Inger Annes akvarieprosjekt (side 125)

Hehehe! Å nei du! Men når jeg tenker over det, har jeg jo planlagt å selge leksgruppa mi med schultzei. Med litt omplassering av de øvrige coryene i det karet (Ugh! Det blir salig fullt i de andre karene da), kan det gå. Jeg må nok la multiene bo sammen med noen, for jeg har på ingen måte mulighet til å omplassere samtlige av de andre coryene (hvis det passer seg sånn, så kunne jeg faktisk ha tenkt meg å hatt dem sammen med smaragdene mine. Tenk de digre drogene sammen med de små skjønne grønne!). Gudbedre, jeg er gal som tenker på å dytte inn enda flere fisker i dette huset... Her er det jo ikke snakk om akvarierom, men akvariehus. Men jeg vet jo ikke sikkert ennå. Jeg må se å ringe dyrebutikken det er snakk om.

Det er visst ikke bare coryer som blir trigget av vannbytter. Jeg byttet vann hos killiene i går, og i dag så jeg en oppførsel som ikke var til å misforstå. Men killier er ikke de vanskeligste å få til å leke. Enkelte arter leker jo uansett hva. Jeg har dessverre ikke noe yngelsikkert filter i dette karet, så jeg vet ikke hvordan det evt. vil gå med småtasser. Det finner jeg ikke ut før jeg evt. ser dem svømme rundt. Det er i hvertfall godt med plantebuskas å skjule seg i. Karet er overgrodd, et av de få karene jeg har lyktes med planter i. Jeg angrer ikke på killikjøpet. De er noen herlige vesener med masse personlighet. Og hannen er jo bare utrolig flott! (når jeg tenker på slike fisker jeg er stolt av, får jeg alltid lyst til å gå bort til karet og gi dem et kyss på truten ).
Kanskje schultzeiene vil nordover til kalde Trøndelag om det blir å passe slik?
MarenB
Kanskje schultzeiene vil nordover til kalde Trøndelag om det blir å passe slik?:)

Det er ingen umulighet. Men da får de nesten bli med meg nordover til Jul. Jeg skal ikke oppover dit før da.
Hvor mange er det du har? Må bla litt bakover for å se etter bilder
Hvor mange schultzei? Eh...jeg er faktisk ikke sikker. Et sted mellom 10 og 20...tror jeg... De bor i et skikkelig buskas, og de har jo lekt flere ganger. Hvor mange barn fra tidligere "avlinger" som er med der, vet jeg ikke. Opprinnelig var de bare 6, men det er lenge, lenge siden. Men dette er det som jeg regner som leksgruppa. Jeg har et utall småtasser som egentlig burde selges etterhvert også. Jeg regner med at jeg kommer til å levere ungene til en av de lokale dyrebutikkene. Jeg tror ganske enkelt jeg ikke orker annet. Men det er ungene altså. Leksgruppa blir solgt privat. Men jeg må advare om hva den som finner på å kjøpe den tar på seg: dette er gjengen som spydde ut over 600 egg i løpet av én dag. Og det var bare to egg som ikke klekket!

I dag var ikke Jack the Ripper særlig fornøyd med meg. Han har litt delt forhold til vannbytter, den karen. Vanligvis finner han seg i det, men er tydeligvis litt nervøs for det som skjer. Han bruker nemlig å stille seg opp ved siden av den ene planta, og duver fram og tilbake sammen med den, som om han var ett av bladene. Det er de eneste gangene jeg ser han ved siden av denne planta også. Men i dag ga han høylytt beskjed om hva han syntes om romsteringa. Takk og pris for at jeg nettopp hadde lagt på dekkglasset! For da jeg snudde ryggen til (etter å ha lagt glasset på plass), hørte jeg et skikkelig plask. Han må ha hoppet 15-20 cm i lengde over vannet. Gale fisken!

Jeg er ekstremt dårlig til å gi plantenæring. Jeg antar at det er noe av grunnen til at jeg definitivt ikke lykkes med akvarieplanter. Planter vil bare ikke overleve her. Men jeg skal forsøke å ta meg sammen (igjen - jeg har forsøkt noen ganger før). Jeg har et excel-ark jeg kan notere ned datoer for forskjellig vedlikehold (nå må jeg skjerpe meg også der - jeg har ikke rørt det på månedsvis). Der skal jeg notere når jeg har satt nedi bunnæring i de forskjellige akvariene. Og når det gjelder flytende næring, skal jeg forsøke å lure det inn i vannbytterutinene mine. Jeg har de siste to ukene greid å lure vitaminer inn i rutinene, så da kan jeg gjøre det samme med flytende plantenæring. Så får vi se om det lykkes. Jeg har en tendens til å glemme ting... I et forsøk på å minne meg selv på plantenæringen, har jeg satt den sammen med flaska med eikebarkekstrakt. Der burde jeg lettere kunne se den.
Om det skulle dukke opp noen andre kjøpere, så får du ha det "først til mølla"-prinsippet tror jeg. Alt er ikke klart her enda med coryene. Vet du hvilken temp de kan ha? Jeg har ganske høy temp i alle mine kar uten varmekolbe:p
Jada, her er det først til mølla.

Killiene starter dagen med litt buskaskos (=lek). De er så søte der de holder på. Jeg tror ikke jeg vet om noen fisk som ikke er søte når de leker.

Jeg har sjekket opp om multiene, og de har fiskene inne. Men, jeg har ikke penger akkurat nå, og det kommer en hel akvarieklubb dit i kveld. De kan ikke holde av til meg. Så jeg får bare krysse fingrene for at det er igjen noen til meg til uka. (så mye for innkjøpsforbudet hos meg: først de grønne, nå kanskje multier...)
Inger Anne
Jeg har sjekket opp om multiene, og de [I]har[/I] fiskene inne. :-D

Jeg hadde besøk av Ole (som jobber på Dahls) her på onsdag, han og Elisabeth hentet noe fisk. Og han viste med fingrene hvor store disse multi'ene var... og jeg lover deg, Inger Anne, disse pansermallene er DIGRE!
Jeg kan tenke meg at disse baner vei i akvariet når de kommer veltende. Her snakker vi om minibusser!
Ja, det er snakk om minibusser, eller egentlig fullvoksne busser. Man kan bare glemme å håpe på at plantene i karet får stå med røttene i sanda særlig lenge. Jeg hadde jo en bøling med voksne multier tidligere. Dessverre døde de av ukjent grunn, og jeg var svært lei meg (det aller verste er at jeg ikke vet hva som skjedde). Multier er massive, ja! For en som liker store coryer, blir det bare ikke bedre. Jeg håper, håper, håper! Det er forresten de på Dahls det er spørsmål om her. Jeg krysser fingrene for at de akvaristgærningene som skal dit i kveld, lar det bli igjen noen til meg. Multier er bare herlige!
Det hender at de lyse flekkene på ancistrusene faktisk ikke er kamuflasjen deres. Jeg så Bartesnoppen ligge med flere lyse flekker i går, akkurat sånn som ancistruser ser ut når de skifter farge. Men i dag har han fortsatt to av de samme flekkene. Ved nærmere ettersyn ser det ut som om Bartesnoppen har vært i slåsskamp igjen. Jeg er litt usikker på om det er nylig legede sår, eller om det er en infeksjon av noe slag, som resultat av skader. Jeg må visst holde nøye øye med denne herremannen i noen dager. Han ser ikke ut til å være i toppform heller. Eller, forresten, jeg trekker det siste tilbake. Akkurat nå var det full spriking med pigger, og tydelig aggresjon for å jage bort en nærgående annen hann. De skal uansett få vannbytte i dette øyeblikk. Så får jeg håpe at han viser seg like tøff som før. Han har jo vært en utrolig sterk hann så lenge jeg har hatt han. Men, jeg aner ikke alderen på han. Han var allerede fullvoksen da jeg kjøpte han, og jeg har faktisk hatt han noen år nå.

Det er merkelig med plantene jeg fikk med fra deg, Mona. Flyteplantene ser ikke helt ut til å ville trives. I det ene karet jeg puttet dem, har de faktisk tatt kvelden. Stilkplantene, derimot, er knallfine så langt. De har ikke røytet et eneste blad en gang. Jeg håper bare inderlig at det fortsetter. Jeg har ikke akkurat grønne fingre når det gjelder akvarieplanter. De er absolutt nydelige, de plantene. Stilkplanten har en fantastisk grønnfarge. Hvis du husker hva jeg fikk med, hva heter stilkplanten?
O glede! Det blir multier på meg. Dessverre har jeg ganske enkelt ikke råd til mer enn en gruppe på 5 (egentlig har jeg ikke råd til en eneste en, men akkurat det glemmer vi...), men de 5 skal jammen bli grunding skjemt bort. Tanken er at jeg skal kunne spe på med flere senere. Når jeg tenker plassproblemene, er det i grunnen greit nok at det ikke blir flere av disse corymonstrene. *Hopper rundt i stua av glede*
Inger Anne
Det er merkelig med plantene jeg fikk med fra deg, Mona. Flyteplantene ser ikke helt ut til å ville trives. I det ene karet jeg puttet dem, har de faktisk tatt kvelden.

Hvilken temperatur har du i karet der de visnet bort? For varmt vann kan være en årsak.
De liker heller ikke å være klemt mellom dekkglass og overflate, det blir veldig varmt i det luftrommet og da kreperer de fort. Så hvis du har dekkglass i det karet, så kan det være årsaken også.

Inger Anne
Stilkplantene, derimot, er knallfine så langt. De har ikke røytet et eneste blad en gang. Jeg håper bare inderlig at det fortsetter. Jeg har ikke akkurat grønne fingre når det gjelder akvarieplanter. De er absolutt nydelige, de plantene. Stilkplanten har en fantastisk grønnfarge. Hvis du husker hva jeg fikk med, hva heter stilkplanten?

Det måtte jeg sjekke :p Husker aldri hele navnet på denne, merkelig nok for navnet er jo et av de vitenskaplige navn som faktisk lar seg uttale
Den heter Eusteralis stellata
Tusen takk Mona. Ja, det kan stemme at det er kort avstand mellom vannoverflaten og dekkglasset, så da vet jeg det. Jeg skal holde et nærmere øye med de som er i det andre karet, og evt. flytte dem til et bedre egnet sted.

Kan jeg be en av dere CW-folk om en liten tjeneste? Nå blir det altså multiradiatuser her huset på nytt. Sist gang jeg hadde en bøling, mistet jeg dem alle sammen, uten at jeg kunne finne noen som helst årsak til det. Kan en av dere spørre der inne om det er spesielle ting multiradiatuser er sårbare overfor? Det bare ikke skje noe med de nye sussebassene jeg skal hente i slutten av uka.
Inger Anne
Kan jeg be en av dere CW-folk om en liten tjeneste? Nå blir det altså multiradiatuser her huset på nytt. Sist gang jeg hadde en bøling, mistet jeg dem alle sammen, uten at jeg kunne finne noen som helst årsak til det. Kan en av dere spørre der inne om det er spesielle ting multiradiatuser er sårbare overfor? Det bare [I]må [/I]ikke skje noe med de nye sussebassene jeg skal hente i slutten av uka.

Du har ikke opplyst noe om hvilke forhold du hadde din forrige gruppe med B. multiradiatus i, men det første som jeg kommer på er temperatur. Dette er en art som definitivt trives i kjøligere vann enn vi er vant til. Det er et typisk tegn at fiskene da dropper døde en etter en, men ikke alle på en gang, og over litt tid. Husker ikke om du har skrevet noe om dette før eller hva - kanskje du kan svare på det.

De bør holdes i temperaturer mellom 21 - 24 °C. Det er så lavt at det er noe jeg ikke klarer å holde i mine kar (mange akvarier på samme rom gir høy temperatur pga lysene).

Har skummet gjennom trådene om temaet Brochis m. på Corydorasworld, men det står ikke særlig mye der (men dette med temperatur er nevnt iallefall). Det er dessuten nevnt at de kan være veldig kresne, og tar kun frossentfôr (nevnt av et par ulike medlemmer der) eller levendefôr, og at de eksemplarene av arten man finner i akvariehobbyen er fra Peru.

Mulig du har lest disse linkene før, men jeg legger dem ved iallefall:

Scotcat om B. multiradiatus
Planetcatfish om B. multiradiatus

Takk Mona. Planet Catfish er alltid det stedet jeg først sjekker, men jeg tenker aldri på Scotcat, og der fikk jeg litt mer info. Jeg tenkte kanskje at de var sensitive på vannkvalitet, og der fikk jeg bekreftet det. Når det gjelder temperatur, er jeg usikker på om det var på sommeren eller vinteren jeg mistet dem. Normalt holder jeg 23 grader i corykarene, og de som står på soverommet har jeg sjelden trøbbel med når det gjelder temperatur, ikke en gang på sommeren. Den forrige gruppa jeg hadde bodde på soverommet. Det samme skal gruppa jeg nå anskaffer. Jeg har løst problemet med hvor jeg skal ha dem i karantene. Eller, jeg tror jeg har løst det. Hvis jeg får på besøk denne uka av ei venninne jeg har, skal jeg endelig få løftet på plass 150-literen som venter på å bli satt opp. Det skal ikke bli deres permanente hjem, men det duger for en måneds karantene. Og da har jeg en måned til å gruble på hvordan jeg skal fordele fiskene mine for å få plass nok til denne gjengen med gærninger. Det er mulig at jeg kommer til å la dem gå sammen med de andre brochisene mine, slik at de skal kunne føle at de er en større gruppe. Jeg lurer faktisk på å skulle ta meg råd til en til, slik at de blir seks - det er en litt mer fornufting størrelse på gruppa. Men aller helst skulle jeg tatt alle 8 de har inne... ;-D

Du snakket om størrelse, ja, at de viste deg med fingrene hvor lange de er. Men tenk da på at de i tillegg er svært massive fisker! De er svært høye og brede også. Så da har du en skikkelig klump med fisk! En skikkelig klump med herlig fisk!
De er visst skikkelige bulldosere. Leste at det var en på CW som skrev at det virket som de forsøkte å flytte akvariet bortover ved å dytte på glasset med bartene sine, hehe (de fikk levende svarte mygglarver og da ble de visst helt ville) De fleste planter blir opprotet, fordi de leter etter mat som legger seg rundt rothalsen på plantene og "barter" dem løs :p Potter eller skikkelig festing med stein er visst nødvendig.

Jeg kjenner jeg har realt lyst på noen sånne selv, men søren også - jeg er så glad i grønne planter! Vet ikke helt hvordan jeg skulle løst det i så fall.
Ja de er fantastiske. Selv om en kan si at de er kjedelige sånn rent fargemessig (noe jeg såvisst ikke mener, bare så det er sagt), så er de herlige! Jeg husker hvilken jubeldans jeg presterte hos Aquamanias da jeg så den forrige gruppen jeg kjøpte. Jeg var helt i ekstase da jeg så størrelsen på monstrene.

Hmm... Jeg begynner faktisk å lure på om jeg skal gjøre en helt annen omstrukturering enn planlagt. Disse corymonstrene trenger et større kar enn jeg først tiltenkte dem. Jeg lurer faktisk på om jeg skal splitte opp Mallesuppa når jeg skal flytte den til et større kar. Mallesuppa er så overbelastet som det er mulig å bli. Hvis jeg flytter sugemallene mine til forskjellige kar, kan jeg bruke 150-literen til brochis-kar. Jeg begynner faktisk å helle mot den løsningen i stedet. Jo mer jeg tenker over saken, jo mer fornuft gir den. Og siden jeg har tenkt å bruke 150-literen som karantenekar til multiene først, så er det fristende å la det forbli slik. Jeg har ikke problemer med hvor jeg skal flytte sugemallene i det karet. Det største spørsmålet blir hvor jeg skal gjøre av sterbaiene. Jeg kunne ha puttet dem nedi discuskaret, men det er en løsning jeg ikke finner god. Jeg ønsker jo å fortsatt avle på dem, og å plukke egg fra en 325-liter, ser jeg på som en heller vanskelig oppgave. Neste sted jeg tenkte på, er hos sebraene. Men siden sebraer er så sky og så trege i matfatet, vil det bli vanskelig for dem å konkurrere med coryer om maten. Så jeg lar også den tanken utgå. Sterbai-stimen min har faktisk blitt ganske stor med årene, men jeg har ikke lyst til å splitte den opp. Jeg liker at fiskene har en skikkelig stim. Det er tross alt litt mer likt deres naturlige liv.

Nå tror jeg jeg har det! Og dette er litt notater for min egen skyld også. Dette er litt av et puslespill:

1. Mallesuppa flyttes inn i den ledige plassen i reolen på soverommet (og da må jeg huske på å bytte topp på den eksterne pumpa, med pumpa som skal flyttes inn på stua). Dette karet skal frigjøres helt etterhvert, men det er ikke noe som haster.

2. 150-literen settes opp på stua.

3. Det ledige ekstrafilteret (Fluval 4+) som har gått i pestkaret mens den eksterne pumpa der har vært gåen, flyttes tilbake til kulefiskkaret der den opprinnelig stod.

4. Det ledige eksterne filteret i kulefiskkaret flyttes til 150-literen (det blir nok litt sjokk for filterbakteriene å plutselig få en bøling multier å håndtere, men jeg får satse på hyppig testing av vannet, sparsom fôring og godt med vannbytter den første tiden.

5. Et ekstrafilter lages av en sirkulasjonspumpe og filtermatte. Dette er fordi jeg ikke tar sjansen på å ikke ha et innkjørt filter ekstra, sånn i tilfelle at et filter bestemmer seg for å ta kvelden. I sommer så jeg jo særlig nytten av det, da jeg, pr. telefon, måtte guide fugle- og fiskepasseren min til å flytte ekstrafilteret inn i Pestkaret, da det ble trøbbel med filteret der.

6. Multiene flytter inn i 150-literen

7. I forbindelse med flyttinga av mallesuppa, flyttes følgende maller fra suppa:
-2 stk. L147 flyttes til Pestkaret (ugh! Det blir veldig hardt belastet, men jeg tror det skal gå bra)
-2 stk. L206 flyttes til corysuppa

8. Når karanteneperioden til multiene er over, gjøres denne omflyttingen:
- 2 L002 flyttes fra mallesuppa til brochisene
- B. splendens flytter fra corysuppa til multiene
- 1 maccus fra mallesuppa + en maccus fra pestkaret flyttes sammen til atroene
- 1 L-169 flyttes fra Pestkaret til ? (skal flytte inn hos trillene, når de får eget kar).
- Botiaene flytter fra Mallesuppa til ?
- C-140 og CW-06 flytter til Mallesuppa (de voksne L144 forblir i mallesuppa, mens småtassene selges)
- 1 L182 flyttes fra karet til CW-06 og C-140 til Pestkaret
- De nye SAE-ene flytter fra karantene i et av småkarene mine, til det karet som da trenger penselalgespisingsevnene deres.
- C. leopardus flytter midlertidig til småkaret SAE-ene nettopp har flyttet ut av.
- 2 sewelliaer flytter fra karantene til multiene
- 2 killier flytter fra karantene til CW-06 og C-140
- C-121 flytter til 63-literen, som da blir gjort om fra karantenekar til lekskar (som jo opprinnelig var planen for dette karet).
- sterbaiene flytter inn i corysuppa.
- En single sterbaismåtass flytter fra Barnehagen inn sammen med de voksne sterbaiene.
- Schultzeiene flytter til Trøndelag i Jula
- C. leopardus flytter tilbake til corysuppa.
Jeg har sikkert glemt noen fisker som må flyttes her, men det dukker nok opp etterhvert.

9. Ekstra ancistrussmåtasser og halvvoksne paletter må selges

10. Karet som CW-06 og C-140 flyttet fra, tas helt ned, og settes opp igjen som brakkvanns-/saltvannskar.

11. Den grønne kulefisken flytter til det nyoppsatte karet.

12. Det gamle hjemmet til kulefisken tas ned og rengjøres grundig, før det settes opp på nytt til ferskvannskar.

13. Trillene flytter inn i det nye karet.

14. Puuuuh! Jeg setter meg ned og hviler litt...

Jeg får litt vondt i magen når jeg ser denne lista. Delvis fordi noen av fiskene må flytte to ganger (men forhåpentligvis vil det trigge dem til lek ), men mest fordi jeg ser det blir veldig fullt i enkelte av karene. Det er en fordel å ha de mest belastede karene på soverommet, for det er der jeg har de absolutt beste vannbytterutinene (det har å gjøre med hvor vannlagringsstampene står).
Jeg er litt grinete på coryene mine for tiden. I fjor høst tøt det jo fram med egg både her og der. I år kniper de grundig igjen. Selv trillene mine er blitt dydige. Jeg håper bare de kommende omflyttingene kan sette i gang litt av hvert, for nå vil jeg ha småttiser igjen. Jeg har sett antydning til leksatferd på enkelte, men det blir bare med antydningene. Det eneste som leker her i huset for tiden, er killiene og ancistrusene. Men nå skal det også sies at det er ytterst få av coryene mine som lever i artskar. Det er kun superne og atroene (atroene har riktignok en liten L-144 på besøk, som fulgte opp tradisjonen her i huset med fisk som flytter seg selv fra et kar til et annet) som har enebolig.

Når jeg tenker over kabalen som jeg har lagt over her, så må jeg bare si: jeg håper inderlig at det ikke dukker opp flere av fiskene som står på lista over må-ha-uansett med det første. Da er jeg i alvorlig trøbbel... Men den lista har heldigvis blitt betydelig kortere i høst. Dessuten er to av artene faktisk planlagt hvor skal ende hvis de dukker opp. Det er bare enkeltfisker, så de er lettere å plassere. Størst trøbbel blir det hvis drømmekula mi dukker opp. Da må jeg rett og slett kjøpe et nytt kar til den, for den må i aller høyeste grad ha artskar. Ikke bare går kuler generelt dårlig sammen med andre fisker, men denne spesielle arten er på toppen av det hele en fiskeeter, så alt annet som har finner er potensiell mat. ;-D
Høres ut som om du har litt av en jobb foran deg ja. Men vil nok tro at det blit litt egglegging av det også
For ørtende gang har filteret i Mallesuppa gått tett. Men det har fått meg til å framskynde flyttingen av filtre. Fluvalen er flyttet ut av Pestkaret til et kulefiskkar, og den eksterne pumpa i det karet er flyttet til Mallesuppa. Igjen er jeg imponert over Eheim-filtre. Så enkelt og så greit å flytte! Og ikke et grann luft kom det inn i pumpa heller.

Edit: jeg glemte å nevne at jeg på denne måten tenker å få litt mer fart i filterbakteriene i det utvendige filteret, før det må håndtere en haug med multier. Jeg vil rett og slett forberede det på økt belastning.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond H Johansen
Reklame for plussmedlemskap