- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 124)
Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 124)
Fiiiiine Corydorasene Se på hunnen på bildet, som kjører bartene og trynet sitt dypt ned i sanda for å prøve og unnvike de ivrige hannene rundt henne (bildet knipset jeg under lek og egglegging i et kar med ca 15 C. weitzmani, tror jeg det var)
Corydoras Weitzmani er superfine altså, men jeg tror ikke det blir plass til dem hos meg i denne omgang. Med bare 3 akvarier må jeg prioritere plassen strengt, og jeg går fremdeles for arts-akvarier fordi jeg liker det best sånn.
Corydoras Weitzmani er superfine altså, men jeg tror ikke det blir plass til dem hos meg i denne omgang. Med bare 3 akvarier må jeg prioritere plassen strengt, og jeg går fremdeles for arts-akvarier fordi jeg liker det best sånn.
Postet 23.11.12 kl 10:52
Anders KNoen viltfangede Brochis splendens også - største pansermallene jeg har sett noensinne.
Da skulle du se fullvoksne brochis multiradiatus, da. DE er digre, de! Jeg tror ikke det finnes større coryart (jeg regner brochiser som coryer). Jeg hadde en gruppe i størrelse XL, og de var så store at jeg kunne fôre med meitemark. Og da ble de helt ville! Jeg trodde aldri jeg skulle se en morderisk cory, men de hogg skikkelig til. Jeg skjønner hvorfor man bruker meitemark når man fisker! Dessverre er multier utrolig fintfølende på vannkvaliteten. Jeg måtte holde et strengere vannbytteregime enn på discusene mine. Dessverre mistet jeg gruppen etterhvert, da jeg måtte kutte ned litt på vannbyttene, og det tålte de ikke! Jeg tror jeg aldri har vært så glad i noen coryer som disse. Jeg skulle gjerne ha hatt en ny gruppe, men jeg vet at jeg ikke greier å holde vannet like prikkfritt som de krever. Utrolig artige coryer! Og for en kroppsform! Jeg elsker langnesede og de store coryartene, og i multiene får man virkelig begge deler. Og de er jo nesten like høye som lange. OK, en liten overdrivelse, men de er virkelig massive, også i høyden. Vakre, vakre brochiser!
Postet 23.11.12 kl 13:51
Her er et bilde fra da jeg eksperimenterte med den nye makrolinsen jeg fikk til jul i fjor
Håper det er greit for folk at jeg reposter gamle bilder som er postet før. Det er vel alltid hyggelig å se bilder, vel? Inntil jeg har nye fiskebilder å by på, henter jeg frem et og annet fra tidligere tider
Corydoras eques
Håper det er greit for folk at jeg reposter gamle bilder som er postet før. Det er vel alltid hyggelig å se bilder, vel? Inntil jeg har nye fiskebilder å by på, henter jeg frem et og annet fra tidligere tider
Corydoras eques
Postet 23.11.12 kl 14:00
Inger Anne, det var dumt av meg å skrive Brochis splendens i det innlegget, aner ikke hvorfor jeg gjorde det (gammel vane sikkert), for jeg er ikke sikker på om det var det i det hele tatt Det kan fort ha vært Brochis multiradiatus også, de var iallefall ekstremt store. De gikk i et svært akvarium, og det var mange av dem. Et utrolig kult syn!
Så det var "ikke meningen" å skrive Brochis splendens, for som sagt, det kan ha vært multiradiatus også. Jeg husker ikke i detalj akkurat utseendet, men jeg husker at de hadde lange snuter og var digre Om de var så store at de kunne fôres med meitemark er jeg usikker på, men ja, det tror jeg faktisk virkelig når jeg tenker meg om.
Skulle jeg hatt et ekstremt stort akvarium... da måtte det blitt noen sånne!
(Unnskyld for et litt avsporende innlegg i tråden din, Mona... pansermalle-snakk, da! :p)
Bare bra forresten med gamle bilder, alltid koselig å se Cory-bilder
Så det var "ikke meningen" å skrive Brochis splendens, for som sagt, det kan ha vært multiradiatus også. Jeg husker ikke i detalj akkurat utseendet, men jeg husker at de hadde lange snuter og var digre Om de var så store at de kunne fôres med meitemark er jeg usikker på, men ja, det tror jeg faktisk virkelig når jeg tenker meg om.
Skulle jeg hatt et ekstremt stort akvarium... da måtte det blitt noen sånne!
(Unnskyld for et litt avsporende innlegg i tråden din, Mona... pansermalle-snakk, da! :p)
Bare bra forresten med gamle bilder, alltid koselig å se Cory-bilder
Postet 23.11.12 kl 14:03
Endret: 23.11.12 kl 14:05
Heia
Når dere er inne på litt store coryer, benytter jeg sjansen på Mona sin tråd, hvor så mye kunnskap befinner seg..
Er det noen av dere som har erfaringer med C. virginiae? Den er sjelden, nesten aldri omtalt, så jeg lurer på om den er uinteressant (hvis noen cory kan bli det)? Jeg har en gruppe på 7 som barter rundt i selskapskaret mitt, og de er store og dekorative. De er ikke sky, og lager mye "liv" i karet. Men jeg skulle så gjerne ha visst litt mer om disse vakre skapningene.
Når dere er inne på litt store coryer, benytter jeg sjansen på Mona sin tråd, hvor så mye kunnskap befinner seg..
Er det noen av dere som har erfaringer med C. virginiae? Den er sjelden, nesten aldri omtalt, så jeg lurer på om den er uinteressant (hvis noen cory kan bli det)? Jeg har en gruppe på 7 som barter rundt i selskapskaret mitt, og de er store og dekorative. De er ikke sky, og lager mye "liv" i karet. Men jeg skulle så gjerne ha visst litt mer om disse vakre skapningene.
Postet 23.11.12 kl 14:09
Postet 23.11.12 kl 14:09
Endret: 23.11.12 kl 14:10
Nina3Heia Når dere er inne på litt store coryer, benytter jeg sjansen på Mona sin tråd, hvor så mye kunnskap befinner seg.. :) Er det noen av dere som har erfaringer med C. virginiae? Den er sjelden, nesten aldri omtalt, så jeg lurer på om den er uinteressant (hvis noen cory kan bli det)? Jeg har en gruppe på 7 som barter rundt i selskapskaret mitt, og de er store og dekorative. De er ikke sky, og lager mye "liv" i karet. Men jeg skulle så gjerne ha visst litt mer om disse vakre skapningene.
Godt spørsmål egentlig. Man ser dem vel fra tid til annen i handelen, men de er ikke spesielt vanlige, selv om jeg kanskje ikke vil klassifisere dem som sjeldne heller? Jeg har sett dem i butikk iallefall en gang.
I følge fiskebasen finnes det 7 stk som har registrert arten i sine kar. Ikke så mange altså. Hvis andre har sine meninger og erfaringer og komme med (har de hatt fisken eller sett den?) så er det bare å poste svar her.
Den er forøvrig veldig lik C-140, som jeg hadde. Husker ikke hvor mange det var i gruppa, men 6-8 stk tipper jeg. De ynglet faktisk, ikke så ofte man ser det på langsnutede. Men det endte opp med at jeg hadde 175 (!) yngel av dem i en periode. Men dette var altså C140, veldig lik og nær slektning av C. virginiae. Begge er fine, med sine hvit, svart og oransje farger. Liker alle arter som har sånne oransje "luer" på hodet
Postet 23.11.12 kl 14:15
mona oHer er et bilde fra da jeg eksperimenterte med den nye makrolinsen jeg fikk til jul i fjor :-) Håper det er greit for folk at jeg reposter gamle bilder som er postet før. Det er vel alltid hyggelig å se bilder, vel? :-) Inntil jeg har nye fiskebilder å by på, henter jeg frem et og annet fra tidligere tider :-) Corydoras eques [img]http://akvaforum.no/images/forum/11069_111227231202_1.jpg[/img]
Bare å fortsette å poste bilder ,spiller ingen rolle om de er gamle bare det er coryer
Postet 23.11.12 kl 14:17
Postet 23.11.12 kl 15:04
Nina: Linda W her på forumet har en stim c. virginae. Spør henne. Her er tråden hennes.
Lang nese høres ut som multier, ja. De har nesten litt oppstoppernese - veldig sjarmerende. Ellers kan de skilles fra splendens på størrelsen, høyden (de ser nesten ut som om de har kræsjet med noe, slik at kroppen har blitt trykket sammen i lengden, synes jeg), fargen (de er litt gråere, selv om disse også har grønnskimmeret som splendens har), og det sikreste tegnet: antall finnestråler i ryggfinnen. Jeg husker ikke akkurat antallet på splendensene sin ryggfinne, men multier har langt flere - derav navnet multiradiatus. Det betyr noe sånt som "mange stråler" eller noe lignende. De er griseflotte etter min mening. Men splendens er jammen store nok, de også, hvis man ser de fullvoksne. De er ikke noe små pingler! Jeg husker Mona en gang kalte de for minibusser! Den gangen hadde jeg en liten stim knøttsmå b. splendens, og de ble da døpt trehjulssykler. Jeg har nettopp igjen anskaffet splendens, og disse er også i trehjulssykkelstørrelse. Men de har fått 325 liter å boltre seg i. Stimen skal etterhvert utvides, og jeg gleder meg til å ha en diger stim b. splendens fartende rundt på bunnen av det karet! Det må da være et herlig syn. Det er leit at det er splendens som hører hjemme i Rio Iriri, som er biotopen jeg lager til 325-literen etter nå, ellers hadde jeg veldig, veldig gjerne hatt multier der i stedet. Selv om multier er langt vanskeligere å holde enn splendens, dessverre.
Anders KInger Anne, det var dumt av meg å skrive Brochis splendens i det innlegget, aner ikke hvorfor jeg gjorde det (gammel vane sikkert), for jeg er ikke sikker på om det var det i det hele tatt ;) Det kan fort ha vært Brochis multiradiatus også, de var iallefall ekstremt store. De gikk i et svært akvarium, og det var mange av dem. Et utrolig kult syn! Så det var "ikke meningen" å skrive Brochis splendens, for som sagt, det kan ha vært multiradiatus også. Jeg husker ikke i detalj akkurat utseendet, men jeg husker at de hadde lange snuter og var digre :-) Om de var så store at de kunne fôres med meitemark er jeg usikker på, men ja, det tror jeg faktisk virkelig når jeg tenker meg om. Skulle jeg hatt et ekstremt stort akvarium... da måtte det blitt noen sånne!
Lang nese høres ut som multier, ja. De har nesten litt oppstoppernese - veldig sjarmerende. Ellers kan de skilles fra splendens på størrelsen, høyden (de ser nesten ut som om de har kræsjet med noe, slik at kroppen har blitt trykket sammen i lengden, synes jeg), fargen (de er litt gråere, selv om disse også har grønnskimmeret som splendens har), og det sikreste tegnet: antall finnestråler i ryggfinnen. Jeg husker ikke akkurat antallet på splendensene sin ryggfinne, men multier har langt flere - derav navnet multiradiatus. Det betyr noe sånt som "mange stråler" eller noe lignende. De er griseflotte etter min mening. Men splendens er jammen store nok, de også, hvis man ser de fullvoksne. De er ikke noe små pingler! Jeg husker Mona en gang kalte de for minibusser! Den gangen hadde jeg en liten stim knøttsmå b. splendens, og de ble da døpt trehjulssykler. Jeg har nettopp igjen anskaffet splendens, og disse er også i trehjulssykkelstørrelse. Men de har fått 325 liter å boltre seg i. Stimen skal etterhvert utvides, og jeg gleder meg til å ha en diger stim b. splendens fartende rundt på bunnen av det karet! Det må da være et herlig syn. Det er leit at det er splendens som hører hjemme i Rio Iriri, som er biotopen jeg lager til 325-literen etter nå, ellers hadde jeg veldig, veldig gjerne hatt multier der i stedet. Selv om multier er langt vanskeligere å holde enn splendens, dessverre.
Postet 23.11.12 kl 15:21
Postet 23.11.12 kl 15:31
Jeg vil bare nevne noe for noen av de som pleier å stikke innom her. For noen sider tilbake var det en laaang rekke hunde-relaterte poster fra meg + flere. Jeg fant ut at jeg ville slette og rydde litt i det off-topic greiene. Men når jeg slettet mine egne hundeposter, ble jo andres stående igjen og se litt "lost" ut uten sammenheng, så det ble til at jeg slettet dem også. Beklager det. Men det var altså KUN hunde-relaterte innlegg, ikke noe annet
(Pluss-medlemmer på forumet kan slette sine egne og andres innlegg, men kun i den personlige akvarietråden, ikke andre steder på forumet)
(Pluss-medlemmer på forumet kan slette sine egne og andres innlegg, men kun i den personlige akvarietråden, ikke andre steder på forumet)
Postet 23.11.12 kl 16:05
Lurer på om jeg skal forsøke "kunstig" innkjøringsmetode når jeg skal starte opp akvariene mine igjen etterhvert? Hadde helt glemt det, men kom over [URL=akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=48932&sr=1&msr=83]et av innleggene[/URL] jeg skrev på den tiden jeg prøvde produktet Aqua Medic Biobacter, som bestod av (antar jeg) ammoniakk og frysetørkede filterbakterier. Tenkte jeg skulle gi det en sjanse igjen, for det funka jo faktisk sist. Kjøper vel 3 pakker med produktet hos Aquaristikshop, når jeg skal i gang og handle inn det jeg trenger til oppstart (solgte jo alle ting som kunne gå ut på dato).
Jeg har lest at det kan gi en del alger med vanlig salmiakk-innkjøring så jeg vet ikke helt om jeg tør prøve det...jeg er litt allergisk mot alger Har ikke lyst å starte med å få et massivt algeangrep, liksom. Såvidt jeg husker, ga ikke Biobacter noe algeproblem.
Men vi får se hva jeg gjør. Salmiakk koster jo ikke stort.
[URL=akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=48932&sr=1&msr=96]Her er et senere innlegg om samme prosjekt Biobacter[/URL].
Fant forresten en norsk nettbutikk som heter Zooutsalget.no, som hadde litt akvarieutstyr også. Der fant jeg en innvendig filterpumpe jeg tidligere brukte mye og var fornøyd med. Den heter Sera F400 (finnes i større også) og har justerbar vannsirkulasjon. Den skal visst være for kar opptil 100 liter. Jeg liker godt at den er justerbar, for jeg må ha justerbare pumper, liker det best. Den pumpen skal jeg ha, for den er fin i yngelkar og rekekar, siden den har så fin og yngelsikker svamp. Filterpumpen er også svart, og lar seg fint henge bak noen planter på bakruta i et vanlig kar som en ekstraløsning, sånn at den kan være i drift og være klar til bruk om det plutselig trengs annet sted.
Jeg har lest at det kan gi en del alger med vanlig salmiakk-innkjøring så jeg vet ikke helt om jeg tør prøve det...jeg er litt allergisk mot alger Har ikke lyst å starte med å få et massivt algeangrep, liksom. Såvidt jeg husker, ga ikke Biobacter noe algeproblem.
Men vi får se hva jeg gjør. Salmiakk koster jo ikke stort.
[URL=akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=48932&sr=1&msr=96]Her er et senere innlegg om samme prosjekt Biobacter[/URL].
Fant forresten en norsk nettbutikk som heter Zooutsalget.no, som hadde litt akvarieutstyr også. Der fant jeg en innvendig filterpumpe jeg tidligere brukte mye og var fornøyd med. Den heter Sera F400 (finnes i større også) og har justerbar vannsirkulasjon. Den skal visst være for kar opptil 100 liter. Jeg liker godt at den er justerbar, for jeg må ha justerbare pumper, liker det best. Den pumpen skal jeg ha, for den er fin i yngelkar og rekekar, siden den har så fin og yngelsikker svamp. Filterpumpen er også svart, og lar seg fint henge bak noen planter på bakruta i et vanlig kar som en ekstraløsning, sånn at den kan være i drift og være klar til bruk om det plutselig trengs annet sted.
Postet 24.11.12 kl 12:39
Endret: 24.11.12 kl 13:29
Postet 24.11.12 kl 14:17
Personlig kan jeg ikke fordra disse filtrene. Hovedproblemet er egentlig at de har en tendens til å suge filtersvampen inntil stanga inni, slik at svampen blir presset sammen, og dermed ikke slipper særlig med vann igjennom. Det er også andre grunner til at jeg ikke liker dem. Jeg synes i det hele tatt at Sera ikke kan å lage filtre (for den som husker mitt intense hat til det eneste utvendige Sera-filteret jeg hadde).
Postet 24.11.12 kl 15:11
CathyFinnes denne i mindre også? Vurderer å bytte pumpa i rekeakvariumet mitt som er på 20l og den blir vel kanskje litt i det største laget. Eller?
Nei, det er den minste (F400), men den passer for deg den! Jeg har faktisk brukt den i et 19 liters kar med små corydoras-yngel Skrudde bare vannsirkulasjonen ned på det laveste, og det gikk helt fint det. Det var sånn jeg kom på den pumpen igjen, leste et innlegg fra 2009 der jeg skriver om den og viser bilde av oppsettet jeg hadde til yngelkar for et kull med Corydoras sp. Black
Skal absolutt bestille meg en sånn en! De var kjempegreie å ha til både reker og yngel.
Inger AnnePersonlig kan jeg ikke fordra disse filtrene. Hovedproblemet er egentlig at de har en tendens til å suge filtersvampen inntil stanga inni, slik at svampen blir presset sammen, og dermed ikke slipper særlig med vann igjennom.
Jeg hadde aldri det problemet med min, men det kommer sikkert an på karet og belastningen.
Tror nok grunnen til at den synker sammen sånn er at svampen svært finporet, så over tid vil den gå tett. Så tett at selv ikke den grundigste vask og klemming får ut alt, kanskje? Du har sikkert brukt din kontinuerlig i flere år. Det gjorde ikke jeg, jeg brukte den i noen måneder av gangen og ikke konstant over flere år.
Du har ikke vurdert å bytte svampen med en ny da? Koster 59 kr her. Det krever jo at filteret ikke er det eneste du har i et kar, for da blir jo filterbakteriene borte. Men hvis du har alternativ filtrering ved siden av, iallefall en periode, så kan det la seg gjøre og bytte svampen med en ny. Da slipper du den "innsugingen" som skjer fordi porene er tette inni av gammel skitt.
Postet 24.11.12 kl 16:17
mona oTror nok grunnen til at den synker sammen sånn er at svampen svært finporet, så over tid vil den gå tett. Så tett at selv ikke den grundigste vask og klemming får ut alt, kanskje? Du har sikkert brukt din kontinuerlig i flere år. Det gjorde ikke jeg, jeg brukte den i noen måneder av gangen og ikke konstant over flere år.
Det er en av de mange grunnene til at jeg hater dem, ja. Du får ikke dritten ut av svampen etterhvert. Likevel rauser det dritt ned av filteret når du skal ta det ut for å rense det. Jeg tror også at svampen er for myk til å brukes i filtre. Og jeg opplever også at det kan vokse alger utenpå svampen, slik at det også minsker vanngjennomstrømningen. Selv har jeg rett og slett laget filtre selv, når jeg har fått problemer med Sera-filterne. Jeg har brukt pumpehodet, og bygd opp en ny svampeklump ut fra blåsvamp. Det har gitt solide filtre, selv om jeg fortsatt foretrekker de gamle Fluval plus-filtrene. Ingen over, ingen ved siden der. Så sant man modifiserer dem, selvsagt. Det er noe ordentlig dritt at de ikke lages mer.
Postet 24.11.12 kl 16:45
Man får sine favoritter blant filtere, ja. Men det med at dritten raser av svampen når man slår av og skal ta den ut, det gjelder jo alle filtere av samme, innvendige prinsipp. Det er få innvendige filtere jeg liker, gitt... Men denne fra Sera, F400, likte jeg faktisk godt fordi den var yngelsikker. Jeg passet imidlertid på å rense ofte.
Egentlig må man jo bare tre en pose utenpå filteret når det er slått av, før man forsøker å løfte på det, sånn at mesteparten av skitten samles i posen. Det funker sånn nogelunde. Men tungvindt ja.
Derfor jeg har belaget meg på å stort sett bruke utvendige filtere.
Jeg visste ikke at FLuval har endret designet sitt? Hva er forskjellig fra tidligere? Går det ikke an å modifisere dem selv lenger?
Egentlig må man jo bare tre en pose utenpå filteret når det er slått av, før man forsøker å løfte på det, sånn at mesteparten av skitten samles i posen. Det funker sånn nogelunde. Men tungvindt ja.
Derfor jeg har belaget meg på å stort sett bruke utvendige filtere.
Jeg visste ikke at FLuval har endret designet sitt? Hva er forskjellig fra tidligere? Går det ikke an å modifisere dem selv lenger?
Postet 24.11.12 kl 16:51
Endret: 24.11.12 kl 16:53
Postet 24.11.12 kl 18:10
Endret: 24.11.12 kl 18:14
Den nye Fluvalfiltrene kalles U-serien. Svampene ligger i kasetter som kan løftes opp enkeltvis fra toppen av filteret. I tillegg til svampkasettene har (i alle fall det største, U4) en kasett med hvite "makaroniringer". Standard er også et kombinert kull og finfilter som jeg ikke satte inn, men erstattet plassen med en svampskive. Filteret kan også reguleres slik at utblåset kan være oppe eller nede, eller både oppe og nede samtidig. Vet ikke om det er mulig å modifisere det.
Postet 24.11.12 kl 18:27