- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Inger Annes akvarieprosjekt (side 123)
Inger Annes akvarieprosjekt (side 123)
Inger AnneDa var PH-penna ankommet, og jeg sitter her som et spørsmålstegn når det gjelder bruksanvisninga. Slik det ser ut som på bruksanvisninga, skal den kalibreres [I]både[/I] i buffervæske med PH 6.864 [I]og[/I] PH 4.003. Jeg er vant med at det er enten-eller. Men engelsken i bruksanvisninga er ikke den aller beste, og den er litt tåkete skrevet også, så jeg føler meg ikke sikker på om jeg har forstått den riktig.
Ville bare nevne for deg at to-punkts kalibrering på ph-penner er veldig vanlig. Derfor to kalibreringsvæsker. Som oftest en nøytral (7) og så en som er "ekstrem". Enten helt nede på 4-tallet, eller oppe på 9 som du nevner. Man velger helst den som vil være innefor skalaen man vanligvis vil bruke pennen i. For vårt vedkommende, som har ph-verdier helst under 7, ville kalibreringsvæske 7.01 og 4.01 være riktig, ettersom det er i områdene mellom 7 og 4 vi har vannet som skal måles. Motsatt hvis man holder f.eks. Tanganyika.
Dette med to-punkts kalibrering gjøres for at pennen skal bli mer eksakt
Den bruksanvisningen ser ut som en maskinoversettelse... ikke særlig logikk i gramatikken der gitt.
Postet 07.10.09 kl 15:59
Endret: 07.10.09 kl 16:04
Postet 07.10.09 kl 16:03
Inger AnneSå det betyr at jeg [I]skal[/I] kalibrere i begge bufferløsningene hver gang?
Jeg føyde til litt mer i svaret mitt ovenfor
Men for å svare på dette:
Nja, må og må... det er jo laget slik for å øke pennens pålitelighet. Den blir mer presis da.
Om du ikke orker begge hver gang.. Tja, jeg ville kanskje kalibrert den ihvertfall annenhver gang i begge bufferløsningene, for å være sikker på at pennen faktisk viser korrekte resultater. Annenhver gang med begge, og annenhver gang med kun ph 7 bufferløsningen kanskje?
Postet 07.10.09 kl 16:07
OK. Tusen takk. Bruksanvisningen var ikke akkurat klar i talen. Jeg regner med at den kalibreringen i væske nr. 2 gjøres på samme måte som den første. Den siste setningen i bruksanvisningen var ikke akkurat særlig hjelpsom.
Men det lover jo bra i forhold til nøyaktighet. Den forrige PH-pennen min hadde bare kalibrering i én væske, og den var dønn stabil i resultatene sine. Jeg var veldig godt fornøyd med den. Jeg håper det blir tilfellet med denne også.
Men det lover jo bra i forhold til nøyaktighet. Den forrige PH-pennen min hadde bare kalibrering i én væske, og den var dønn stabil i resultatene sine. Jeg var veldig godt fornøyd med den. Jeg håper det blir tilfellet med denne også.
Postet 07.10.09 kl 16:13
Postet 07.10.09 kl 17:56
Endret: 07.10.09 kl 17:57
takk for svaret ditt inger anne på septentrionalisene. De jeg har er 6 stk og går i artskar. Dvs halvparten av en 160L. Karret er delt i 2 med glassplate. Ikke lett å se egg om de er SÅÅÅÅÅ små da gitt;- =) Men men den tiden det kommer om det kommer.... ser jeg vel det.
Takk igjen. Vil du anbefale meg at jeg kjøper noen flere individer om de ikke er utsolgt?
Takk igjen. Vil du anbefale meg at jeg kjøper noen flere individer om de ikke er utsolgt?
Postet 07.10.09 kl 18:04
loffaVil du anbefale meg at jeg kjøper noen flere individer om de ikke er utsolgt?
Jepp. Jeg skulle gjerne ha fått slått kloa i noen individer til også. Jeg hadde en fin gruppe til jeg mistet noen i sykdom. Jeg har igjen 5-6 stykker nå (huff, jeg husker faktisk ikke det korrekte antallet *skammer meg* ), og det synes jeg er litt for lite.
Hvis jeg husker riktig, la ikke septentrionalisene eggene sine på glasset, så man må lete dem opp under blader og rusk og rask. De var ganske lette å overse ja. Et par av eggene fant jeg faktisk ved at de klebet seg fast på fingeren mens jeg lette. Jeg tok hånda opp av akvariet, og da satt det bare der, sånn helt uten videre!
Det blir definitivt litt mer tungvint å kalibrere den nye PH-penna ja. Jeg blir nødt til å måle temperaturen før jeg setter i gang. Jada, jeg vet det gjør hele greia mer nøyaktig, men det tar definitivt lengre tid/krever planlegging.
Postet 07.10.09 kl 18:15
Da var den nye PH-penna kalibrert og testet. Denne måler PH-en med to desimaler, og det gjør at den sliter litt med å bestemme seg for hva som er helt riktig resultat. Det gjør meg litt nervøs, siden jeg er vant med stabile svar. Men det er nok bare en vanesak. Å få PH i to desimaler er litt vel luksus.
Den største spenningen var knyttet til hva som var korrekt PH i karet der jeg har hatt PH-problemer. Resultatene jeg har operert med, har jo vært målt med den forrige PH-penna mi, og den var ikke lenger til å stole på. Dagens resultat var nedslående. PH-en er på begredelige 4. Det må helt tydelig til noen tiltak i dette karet, og jeg vet sannelig ikke helt hva jeg skal gjøre. Ja, jeg skal tynne litt ut i rekkene - dette er et hardt belastet kar - men det kan ikke gjøres sånn på flyvende flekken. Jeg har forsøkt med tilsetting av PH +, men det ser ikke ut til å gi varig økning. Og jeg kan ikke fortsette å lage jojo-PH på denne måten. Det er jo ikke akkurat sunt for fiskene det heller. *SUKK!* Jeg er rett og slett litt rådvill akkurat nå.
Den største spenningen var knyttet til hva som var korrekt PH i karet der jeg har hatt PH-problemer. Resultatene jeg har operert med, har jo vært målt med den forrige PH-penna mi, og den var ikke lenger til å stole på. Dagens resultat var nedslående. PH-en er på begredelige 4. Det må helt tydelig til noen tiltak i dette karet, og jeg vet sannelig ikke helt hva jeg skal gjøre. Ja, jeg skal tynne litt ut i rekkene - dette er et hardt belastet kar - men det kan ikke gjøres sånn på flyvende flekken. Jeg har forsøkt med tilsetting av PH +, men det ser ikke ut til å gi varig økning. Og jeg kan ikke fortsette å lage jojo-PH på denne måten. Det er jo ikke akkurat sunt for fiskene det heller. *SUKK!* Jeg er rett og slett litt rådvill akkurat nå.
Postet 07.10.09 kl 18:44
Du har bekreftet elektronikkens ph-måling med en manuell dråpemaling? Sånn at du er helt sikker?
Bare for å ha det sagt: min ph-penn viste ph 8.3 i et kar hvor dråpetester aldri hadde vist noe annet enn 7.0. Samme hva jeg gjorde, ville ph-pennen ha det til godt over 8 i ph. Jeg tok til og med med meg vannprøve fra karet ut av rommet og målte i kopp, for jeg trodde elektronikken i lysarmaturene o.l. forstyrret ph-pennen (det står i bruksanv. på min at til og med tv'en kan innvirke...!)
Som du skjønner er jeg blitt rimelig skeptisk til å stole på ph-penner. Men jeg har sikkert bare gjort et eller annet galt... men hva det er vet jeg ikke. Uansett fikk jeg helt spinnville ph-penn målinger (uansett hvilket kar jeg testet i), men 100% konsekvente og stabile, logiske dråpe-målinger.
Bare for å ha det sagt: min ph-penn viste ph 8.3 i et kar hvor dråpetester aldri hadde vist noe annet enn 7.0. Samme hva jeg gjorde, ville ph-pennen ha det til godt over 8 i ph. Jeg tok til og med med meg vannprøve fra karet ut av rommet og målte i kopp, for jeg trodde elektronikken i lysarmaturene o.l. forstyrret ph-pennen (det står i bruksanv. på min at til og med tv'en kan innvirke...!)
Som du skjønner er jeg blitt rimelig skeptisk til å stole på ph-penner. Men jeg har sikkert bare gjort et eller annet galt... men hva det er vet jeg ikke. Uansett fikk jeg helt spinnville ph-penn målinger (uansett hvilket kar jeg testet i), men 100% konsekvente og stabile, logiske dråpe-målinger.
Postet 07.10.09 kl 18:51
Postet 07.10.09 kl 18:59
Postet 07.10.09 kl 22:52
Men så inn i svarteste granskauen!!! Det er et kar til som har lav PH her! Det forklarer hvorfor fiskene der har "stått i skammekroken" i det siste (de ser akkurat ut som om de gjør nettopp det). Jeg har ikke skjønt hvorfor de oppførte seg slik, for alt har sett ut til å være ok med vannet (men jeg har ikke fått testet PH-en). PH-en er ikke så infernalsk lav som i det andre karet, men fortsatt under 5. Og nå ryker alle mine teorier om hvorfor dette skjer. Det eneste disse to karene har felles er at det er coryer i begge, at det er ca. like lenge siden siste vannbytte, og at de får vann fra samme vannlagringsstamp. Teorien min gikk jo ut på at dette kunne ha å gjøre med belastningen i karet. Men dette andre karet er ikke hardt belastet. Det er svært små trerøtter, og jeg har ikke algeproblemer her, i motsetning til det andre som har en voldsom oppblomstring av penselalger. Jeg testet også et annet corykar som får vann fra denne vannlagringsstampen, men der var PH-en perfekt (jeg har en tass som ikke ser helt frisk ut oppi der, men resten av stimen er i godt humør). Dette karet er det riktignok bare noen dager siden jeg byttet vann i, men likevel. Jeg testet jo enda et kar tidligere i dag, et som er belastet til bristepunktet, og der fant jeg faktisk at PH-en var ørlittegrann høyere enn jeg ønsket: 6,8. Denne testen ble kontrolltestet med dråpetester. Dette karet får vann fra en annen stamp, men doseringen av eikebarkekstrakt er den samme. Snåle greier!
Jeg skal ta en skikkelig runde i huset i morgen, og teste flere kar. Jeg skal også kontrollteste med dråpetester der det er mulig (PH-testen min har en begrenset rekkevidde). Nå er klokka snart 4 på natta, og jeg orker ikke å sette i gang med dette nå. Men jeg har i hvert fall tatt et krisevannbytte i det rammede akvariet.
Jeg skal ta en skikkelig runde i huset i morgen, og teste flere kar. Jeg skal også kontrollteste med dråpetester der det er mulig (PH-testen min har en begrenset rekkevidde). Nå er klokka snart 4 på natta, og jeg orker ikke å sette i gang med dette nå. Men jeg har i hvert fall tatt et krisevannbytte i det rammede akvariet.
Postet 08.10.09 kl 03:47
Inger AnneHJEEEELP! Hør her, og kom med idéer om hva de egentlig mener. De to første punktene er greie, de forstår jeg, og orker ikke å gjenta (det går på kalibreringen i PH 6.86). Men så kommer punkt 3 og 4: "3. Immerse the electrode in PH 4.01 or PH 9.18 the standard buffer solution of borax 4. After about one minute, until the buffer solution value corresponding to the measurement temperature is obtained" Og der stoppet faktisk bruksanvisningen for kalibrering. Hæh?
du kan bruke google translate der kan man putte inn hele setninger, det kan man jo bruke uansett hvis man hva det gjelder man ikke skjønner f.eks. en nettside. jeg gjorde det på det du skrev:
engelsk
"3. Immerse the electrode in PH 4.01 or PH 9.18 the standard buffer solution of borax
4. After about one minute, until the buffer solution value corresponding to the measurement temperature is obtained"
norsk etter google translate:
"3. Fordyp elektroden i PH 4.01 eller pH 9.18 standard buffer løsning av boraks
4. Etter omtrent ett minutt, før bufferen løsningen verdi tilsvarende måling temperaturen innhentet "
ikke at jeg skjønte hva som mentes men nå vet jeg jo ingen ting om de ph pennene.
dere synes det er vanskelig å lese når det ikke er avsnitt. jeg synes det er litt vanskelig å lese noen ganger selv, hvertfall når jeg er trøtt, da stokker det seg veldig. jeg har en egen måte å gjøre det på: holder Ctrl mens jeg holder den inne ruller jeg på hjulet som er på musa. bruker man bærbar pc så er høyre side akkurat det samme.(greier ikke å forklare den så bra hehe)
når man ruller fremover så zoomer man innover. også omvendt når du skal ha det ut igjen.
for de som bruker internett explorer så er det mye lettere, når man er på nettet så ser man nederst i høyre hjørne i internett vinduet der står det 100% den kan man f.eks. stille på 175%
man kan jo også markere det man har lest med blått (da mener jeg blått med musa, ikke med tusj )
håper dere skjønte det.
Postet 08.10.09 kl 11:31
Takk for omtanken Fiskeren, men det var ikke engelsken jeg ikke forstod (jeg leser engelsk omtrent like bra som jeg leser norsk. Mesteparten av skjønnlitteraturen jeg leser er på engelsk). Det var den dårlige engelsken jeg ikke forstod. Og det faktumet at de stoppet bruksanvisningen midt i en setning. Men jeg tror jeg har funnet ut hva de mente. Mona var til god hjelp.
Superne (som var de som jeg fant lav PH hos i natt) er i super-humør i dag. Eller, de er i hvert fall i langt bedre humør nå, etter at de fikk et krisevannbytte i natt. Faktisk så har enkelte av hannene eglet seg innpå damene, med det resultat at de har gått i skammekroken igjen. Men denne gangen er det for å unngå opphissede hanner som forsøkte seg på å legge seg på tvers foran nesa på dem.
Etter å ha sovet på PH-problemet så slår det meg at den lave KH-en i vannet kan være synderen. Jeg har ikke hatt problemer med dette før, men jeg har alltid vært bevisst at KH-en er i laveste laget. Så det blir neste punkt på lista: å øke KH-en i vannet.
Superne (som var de som jeg fant lav PH hos i natt) er i super-humør i dag. Eller, de er i hvert fall i langt bedre humør nå, etter at de fikk et krisevannbytte i natt. Faktisk så har enkelte av hannene eglet seg innpå damene, med det resultat at de har gått i skammekroken igjen. Men denne gangen er det for å unngå opphissede hanner som forsøkte seg på å legge seg på tvers foran nesa på dem.
Etter å ha sovet på PH-problemet så slår det meg at den lave KH-en i vannet kan være synderen. Jeg har ikke hatt problemer med dette før, men jeg har alltid vært bevisst at KH-en er i laveste laget. Så det blir neste punkt på lista: å øke KH-en i vannet.
Postet 08.10.09 kl 13:13
Inger AnneTakk for omtanken Fiskeren, men det var ikke engelsken jeg ikke forstod (jeg leser engelsk omtrent like bra som jeg leser norsk. Mesteparten av skjønnlitteraturen jeg leser er på engelsk). Det var den [I]dårlige[/I] engelsken jeg ikke forstod. Og det faktumet at de stoppet bruksanvisningen midt i en setning. Men jeg tror jeg har funnet ut hva de mente. Mona var til god hjelp. :-D
det vet jeg, men det gjaldt ikke bare denne gangen, men hvis det var noe annet også. kansje hvis du skal kjøpe noe på en tysk side kan oversette endel språk. nå kan det jo hende du er god i tysk men jaja.
Postet 08.10.09 kl 14:10
Det blir litt mye PH-prat nå, men sånn blir det når man får nytt utstyr i huset. Jeg har testet penna litt mer, og det ser ut til at denne er mindre å stole på enn den jeg hadde. *Sukk!* Jeg retestet super-karet, og da fikk jeg avvik mellom penna og dråpetestene. Penna viste 7,4, mens dråpetesten ga 6,8. Det er kanskje ikke et hårreisende avvik, men avvik er det. Det positive er uansett at PH-en er oppe på et normalt nivå igjen etter vannbyttet.
Det lå an til et nytt sjokk da jeg testet vannet jeg tappet i vannlagringsstampen i går (men som jeg ennå ikke har tilsatt eikebarkekstrakt). Penna ga et resultat på litt over 9!!! Dette måtte selvsagt dobbeltsjekkes, men så hadde jeg glemt at den nyinnkjøpte dråpetesten for PH kun går til 7,6 (hvem hadde regnet med at en malleelsker skulle trenge noe høyere). Vel, jeg kan forsikre dere om at PH-en på det mellomlagrede vannet er langt høyere enn 7,6 i hvert fall. Snakk om å sprenge skalaen! Den øverste fargen på fargekartet er ganske mørkeblå. Fargen på testen var så mørkeblå som det overhodet er mulig å få til. Så PH-en i krana er høy, veldig høy. Nøyaktig hvor høy vet jeg ikke sikkert, siden jeg ikke stoler på PH-penna her. Og dermed ryker teorien min om at PH-en i kranvannet har sunket i høst (og at dette er noe av årsaken til den lave PH-en i katastrofekaret). Nå ryker den ene teorien etter den andre.
Det lå an til et nytt sjokk da jeg testet vannet jeg tappet i vannlagringsstampen i går (men som jeg ennå ikke har tilsatt eikebarkekstrakt). Penna ga et resultat på litt over 9!!! Dette måtte selvsagt dobbeltsjekkes, men så hadde jeg glemt at den nyinnkjøpte dråpetesten for PH kun går til 7,6 (hvem hadde regnet med at en malleelsker skulle trenge noe høyere). Vel, jeg kan forsikre dere om at PH-en på det mellomlagrede vannet er langt høyere enn 7,6 i hvert fall. Snakk om å sprenge skalaen! Den øverste fargen på fargekartet er ganske mørkeblå. Fargen på testen var så mørkeblå som det overhodet er mulig å få til. Så PH-en i krana er høy, veldig høy. Nøyaktig hvor høy vet jeg ikke sikkert, siden jeg ikke stoler på PH-penna her. Og dermed ryker teorien min om at PH-en i kranvannet har sunket i høst (og at dette er noe av årsaken til den lave PH-en i katastrofekaret). Nå ryker den ene teorien etter den andre.
Postet 08.10.09 kl 19:54
De nye smaragdene mine er virkelig noen herlige skapninger. Jeg stod og dyppet PH-penna mi i akvariet, og likevel tøflet de rundt nedi der, og gjemte seg ikke. Nydelige fisker! Jeg håper de fortsetter med å være så lite sky, og gleder meg med å vise sin nydelige grønne kropp riktig ofte.
Killien er også herlig (jada, jeg vet jeg har sagt det før). Jeg gjorde virkelig to vellykkede fiskekjøp i helga. Hannen har helt klart funnet ut at favorittplassen er ved filteret. Han står der hele tiden og viser seg fram, vifter med finnene og ser skikkelig tøff ut. Killier ser bestandig småsure ut. De har ikke hengegjeipen som bettaer har, men de har et ansiktsutrykk som ikke akkurat avspeiler ømhet... Det er helt klart at dette er en fisk jeg bare må gi et navn. Fisker med masse personlighet bare må ha et navn i dette huset. Han er allerede blant fiskene jeg gjerne slår av en prat med. Jada, jeg snakker med en del av fiskene mine.
Killien er også herlig (jada, jeg vet jeg har sagt det før). Jeg gjorde virkelig to vellykkede fiskekjøp i helga. Hannen har helt klart funnet ut at favorittplassen er ved filteret. Han står der hele tiden og viser seg fram, vifter med finnene og ser skikkelig tøff ut. Killier ser bestandig småsure ut. De har ikke hengegjeipen som bettaer har, men de har et ansiktsutrykk som ikke akkurat avspeiler ømhet... Det er helt klart at dette er en fisk jeg bare må gi et navn. Fisker med masse personlighet bare må ha et navn i dette huset. Han er allerede blant fiskene jeg gjerne slår av en prat med. Jada, jeg snakker med en del av fiskene mine.
Postet 08.10.09 kl 23:44
Ingenting er som å kunne legge seg med god samvittighet. Dagens vannbytter er unnagjort, fôring er unnagjort, utdeling av vitaminer er unnagjort og måling av PH i mange kar er unnagjort. Så nå kan jeg legge meg og ta en velfortjent natt.
Fôringstid er tydeligvis ikke Barts favorittidspunkt på dagen (eller rettere sagt på natta). For det første greier han ikke å bestemme seg for om han skal våge seg ut og spise eller passe på hula si (og den dyrebare lasten som befinner seg inni). I tillegg kommer alle de andre sugemallene litt for nære hula, og det tåler han jo såvisst ikke. Trøste meg for et temperament det har blitt på den herremannen!
Jeg måtte le litt av meg selv litt tidligere her. Jeg satt og kikket inne på Aquaristikshop (jeg må ha avgårde en bestilling dit så snart jeg har penger til det), og der leste jeg kategorien Medications & curses. Jeg tror ikke jeg trenger å kjøpe noen curses med det første. Jeg har mer enn nok av dem som jeg har. Det var forøvrig øynene mine som tok feil, og ikke Aquaristikshop som hadde tullet.
Jeg har den siste uken hatt en innsats på å få gitt vitaminer til fiskene mine. Det har nesten gått en hel 20-ml-flaske på ei uke. Heldigvis har jeg en uåpnet halvlitersflaske (nei, ikke tenk halvliter nå ) stående i det ene akvarieskapet, så det er ingen krise. Jeg har bare aldri lagt merke til at 20 ml er så lite. Jeg kommer forøvrig til å fortsette å bruke lilleflasken, og helle over i den fra den store.
Men nå er det nattinatt fra meg!
Fôringstid er tydeligvis ikke Barts favorittidspunkt på dagen (eller rettere sagt på natta). For det første greier han ikke å bestemme seg for om han skal våge seg ut og spise eller passe på hula si (og den dyrebare lasten som befinner seg inni). I tillegg kommer alle de andre sugemallene litt for nære hula, og det tåler han jo såvisst ikke. Trøste meg for et temperament det har blitt på den herremannen!
Jeg måtte le litt av meg selv litt tidligere her. Jeg satt og kikket inne på Aquaristikshop (jeg må ha avgårde en bestilling dit så snart jeg har penger til det), og der leste jeg kategorien Medications & curses. Jeg tror ikke jeg trenger å kjøpe noen curses med det første. Jeg har mer enn nok av dem som jeg har. Det var forøvrig øynene mine som tok feil, og ikke Aquaristikshop som hadde tullet.
Jeg har den siste uken hatt en innsats på å få gitt vitaminer til fiskene mine. Det har nesten gått en hel 20-ml-flaske på ei uke. Heldigvis har jeg en uåpnet halvlitersflaske (nei, ikke tenk halvliter nå ) stående i det ene akvarieskapet, så det er ingen krise. Jeg har bare aldri lagt merke til at 20 ml er så lite. Jeg kommer forøvrig til å fortsette å bruke lilleflasken, og helle over i den fra den store.
Men nå er det nattinatt fra meg!
Postet 09.10.09 kl 03:00
Å få opp PH-en i superkaret har virkelig gjort sin virkning. Fiskene er helt forandret. Nå stimer de sammen og utforsker både her og der. Hvis de bare kunne finne ut at det også er perfekt tid for litt lek så... Måtte det bare vare!
I dag har jeg ikke sett killihannen. Jeg håper det betyr at killiparet driver med litt småkos langt inni plantebuskaset. Det ville ikke forbause meg.
I dag har jeg ikke sett killihannen. Jeg håper det betyr at killiparet driver med litt småkos langt inni plantebuskaset. Det ville ikke forbause meg.
Postet 09.10.09 kl 15:00
Når du skal bruke biltema-sand, plumper du den oppi karet tørr? Eller hvordan gjør du det?
Jeg har et tørt, tomt kar og et par sekker biltemasand. Skal jeg bare åpne sekken og tømme det i karet, og så vann etterpå? Eller motsatt?
Det jeg mener å spørre om er: hvilken variant blir det mest grumsete vann av?
Eller er det et fett?
Jeg har et tørt, tomt kar og et par sekker biltemasand. Skal jeg bare åpne sekken og tømme det i karet, og så vann etterpå? Eller motsatt?
Det jeg mener å spørre om er: hvilken variant blir det mest grumsete vann av?
Eller er det et fett?
Postet 09.10.09 kl 15:15
Endret: 09.10.09 kl 15:16