bakgrunnen.

Bikkja mi er bare flink. Hun er snart 12 år og har aldri bodd sammen med katter eller hatt så mye å gjøre med katter i det hele tatt
Humunukuapuaa
[QUOTE=Lisbeth]Litt bilder av fangsten min fra Dahls på lørdag :) Dragefinnene stimer bra, håper det er noe de har tenkt å fortsette med når de slipper ut i 250 literen. De er litt frynsete, følger dem nøye i tilfelle sopp og drit bryter skikkelig ut.. Jeg har gitt en blanding av røde mygg og artemia, men de er ikke særlig begeistret. Smaker, men spytter ut igjen begge deler. Tar vel litt tid før de venner seg til maten.

I. Werneri har jo ganske liten munn, så kanskje det blir litt for stort og at noe med mindre størrelse er tingen. Prøv med cyclops.

Jeg småhakket maten til dem, men spyttet det rett og slett ut. Så problemet var ikke å få det inn i munnen i alle fall Men har kjøpt cyclops til dem, skal testes ut i dag!
Et siste kattebilde -SE på den nydelige katta da! Jeg smelter helt hver gang jeg er på besøk. Er bare den deiligste, peneste mest harmoniske katta jeg har møtt
Liv H
Nydelige fisk :-) Bra fangst! Ganske så misunnelig på de sjokkisene dine. Har veldig lyst på selv. Spent på om de er så vanskelige som noen sier. Hva slags fisk skal du ha dem sammen med?


De var knallfine de som var på Dahls, det er de peneste jeg har sett noe sted hittil. Ser veldig friske og velfødde ut. Jeg burde hatt dem i et eget kar, men planen er å flytte dem over i 250 literen sammen med knurreguramiene. Jeg aner ikke om det kan bli klæsj mellom de to typene, håper at god plass skal hjelpe da..
Det var noen nydelige katter

Knurreguramier er jo rolige, så med så stor plass så går det forhåpentligvis fint.
Disse Werneriene mine skjønner jeg kommer til å bli en utfordring i matveien, i kveld fikk de cyclops og gikk løs på maten med stor iver -meen spyttet det ut igjen gitt.. kanskje på tide å få i gang artemiaklekking!
Men jeg vil jo selvfølgelig helst at de skal venne seg til dødt for. kan ikke ha levende tilgjengelig til en hver tid..

I går putta jeg oppi et sånt stort blad, åhh, hva heter det igjen! Skal være godt for så mangt. Hadde like så godt i en god dært med torumin. Ikke at jeg tror den skal hjelpe mot evt sopp på Werneriene, men jeg har jo sett hvor effektiv den har vært mot sopp på røtter og bambuspinner så hvorfor ikke prøve. Har en god del stående, greit å bruke til noe
Lisbeth
I går putta jeg oppi et sånt stort blad, åhh, hva heter det igjen! Skal være godt for så mangt. Hadde like så godt i en god dært med torumin. Ikke at jeg tror den skal hjelpe mot evt sopp på Werneriene, men jeg har jo sett hvor effektiv den har vært mot sopp på røtter og bambuspinner så hvorfor ikke prøve. Har en god del stående, greit å bruke til noe :)

Bladene er kanskje Ketapang/Catappa og er kjent for å ha antibakterielle egenskaper. så det var absolutt ikke dumt å putte oppi et blad. Jeg hadde nesten tenkt å foreslå dette, men har mast så mye på Mvjnz og i min egen tråd om å bruke dette, så jeg tenkte jeg skulle holde kjeft.
Men på 250 liter ville jeg puttet oppi 10-12 blader. Noen oppskrifter (bla. fra min leverandør) sier ett blad pr 20 liter. De begynner ikke å virke ordentlig før etter par tre dager. Du kan også koke din egen ekstrakt, da trenger du færre blader, men jeg mistenker at du også koker i hjel fine ting.
Ja, det er de bladene! Takk for info Humunukuapuaa (skal du bytte til lettere navn snart?... he he, kopiere -lime inn )

Alle fiskene som skal over i 250L går i karantene i 63L, det er der jeg har lagt i et blad. Har et til så da skal jeg slenge i det også. Må ut og kjøpe en pakke til skjønner jeg. Har ikke visst "doseringa" på de før..

Hva?, du sa: Du kan også koke din egen ekstrakt, da trenger du færre blader, men jeg mistenker at du også koker i hjel fine ting.

Koker i hjel fine ting?? he he -hæ?

Forresten du nevnte microorm i mail. Det tror jeg blir alt for smått til Werneriene. De er fra 3-5 cm og gaper faktisk ganske bra. Røde mygg går inn lett, men kommer altså ut igjen og det tror jeg har med at det ikke smaker.. eller rett og slett er dødt.. Men tror jeg skal prøve bosmider. Mener det også skal være noe smått for. Er det mindre enn cyclops blir det nok for smått det også..

Lisbeth
Ja, det er de bladene! Takk for info Humunukuapuaa (skal du bytte til lettere navn snart?... he he, kopiere -lime inn )

Har byttet en gang allerede. Det var Humuhumunukunukuapua, men det ble så langt at designet på AF raste når mine innlegg dukket opp. Eneste fiskenavnet jeg hadde lyst til å ha som nick. Litt slemt av meg kanskje...

Lisbeth
Hva?, du sa: [I]Du kan også koke din egen ekstrakt, da trenger du færre blader, men jeg mistenker at du også koker i hjel fine ting.[/I] Koker i hjel fine ting?? he he -hæ?

Jeg er på litt tynn is her, men jeg mistenker at noen "magiske stoffer" kanskje reduseres ved koking. Akkurat som fersk mat er bedre enn produkter basert på konsentrat.

Lisbeth
Forresten du nevnte microorm i mail. Det tror jeg blir alt for smått til Werneriene. De er fra 3-5 cm og gaper faktisk ganske bra. Røde mygg går inn lett, men kommer altså ut igjen og det tror jeg har med at det ikke smaker.. eller rett og slett er dødt.. Men tror jeg skal prøve bosmider. Mener det også skal være noe smått for. Er det mindre enn cyclops blir det nok for smått det også..

Tenk deg hvis noen sa at du ikke får spise pasta bare fordi munnen din er mye større en de tynne trådene. Eller blåbær for den del.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap