Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 124)

EivindG
Den artikkelen har jeg allerede lest men skal lese den en eller to ganger minst til! Den er så bra. Men mona lurte jo på om hun skulle lage en ny og det er jeg helt for! Får mine coryer i morgen og det er leksgruppe. Får håpe jeg får skikkelig høst snart og med masse eikeblader.Så kanskje det blir lurt unna noen egg. Får få meg noe skikkelig utstyr til å klekke, da mener jeg isoporkasse og lite filter.


Isoporkasse? Det er forresten mitt siste spørsmål. Hvordan skal jeg holde eggene? hvor eller hva skal jeg ha de i? Jeg burde forresten lage min egen tråd om dette i stedet for disse teite spørsmål i en fin tråd...
Hvis man gidder å lese igjennom både Inger anne sin tråd og hele denne, vil man sitte igjen med en rimelig grei snøring på hvordan det best burde gjøres osv.
Her er det masse info om hva du bruker.

Det gjør ikke noe, for denne tråden er noe sikkert alle leser og da får de fleste vite noe.

Da er det bare å låse seg inne i en uke og lese og lese, nesten bare denne trenger så lenge
Det vil ta laaang tid! Du skjønner de legger egg nå og jeg har litt panikk men takk for alle tips. Får vel sette meg ned denne helgen og lese i vei!
Jeg fikk litt panikk da mine coryer la egg, men jeg så en plante de la på og dermed la jeg likesågodt et fødenatt opp ned over planta, hadde en skje stukket ned i sanda slik at ikke nettet ble flatt. Desverre så jeg da ikke egget særlig godt mer og ved vannbytte senere i uka tok jeg opp planta og akkurat da klekket yngelen og i forskrekkelsen mistet jeg planta og yngelen ble borte.
Hadde jeg bare hatt ro på meg ville den klekket og klart seg fint i nettet sitt. (sikkert masse mikroorganismer den kan leve på i akvariet)
Jeg har ikke sett den igjen, men håper den en dag skal dukke opp

Jeg gjorde det sånn fordi jeg ikke bare kunne stå og se på egget kanskje ble spist og fordi jeg ikke har muligheten til å drive med BB kar osv nå.
Ah, endelig! Nå er lysarmaturene til de to nye 160 literne på vei! De ble sendt fra Tyskland i dag. Normalt pleier det ikke ta mange dagene før de ankommer Norge, men så er det norske tollpost da... det er det som er flaskehalsen. De sitter gjerne og ruger på pakkene i mange dager. I de fleste tilfeller pleier det å ta rundt ti dager fra jeg får melding om at det er sendt fra Aquaristikshop, til jeg får hentet ut pakken min.
Da får vi håpe at reolen også kommer i disse dagene....
Galemor
Hvis man gidder å lese igjennom både Inger anne sin tråd og hele denne, vil man sitte igjen med en rimelig grei snøring på hvordan det best burde gjøres osv.

LOL! Da har man jobb for noen måneder til sammen. Jeg tror det er de to lengste trådene på hele AF!
Galemor
Hvis man gidder å lese igjennom både Inger anne sin tråd og hele denne, vil man sitte igjen med en rimelig grei snøring på hvordan det best burde gjøres osv.

Inger Anne
LOL! Da har man jobb for noen måneder til sammen. ;-) Jeg tror det er de to lengste trådene på hele AF!


Neida! Jeg hørte om en som leste min tråd fra begynnelse til slutt, hun brukte bare 3 dager! Hehe!
ja det blir ca. 700 inlegg per dag.
Ca. 800, faktisk. Det mennesket kan ikke ha sovet, spist eller gjort noe annet fornuftig de dagene.
Nå har Redmoor-røttene i 160 literen på gulvet stått under vann en uke (siden 22/9). Og de ser veldig bra ut
Jeg tror den store filterbagen med torv og eikeløvet gjør litt for å unngå de helt store hvitsopp-utbruddene på denne typen røtter. Etter en uke under vann skulle de normalt ha hatt lange, sleipe tråder av hvitsoppen, men det har de ikke. Når jeg tar på dem med fingrene, kan jeg kjenne at de har litt, i form av et litt glatt og sleipt belegg. Men det er altså ikke særlig synlig og ikke mye. Kult! Tidligere når jeg har brukt denne typen røtter, har disse røttene fått sopp etter bare et par-tre dager under vann. Så jeg tror dette lover bra. Vannbyttet jeg tok etter et par dager hjalp nok også litt.

Tok et par bilder av Nannostomus cf. marginatus 'Breitband' (?) tetraene mine i 180 literen. Jeg prøver å telle dem, men jeg ser aldri alle på en gang, så det er vanskelig. Jeg kjøpte 10, og skulle gjerne visst om alle de nye lever enda Med mine to gamle, skulle det være 12 der.
Det er ingen flere som har fått noen prikker, jeg tror jeg catchet det tidlig nok. Alle jeg kan se, ser sunne og friske ut, nysgjerrige og farter rundt i akvariet. De liker spesielt godt å henge rundt den store javamosekladden som er dandert omtrent midtveis opp i karet, hengende fra en trerot.
Jeg skal kjøpe meg mange flere Nannostomus, gjerne flere arter i slekten. De er alle utrolig fine, jeg liker disse så godt! Flere N. marginatus også, så stimen synes litt bedre i 180 literen.







Antisoppbehandling av trerøttene med naturmetoden Eikeløv og torv.
Siden karet ikke er satt opp enda og er fiskeløst, kan jeg ha skikkelig surt vann her. Det hjelper!
[External Image]

Nannostomus cf. marginatus
[External Image]

Nannostomus på tur rundt i mosen, ser vel etter rekeyngel, tenker jeg...
[External Image]
Jeg har bestemt meg for å slutte med guppy, så jeg har avtalt med et av AF's medlemmer at han overtar hele guppykolonien min. Jeg er litt lei av guppy, og de er fryktelig masete å ha sammen med Corydoras, så jeg har etter over to års hold av disse fiskene bestemt meg for å kutte dem ut. De får det veldig godt hos sin nye eier så jeg er glad han ville ha alle sammen Det kan hende jeg beholder et par yngel bare, men erfaringsmessig så vet man jo at det da fort blir en hel koloni av dem igjen....

Her ser guppyene at jeg beveger meg utenfor akvariet. Da stimler de sammen, helt ville, i en stor mølje og vrimler frem og tilbake i håp om mat.




[External Image]


[External Image]


[External Image]









Corydoras panda tatt på fersken i lek. Den var i ferd med å vrikke seg løs fra mosen etter å ha plassert et egg der, men da jeg kom med kameraet ble den plutselig "a stiffer". Dvs den stivnet som en stokk og rørte ikke et øye engang
[External Image]


Dette er en av de to fineste Red Bee rekene jeg har Jeg har to som ser slik ut, og jeg har skillt dem ut sammen med 3 andre ekstra fine, i en 19 liter. Håper at yngelen som etterhvert kommer vil bli ekstra fine De har ekstra mye hvitt på seg. Den på bildet ser ut som den har et merke på ryggen etter en kyssetrut når man ser den ovenfra
[External Image]
Hei
HEI og takk for alle dine innleg. Må inrøme at jeg ikke har klart å lese alle dine sider. Men håpte at du kunne hjelpe meg med litt kortfattet sumerin av det å bygge akvarie rom da jeg står på terskelen til de nå. Svar gjerne på min tråd http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=35979
På forhåhond TAKK
EivindG
Den artikkelen har jeg allerede lest men skal lese den en eller to ganger minst til! Den er så bra. Men mona lurte jo på om hun skulle lage en ny og det er jeg helt for! Får mine coryer i morgen og det er leksgruppe. Får håpe jeg får skikkelig høst snart og med masse eikeblader.Så kanskje det blir lurt unna noen egg. Får få meg noe skikkelig utstyr til å klekke, da mener jeg isoporkasse og lite filter.


Akva-Math
Isoporkasse? Det er forresten mitt siste spørsmål. [B]Hvordan[/B] skal jeg holde eggene? hvor eller hva skal jeg ha de i? Jeg burde forresten lage min egen tråd om dette i stedet for disse teite spørsmål i en fin tråd...


Ingen spørsmål om Corydoras er teite
Jeg vet dessverre ikke hva EivindG mente med "isoporkasse" jeg heller, det må nesten han svare på. Men kanskje han mente å bruke det som klekketank?
Jeg bruker plast-kar til dette.

Hvis eggene til Coryene er lagt på glasset, er det lettest å plukke dem. De rulles av forsiktig, med et ørlite og utrolig forsiktig trykk med pekefingeren på egget, så ruller man det bortover litt, slik at det kleber seg til fingeren din istedenfor glasset. Så løfter man det rett over i klekketanken man skal bruke (det tåler en tur opp i friluft,ja), der det er fyllt opp med akvarievann. Så ruller man egget av fingeren igjen i motsatt rekkefølge, ved å forsiktig legge fingeren med egget inntil innsiden av klekketanken og "rulle det av" så det henger fast der.

Er eggene lagt på planter o.l., må man bare prøve så godt det går å få det klebrige egget over på fingertuppen.

Det å samle Corydoras-egg er en teknikk man bare må lære seg. I starten skviste jeg mange egg ved uhell, men etterhvert får man fingerspiss-følelsen på dette og uhell skjer aldri lenger
Bjørn i Kvelde
HEI og takk for alle dine innleg. Må inrøme at jeg ikke har klart å lese alle dine sider. Men håpte at du kunne hjelpe meg med litt kortfattet sumerin av det å bygge akvarie rom da jeg står på terskelen til de nå. Svar gjerne på min tråd http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1053&thread_id=35979 På forhåhond TAKK

Du får ta deg tid en dag eller tre du har tid til overs - det er verdt det!
Jeg har lurt litt på hvordan man skal få vist den egentlige, flotte fargen Venusfisk har når man ser dem i akvariet, i de rette omgivelsene. Blitz-bilder "blender" deres virkelige brunlig-kobbergyldne farge, den kommer ikke frem på bilder! Denne fargen gjør dem ekstra fine i mine øyne, men har ikke greid å ta bilder som viser den.

I dag bestemte jeg meg for å prøve uten blitz, men alle som har forsøkt å ta bilder av noe i bevegelse uten blitz vet....ja, trenger jeg si mer?

Dette øverste bildet var et av utallige forsøk, og det eneste jeg fikk til der fisken faktisk synes som annet enn bare "blurr".
[External Image]


Et par bilder med blitz på vanlig måte.
Det er nydelige, små aktive fisker De er litt som sebrafisk (danio), står aldri i ro og er i konstant bevegelse.

[External Image]


[External Image]
Legger du blitzen oppå akvariet når du bruker den?
Nei, jeg har ikke ekstern blitz. Det er bare blitzen som sitter på kameraet jeg bruker (Canon EOS 400D).

Et lite knep for å dempe blitsen er å dekke den med et stykke papir, eller tøy f. eks.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap