Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 125)

Hvordan unngår du gjenskinn i glasset?
Lro
Hvordan unngår du gjenskinn i glasset?

Man står i en ørliten vinkel når man tar bildet. Aldri "head on", men en liten anelse på skrå er alt som skal til.

Men jeg hadde oftere problem med blitzreflekser i glasset når jeg brukte Olympus-kameraet mitt før.

Det er et eller annet med denne blitzen på Canon speilrefleksen som det rett og slett bare blir veldig lite gjenskinn i glasset av. Det er iallefall et mye mindre problem nå ifht før. Vet ikke helt hva som er grunnen, men kanskje det er en kombinasjon av både kamerablitzen til et kvalitetskamera og det at jeg automatisk har begynt å innta riktig posisjon?

mona o
[QUOTE=Lro]Hvordan unngår du gjenskinn i glasset?

Man står i en ørliten vinkel når man tar bildet. Aldri "head on", men en liten anelse på skrå er alt som skal til.

Men jeg hadde oftere problem med blitzreflekser i glasset når jeg brukte Olympus-kameraet mitt før.

Det er et eller annet med denne blitzen på Canon speilrefleksen som det rett og slett bare blir veldig lite gjenskinn i glasset av. Det er iallefall et mye mindre problem nå ifht før. Vet ikke helt hva som er grunnen, men kanskje det er en kombinasjon av både kamerablitzen til et kvalitetskamera og det at jeg automatisk har begynt å innta riktig posisjon?

Hmm, må jeg prøve!

Thanks

Da jeg puttet trerøtter (Redmoor), torv og eikeløv i den ene nye 160 literen, var det egentlig bare for å begynne prosessen med å få Redmoor-røttene vasstrukne nok til å synke, samt å få dem forbi det stadiet med hvitsoppen. Mens jeg likevel ikke får gjort noe mer siden jeg venter på reolen, tenkte jeg det kunne være fint, for da slipper jeg hvitsoppen og flytende røtter når sand, planter og alt skal i. Når ting liksom skulle begynne på ordentlig om noen skjønner hva jeg mener, hehe

Har egentlig vært så fokusert på det, å få behandlet røttene, at en annen tanke ikke har slått meg før i dag. Siden HMF-filteret også står og går, og jeg har puttet en del biologisk nedbrytbart materiale i karet så.... så betyr jo det at jeg faktisk har begynt innkjøringen av filteret. Det er jo flott! Da sparer jeg jo tid på innkjøring når karet er løftet opp i reolen. 8 dager tror jeg det har stått nå, og enda ingen email med pakkesporingsnummer for reolen...*sukk*

Kar nummer to får jeg ikke gjort det med dessverre, begrenset plass på gulvet tross alt, men jeg har altså fått tjuvstartet på 160 liter nummer en
Gratulerer, det var jo en fin overaskelse.
Hvordan går det med green lazerne, Mona? Fortsatt ingen action?
Inger Anne
Hvordan går det med green lazerne, Mona? Fortsatt ingen action?

Ingen action "på ordentlig" nei Det er en del opp og ned svømming langs glasset og susing hit og dit, det hender jeg ser en hann forsøke å posisjonere seg selv foran en hunn, men....
Men jeg må tilstå at jeg har gitt opp litt. Det har seg sånn at jeg er inne i en dårlig periode med armer og skuldre, og alle vannbytter og det styret der ble for vondt så det har jeg droppet. Over en uke siden siste vannbytte faktisk. I går fikk de ikke mat en gang :p

Det vil nok bli egg, før eller senere, men de får ta det i sitt eget tempo
Jeg synes egentlig det er spesielt hyggelig når Corydorasene plutselig bare begynner å legge egg helt av seg selv, uten at jeg har gjort noen ekstra tiltak eller "stresset" for å få dem i gang Som f.eks. Corydoras metae, Corydoras caudimaculatus, C. weitzmani og en del andre. Dette er arter som bare plutselig en dag gjorde det, helt av seg selv. Sikkert jeg som er litt rar, men jeg synes faktisk det er ekstra fint når det skjer på den måten, jeg
God morgen. Nå har jeg for n'te gang vært å sett på 112 liters karet ditt og siklet litt. Jeg har saumfart hele huset med meterstokk og det eneste stede den kunne ha stått der har min kjære mann funnet ut at høytaler og cder skal stå (knurre, murre)... Men jeg kan faktisk ikke krangle på det for han er så utrolig tålmodig og snill med meg og mine akvarier. Han skjønner ikke egnetlig bæret, men støtter meg likevel og da kan jeg ikke hive ut musikken hans... kan jeg...? Håper du får solgt det til noen oppegående folk, litt for mye useriøst på annonsene når det blir litt penger i det, men jeg hadde glatt betalt 2-3000 kr for det karet... *Sukk* menmen, ha en flott dag og god bedring med armene
God morgen til deg også, Anen

Jeg hadde faktisk besøk av en mann som kom helt fra Bergen for noen uker siden, han skulle hente noe som han hadde kjøpt av meg; Co²-anlegget mitt med ph-controller, gassflasker og hele pakka.

Jeg var litt nysgjerrig på vannkvaliteten i 160 literen på gulvet i dag, så jeg tok ut en vannprøve før jeg skiftet vannet der i morges. Vannet var begynt å få en hvit tone igjen (biologisk masse som lekker ut fra redmoor-røttene), så jeg bestemte meg for å skifte alt vannet. Det er kommet litt hvitsopp på røttene, det syns der røttene er saget av enkelte steder. Ellers er det utrolig lite på dem, men man kjenner det når man tar på dem med fingrene (litt sleipe og slimete å ta på). Er spent på om det holder seg på dette nivået og så går tilbake. Det burde ha kommet allerede hvis det virkelig skulle bli masse av den ekle flagrende hvitsoppen på disse. Mener å huske det bare tok et par-tre dager i etablerte akvarier.

Jeg målte ph til 6.5 og null nitritt. Litt tidlig å måle nitritt enda, det visste jeg jo, men jeg tenkte kanskje at alle røttene og løvet, samt torva, påvirket litt ekstra mtp nitritt. Det gjør det tydeligvis ikke. Karet har bare stått med vann i 10 dager (tiende dagen i dag). Men søndag eller mandag kanskje jeg får utslag på nitritt. Jeg har hatt oppi eikebarkekstrakt her også, for til tross for eikeløv og en raus mengde torv i en stor "filterpose-pølse" så har det ikke dratt ned ph særlig mye. Ang. den filterposepølsa... Mannen min lurte på hva akkurat det var for noe og sa "Hva er den store bæsjekladden som flyter i akvariet ditt på gulvet for noe?"
Så for å få ph ned til 6.5 måtte jeg bruke nesten normal dose eikebarkekstrakt også. Torvet og løvet har visst bare senket ph med 0.4.

Bilde etter vannbytte. Med blitz og uten blitz.
Uten blitz.
[External Image]

Med blitz.
[External Image]

Det har tydeligvis sittet et lite frø klistret fast til enten et eikeløv eller på redmoor-røttene et sted, for plutselig så jeg at noe spiret og begynte og vokse ut av filterhjørnet Lurer på hva det er for noe.
[External Image]

Så spennende med tre i karet. Må nesten ta det ut og få det til å vokse opp. Ha et lite eiketre på akvarierommet. Ubegrenset med eikeløv.
er vel ikke eik men kansje en tomat-ranke eller noe lignende
Det er nok bare et ugress-frø av noe slag Plukket jo disse eikebladene på bakken, og selv de ble skyllt godt, så kan det jo ha sneket seg unna noe frø som var klistret på et blad.
Skal "luke vekk" den pingla, det var bare litt morsomt å se noe spire i et akvarium uten planter
et ei lita bjørk etter det jeg ser på frøet
I dag kom lysarmaturene!
Jeg bestilte dem 4. september, mottatt 1. oktober.
(åååh, nå vil jeg ha reolen...!!)
Nå har jeg åpnet pakken med de to lysarmaturene og fått montert den ene Herlige, jeg bare elsker disse Woha-armaturene! Jeg har fem stykker i lengde 80 cm på alle 98 literne mine i helglass, og har tidligere hatt dem på 63 og 54 litere også (nå har jeg ikke den akvariestørrelsen lenger).

Det tok bare 4 dager fra de sendte den fra Tyskland til jeg hadde pakken hjemme i stua denne gangen. Det var kjapt!

Dette er 160 litere, så nå er lengden 100 cm, og da er topplokket på armaturene to-delt. Smart. Så slipper man å løfte hele når man skal mate. De veier ingenting, de topplokkene, så for meg er dette en helt perfekt armatur-løsning Vonde skuldere og smertefulle armer klarer dette helt flott. Når man skal jobbe i karet, fjerner man topplokket enkelt med èn hånd (de er så lette), så skyver man bare lysbjelken bakover, og har full tilgang i akvariet på et blunk. Ingen tunge løft, hele rammen med lys ligger på karet hele tiden. Det er tysk kvalitet også, ganske enkelt: helt topp!

Jeg monterte inn to 30 watts lysrør, 1 er Dennerle Amazon Day og det andre (bakerste) er Philips Aquarelle.

Som jeg trodde, kommer det ene lysrøret (det bakerste) i kontakt med filtersvampen i hjørnet. Jeg fikser det siden, det ante meg at det ville bli sånn - jeg har jo erfaring med disse armaturene fra før og vet hvor lysbjelken går. Jeg har tenkt ut en løsning, og vet hvordan jeg skal ordne det, men det innebærer ikke at jeg korter ned svampen. Best å ha den så høy som den er, for å unngå at fisk så lett hopper bak.

Ah.... nå mangler jeg bare en bitteliten detalj...reolen! Jeg er så utålmodig at jeg driver og poster bilder av et akvarium med vann som står på gulvet, hehe Må bare, jeg er så spent og forventningsfull.

En annen ting som gjør at jeg elsker disse armaturene, er at de skjuler vannlinjen i helglass-akvarier Jeg liker ikke å ha synlig vannlinje, så de er perfekte!

[External Image]

En titt ovenfra og ned - løfter på det venstre lokket.
[External Image]

Ingen vannlinje synlig
[External Image]
Den armaturen har omtrent samme patent som på de to Rubin-karene mine ser jeg (selv om jeg tviler på at kvaliteten på mine er like god). Det letter arbeidet nedi karene betraktelig
Ja, de er skikkelig fine de lysarmaturene dine. Sikler på dem selv, men det er de penga
Var armaturene dobbel til 54L også?? Jeg har disse 54L med plasttopp (fikk kjøpt billig) Men jeg irriterer meg over at det er plast. Kjipt å ha i stua, ser så simpelt og barnslig ut..
ooh, de har jeg aldri hørt om, men du så kjekt, får du tak i de hen da?? ;D
Lro
Var armaturene dobbel til 54L også??

Jada, det var de. 2 x 15 watt.
Armaturene finnes i hele 15 farger og utførelser Fargen på de jeg kjøper heter "Ash black".
Til en 63/54 liter vil armaturet komme på 625 kr i den tyske nettbutikken siden vi ikke betaler tysk moms på 19%. Men den må fortolles når den kommer til Norge, så da kommer det på 25 % i moms til den norske stat... :p

Galemor
ooh, de har jeg aldri hørt om, men du så kjekt, får du tak i de hen da?? ;D

Jeg kjøper dem i den tyske nettbutikken jeg bruker hele tiden
Den heter Aquaristikshop.de
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap