Sissis våte drømmer (side 122)

Siste nytt fra kampfiskenes verden...
Reidar sitt skumrede/egg er vekke i dag. Vet ikke hvorfor, for han har da fått fram yngel før (har 2 småttinger som bevis). Men aldri så galt at det ikke er godt for noe; Jeg fikk renset filteret! Og det var det mest møkkete filter jeg noen gang har sett. Gjørmepøl var det inni der, og da jeg løftet det opp rant selvfølgelig masse ut i vannet. Så nå er alt brunt, men det er mye bedre støm, og coryene koser seg

Halfdan og Mathilde har lekt! Og der er det myyye egg. Satser på masse fine HM-bebiser

Halfdan passer wigglers

Cory-eggene i Kjøkkenøya har klekket, og jeg krysser alt jeg har for at noen småtasser klarer å gjemme seg for sultne lakriser og rosa tetraer...
Så moro Sissimor! Her klekker det venezuelanusegg ukentlig uten at jeg har sett snurten av småttinger, men den som gir opp håpet har tapt!
Webzoo
Jepp, Linda; en må leve i håpet...

Da har jeg lagt inn en skikkelig bestilling hos Webzoo. Ganske lenge siden sist faktisk, så er nesten litt stolt. Det ble hos de og ikke Aquamanias denne gangen, fordi jeg skal ha nyt lysrør til uv-filteret. Og så må jeg ha Happy-plante, men de hadde ikke flaske på lager, så da ble det rett og slett 5-litersdunk. Regner med å ha ei stund da...

Bestilte Happy-ferro også, flaske, og en del småplukk. Det blir alltid med en del ekstra; pussig det der

Trenger vel egentlig ikke bytte uv-rør riktig enda, men har mistet en grønn cory, og noen av atroene virker litt bleke og utilpass. Så better safe than sorry...

Og så har cory-eggene i EB-boksen klekket! Skal prøve å lure en del av dem over i karet, for jeg har dårlig erfaring med overlevelse i boksen...
I dag har jeg flyttet de 5 stjernedanioene tilbake tilTrollskogen. Reiser jo bort i morra, så håper de har rukket å leke i mosen...

Prøvde å flytte noen nyklekte cory-barn fra EB-boksen og over i Barnehagen, men det var vanskelig! Har jo lest flere steder at pipette er trikset, men det ville de virkelig ikke være med på! De virret så fælt at jeg ble helt svimmel, og fikk bare flyttet noen veldig få. Ikke mulig å telle dem heller, for de er jo bittesmå, og går i ett med sandkornene...

De gjenværende (som jo er de fleste) har et halvt catappablad og to små mosedotter å gjemme sei under/i, og ei reke pluss noen bittesmå sandsnegler som selskap. Min kjære skal gi dem bittelitt avskallede artemiaegg mens jeg er borte, og så må jeg nare krysse finrene. Sist gikk det jo ikke bra...
Flyttet i dag noen av HM-barna over i Plæstikk, sammen med noen honning-yngel. Begge typer nettopp frittsvømmende. Håper virkelig både de og cory-ynglene overlever mens jeg er borte. Min kjære skal fôre forsiktig med avskallede artemiaegg, og så er det bare å krysse fingrene...

Halfdan og Mathilde er forresten veldig søte, og deler på yngelpleien! De har igjen ganske mange barn enda, og etter mitt meget forsiktige vannbytte i dag hjalp mor til med å samle flokken. Kanskje det kan vokse opp noen der også da?
Det er imponerende at damen får lov til å være med på yngelpleien. Normalt skulle hun ha vært jagd langt unna. Jeg drømte forresten i natt at jeg fikk tak i HM-damer. Eller, da jeg skulle betale, ble kortet mitt avvist. Det viste seg nemlig at de kostet 2000,- pr. stk. Litt overpriset?
Oi, de var nok litt overpriset ja!

Det med at begge er med på yngelpleien er veldig koselig syns jeg. Vet at Heidi har rapportert om flere tilfeller av det samme. Og hun har til og med ei dame som "stjeler" noen av eggene og passer eget skumreir ;D
Helt of tipic...
Er hos foreldrene mine nå, så det blir lite fiskebilder. Men jeg vil gjerne legge ut et bilde av gårdens maskot; 16 år gamle Edelweiss. Dette er ei sprek og snakkesalig dame, som nok har tenkt å være med oss i flere år enda ;D

[External Image]
Heldig med været er du også jo... ;ø) Flott dame det der forresten.
Titter innom tråden din for å høre hvordan det går med lakrisene
Jo da Lisbeth, det ser ut til å gå bra. Kanskje litt for rolig og gemyttlig, men de ser flotte ut, og spiser bra

Dessverre skar forsøket på å skaffe flere artsfrender til de to single herrene (ornaticauda) seg, men jeg får prøve igjen seinere. De var på lista til Imazo ei uke, men det var ingen det passet for å bestille de til meg da...

Halfdan og Mathilde har tydeligvis lekt igjen mens jeg var borte, for nå kryr det av yngel i to størrelser der. Foreldrene deler fortsatt på jobben, selv om far jager litt innimellom bare for å vise at han er skjefen.

Registrerte at det hadde vært litt frafall på cory-yngel i EB-boksen, så nå tømte jeg de gjenværende over i Barnehagen. Håper virkelig at noen klarer seg, men må innrømme at jeg ikke er spesielt optimistisk. Det vil seg liksom ikke med barteoppdrett for meg, om man ser bort fra den vakre venezuelanusen som vokser seg godt til i foreldrekaret...

Ser pussig nok ingen bierekebarn der heller. Minst tre voksne har kvittet seg med rogna, så velger å tro at det yrer av mini-reker inni mosedotten.

Fikk hentet pakken fra Webzoo også i dag, så da blir det skikkelig akvariedag i morra
Nytt uv-rør, og ny fisk
I dag har jeg byttet uv-rør i Godteskåla, og renset uv-filteret skikkelig. Det trengtes kan en si...

Og så har Terje (tropefisk) vært innom med en pose ildtetra (amandae)! Disse kom rett fra Imazo, så nå har jeg satt opp et Aquarel-kar (20) som jeg hadde stående. Fant det på Finn for en hundrings for ei stund siden, og kunne ikke la muligheten gå fra meg. Tok vann, planter og filtergrums fra Lekegrinda, så satser på at de får det fint der.

Bestilte 20, fant en død, men tror alikevel det er minst 20 der. Veeeldig små. De skal over i Rio'n etterhvert, og da skal neonene over til kardinalene i Godteskåla. Mange planer...
Kampfisker...
Halfdan om Mathilde har lekt i dag også! Var så gøy å se på dem, og koselig å se at de samarbeidet om eggplukkingen

Det kryr fortsatt av bittesmå yngel i to størrelser oppi hos dem

Ynglene i Ungdomsklubben vokser godt, og de to største (etter Odd og Märtha) er helt klart en av hvert kjønn. Tror de skal bli boende hos meg, og foreløpig kaller jeg dem Mons og Mona. De to mindre ynglene (etter Reidar og Lilja) ser ut til å kunne bli ganske spennende i fargen...
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Et vakkert par ! Og så spennende at de samarbeider. Aldri hørt om det før, er det vanlig? Får mer og mer lyst på kampfisk igjen hver gang jeg leser i tråden din :o)
Vet ikke hvor vanlig det er Stine, men vet at Heidi har skrevet om tilsvarende tilfeller i sin tråd...

Ser litt av det samme med Odd og Märtha også. Hun hjelper ikke så mye til egentlig, men er hjertelig velkommen oppunder skumredet når som helst, og er det ei stund siden hun har vært innom, ja så henter han henne ;D
Spennende med Kampfisk da! De er flotte må jeg si.

Kunne du gitt meg en forklaring på dette med uv lys/filter? Har aldri helt skjønt meg på det der, også er jeg i gropa for å kjøpe ett storkarr og da må jeg utforske alt
UV-filtere dreper svevealger, bakterier og parasitter. Skaper krystall klart vann og reduserer kraftig sykdoms spredning mellom fiskene i akvariet.

Hadde en periode problemer med uforståelig sykdom i det karet, og vil ikke ta sjansen på å oppleve noe sånt igjen...
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap