Elins lille hjørne (side 121)

Åhhh, dette er til å grine av!!

Jeg vet ikke min arme råd altså

Bildet er av to av de atroene som lider mest. Spiss ryggfinne, og bartene har forsvunnet. Og jeg aner ikke HVA som gjør de slik.

Weitzmani og metae gikk her før, uten barteproblemer. De to weitzmaniene som fortsatt får her, ser akkurat ut som de burde, med lang, flott bartepryd. Sånn sett tror jeg ikke det er bunnlaget som gjør det (rådasand 0,8 - 1,2 som jeg egentlig planlegger å bytte ut med 0,4 - 0,8 men det er et tiltak, ja...).

I dag har det vært så deprimerende at jeg har vært helt fortvilt. De virker å plages så veldig. Jeg vet heller ikke nøyaktig hvor mange som er angrepet. Jeg ser noen som er slik som de på bildet, og andre som er runde og gode og helt normale.

Nesten så jeg lurer på om jeg burde gjøre meg hard, fange alle og avlive de som er mest angrepet, og flytte de som ser bedre ut til et annet kar med biltemasand. De ser ut til å ha det så vondt at kanskje det er det beste...? Men det virker liksom så brutalt det også, da.

Må legge til at de også puster veldig raskt, men det hadde vel jeg gjort også. Stakkars gullungene mine

[External Image]
Uff, det ser jo ut til å være akkurat det samme som vi hadde med avmagring og alt, unntatt at dine ikke ser ut til å ha knekk på haleroten? Nå husker jeg ikke 100% sikkert, men har for meg at noen få av dem blant C. metae yngelen min også fikk kortere barter. De kom imidlertid først tilbake da bedringen kom.

Holder du på med Prazi nå eller..hvor langt har du kommet?

Det er så fælt å se på at jeg blir gal!

Noen av de har halen pekende litt oppover, men jeg er usikker på om de bare ligger sånn, eller om det er den berømte knekken.

Har tatt et bilde av en slik med halen litt opp. Når det er sagt, er dette en av de som ser ut til å klare strabasene veldig bra. Noe som sikkert også synes på bildet, i forhold til den jeg tok bilde av tidligere i dag.

Det er i hvert fall 5 stykk som jeg egentlig tror jeg bare kan avlive. Jeg klarer ikke å se på slikt, og de har så lite krefter at de nesten ikke flytter på seg heller. Og så tynne og puslete i forhold til de som ikke ser særlig påvirket ut.

Jeg er midt inne i prazipro kuren, doserte på fredag, så det skal vel virke frem til onsdag. Mulig det er for tidlig å si, men jeg synes det er skremmende lite bedring. Mulig det er for sent for de mest angrepne, og at medisinen hjelper de andre.

[External Image]

Altså, denne på bildet ligger stille. Så plutselig at det kan virke som om den rører på seg. Men den ligger sånn, altså, den er ikke på matjakt.
huff... syns skikkelig synd på deg om dagen.. ingen som ønsker seg noen som helst form for sykdom.. du har jo vært skikkelig uheldig de siste dagene/ukene nå.. først det med de C140 yngelen og nå atroene... huff og huff...

det må da være utrolig frustrerende når en ikke finner ut av hva det er og.. og ingen ting hjelper liksom.. Gud, hadde blitt helt gal jeg da...

Håper virkelig at det blir bedre snart

Takk Bodil

Ingen kan vel regne med å være forskånet for sykdom i det store og hele, men takke meg til hvitprikk eller sopp fremfor mystiske greier man ikke vet hva man skal gjøre med

Har distrahert meg selv med noen vannbytter og skikkelig luking i noen av karene nå. Det trengtes! I karet der CRS og sp. black går er det så vanvittige mengder javamose at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det. Jeg må finne på noe lurt med den mosekladden, for nå har den mer eller mindre tatt over hele karet. Nøyde meg med å dytte den litt sammen motbakglasset, men jeg må snart fjerne en del av den, og finne på noe lurt.

Dessuten har jeg fanget andemat. Jeg er så skit lei den planta at jeg får ikke sagt det. Én liten en som sitter fast på javamosen, så er hele overflata dekket igjen om et par uker. Argh. Får prøve å følge opp med å fange litt hver dag, så kanskje jeg får de vekk til slutt.

Også har jeg igjen skyllet redmoor rota i skrekk-karet. Ja, karet med de grønne og aspidorasene heter nå bare skrekk-karet. Jeg orker nesten ikke se på det, fordi jeg vil ikke miste flere grønne!! Jeg fikk ikke sjekket tilstanden, de ligger under filteret og gjemmer seg, og jeg orket ikke se mer elendighet i dag.

På den lyse siden: C140 ynglene er i full vigør, spiser og ser ut til å ha det bra. De spiser nå alt jeg måtte finne på å putte i karet, og det er en lettelse å se. De er nok små for alderen, sykdommen satte de nok litt tilbake. Men, jeg ser at de vokser, og da er det bare snakk om å ta tiden til hjelp Takk og pris at det ikke er bare elendighet her i huset!

Det er mulig å få vekk andemat, hvis man bare utstyrer seg selv med den mest finmaskede håven som finnes, et skarpt blikk og iherdighet

Jeg har utryddet andemat totalt hos meg. Tidligere var den i 4-5 akvarier, men jeg tok for meg et etter et, og bekjempet dem et kar om gangen. Og de karene jeg visste det var andemat i, var jeg kjempenøye med å skylle alt som hadde vært nedi der (vi vet jo at andemat klistrer seg på alt):
Håver, fôringspinsetter, slanger og armer/hender! Et dypp i et kar med andemat, og du kan ha med deg planten videre til neste kar....
Hvis jeg hadde vært nedi et slikt kar i det hele tatt, var det ut og skylle i rennende vann etterpå. Og det var alltid noe andemat som hadde klint seg fast. Det er altså viktig å være nøye for å unngå å spre elendigheten til andre kar.

Nå vet jeg ikke om du husker lysarmaturene fra Woha, Elin, sånn som de fungerer? Men man kan altså ta av dekslet øverst, men rammen og lysbjelken blir liggende. Meget praktisk! For da har man full belysning når man jobber i karet, man kan bare skyve lysbjelken frem og tilbake etter behov. Dette hjalp meg veldig når andematen skulle bort. Jeg satte av en kveld til å begynne. Håvet opp og håvet opp, tømte i do, skyllet håven, og satte klart til ny runde. HVER gang jeg fikk øye på en enslig andemat, var det nedi og få den ut. Jeg lot bare dekslet være av, for da var det fort gjort å ta et inspeksjonsblikk ned i karet støtt og stadig.

Det som også er viktig, er ta hånden og skvulpe litt vann oppover vannlinjen, for å "flushe" ut eventuelle andemater som har klint seg litt oppunder rammen eller over vannlinjen.

Alle andre planter som flyter i eller når opptil overflaten må vekk mens man holder på. Vannspeilet skal være helt fritt for andre vekster. Har man bakgrunn i karet, så må vann skvulpes opp på den også, for å skylle frem fastklinte andemater.

Det er viktig at håven man bruker er av den hvite og helt finmaskede typen. Dette fordi de små frøplantene til andematen kan komme seg gjennom nettet på vanlige håver. Så det funker ikke, den må være fullstendig finmasket. En frøplante fra andemat starter livet som en bitteliten punktumlignende sak som etterhvert blir til en ettblads andemat, og så får den et blad til.... og er den andematen vi kjenner.
Så ikke ta det småtteriet du ser for noe rusk, håv det opp!

Det er også viktig å ruske og knipse litt i planter som f.eks. javamose, alle planter som kommer over vannstanden når man bytter vann. Der kan andematen kline seg fast eller ligge innviklet under noe. Knips og pirk litt i alt sånn, og se om det ikke flyter frem en andemat eller to.

Noen ganger tar det en ukes tid, andre ganger er det gjort på en innbitt kveld å kvitte seg med andemat Som oftest bruker jeg noen dager, og i disse dagene er jeg oppi og gransker overflaten mange, mange ganger pr dag. Ser jeg noe som helst som kan minne om andematens ettblads frøplanter, så er det opp med det.

Nå har jeg ikke andemat noe sted
Har lest litt i tråden din om andematfanging, ja

Godt å vite at det er håp. Jeg er bare lat, og tar en runde... hjelper ikke stort når det ender med å bli 2 uker til neste gang jeg maner til kamp :p Hehe.

Men får ta meg et tak, jeg er så lei den planta, at jeg gjerne vil ha den vekk

Har bestemt meg for å vente en stund og se hva jeg gjør med atroene. Prazien skal virke til onsdag. De fortjener en sjanse dersom det er mulig å ta knekken på dette her.
Karet med C. loxozonus og kirsebærreker var fylt til randen med andemat. Åpnet jeg lokket var hele overflaten fylt!

Etter en stunds iherdig innfanging, kunne jeg faktisk se andre planter også! Utrolig

Planten på bildet er Hydrocotyle leucocephala, min favorittplante. Den er så dekorativ, nydelig lys grønn farge, og dessuten har bladene er kjempefin form. Også vokser den utrolig raskt! Men, alt som skal til er å klippe av stengelen på selvvalgt sted, så er lukingen tatt. Bare så synd jeg ikke gidder det så ofte. Godt jeg ikke har plantekar hehe.

De to øverste bildene er tatt i dag etter 1. runde av andemat-krigen. Det nest nederste bildet ble tatt 9. mars i år, etter en heftig luking. Leucocephalaen vokser fort, ja

Det aller nederste bildet viser en knøtt liten CRS reke som dukket opp når jeg lukte litt i karet med sp. black og CRS reker. Kameraet ville ikke fokusere på den lille tassen, men den synes i hvert fall. Ørseliten

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg er forelsket i den planten selv! Men jeg har bare 4 stilker, så jeg prøver å lage nye ut av de osv. Men om du har til overs så kjøper jeg gladelig det! Finner de ikke i noen butikker faktisk.
Hehe, det kan se ut som om jeg skulle klare å finne litt overskudd

Jeg skal prøve å få sakset en del stilker og pakket dem til deg i morra, men siden jeg skal lede årsmøte på tirsdag tør jeg ikke love at jeg rekker det. Mye som skal ordnes og planlegges før årsmøtet. Hvis jeg ikke rekker det, skal jeg gjøre det på onsdag.

Send meg en e-post ned navn og adresse

PS. På grunn av omstendighetene sier jeg det bare for ordens skyld: Stilkene plukkes i karet med loxozonus som er helt sykdomsfritt!!
ElinH
Hehe, det kan se ut som om jeg skulle klare å finne litt overskudd ;-) Jeg skal prøve å få sakset en del stilker og pakket dem til deg i morra, men siden jeg skal lede årsmøte på tirsdag tør jeg ikke love at jeg rekker det. Mye som skal ordnes og planlegges før årsmøtet. Hvis jeg ikke rekker det, skal jeg gjøre det på onsdag. Send meg en e-post ned navn og adresse :-) PS. På grunn av omstendighetene sier jeg det bare for ordens skyld: Stilkene plukkes i karet med loxozonus som er [I]helt sykdomsfritt[/I]!!

Supert! Nå ble jeg veldig glad Bare send når det passer, akvariene går ingen steder

Jeg er en trofast leser av tråden din og begynner seriøst å lure på hva det er som skjer!?! Nesten litt skummelt merkelig, men jeg skal ikke dra deg mer ned enn du er nå! Jeg er i alle fall sikker på at er det noen som kommer seg igjennom dette så er det du!
mona o
Nå har jeg ikke andemat noe sted :-)

Hvilken lykke det må være! *Svært minsunnelig* Jeg har andemat i ca. 20 kar... Drittplante! Og siden jeg bruker In&Out-en, sprer det seg jo helt hinsides fra kar til kar.

Når det gjelder sykdommen, så må jeg innrømme at jeg selv nistirrer på fiskene mine hver dag nå. Når først Sølvi, så Mona og så Elin har hatt elendigheten, står vel jeg som neste i rekka. Det er merkelig hvordan det bare plutselig har dukket opp hos flere coryoter i år.
Hehe andemat vet jeg alt om (nesten da) stresser fælt med å bli kvitt den i enkelte kar
Ellers så må jeg bare si ,føler med deg med de syke fiskene .Men håper og tror at medisinene virker ,det hjalp på mine og Mona sine ,så det er håp
Jeg bare må spørre når det gjelder andemat... Var det en veldig poppulær plante før siden alle sliter veldig med å bli kvitt den for tida? Jeg var heldig og ble advart og er svært nøye hver gang det kommer fisk fra akvarier med andemat slik at jeg slipper det dere går igjenom! Men siden det er så mange som har den så var den sikkert poppulær før?
Tørrfisk
Men siden det er så mange som har den så var den sikkert poppulær før?

Jeg tror hovedgrunnen er at det er så utrolig lett å overføre fra ett akvarium til et annet. Her snek andematen seg inn i huset sammen med nyinnkjøpte fisker. Men noen har også tatt det inn med vilje, da det er fisker (er det gullfisker, tro?. Jeg husker ikke helt) som spiser det.
Jeg prøver å få til andemat i mesteparten av karene mine, men enten dør den av ukjent grunn eller så spiser eplesneglene den. Jeg ser hvor godt fiskene liker noe som dekker overflaten, og jeg har ikke noe spesielt krevende planter lenger ned i karet, så det fungerer egentlig fint her... Litt motsatt problem det da
Skrekk-karet er bare skrekken om dagen

Fikk tatt en titt i går, og en ny green laser er hardt angrepet av det som ser ut som bukvannssott. Magen var gedigen, akkurat som hos den jeg avlivde. Jeg fikk ikke tak i den, men må avlive i kveld.

Det ser egentlig ut som om denne sykdommen går en "seiersgang", og angriper en og en fisk på løpende bånd. Selv om C37 ser friske ut, frykter jeg egentlig at alle fiskene i dette karet er dødsdømte Den har så langt tatt livet av to stykk, snart 3 og det er ingenting som tyder på at medisinen har hjulpet, eller at det nå er slutt.

Sånn egentlig... når jeg tenker tilbake, har egentlig de grønne vært rare lenge. De har vært så sky, og ikke spist stort, jeg har måttet slamsuge ut matrester hele tiden, enda jeg har matet like mye til de 5 som til de 4 black. Kanskje de har vært syke nesten hele tiden. Jeg skulle aldri ha puttet C37 i samme kar. Er det mulig å være så dum.

Samtidig tror jeg ikke at det var C37 som dro med seg sykdom, da burde de være de første til å bli angrepet, men de er egentlig symptomsfrie så langt, mens tre grønne har blitt angrepet.

Gi meg hvitprikk når som helst, det er da i hvert fall en velkjent sykdom med flere behandlinger som er bevist gang på gang å virke, fremfor et slikt mareritt som dette.
Mvjnz
Jeg prøver å få til andemat i mesteparten av karene mine, men enten dør den av ukjent grunn eller så spiser eplesneglene den.

Epliser spiser andemat, ja.

Elin: Hvor lang tid er det igjen av kuren du gir de grønne? Jeg tenker fortsatt på arcuatusene som Elin P. hadde. Der hjalp det med Esha 2000 (tror jeg det var). Eller jeg ville ha prøvd med medisinbad i Furanol (eller annen medisin med nifurpirinol i, f.eks. Sera Baktopur direct, eller Aquafuran). Jeg greier ikke helt å bestemme meg for hva jeg ville ha forsøkt først. Trolig ville jeg nok ha testet "hestekuren" først, dvs. Furanolen. Grunnen til at jeg anbefaler å ta denne medisineringen utenfor akvariet er at nifurpirinol kverker filterbakterene.
Kuren er ferdig nå, så jeg har planlagt et stort vannbytte i dag. Jeg tror kanskje jeg har sera bactopur direct hjemme, hvis ikke har den lokale dyrebutikken denne. Aquamanias har JBL furanol, men det er ikke sikkert han har den på lager og da tar det litt tid. Så om sera'en virker, kan jeg prøve den. Jeg må avlive den ene grønne, den er hinsides redning, men jeg kan gi de tre C37 og de siste to grønne et bad.

Noen formening om dosering og varigheten på et slikt bad?

Jeg er sørgelig lite kjent med medisinering, men ser ut som om det er noe jeg må lære meg - og det lynfort!
Tørrfisk
Jeg bare må spørre når det gjelder andemat... Var det en veldig poppulær plante før siden alle sliter veldig med å bli kvitt den for tida?

Det er nok ikke populariteten som er årsaken Det er heller det at den "smitter" så lett og overføres uten at man legger merke til den, siden den er så liten. Et enslig lite frøblad er nok til at man plutselig får akvariet fullt :p
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap