Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 12)

Så flotte disse ottoene er, Mona. Forresten; hvilken erfaring har du med C.Atropersonatus mht skyhet? Og er de enkle å få lek på? Vurderer å kjøpe en gruppe med har ingen erfaring med denne coryen fra før.
lurer på hvilke L maller du har ..
malla100
lurer på hvilke L maller du har ..

Jeg har bare L144
Har hatt L270 og L134 tidligere også.

Joanna & Pål
Så flotte disse ottoene er, Mona. Forresten; hvilken erfaring har du med C.Atropersonatus mht skyhet? Og er de enkle å få lek på? Vurderer å kjøpe en gruppe med har ingen erfaring med denne coryen fra før.


C. atropersonatus er nok en av de mest sky Coryene jeg har. De har alltid vært det her hos meg. Det er en nydelig Corydoras!

Tror ikke de er vanskelige å få i lek og få til egg på, vet om flere her på AF som har fått det til. Men faktisk tror jeg ikke mine har lekt, men de har heller aldri gått alene etter at jeg kjøpte dem som vf for et par år siden. De har alltid gått sammen med andre. Det kan ha en viss "p-pille effekt" på enkelte Corydoras, hehe
Jeg gjorde en kjempetabbe da jeg flyttet Betta channoides hannen min ut av nettet jeg puttet han i for å spytte yngel....
La meg forklare:
Da jeg kom inn på akvarierommet og så atferden hans (rastløs opp og ned i et hjørne av nettet) kikket jeg etter i nettet og fant yngel. Jeg trodde da selvfølgelig at han var ferdig å spytte yngel... amatør og nybegynner på disse fødenett og betta-greiene som jeg er. Så jeg flyttet han prompte til karet ved siden av.
Jeg ble sykelig bekymret da han stod under en plante og ikke enset de røde mygglarvene som kom dalende ned rundt han på alle kanter. Jeg tenkte kanskje han mistrivdes sterkt der, da det er mye mindre planter der enn det karet han er vant til. Sååå bekymret prøvde jeg igjen dagen etter å gi røde myggis, men samme reaksjon. Han flyttet seg bare vekk fra maten og gjemte seg igjen i et hjørne. "Hvordan skal jeg få fetet ham opp etter munnruging i to uker når han ikke vil spise?" tenkte jeg desperat, og i et anfall av panikk flyttet jeg ham rett tilbake til karet han kom fra.

Hunnen fant ham i løpet av et minutt, og hang seg på han som et frimerke. Han hadde samme unnvikende "flate" utseende og oppførsel som i andre karet. Alt han ville var å få være i fred og gjemme seg.
Noe senere fant jeg ham stående mellom noe mose og sideglasset i karet. Så ut som han lekte statue og håpet at den innpåslitne hunnen ikke skulle se ham der. Men det var feil. Hunnen stod få cm nedenfor ham og glodde sultent på ham. Jeg tok noen bilder av ham, for han hadde haken mot glasset og hodet vendt oppover der hvor han stod. Veldig kjekk posisjon å ta bilder fra. Da jeg begynte å fyre av blitzen ble han urolig og vred litt på seg. Og brått, før jeg skjønte hva som skjedde, "hostet" han litt et par ganger og *svosj* ut føyk det en YNGEL!

Fytterakker'n.... han var ikke ferdig med å spytte yngel i nettet da jeg kom busende og flyttet ham ut. Frem og tilbake, styr og greier, og han hadde altså fremdeles yngel i munnen!
Yngelen suste som et olja lyn inn i mosen, og det så hunnen. Den sleipe hunnen snek seg sakte i samme retning. Jeg håper hun ikke fant den. Hun kom relativt raskt tilbake, så jeg håper hun ga det opp. Hun kom iallefall tilbake og gjenopptok sin post nedenfor hannen.
Jeg så at knipsingen min forstyrret ham veldig, så jeg droppet flere bilder.

Akkurat nå har jeg mest lyst til å rive av meg håret, så frustrert er jeg. Jeg var altfor snar med å flytte hannen ut av fødenettet da jeg fikk øye på det første yngelet! Ikke for et sekund falt det meg inn å tenke "Er han ferdig?"
Og nå går han sammen med hunnen igjen, og kommer sannsynligvis til å få et nytt kull å ruge så snart han har spyttet de siste han har i munnen nå. Ingen fete-kur på han, antageligvis, noe han kunne trenge for han er fryktelig tynn etter så lang faste.

Nå har jeg iallefall notert det i Verdt-å-huske-boka....


Bildene er tatt tidligere i dag.

Her stod hannen klint inntil sideglasset (møkkete så det holder) og forsøkte å gjøre seg usynlig for hunnen. Rett etter at dette bildet ble tatt, hostet han ut et yngel...!
[External Image]

En av betta-ungene som er i fødenettet
[External Image]
Oi! Virkelig action skjønner jeg! Du får ikke tak i hannen for å sette han i nettet nå før de begynner å leke igjen? Det bildet du har tatt av hodet til hannen, får du til å legge det ut uten å ha "bløtfokus" på nederste kjakene? Kanskje det går an å se yngelet inni munnen?
Plussmedlem
Spiser de ikke i det hele tatt med ungene i munnen? Tenkte kanskje de spytta kidsa et øyeblikk hvis de så noe snacks lett tilgjengelig og ingen øyensynlige farer var i nærheten?
Det kaller jeg dedikasjon til rugejobben altså.
MarenB
Oi! Virkelig action skjønner jeg!:D Du får ikke tak i hannen for å sette han i nettet nå før de begynner å leke igjen? Det bildet du har tatt av hodet til hannen, får du til å legge det ut uten å ha "bløtfokus" på nederste kjakene? Kanskje det går an å se yngelet inni munnen?:D


Jeg har flere bilder i samme serie som jeg tok samtidig (rett før han hostet opp et yngel). Jeg kan se om jeg har et der fokus er litt lenger ned.
Men er bildet tatt sånn, så er det tatt sånn. Det går ikke an å endre fokuspunkt på et bilde i etterkant. Er noe ute av fokus, så er det ute av fokus

ETTER-REDIGERT; Har nå sjekket, og nei, dessverre, hadde ingen med fokus litt lenger ned på kjaken.

Viktor
Spiser de ikke i det hele tatt med ungene i munnen? Tenkte kanskje de spytta kidsa et øyeblikk hvis de så noe snacks lett tilgjengelig og ingen øyensynlige farer var i nærheten? Det kaller jeg dedikasjon til rugejobben altså.


De spiser overhodet ikke, nei. Alt for videreføring av genene, det instinktet er sterkere enn alt annet
Det er det som er litt skummelt med tanke på hannens helse. Det ene kullet etter det andre, uten at han rekker å ta til seg næring. Hunnen er på han med en gang han har spyttet et kull, for etter et par uker verker hun etter å bli kvitt noen egg. Og som den gode far han er, kan han ikke si nei
Noen bilder av de små svarte Corydoras sp. Black ynglene
De er 3 uker gamle nå. Det har falt fra tilsammen bare 5 stk i disse ukene. Av de var det 4 som falt fra "på vanlig måte" og 1 som var klemt fast mellom filtersvampen og glassveggen. Det vil si at det fremdeles er over 70 yngel her.

Bildene ble tatt i går kveld.
På bildene hadde de enda ikke fått dagens første måltid, og ser ganske gretne og sultne ut, hehe Det hadde de ikke fått, rett og slett fordi jeg var så opptatt og stresset i hele går med juleforberedelser. Jeg dro hjemmefra på formiddagen og kom ikke tilbake før tidlig kveld, etter å ha handlet de siste julegavene. Først da jeg kom inn døren hjemme på kvelden og så at det var helt mørkt på akvarierommet, kom jeg på at jeg ikke hadde slått på noe akvarielys før jeg dro, og ingen yngel hadde fått noe mat... :p
Innimellom innpakkingen av julegaver i går kveld, husket jeg heldigvis på å sette en ny artemia-klekkebeholder, så de vil få artemia igjen i kveld. I mellom tiden får de microorm.

[External Image]


[External Image]


[External Image]


mona o
De spiser overhodet ikke, nei. Alt for videreføring av genene, det instinktet er sterkere enn alt annet :-) Det er det som er litt skummelt med tanke på hannens helse. Det ene kullet etter det andre, uten at han rekker å ta til seg næring. Hunnen er på han med en gang han har spyttet et kull, for etter et par uker verker hun etter å bli kvitt noen egg. Og som den gode far han er, kan han ikke si nei ;-)


Antar de i naturen har mulighet til å komme seg litt unna, som Mona allerede har gjort her så er det viktig å gi hannen en pause ved å la han få gå i et annet kar en liten stund etterpå så han får spist seg opp igjen litt.
mona o
Jeg har flere bilder i samme serie som jeg tok samtidig (rett før han hostet opp et yngel). Jeg kan se om jeg har et der fokus er litt lenger ned. Men er bildet tatt sånn, så er det tatt sånn. Det går ikke an å endre fokuspunkt på et bilde i etterkant. Er noe ute av fokus, så er det ute av fokus ;) ETTER-REDIGERT; Har nå sjekket, og nei, dessverre, hadde ingen med fokus litt lenger ned på kjaken.

Hærlig bilde lika væll!
I dag har jeg vært fryktelig travel med å "få jula inn i huset". Det har vært baking i stor stil, både pepperkaker og eplekrans + sjokoladeflette. Den sistnevnte ble så god at vi spiste opp tre fjerdedeler av den med det samme :P (så mye for noe å bite i til kaffen når julegjestene kommer...hehe).

Det første jeg så da jeg logget meg på AF i kveld var at det flotte steinbit-bildet vant konkurransen Vel fortjent! Selv fikk jeg en 10. plass med et bilde jeg personlig likte utrolig godt (etter at teksten ble lagt til, teksten gjorde jo hele poenget). Kanskje plasseringen hadde vært høyere på lista om jeg hadde fått til slik at reka også var i fokus? Nåja, morsomt å delta uansett!

Da jeg nå sent på kvelden for første gang på et par dager egentlig fikk virkelig tid til å se ordentlig på akvariene mine, oppdaget jeg en hel rekke ting. Kritisk tett filter i den nederste 168 literen (et av de 120 cm lange karene) som måtte tas hånd om umiddelbart. Egentlig ble jeg litt gretten av å oppdage det, for dette filteret skulle ikke behøve å renses allerede nå, etter bare 3 måneders drift! Det er et Eheim Pro 3 2071 utvendig filter. Jeg merker alltid filtere med når jeg satte dem i drift (teiper en bit av en post-it-lapp med oppstartdato på utenpå filtertønna), og utifra den lappen så ble dette filteret satt i gang 21. september i år. Ganske så nøyaktig 3 mnd siden bare! Men det var nesten stoppet opp helt, var bare såvidt det piplet vann ut, så rens måtte til. Det var proppfullt av slam og småbiter av eikeløv, samt en hel del plantefiber, så det er nok årsaken til at det har "kladdet seg tett" allerede.

En annen ting jeg oppdaget, var at en av ottoene har kommet på den geni-streken å skulle svømme motstrøms INN i utblåset på det innvendige filteret! Makan... den var dau. Jeg tok tak i halen dens som stakk utenfor, og dro den ut, heldigvis løsnet den hel og gikk i søpla. Well, that was 3 down, 15 more to go!

Jeg har gitt Betta-ynglene mat i nettet i kveld, levende artemia (nyklekte så klart) og forsøkte samtidig å se noe liv oppi der. Jeg så et eller to yngel tidligere i dag, på formiddagen, så jeg vet det er noen i live der iallefall. Og spiser de det de får burde de jo leve alle sammen :p De fikk mikroorm i går, og det sprøyter jeg forsiktig ned på javamosekladden de har fått i nettet sitt.
En stund etter at jeg hadde gitt dem artemia nå i kveld, stoppet jeg opp foran karet og forsøkte å skimte noe gjennom nettet (temmelig vrient). Men det jeg så, var et yngel som kretset rundt utenfor nettet, under det. Ha! Den luktet sikkert artemiaen! Lurer på om artemiaen er liten nok til å presse seg ut gjennom nettet? Det har jeg ikke tenkt på faktisk. Men da burde jeg jo sett dem i overflaten i karet (de søker jo mot lyskilder), men det har jeg ikke sett.

Nå føler jeg meg egentlig som en liten idiot som ikke skjønte at hannen av Betta channoides fremdeles bar på yngel da jeg flyttet ham! Urgh! :p Men er det første gang, så er det første gang. Sånt bare lærer man av. Men når jeg ser på bildene jeg tok av han etter flyttingen så er det ganske tydelig at han ruger på NOE i munnen. Den haka ser ut som en skuffe. Men selv om jeg så det, så tenkte jeg litt sånn i halvtåka at "kanskje det er noe galt med kjeven hans etter å ha gått med den sånn i to uker med yngel?" Tenkte vel noe i den dur at det kanskje tok et par dager før han ble vant til å ha munnen i normal form. Ikke le, fisk har vært kjent for rarere ting enn det!

Her er et bilde fra det døgnet han gikk i karet ved siden av sitt eget.
Det er noe som buler kraftig under den haka der, er det ikke?

[External Image]







Mysterieyngel corydoras!
Jeg har skiftet avatar, og irriterte meg først litt over at jeg "ikke fikk det til". Alt jeg så, var det samme gamle bildet. Men så kom jeg på at jeg må trykke F5 for å laste siden på nytt ("friske opp"), og da poppet det nye avatarbildet frem

I kveld har jeg klart å få tatt noen bilder av det lille mysterie-yngelet (Corydoras yngel) som for noen uker siden dukket opp i 98 literen med de viltfangede C. gracilis og C. guapore (kjøpt i høst). Og jeg blir mer og mer forbløffet. Dette ligner jo ikke på noe stadie av Corydoras adolfoi yngelens utvikling? Jeg var 99% sikker på at dette var et C. adolfoi egg som klekket her, overført hit via plantene jeg hentet for å beplante denne 98 literen da det ble satt opp på nytt.

Men når jeg stod og kikket på småen i kveld, er det helt klart ingen C. adolfoi. I så fall har jeg aldri sett en som ser sånn ut før. Flekk oppå hodet, og ingen øyemaske eller kryss over øyet. I artikkelen om Corydoras adolfoi oppdrett som jeg skrev en gang, er det bilder av C. adolfoi yngel fra mange forskjellige stadier; 1 dag, 11 dager, 3 uker, 1 mnd, 2 mnd osv.
Men ingen ser helt ut som dette jeg nå har. Nå blir jeg virkelig nysgjerrig! Hva i all verden kan dette være for en Corydoras?

Her ligger den, nettopp gitt seg i kast med en mygglarve som er like lang som dens egen kroppslengde :p

[External Image]

[External Image]




Det blir spennende å se hvilken art denne yngelen tilhører.Mest sannsynlig er det en av artene du har i karet?
(På avstand,synes jeg det nesten ser ut som en Corydoras oiapoquensis .)

Ellers ønsker jeg deg en riktig god jul !
frosken
Det blir spennende å se hvilken art denne yngelen tilhører.Mest sannsynlig er det en av artene du har i karet? (På avstand,synes jeg det nesten ser ut som en Corydoras oiapoquensis .) Ellers ønsker jeg deg en riktig god jul !


Takk i like måte, god jul i stua til deg også !

Jeg har ikke hentet planter til dette karet fra det karet jeg har C. oiapoquensis i, så det er nok liten sannsynlighet for det. Men jeg går ut fra at det eneste som kan gi svar, er å vente og se
Her er et bilde jeg tok i går, knipset gjennom det gørrskitne og støvete sideglasset i 85 literen jeg har Betta channoides i.
Dette bildet ble tatt bare minutter etter at jeg satte hannen tilbake i karet, fordi jeg trodde han mistrivdes sterkt i karet ved siden av. Som nevnt tidligere var det i virkeligheten fordi hadde han yngel i munnen, det var derfor han ikke ville spise.

Her prøver han å sno seg forsiktig unna hunnens pågående flørting. Det kommer ikke så godt frem på bildet pga vannflekker på glasset, men hun hadde loddrette striper her.
For ordens skyld; hannen til venstre, hunnen til høyre.
[External Image]

Betta channoides hunnen Face to face.

[External Image]
Inaktiv bruker
Avatar
mona o
Jeg har skiftet avatar


Det var et flott bilde av deg

Ønsker samtidig at du og dine får en fredelig og god jul!

Hilsen Lillian (NUB)
Takk og god jul til deg og dine også! Sender samtidig dette ønsket til alle medlemmer på AF og spesielt til alle som leser jevnlig i denne akvarietråden
Jeg håper dere alle med hånden på hjertet får mulighet til å si minst èn gang på julaften:
"Å, det var jo AKKURAT det jeg ønsket meg!"

Hehe
mona o
I kveld har jeg klart å få tatt noen bilder av det lille mysterie-yngelet (Corydoras yngel) som for noen uker siden dukket opp i 98 literen med de viltfangede C. gracilis og C. guapore (kjøpt i høst). Og jeg blir mer og mer forbløffet. Dette ligner jo ikke på noe stadie av Corydoras adolfoi yngelens utvikling? Jeg var 99% sikker på at dette var et C. adolfoi egg som klekket her, overført hit via plantene jeg hentet for å beplante denne 98 literen da det ble satt opp på nytt. Men når jeg stod og kikket på småen i kveld, er det helt klart ingen C. adolfoi.


Nå tror jeg kanskje at jeg har gjettet meg frem til hva dette kanskje kan være...
Jeg så på bildet, om og om igjen, og tenkte at det minner meg visst om noe likevel. Men hva...? Jeg så på den mørke flekken på haleroten, og grublet veldig på den og de spredte lysere flekkene langs ryggkammen. Det kan minne om noe som kan være en begynnende sort ryggstripe (yngelflekker som begynner å vokse tettere og tettere sammen, inntil de danner èn hel stripe)

Da kom jeg plutselig på noe. Rett før jeg kjøpte de nye Corydorasene som er i dette karet, hadde jeg ikke C. metae ungfiskene mine der veldig kort før de ble solgt unna? Hva om de la egg der? Jeg husker bare ikke om det var før eller etter at karet ble tømt og vasket, før ny sand ble lagt i og alt det der....Jeg antar at svaret finnes i del 1 av denne akvarietråden, men den orker jeg ikke åpne og begynne å bla i nå :p Det tar tid.

Jo, det kan definitivt minne om en C. metae yngel, det der
Morsomt at du sier det, for jeg så på bildet tidligere i dag, og tenkte umiddelbart på C. metae. Men, jeg turte ikke si noe, for det virket så usannsynlig ut fra det jeg visste da :p

Jeg setter en knapp på metae, jeg. Den likner veldig på de jeg hadde i hvert fall. Spesielt det svarte ved halerota. Det var den flekken som fikk meg til å tenke i de baner

God jul til deg og dine, Mona! Håper dere får en fredelig og koselig jul
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap