Lachvarium (side 12)

Vi får håpe at den er like vanskelig å få justert når du har den på ønsket nivå!

S
S i m e n
Vi får håpe at den er like vanskelig å få justert når du har den på ønsket nivå! S


Ja, tror jo det blir litt lettere da. Hver gang man skifter vann må man bare fylle opp med en mix av torvfiltrert vann og springvann som har ønsket PH. Gjelder bare å fine rette blandingsforhold. Det skal jeg nok få til!
Nye målinger etter vannbytte i dag (20l i stua og nederst i reolen, i underkant av 10l øverst. Har pt ikke mulighet til å lage mer enn litt under 50l):

Stua: PH 6.2 (-0.2) - mål 6.0
Øverst i reolen: 6.1 (-0.0) - mål 5.5
Nederst i reolen: 6.2 (-0.1) - mål 6.0
Ekstra 68l nr 1: 6.4
Ekstra 68l nr 2: 6.4

Sakte men sikkert mot målet!

I morgen antar jeg stua og nederst i reole er i mål. På mandag 68l'erne. Ca torsdag øverst i reolen. Dvs. det er klart for innflytning neste helg.

I morgen skal jeg også prøve å få flyttet over alacrina ungdommen fra stua til ekstra 68l nr 1. (Den andre blir karantene kar. Skal ha meg en stim Nannostomus snart. De skal få bruke den noen uker før de settes sammen med bitaeniataene som jeg gleder meg til å få opp fra Vestfold
Tenkte jeg skulle legge ut litt info om hvordan jeg lager torvfiltrert vann (som du spurte etter Simen

Du trenger:
- en tank (jeg bruker et 68l akvarie)
- en powerhead (jeg bruker en Maxi-Jet MP 1200)
- en 1,5l brusflaske
- 2 nylonstrømper
- ugjødslet torv (jeg bruker Solmull fra Plantasjen)

1. Skjær bunnen av flaska.
2. Putt en nylonstrømpe inn gjennom hullet i bunnen og vreng den rundt flaska (bilde 1)
3. Stapp godt inn i strømpa med ugjødslet torv
4. Tre den andre strømpa over flaskebunnen (bilde 2)
5. Dynk godt igjennom flaska med vann og prøv å press ut mest mulig luft (kan evt. dynke torven med vann på forhånd og presse ut lufta, men det blir mer søl synes jeg)
6. Tre flasketuten på innsuget til powerheaden (bilde 3, på min passer det helt perfekt!)
7. Fyll tanken med vann og sett io powerheaden med flaska.
8. Start powerheaden og la det stå å gå et døgn.
9. Voila! PH 4.5 vann.

Når jeg har brukt vannet bytter jeg torven og fyler opp igjen. Bruker man torven en gang til i et døgn får man PH ca 5.3 er min erfaring.
Apistogramma agassizii Netz (Alenquer)
Legger ut noen bilder av Apistogramma agassizii "Netz" (Alenquer). En av hunnen graver ut av kokosnøtta (bilde 1), hannen kommer og byr opp til dans (bilde 2) og stikker av når det viser seg at hunnen faktisk er interressert (bilde 3)
Tar med et bilde til av Apistogramma agassizii "Netz" (Alenquer) hannen (bilde 1, her ser man tydelig spydspisshalen som manglet for bare en stund siden, når den var litt yngre), et bilde av akvariet som Apistogramma bitaeniata (Rio Tigre), som Loffa har lovt meg, skal bo i (bilde 2, 128l) og et bilde av samboerne deres, en gjeng på 10 stk Otto'er, her ved 3 av dem (bilde 3).
Dette ser lovende ut Lachris. Her vil nok bitaeniataene trives og formere seg forhåpentligvis til mange generasjoner. Har selv faktisk også flest 128L nå sammen med 160 litere. Ypperlig str. A. sp. xingu karet er også en 128L hvor jeg nå har et kull med yngler som klekket tidligere denne uken, samt at ei ny hue har egg i hula i samme karet.

Kan nok bli livat i dette karet etterhvert vil jeg anta. Agassiziiene dine ser ut til å ta voksen form og er flotte. Sel har jeg 2+2 av disse og den ene hua har egg, den andre yngler. Begge med store antall. Lykke til med formering av disse flotte agassiziiene

Antar vi snart sees =)
ARTig vri på torvfiltreringen LAchris! Generelt mener jeg plastflasker til brus har vært håpløst, men med denne hobbyen i hus - er det helt greit med denne tilgangen he he he. Og 128litern din er ser meget Apisto-vennlig ut, så da er det bare å kjøre på!!!

S
Will do Simen

Nytt skifte av 20l vann i hvert av karene i reolen og 10 i stua. Resultat:

Stua: PH 6.2 (-0.0) - mål 6.0
Øverst i reolen: 6.0 (-0.1) - mål 5.5
Nederst i reolen: 6.0 (-0.2) - mål 6.0

Har også fått fanget 5 alacrina ungfisk og flyttet til en av 68-literne. Ser ut som bare hunner, men er ikke helt 100% sikker. Vanskelig å fange fisk i et så tett beplantet kar med veldig struktur i bakgrunnen og mange gjemmesteder. Vil helst ikke rote det til helt... Må nok ta det litt og litt...
Kom hjem til to kull med frittsvømmende yngel i Apistogramma agassizii "Netz" (Alenquer) karet! Denne gangen skal jeg stå på det jeg kan for å få dem til å overleve. Og det jeg kan er vel først og fremst å mate dem! Har gitt dem en god dose bananmark nå. Pleier å bruke det de første dagene. Skal sette i gang Artemia i morgen.
Grattis så mye. Har nettopp fått to kull av disse jeg også.
Har ei hue i hvert sitt singel kar.
Hannene er i karet for overopphetede hanner med større
lyst på sex enn eieren.....


Ser ut som om hannen gjør en bra jobb hos meg med å jage unna uvedkommende sprøytetetraer og Otocinclus, så de får alle være sammen her. I hvertfall inntil videre
Jeg har 2+2 av disse og huene mine er forholdsvis unge. Så fort ynglene er ute av hulene, forsvinner de en og en. Har sett et par yngler fra det første kullet til den ene, ellers er alt borte.

Ut fra antall egg som var å se vil jeg anta at det er minst 90-100 yngler i begge kull. Var enormt med egg denne gangen

Bildet ble tatt tidligere i dag, og noen av ynglene sees til venstre i hula
Nytt skifte av 25l vann i hvert av stua og i toppen av reolen (rører ikke agassizzii karet nå når det er to yngelkull der. Resultat:

Stua: PH 6.5 (+0.3) - mål 6.0
Øverst i reolen: 5.9 (-0.1) - mål 5.5
Nederst i reolen: 6.2 (+0.2) - mål 6.0

Skjønner ingenting. Hvorfor går PH'en OPP?? Spesielt i stua er det rart. Målte ikke rett før skifte. Det burde jeg nok gjort. Antar at det har steget med mer enn 0.3 og deretter etter vannbytte med 25l PH 4.5 sunket litt igjen. Ellers skjønner jeg ingenting! I nederste karet i reolen har det steget med 0.2 siden mandag.

Har også fått fanget 3 alacrina ungfisk til og flyttet til 68-litern. Totalt 8 der nå. Ser fortsatt ut som bare hunner...

Legger ved et par bilder av agassizzi med yngel.
Setter i gang å bytte 25l i stua og nederst i reolen nå. Har målt nå før jeg gjør noe og fått:

Stua: PH 6.5 - mål 6.0
Øverst i reolen: 5.9 - mål 5.5
Nederst i reolen: 6.2 - mål 6.0

Ingen senkning siden i går kveld med andre ord. Har også målt torvfiltrerte vannet. Dråpetesten forteller meg bare at det er godt under 6. PH pennen ser ut til å mene at det er ca 4.8, men den er ikke til å stole på. Regner allikevel at det ligger rundt der et sted.

Forventer at det synker til ca 6.3 i stua. Toppen av reolen får jeg ikke målt da målesettet mitt bare går ned til 6.0, men jeg forventer å se tydelig på fargen at det har blitt lavere.
Fine yngel bilder av agassizzi.

Ser ut som om du har en utfordring med å få ønsket ph . Det er med på å gjøre hobbyen utfordrende og spennende synes jeg.
Takk Fart

Utfordring er det helt klart. Litt usikker på hva som skal være planen for vannbytte fremover. Tror kanskje jeg sakal bruke de 3 øverste karene i 9x68l reolen til å torvfiltrere vann for de 6 under, og skaffe meg en ca 100l tank å ha over de 2 128l, og så legge opp noe ferdig rør opplegg. Finner nok på noe.

Etter 25l vannbytte i dag er status som følger:

Stua: PH 6.4 (-0.1) - mål 6.0
Øverst i reolen:
Ser ut til å ha ramla ut en del av siste innlegg.

Øverst i reolen er det mindre enn 5.9. Ikke noe mer som kan leses ut av dette med min PH-test som bare går ned til 6.0 og PH enn som bare virrer.

Skrev litt om agassizii'ene også. Her ser det ut som om hunn nummer 3 er på gang med et eller annet. Det blir litt mye med 3 hunner i en 128l. Nå er det MYE krangling, og hannen vet ikke helt hvilken side han skal være på så han jager litt her og der... Spørs hvordan dette går. Men det er nå mye yngel igjen i det ene kullet i hvert fall. Det andre er tynnere besatt, men det har det vært helt siden jeg oppdaget det. Ser ikke ut til at de har blitt redusert nevneverdig. Har fått bananmark 2 ganger om dagen, men fra i morgen blir det antagelig Artemia også. Satte i gang en batch i går kveld.
Da har 10 stk Nannnostomus marginats kommet i hus og går nå i karantenekar i noen uker før de skal oppi sammen med noen Otto og noen Apistogramma bitaeniata som skal komme i hus i morgen. Gleder meg som en unge til det

Sammen med Nannostomusene går 2 Sprøytetetra (copella arnoldi) hanner som skal oppi Apistogramma agassizii "Netz" karet sammen med de 5 andre Sprøytetetraene som går der, og som jeg er ganske sikker på er hunner.

Apistogramma agassizii-yngelen går det forøvrig bra med! Det er nå 1 hunn som har et stort kull rundt seg og hannen har slått seg sammen med denne hunnen og vokter yngelen. Det andre kullet er veldig uttynnet. Ikke mange igjen der nå.

En merkelig ting: Den tredje hunnen i karet ble brått litt gul og ser nå ut til å passe et par yngel. Dette gikk for fort til at jeg kan forstå hvordan hun har kunnet legge egg som har klekket og nå er frittsvømmende. Det er ikke mange dager siden hun var grå og trist og ble jaget veggimellom... Var først på torsdag hun begynte å få litt farge og ta litt igjen. Kan det muligens være slik at hun har "stjålet" noen yngel av en av de andre hunnene? Er det noen som har hørt om noe slikt før?
At huer tar over passet til andre huer har skjedd her noen ganger Lachis. Spesielt ramme var di viltfanga apisto. cf borellii som jeg hadde her for en tid tilbake. Veldig artig skue dette. Dem rett og slett lurer til seg yngler fra andre huer.

Vet ikke om ynglene skjønner hva som skjer, men skulle tro de kjente igjen sine mødre? Hvorfor dette skjer vet jeg faktisk ikke. Antar du har litt tid i morgen da jeg ikke har tatt ut noen fra karet til deg i dag.

Må nok ta ut ei rot og muligens noe planter for å ikke lage for mye kaos i det 160L karet i morgen. Akvariebesøk varer lenger enn det en antar... av erfaring =)

Blir gøy med en ny art. Sees i morgen
Tilfeldig bekjentskap
© Gerd Anita Aabakken
Reklame for plussmedlemskap