- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 12)
Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 12)
Da vi kom hjem fra kort ferie for fem dager siden la jeg merke til
at Mel. interruptus-hannen drev og gjemte seg bort mens den tyggde på noe.
Nå går han fremdeles med stor hake/svelg, og han har gjellene utspilt. Hunnen tygger ikke. Hun spiser og er aktiv som før.
Han spiser litt, men strever med å sortere det han bærer på.
I tillegg så oppdaget jeg en orange yngel mellom steinene, og den kan bare være en Mel. interruptus, tror jeg (De går med Hongi, Golden og M. callainos).
I sted tok jeg han opp og prøvde å strippe han, men det kom ingenting ut. Jeg klarte ikke å se noe i munnen heller, så jeg regnet med at han hadde svelget det.
Haken var normal da han fikk komme tilbake, men da jeg kikket i akvariet igjen etter ca 10 minutter så var haka der igjen.
Fikk tatt litt bilder. Merkelige greier, men har lest om at det kan skje.
Litt artig også; For et par uker siden så tok jeg ut en annen hanne, etter at han hadde myrdet tre koner.
Denne som kanskje tygger fikk komme oppi til den siste hua. Han må være strake motsetningen, da. Passer barn og lar kona få fri
Yngel:
Han med hake:
I speilbildet (til venstre) så vises de utspilte gjellene:
at Mel. interruptus-hannen drev og gjemte seg bort mens den tyggde på noe.
Nå går han fremdeles med stor hake/svelg, og han har gjellene utspilt. Hunnen tygger ikke. Hun spiser og er aktiv som før.
Han spiser litt, men strever med å sortere det han bærer på.
I tillegg så oppdaget jeg en orange yngel mellom steinene, og den kan bare være en Mel. interruptus, tror jeg (De går med Hongi, Golden og M. callainos).
I sted tok jeg han opp og prøvde å strippe han, men det kom ingenting ut. Jeg klarte ikke å se noe i munnen heller, så jeg regnet med at han hadde svelget det.
Haken var normal da han fikk komme tilbake, men da jeg kikket i akvariet igjen etter ca 10 minutter så var haka der igjen.
Fikk tatt litt bilder. Merkelige greier, men har lest om at det kan skje.
Litt artig også; For et par uker siden så tok jeg ut en annen hanne, etter at han hadde myrdet tre koner.
Denne som kanskje tygger fikk komme oppi til den siste hua. Han må være strake motsetningen, da. Passer barn og lar kona få fri
Yngel:
Han med hake:
I speilbildet (til venstre) så vises de utspilte gjellene:
Postet 10.08.09 kl 19:24
Endret: 10.08.09 kl 19:30
Postet 10.08.09 kl 21:32
Etter lenge i tenkeboksen, er jeg begynt å tynne ut i rekkene hos malawiene.
I dag flytter alle Delfinene utav karet, snufs. Og om ikke lenge flytter nok også golden, saulosi og kanskje Kingsizeiene....
Da sitter jeg igjen med Membe deep og malawimaller....
Er på jakt etter flere membe deep, men ikke lett å få tak i. Selv en Sverigetur hjalp ikke på... Så er det noen der ute som kan hjelp blir jeg i ekstase...
Vurderer å gjøre om karet til saltvan, men vet ikke om jeg er klar til å kvitte meg med malawiene.....
I dag flytter alle Delfinene utav karet, snufs. Og om ikke lenge flytter nok også golden, saulosi og kanskje Kingsizeiene....
Da sitter jeg igjen med Membe deep og malawimaller....
Er på jakt etter flere membe deep, men ikke lett å få tak i. Selv en Sverigetur hjalp ikke på... Så er det noen der ute som kan hjelp blir jeg i ekstase...
Vurderer å gjøre om karet til saltvan, men vet ikke om jeg er klar til å kvitte meg med malawiene.....
Postet 11.08.09 kl 11:36
MariflyflyEtter lenge i tenkeboksen, er jeg begynt å tynne ut i rekkene hos malawiene. I dag flytter alle Delfinene utav karet, snufs. Og om ikke lenge flytter nok også golden, saulosi og kanskje Kingsizeiene.... Da sitter jeg igjen med Membe deep og malawimaller.... Er på jakt etter flere membe deep, men ikke lett å få tak i. Selv en Sverigetur hjalp ikke på... Så er det noen der ute som kan hjelp blir jeg i ekstase... Vurderer å gjøre om karet til saltvan, men vet ikke om jeg er klar til å kvitte meg med malawiene.....
Da er delfinene fanget, sammen med ett par kingsizei og saulosi.
Nå går det ett par golden, ett par kingsizei, ett par membe deep og en haug med maller....(3-4 malawimaller, og x-antall ansistrus)
Postet 11.08.09 kl 13:45
Postet 15.08.09 kl 07:48
I helga har jeg flyttet akvariet og bygget om innvendig, ser ut til at fiskene har det mye bedre.
Mine 2 afra han ser ut til og leke sammen rett og slett
Skal få lagt opp noen nye bilder når min bror kommer med kameraet sitt.
Ellers fikk jeg en 250L av en kamerat idag som skal gjennomgå litt resturering før jeg skal sette det igang.
Det har stått i 3år i en garasje, men men digg og få alt som trenges gratis.
Men må nok få lagd ei ny lampe til det, før jeg får meg noen nye malawier til og flytte inn
Mine 2 afra han ser ut til og leke sammen rett og slett
Skal få lagt opp noen nye bilder når min bror kommer med kameraet sitt.
Ellers fikk jeg en 250L av en kamerat idag som skal gjennomgå litt resturering før jeg skal sette det igang.
Det har stått i 3år i en garasje, men men digg og få alt som trenges gratis.
Men må nok få lagd ei ny lampe til det, før jeg får meg noen nye malawier til og flytte inn
Postet 16.08.09 kl 23:01
Postet 17.08.09 kl 17:36
Postet 17.08.09 kl 18:23
Postet 17.08.09 kl 21:30
Postet 17.08.09 kl 21:54
Malawi
Jeg spekulerer på å oppdatere fiskebestanden, få ut ikke Malawi-fisk.
Likevel vil jeg beholde ancistrusmallene.
Parlettsiklider, Haimalle, og praktbotiaen skal nok først ut.
Av nye fisker blir det nok en eller annen malle fra Malawi.
Mulig Clarias et eller annet, men den bør ikke bli for stor.
Om noen har en anbefaling, så legg gjerne med en link.
Likevel vil jeg beholde ancistrusmallene.
Parlettsiklider, Haimalle, og praktbotiaen skal nok først ut.
Av nye fisker blir det nok en eller annen malle fra Malawi.
Mulig Clarias et eller annet, men den bør ikke bli for stor.
Om noen har en anbefaling, så legg gjerne med en link.
Postet 04.09.09 kl 12:55
Hei, ser det fins noen malawi-frelste her inne, har noen spørsmål til dere!
jeg har en 140l. som snart blir tom, og lurer på hvilke fisk jeg skal begynne med i den har lyst å begynne et afrika-kar, da jeg har asia og søramerika fra før... men har ikkenoe erfaring, og vet ikke så mye... hvilke fisker bør jeg sjekke ut på databasen?
snakket med den lokale butikken, og de har startet å importere direkte nå, så de kan få tak i ALT (nesten)
så lurer på om dere kan gi meg tips,lenker eller bilder, slik at jeg kanskje blir en ny malawifrelst??
jeg har en 140l. som snart blir tom, og lurer på hvilke fisk jeg skal begynne med i den har lyst å begynne et afrika-kar, da jeg har asia og søramerika fra før... men har ikkenoe erfaring, og vet ikke så mye... hvilke fisker bør jeg sjekke ut på databasen?
snakket med den lokale butikken, og de har startet å importere direkte nå, så de kan få tak i ALT (nesten)
så lurer på om dere kan gi meg tips,lenker eller bilder, slik at jeg kanskje blir en ny malawifrelst??
Postet 07.09.09 kl 19:13
raeggis: Clarias kommer vel ikke fra Malawi-sjøen? Har bare hørt om Synodontis njassae jeg, men det finnes vel andre maller der skulle jeg tro. I hvertfall av den sorten som er satt ut som matfisk.
Symbiosemannen: 140 liter blir nok for lite for malawi. Det går bra med ungfisk, men straks de blir kjønnsmoden så blir det bare trøbbel pga territorier osv.
Men hva med ciklider fra Tanganyika-sjøen? F.eks sneglehuslekere. De blir ikke så store og har en artig adferd. Link:
Tanganyika - Sneglehusleger. Finnes kanskje andre ciklider også fra samme sjøen som kan gå i 140 liter.
Symbiosemannen: 140 liter blir nok for lite for malawi. Det går bra med ungfisk, men straks de blir kjønnsmoden så blir det bare trøbbel pga territorier osv.
Men hva med ciklider fra Tanganyika-sjøen? F.eks sneglehuslekere. De blir ikke så store og har en artig adferd. Link:
Tanganyika - Sneglehusleger. Finnes kanskje andre ciklider også fra samme sjøen som kan gå i 140 liter.
Postet 07.09.09 kl 23:07
Endret: 07.09.09 kl 23:12
Nybegynner trenger hjelp!
Jeg har fått i hus et 900 l akvarium og aner ikke hva jeg skal ha i det! Ciklider var grunntanken, og har landet på Malawi'er. Men så er det stopp. Det er jo en jungel av muligheter og kombinasjoner som både går og ikke går. Noen som kan gi noen tips om hva som er et lurt startsted? Arter, antall og slikt?
Postet 16.09.09 kl 21:31
Postet 16.09.09 kl 21:43
Malawi
Gratulerer med 900 liter akvarie
Du har i allefall mulighetene åpne nå.
Ta deg en tur på youtube.com , og søk etter Malawi
Der vil du finne mange gode forslag på arter sammen.
Jeg sitter selv på tanken om større kar, mest på grunn av
viljen til å ha flere arter Haploer sammens.
Du har i allefall mulighetene åpne nå.
Ta deg en tur på youtube.com , og søk etter Malawi
Der vil du finne mange gode forslag på arter sammen.
Jeg sitter selv på tanken om større kar, mest på grunn av
viljen til å ha flere arter Haploer sammens.
Postet 16.09.09 kl 21:46
Haplisene er definitivt de flotteste fiskene! Har kun arter fra denne gruppen selv, er ikke så glad i mbunaene.. For all del, mye flott i den gruppa også, men det blir ikke det samme. Den store adferdsforskjellen er noe man bør tenke på hvis man ønsker arter fra begge gruppene, de passer dessverre ikke sammen i et akvarium.
Postet 16.09.09 kl 22:05
Hei og velkommen hit, og gratulerer med 900-liter (litt misunnelig)
Du kan også tenke litt på hvordan du vil innrede det. Mbunas vil ha mye stein og huler (steinrøys), mens frittsvømmerne vil ha større svømmeplass, men også noe stein og huler. Gjerne med klippe-bakgrunn. Står mye om dette i tråden til Akvafil.
En måte å gå fram på er å finne en malawi-art som du har veldig lyst på, og så kan du se hvilke arter som kan gå sammen med denne. I tillegg kan du sjekke i nærmiljøet hva som er å få tak i (butikker, annonser her på AF osv).
Du kan også søke på medlemsakvarier og se på innredning og hva andre har av fisk.
Lykke til!
Du kan også tenke litt på hvordan du vil innrede det. Mbunas vil ha mye stein og huler (steinrøys), mens frittsvømmerne vil ha større svømmeplass, men også noe stein og huler. Gjerne med klippe-bakgrunn. Står mye om dette i tråden til Akvafil.
En måte å gå fram på er å finne en malawi-art som du har veldig lyst på, og så kan du se hvilke arter som kan gå sammen med denne. I tillegg kan du sjekke i nærmiljøet hva som er å få tak i (butikker, annonser her på AF osv).
Du kan også søke på medlemsakvarier og se på innredning og hva andre har av fisk.
Lykke til!
Postet 16.09.09 kl 22:19
Endret: 16.09.09 kl 22:21
Rhamphocromiser i lek
Dette er virkelig spennende, og kansje første gang i Norge
Jeg vil legge ut video av dette, men den er av elendig kvalitet.<embed src="http://www.youtube.com/v/-A_MF5Vkrlg&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Jeg vil legge ut video av dette, men den er av elendig kvalitet.<embed src="http://www.youtube.com/v/-A_MF5Vkrlg&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Postet 17.09.09 kl 10:42
Endret: 17.09.09 kl 10:51
Rhamphocromis i lek
Kansje dette er første gang påvist i Norge?
Her er en litt bedre video
<embed src="http://www.youtube.com/v/5ZNLcU5sY5w&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Her er en litt bedre video
<embed src="http://www.youtube.com/v/5ZNLcU5sY5w&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>
Postet 17.09.09 kl 11:42