- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 121)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 121)
TheNameSarasend meg gjerne svar hvordan man gjør det;)
Linker like gjerne til innlegget jeg skrev i Simens tråd, med forklaring på hvordan man gjør det
Postet 14.11.12 kl 22:49
Det var så mange innlegg om disse reolbena dine at jeg ikke finner igjen det jeg svarer på, har hatt besøk av Kyrre Siljan fra Akvariekjellern, han foreslo skjøteprofiler til parkett/laminat da han så sjøgangen her. Forsker videre...
Postet 15.11.12 kl 19:49
Endret: 15.11.12 kl 19:50
Linda WDet var så mange innlegg om disse reolbena dine at jeg ikke finner igjen det jeg svarer på, har hatt besøk av Kyrre Siljan fra Akvariekjellern, han foreslo [URLBLOCK1] da han så sjøgangen her. Forsker videre...
Nå følger jeg ikke helt...? Hva mente han (eller du) at jeg skulle gjøre med sånne lister? Sette reolenes føtter på dem? Det må da være enklere ting å bruke enn akkurat det? De er ikke flate en gang under og av metall, og vil sette merker mer enn selve plastføttene på reolen gjør?
Beklager men jeg skjønte ikke helt...?
Postet 15.11.12 kl 22:25
Kan hende jeg linket til noe som var helt på jordet Mona, og herren hadde liten tid men det ga mening da han forklarte det. To flate aluminiumstriper (tykke nok til ikke å bulke, brede nok til at hele skruen treffer) vil fordele vekta veldig uten å bygge mer enn et par-tre millimeter i høyden, de legger sånne under megakarene de limer og setter på Porsabord. Har sett noe sånt på Bauhaus, og burde sikkert forklart uten å lenke...
Postet 15.11.12 kl 22:43
Fant et bilde i en artikkel jeg skrev om Corydoras for noen år tilbake Dette bildet illustrerer så godt hvorfor Corydoras må holdes i akvarier med sand, og jeg burde kanskje legge ut dette bildet istedenfor å forsøke og skrive svar, når folk kommer med det evinnelige "Går det greit med grus også, så jeg slipper å bytte bunnlag?"....
Corydoras weitzmani på bildet (et av mine egne bilder)
Corydoras weitzmani på bildet (et av mine egne bilder)
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/dt/05_01.jpg)
Postet 16.11.12 kl 08:29
Endret: 16.11.12 kl 08:32
Hvor den er smuk!
De er fantastisk flotte, og bildet er veldig godt tatt i en kul situasjon Jeg er veldig glas for at jeg endelig har fått tak i noen eksemplarer av denne arten - neste steg må bli oppdrett. Må jo ha flere enn 5...
Den artikkelen er jo kjempebra den også og beskriver så fint Coryenes sjarm Jeg tror jeg har nevnt det før, men hvorfor skriver ikke du en bok om Corydoras? Jeg kan forhåndsbestille, jeg :p Den boken vet jeg hadde blitt fantastisk, for du har flotte bilder i haugevis på lager, og samme med kunnskapen...
De er fantastisk flotte, og bildet er veldig godt tatt i en kul situasjon Jeg er veldig glas for at jeg endelig har fått tak i noen eksemplarer av denne arten - neste steg må bli oppdrett. Må jo ha flere enn 5...
Den artikkelen er jo kjempebra den også og beskriver så fint Coryenes sjarm Jeg tror jeg har nevnt det før, men hvorfor skriver ikke du en bok om Corydoras? Jeg kan forhåndsbestille, jeg :p Den boken vet jeg hadde blitt fantastisk, for du har flotte bilder i haugevis på lager, og samme med kunnskapen...
Postet 16.11.12 kl 16:38
I dag har jeg tilbragt flere timer med å lese i tidligere innlegg i denne akvarietråden. Er nå kommet til forsommeren 2010, og rundt side 40, for to og et halvt år siden var det en del bilder fremover av Corydorasyngel Det var mye yngelsnakk den våren, for jeg hadde tre kull gående; et med C. condiscipulus, et med C. green laser og et kull med C121 (Corydoras cf. burgessi). Det sistnevnte kullet var et spesielt fantastisk syn, jeg husker dem godt og jeg husker også at jeg faktisk vurderte å beholde hele gjengen, hehe
Jeg vet jeg har skrevet at jeg kanskje skal ofre hele reolen min (3 x 98 liter) til Corydoras adolfoi når jeg en dag setter den opp igjen, men jeg lurer seriøst på om jeg må skaffe meg en gjeng C121 og dedikere et kar til dem også. De er bare så utrolig fine! Jeg elsker fiskene i den Rio Negro-distriktet-gruppen der. Favorittene mine!
Noen som har kjøpt C121 av meg i sin tid som kan poste her?
Sølvi husker jeg, men ellers husker jeg ikke hvem som kjøpte av de (både ungfiskene jeg oppdrettet og den voksne gruppa som ble solgt til slutt).
Jeg vet jeg har skrevet at jeg kanskje skal ofre hele reolen min (3 x 98 liter) til Corydoras adolfoi når jeg en dag setter den opp igjen, men jeg lurer seriøst på om jeg må skaffe meg en gjeng C121 og dedikere et kar til dem også. De er bare så utrolig fine! Jeg elsker fiskene i den Rio Negro-distriktet-gruppen der. Favorittene mine!
Noen som har kjøpt C121 av meg i sin tid som kan poste her?
Sølvi husker jeg, men ellers husker jeg ikke hvem som kjøpte av de (både ungfiskene jeg oppdrettet og den voksne gruppa som ble solgt til slutt).
Postet 17.11.12 kl 20:55
Endret: 17.11.12 kl 20:57
Postet 17.11.12 kl 21:15
De var veldig sosiale og fremme hele tiden hos meg også, sikkert en medvirkende grunn til at de ble så populære hos meg også.
Det er gode sjanser for at jeg en dag setter meg på toget til Bergen da, for å hente en gjeng C121 fra deg, Sølvi, kjøpe tilbake noen oppdrett av deg! Kult, hehe! Hvis jeg ikke finner noen nærmere da.
Det er klin umulig å huske alle man selger fisk til, og spesielt når jeg solgte så himla mye i perioder. Så du var den eneste jeg husket jeg solgte akkurat de til da. Var det Inger Anne som var snill og fraktet dem over til vestlandet for oss...?
Det er gode sjanser for at jeg en dag setter meg på toget til Bergen da, for å hente en gjeng C121 fra deg, Sølvi, kjøpe tilbake noen oppdrett av deg! Kult, hehe! Hvis jeg ikke finner noen nærmere da.
Det er klin umulig å huske alle man selger fisk til, og spesielt når jeg solgte så himla mye i perioder. Så du var den eneste jeg husket jeg solgte akkurat de til da. Var det Inger Anne som var snill og fraktet dem over til vestlandet for oss...?
Postet 17.11.12 kl 21:26
Endret: 17.11.12 kl 21:27
Ja du skal bare se at du må ta deg en Bergenstur ,deeet hadde vært kjekkt det
Å huske alle en har solgt til er nærmest en umulig oppgave i mine øyne ihvertfall.Så håper noen er innom tråden din og hjelper deg litt.
Det var ellers ikke Inger Anne denne gangen som fraktet de over fjellt til meg ,selv om hun veldig ofte er behjelpelig med dette.
Nei ,det var faktisk en dame vi ikke kjente som hadde lest i trådene våre om mitt store ønke om å få kjøpe disse coryene av deg. Hun skulle på julebesøk hos familie her i Bergen og tilbød seg å ta de med. Husker vi var helt overgitt over at hun sånn uten videre tilbød seg å gjøre det. Mange snille akvarister rundt om kring
Å huske alle en har solgt til er nærmest en umulig oppgave i mine øyne ihvertfall.Så håper noen er innom tråden din og hjelper deg litt.
Det var ellers ikke Inger Anne denne gangen som fraktet de over fjellt til meg ,selv om hun veldig ofte er behjelpelig med dette.
Nei ,det var faktisk en dame vi ikke kjente som hadde lest i trådene våre om mitt store ønke om å få kjøpe disse coryene av deg. Hun skulle på julebesøk hos familie her i Bergen og tilbød seg å ta de med. Husker vi var helt overgitt over at hun sånn uten videre tilbød seg å gjøre det. Mange snille akvarister rundt om kring
Postet 17.11.12 kl 21:40
C121 er fantastiske... denne har stått på toppen av min ønskeliste omtrent siden starten på min Corygalskap, men jeg har fortsatt ikke lykkes i å slå kloa i dem... de er helt fantastisk flotte, og det er liksom noe spesielt med de gjellelokkene man ser rett inn i Også må jeg si jeg er litt som deg der, de artene fra Rio Negro er kjempefine. Adolfoi og C121 er jo toppen av kaka...
Jeg vet forresten at "Dokkafolket" har C121, og de er fra deg.
Har du forresten tenkt noe mer på hva som kan være under reolben?
Jeg vet forresten at "Dokkafolket" har C121, og de er fra deg.
Har du forresten tenkt noe mer på hva som kan være under reolben?
Postet 17.11.12 kl 21:47
Endret: 17.11.12 kl 21:48
Sølvi GullaksenNei ,det var faktisk en dame vi ikke kjente som hadde lest i trådene våre om mitt store ønke om å få kjøpe disse coryene av deg. Hun skulle på julebesøk hos familie her i Bergen og tilbød seg å ta de med. Husker vi var helt overgitt over at hun sånn uten videre tilbød seg å gjøre det. Mange snille akvarister rundt om kring :)
Det skulle bare mangle når man likevel var den veien Så gøy å høre at de lever og yngler i beste velgående!
Postet 17.11.12 kl 22:50
Postet 17.11.12 kl 22:50
Postet 17.11.12 kl 23:06
Anders KC121 er fantastiske...
Det er de - uten tvil en av de fineste artene i den interessante Corydoras familien
Vi får krysse fingrene for at vi begge lykkes i å få tak i dem igjen en vakker dag.
De er så sjeldne i hobbyen at det kan bli vanskelig. Men heldigvis har vi f.eks. Sølvi iallefall, som har oppdrett på dem. HVIS det blir til at jeg reiser for å kjøpe av henne en gang neste år (når og hvis hun har noe å selge selvsagt), så kunne jeg alltids tatt med noen ekstra ned hit til østlandet, sånn at du også får kjøpt noen? Ikke noe stress med henting i så fall, de kunne bodd hos meg til du hadde muligheten til å hente. Jeg vet du er 14 (? 15?) neste år da, så det er ikke bare for deg å hive seg i bilen når du vil Derfor hadde det ikke vært noe stress.
Anders KJeg vet forresten at "Dokkafolket" har C121, og de er fra deg.
Der har vi det! Jeg tror det var til Dokka gruppen min med viltfangede voksne C121 ble solgt! Jeg er ganske sikker på at det var de som kjøpte dem ja, når jeg tenker etter, for det var siste reolen min som ble solgt som de var i. Det var Adolfoi og C121 jeg klamret meg til lengst
Anders KHar du forresten tenkt noe mer på hva som kan være under reolben?
Nei, har ikke tenkt så mye på det, men det blir noe gummigreier tenker jeg, av den typen man har under vaskemaskinføtter. Noe smått, men som likevel stabiliserer og jevner ut trykket fra føttene. Jeg kan ikke ha noe stort under føttene uansett, pga risikoen for vannsøl. Det skjer, det er uunngåelig at en bøtte skvulper over nå og da e.l., og da er det helt umulig å få tørket det opp igjen om det ligger en svær planke eller plate av noe slag under reolen.
AdinaHei Mona :) Må baresi : utrolig herlig å lese i tråden din, og se mange fine bilder. Herlig å se noen brenne slik for fiskehobbyen ;-) Du er kjempeflink!
Tusen takk for det
Postet 17.11.12 kl 23:52
Endret: 17.11.12 kl 23:53
mona oHVIS det blir til at jeg reiser for å kjøpe av henne en gang neste år (når og hvis hun har noe å selge selvsagt), så kunne jeg alltids tatt med noen ekstra ned hit til østlandet, sånn at du også får kjøpt noen? :-)
Det hadde jo vært helt fantastisk om vi kunne hatt noe sånt litt i bakhodet, tusen takk for at du tenkte på det...! Det spørs jo selvsagt på hvor mange Sølvi evt. vil selge, men hvis du skulle finne på å dra er jeg veldig interessert, iallefall.
Men vi kan jo heller ta resten av det på mail etterhvert, så slipper det å stå masse om det i denne tråden
Postet 18.11.12 kl 01:00
Anders KDet hadde jo vært helt fantastisk om vi kunne hatt noe sånt litt i bakhodet, tusen takk for at du tenkte på det...! :) Det spørs jo selvsagt på hvor mange Sølvi evt. vil selge, men hvis du skulle finne på å dra er jeg veldig interessert, iallefall.
Bare hyggelig å kunne hjelpe, Anders. Det er jo litt frem i tid, men jeg vil ikke glemme at jeg har lovet deg det
Jeg er sikker på at Sølvi, med "litt mild overtalelse", vil gå med på å holde av nok avkom fra C121 til at det rekker til både deg og meg Hehe!
Anders KMen vi kan jo heller ta resten av det på mail etterhvert, så slipper det å stå masse om det i denne tråden :-)
Det gjør ingenting, det er min tråd så vi har lov å snakke om det, hehe
Men det er jo lenge til ennå da, så vi får se. Skal passe på å sende deg email når det blir tid for det.
Postet 18.11.12 kl 15:15
Postet 18.11.12 kl 16:48
Postet 18.11.12 kl 17:21
Postet 18.11.12 kl 18:44