Aqua life (side 12)

Takk Sessan :0)

Da har jeg vært en kjapp kjøretur hos en medakvarist, Anita, og hentet akvariegrus, lavastein og 3 Anubias nana.
Anubiasen skal i storkaret, mens lavastein og grusen skal i rekekaret når jeg får det opp å gå :0) Foreløpig er det kun på tenkestadiet. Leker litt med tanken å bygge det selv. Har jo noe glass, men om det er tykt nokk...?? Bygger jeg selv så kan jeg ha nesten hvilken form som helst, bare fantasien som setter begrensingen ;0) Mon tro om et rekeakvarium må være høyt?? Her må det gjøres litt research!!
Rekepumpe er på tur i posten, luftpumpa fra JBL er kommet i hus. Snart mangler jeg bare akvariet, varmekolbe og reker ;0) Hadde vært gøy med ett Walstad rekeakvarie....

Nei, nå Kamilla!! Nå begynner du å bli avansert!! På tide å være litt realist kanskje??
(Fornuften som prater til meg) Ja,ja... Det er lov å leke med tanken ;0)

Men først... Så må jeg få skikkelig lys i 375 literen, har stått litt på vent da formen min har vært dårlig og gubben har hatt mye å gjøre. Imens så leker jeg med maaange tanker og drømmer *Smile* Håper noen av dem blir realitet??

God akvarie helg til alle akvarister!!!

Sitter å surfer, leser om nano akvarier og det er jo sååå mye jeg kunne ha tenkt meg!! Falt for Fluval og Dennerle sine nano akvarier, må ha lys også. Rimelige akvarier i innkjøp så jeg tror jeg kjøper istedenfor å bygge selv. Stilig den avlange lampa som står bøyd over karet. Må finne ut hva den heter. Usikker på hvilken størrelse jeg burde gå for, 10 og 20 literen til Dennerle likte jeg best. Nei, nå skal jeg surfe videre og *drømme* meg litt mer bort i nano verdenen!! Har du gode nano tips så kom med dem :0)

Det blir nano akvarie :0)
Tror jammen det må bli Dennerle sitt nano akvarie :0) Jeg har googlet og sett på maaange nano akvarier, men ramler stadig tilbake til Dennerle pga det rene designet. Ser at aquaristikshop.com har ferdig pakke med 20 og 30 litere. Og når jeg tenker over det så er jo 30 literen (komplett) rimeligere enn JBL testsett kofferten min....

Så hva er det da å spekulere i?? *Smile*
Ja, det er jo da en liten usikkerhet på om det som følger med av utstyr er bra... Feks pumpen,reke substratet og slikt. Men det finner jeg vell ikke ut av før utstyret er i hus ;0)

Fluvalen er stilig og ren i designet, men ulempen er den lille knotete åpningen på toppen. Derfor er den valgt bort, ellers en super kandidat ;0)

Jeg er jo uheldigvis født i vektens tegn og alt skal veies for og imot. Mye googling, søking her inne og vurdering er gjort.... Men i morgen blir det bestilling av nytt nano akvarie :0) Jiipiii!!
Så nå er det bare å finne ut hvilke reker jeg skal ha... Noen giftgrønne kanskje?? Eller Red Bee?? Eller kanskje.... Ja, jeg sa jo at jeg er født i vekten ;0) Så det blir antakeligvis litt googling og akvaforum lesing i fremtiden også *Smile*
Reke tips mottaes med takk :0)
Blå tigerreker? Nyyydelige
Du får jo mye for pengene ved å bestille komplett da Kamilla, så om du ikke skulle like en av delene har du ikke tapt noe. Den sorte grusen var veldig spennende! Du kommer sikkert ikke til å angre på det kjøpet :o)
Sissimor: Takk for tips :0) Da skal jeg sjekke dem ut. Gooogle her I come ;0)

Linda: Jepp, likte det at det var svart grus med :0) Så også på priser på svart reke grus på ebay og det lønner seg helt klart å bestille det komplett.

Har nå sendt forespørsel på frakt av akvariet hjem til Norge, bare å håpe at det ikke blir så gruelig kostbart. Det er jo ikke store akvariet, men glass er det jo... Får bare håpe det kommer frem i ett helt stykke.

Nå skal jeg lese meg opp på reker :0) Kos dere!!

Blir spennende å se da hva du ender opp med Ikke lett når man er smittet av litersyken.

Kan man ha reker sammen med fisker?
Sessan: Ja, det kan man :0) Så lenge fiskene ikke har så stor munn at de klarer å spise opp rekene ;0) Men dersom du ønsker å få små reke bebiser så er det kanskje ikke så lurt... Nam nam mat for fiskene.

Foreløpige reke favoritter er White Pearl, Gul reke og Red Bee. Tenker jeg må ha noe med litt farge siden det blir svart bunn. White Pearl er jo fargeløs da, men kommer vell fint frem mot det svarte :0)

Akvariet er bestilt og mitt hjerte gleder seg :0)
Nå begynner jeg å tenke nano innredning, har flere små røtter. Kanskje ikke så veldig fine, men noe må det vell bli utav dem. Og mange ganger så er det de kjedeligste som kan gi det beste resultatet :0)

Mose må jeg få tak i og jeg tror ikke det var varmekolbe med i Nano settet.
Oi!! Hvordan kjører man inn ett rekeakvarie?? Mer googling på meg...
Heldigvis er googling en rolig syssel som passer formen min godt. Google er min venn for tiden ;0) Ja, også er inne på forumet da!! FOR en kunnskapsrik base dette er!!
Gratulerer med bestilling! Koster det mye i frakt? Er jo så heldig å bo i Oslo, så har litt flere muligheter enn deg. Men jeg har bodd på Bardufoss og har vært i Finnsnes flere ganger, så jeg vet hvor sparsomt det er med butikker og hvilke avstander som gjelder... ikke minst...

Et rekekar bør være godt innkjørt før du har reker i det. Men du har jo andre kar du kan ta filterguffe fra, så da går det fortere. Jeg har puttet noen amanoreker i mitt store kar nå (ca 5 uker etter oppsett). Det er litt tidlig, men jeg holder godt øye med vannverdiene og sjekker om rekene ser ut til å trives.

Det er ikke sikkert du trenger varmekolbe. Mange reker liker gjerne litt kaldt vann, altså rundt 22-23 grader.
Takk Hassel :0)
Frakten kom på 31,90 EUR, så kommer da norsk moms i tillegg på ca 140,-

Så koselig at du har bodd her oppe :0) Ja, det er ikke akkurat det helt store utvalget... Og da er nettbutikkene kjekke å ha. Værre når det er krise og det er noe en må ha. Heldigvis, i de fleste tilfeller, kan en planlegge og bestille i god tid :0)
Den lokale dyrebutikken er også dyr på fisk og utstyr, de tar feks 79,- for guppy hanner som butikken i Tromsø tar 35,- for...

OK, da kjører jeg inn rekekaret på vanlig guffe måte også kjører jeg på med amoniakk, så lærer jeg meg amoniakk innkjøringen :0)

Temperaturen inne på morgenen er ca 19 grader. Vi har ikke en eneste varmeplate i hele huset, kun vedfyring. Så det går et par timer fra jeg har stått opp til jeg har 23 grader i huset. Tenker at det kan bli et for stort temperaturfall fra 24 på dagtid til 19 på natta, eller?? Det er jo tross alt naturlige temp variasjoner mellom dag og natt i rekenes naturlige habitat.... Og 5 grader er jo egentlig ikke så mye. Dropper varmekolbe sånn i første omgang, har jo den til 22 literen som jeg kan bruke midlertidig hvis det blir behov.

Har sånn smått begynt å plante på den hjemmelagde bakgrunnen min. Litt mose, litt windeløv og noen Anubias Nana.

Før bilde :

[External Image]

Etter bilde:

[External Image]

Tok her om dagen ett avstandsbilde av karet, liker så godt de nye bling bling knottene på skapet :0) Nå nærmer det seg at lystoppen blir ferdig, jiipiii! Må ned og handle lakk slik at den også blir hvit :0)

[External Image]
Så fint det er i hvitt ! Pent med de knottene på skapet. !
Kjempefint!

Og jeg er spent på den lystoppen. Du kan gjærne ta noen bilder underveis i byggingen også, til inspirasjon for oss andre som skal gå i gang med tilsvarende snart...
Takk takk Sessan og Sissimor

Skal prøve å huske på å ta bilder ;0) Når hjernetåka legger seg så er det ikke så lett å huske. Gubben har nå prøve koblet begge armaturene sammen og de ligger oppå akvariet (uten lyskassen). Vi tester om begge kan monteres i midten av lyskassen eller om de må forskyves litt. Lysrørene som er i armaturene er 36w 6500k fra Biltema, armaturene blir da litt kortere enn akvariet. Studerer det litt og vurderer, foreløpig ser det OK ut med midtstilt. Skal forskyve dem i morgen og studere videre.

Var innom Hassel sin tråd i dag og etter å ha sett den enorme veksten med Co2 så tror jeg at det blir DIY Co2 på meg. Noe må jo gjøres for å få skikkelig plantevekst :0)
Vurderer å studere JBL kofferten min i morgen.... Tror det er noen tester der for næringsinnhold i vannet. Nå har jeg vært på personalmøte på jobben, jeg kjenner jeg er rimelig gåen. Så nå skal jeg slappe av og lese litt mer om reker før det blir natta på meg.

co2 er nok ikke dumt. Vet ikke om det er innbilning, men har hatt bobler i vannet et par uker, fra sånn rund ball/stein med slange og motor. Og i denne tiden har ikke plantene vokst noe særlig. Har hatt MYE større plantevekst tidligere på et par uker. Lufter jo ut co2 med de boblene. Så blir nok kanskje å kobe fra strømmen og se om det hjelper
Sessan: Prøvde å søke litt her på forumet om luftestein kan lufte ut Co2, og der er meningene delte... Var noe med størrelsen på boblene, om en bruker diffusor eller ei... Ble ikke klok. Men er vell greit å stoppe den i et par ukers tid og se om veksten tar seg opp igjen? For det er vell ikke slik at du må ha den gående??
Evt koble den til timer sånn at den går på dagtid (det er på natten plantene forbruker Co2) Har du god sirkulasjon i vannflaten så er kanskje luftesteinen litt overflødig?

Jeg tror jeg ville ha prøvd meg litt frem :0)


God ide med timer !! Kan ha den på om dagen. Har den kun på fordi det er pent, og så får fiskene mer luft. Men skal ta en test, slå den av, og se om plantene gror mer da !
Den 5 September skrev jeg :
"4 kardinaler med nematoder i dag.... 2 igjen.... av ti!!! :0("

Denne uken oppdaget jeg nematoder på de 2 gjenlevende.... I dag dro de også til fiske himmelen :0(

Forundret over den lange inkubasjonstiden på disse nematodene. Nesten 5 måneder!! Den ene hadde nematoder tidligere, på en finne. Da fisket jeg den ut av akvariet og fjernet nematoden. Nå hadde den en stor en i en boble over øyet. Den andre hadde en boble på ryggen med mark i (ved roten av rygg finnen). Denne har vært helt frisk til nå. Men 5 måneder da....?? *Usj* Nå vet jeg iallefall at det ikke nytter å fjerne nematodene, de kommer igjen...








Legger ut noen bilder av den uferdige lystoppen min :0)

Har en god venn som er blikkenslager, han har laget denne lystopp rammen til meg. Den er laget i aluminium, det skal monteres 2 stk armatur inni. Eller om innmaten i armaturene blir plukket ut og montert inn i lystoppen...?? Det må helt klart vurderes. Planen er å henge det fra taket, med en eller annen heis anordning. Da har jeg lys når jeg holder på nedi akvariet og lystoppen er unna vei :0)

Prøver her armaturene på karet, for å se om de kan midtstilles eller om de må forskyves litt :

[External Image]

Prøver her å legge på lystoppen:

[External Image]

Detalj av lystoppen, hjørnet innvendig:

[External Image]
Inaktiv bruker
Lagde en sånn for ca 3 år siden ;P Men den skar jeg ut med laser og sveisa den sammen ;P Kunde ble svert fornøyd, synd at ungen hans hoppa på den da han skulle montere lysene i, så nå er den bøyd og fæl.
Men den der var NICE! Grattis!
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap