Watership (side 12)

Jeg tror at jeg gleder meg nesten mer enn deg til å få se hvordan dette her blir
Sjura
Jeg tror at jeg gleder meg nesten mer enn deg til å få se hvordan dette her blir:D

Haha! Ja, det er ganske moro å følge med på hva andre pusler med. Jeg har ikke kommet så langt i dag. Har så mye andre ting på programmet akkurat nå. Men jeg har da i alle fall skylt røttene som jeg planlegger å ha her. Nå står de bare i karet litt på måfå, har ikke bestemt meg om jeg skal bruke alle (det er 3 stk) eller hvor de skal stå.

Sand og litt mer planter skal jeg ut å kjøpe i morgen. Men det er rart med det, når karet først står der klart så er det nesten vanskelig å komme skikkelig i gang. Det er vel fordi jeg har ventet så lenge på akkurat dette karet.

Og bildene blir litt sånn skråbilder foreløpig ellers så får jeg bare med hele speilbildet av meg selv.

[External Image]
Det skjer da litt i de andre karene hos oss. Til min store overraskelse så var det fem bittesmå guppyyngel i Sommertjernet allerede! Mamman så da ikke ut som det var nært forestående i det hele tatt, men der er de i alle fall. Grei uttelling på kjøpet av de to guppyene for en uke siden.

Og så har vi fått oss syv ganske så pene green laser-coryer! Disse går i Eriks 120-liter (som han ennå ikke har satt navn på). Fine de!

Den røde dverggruami-hannen i 120-litern er blitt alene. Vi hadde en hunn også, men hun forsvant på mystisk vis for en stund siden. Vi har ikke funnet noe spor av henne, ikke da vi tok "makeovern" på akvariet heller.

Tre av de små ynglene.
[External Image]

Best å gjemme seg når noen nærmer seg!
[External Image]

Denne fikk jeg for en tier på en OAK-auksjon!
[External Image]
Så fint det ble når karet kom på plass!
Jeg er helt ubeskrivelig misunnelig på dette karet og glass-rekkverket, det ble jo bare helt lekkert sammen
Med vann og planter i blir det sikkert helt nyyydelig!
Tusen takk, Marita! Ja, det blir unektelig fint - gleder meg til å få en stol hit etterhvert. Planen er en stol til meg og en skinnfell til bikkja. Neo vil helst være der jeg er, gjerne på fanget, men 27 kg hund blir litt mye å ha på fanget i lengden.

Erik og jeg var på hyttetur i helgen, så da fikk jeg bare tid til å sette opp monsterfilteret Eheim 2180. Det er digert det!
Men nå er vi endelig litt i gang med innredningen. Plantegjødsel og sand ble fylt i i går (kanskje blir det litt mer sand). Jeg sliter litt med plasseringen av røttene og har ikke helt bestemt meg for om jeg skal bruke alle tre heller. Jeg har en liten samling med såkalt japansk dragestein som kanskje finner veien hit.

Det midlertidige plantekaret er nå stappfullt, men det blir antagelig likevel forsvinnende lite når plantene skal fra 54 til 530 liter...

Nok et litt dårlig og skeivt mobilbilde:

[External Image]
Inaktiv bruker
Utrolig stilig med den store rota. Blir gøy og se sluttresultatet.
Dette kommer til å bli helt supert ;D
Knallfint. Noen lange vallisneria bak røttene ville blitt tøft
Vallisneria står på vent i plantekaret, Lisbeth! Kommer nok oppi i dag, tenker jeg.

I går fikk fikk jeg endelig bestemt plasseringen av røttene. Deretter fikk noen dragesteiner komme oppi også. Mannen i huset er litt skeptisk til alle røttene han da, og veldig redd for at det blir for mye planter her. Han liker best den 30-litern vi har i stua. Det som heter Istjern og er mest grå og grønn. Han vil vel egentlig ha det litt oversiktlig og enkelt, tror jeg. Men han la i alle fall merke til at jeg har forsøkt å få røtter og steiner her i 530-litern i en viss balanse. Det har noe med linjene å gjøre - og at toppen på den høyeste rota er satt litt til venstre for midten av akvariet. Ikke helt ubevisst her altså.

Slik ser det ut før vannfylling og planting:

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og så var vannfylling og planting i gang. Rakk ikke å få i alle plantene i går, det er et par barn og en hund som skal ha sitt også. Joggetur med Neo (hurra, ryggen er bra nok til det igjen!), middag, lekselesing med Erik, barne-TV med minstemann, kveldsmat og lesing før leggetid, matpakkelaging osv osv... - godt vi er to om det, sier nå jeg!

Men i går kveld fikk jeg i alle fall satt nedi et par store Windeløv og to mosetyper; Monosolenium tenerum og Flame moss. Plasseringen er ikke endelig.

Deilig endelig å se vann i det! Og så satte jeg nedi et Fluval 3 Plus-filter som har stått og godgjort seg en stund i Eriks 120-liter. Regner med det hjelper litt på innkjøringen i alle fall.

Et par bilder så langt:
[External Image]

[External Image]
Dette blir skikkelig bra Hvilken utvendig pumpe skal du bruke?
Lisbeth
Dette blir skikkelig bra :) Hvilken utvendig pumpe skal du bruke?

Takk!

Et Eheim 2180. Er så fornøyd med det 2224 vi har i 120-litern at det måtte bli Eheim her også.
Dette blir kjempeflott Hassel! Gleder meg veldig til å se det med sjokolader i ;D
Dragesteinene var jo bare nydelige og se på!
Vil absolutt ha noen slike selv senere,hvis jeg får opp ett større Akvarium.
Animorpher
Dragesteinene var jo bare nydelige og se på! Vil absolutt ha noen slike selv senere,hvis jeg får opp ett større Akvarium. :)

Ja, de er veldig dekorative og du trenger ikke noe stort akvarium for dragesteinenes del, Animorpher! De gjør seg veldig godt på egen hånd i mindre akvarier også - blir flotte med planter rundt og.
Bursdagsfeiringer flere dager til ende her i huset, men nå har det roet seg. Erik har fylt 9 år og fikk, etter eget ønske, en liten stim (12 stk) ildtetra til 120-litern. Han måtte fortelle kampfisken sin, Nemo, at "fisk er venner, ikke mat" for den ble veldig ivrig til å jakte på dem. Det gikk heldigvis fort over og ingen ble spist.

Fikk feil lysrør til armaturet i 530-litern, så der improviserer vi litt for tiden. Har plantet sånn omtrent ferdig for denne gangen. Har brukt litt hurtigvoksende som Limnophila sessiliflora og den enda litt penere Limnophila aquatica - håper de vokser seg fort til i det venstre hjørnet. Vallisneria er på plass i det høyre hjørnet. Og så har jeg en god del av Lindernia rotundifolia omtrent på midten.

Eheim-filteret er godt i gang. Og det ser da virkelig ikke så stort ut i skapet der? Men det måler altså: HxBxD = 56,7 x 33 x 33 cm, så lite er det definitivt ikke.

[External Image]

Eheim 2180:
[External Image]
Inaktiv bruker
Clean! Det der var vakkert! Så ryddig og flott.
Åhh, dette blir så bra når plantene får strekt seg i høyden. Både Vallisneria og Limnophila sessiliflora blir fine ved å la de vokse så lange at de legger seg litt utover vannflata Liker sjokkisene å svømme under
Takk!
Bare jeg får opp skikkelig lys nå, så strekker nok plantene seg kjapt mot toppen.
Og litt mindre ryddig får det bli etterhvert.

Jeg har gitt 530-litern navnet Asiatika. Tenkte på å kalle det Kontoret siden jeg egentlig skulle ha kontor her, men det ble for kjedelig...

Oppdaget de første innbyggerne i går; ikke helt uventet så har det dukket opp noen pestsnegler...

Jeg har målt vannverdiene her et par ganger nå:
19/1 (dagen etter oppstart...):
PH: 6,5
GH: 3
Nitritt: 0,01

24/1:
PH: 6
GH: 2
Nitritt: 0,05
Amoniakk: 0,05

Amoniakktesten er ny, så den har jeg bare målt en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap