Elins lille hjørne (side 125)

*dobbeltsukk* noe så flott å se på!

Og ja, de barter rundt med de flotte bartene sine allerede i posen hehe.

Takk
Jeg bare går rundt med et fårete smil

Fikk knipset et bilde av en av oiapoquensisene under akklimatiseringen. Det andre er 1 sekund etter at de slapp ut i karet. Og til slutt karet nederst til venstre hvor de skal bo. De må dele husrom med en haug kirsebærreker, men det gjør jo ingenting.

De er bleke og forskremte stakkars, men jeg håper det retter seg etter hvert.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Og så ble C. adolfoi sluppet ut også.

Bleke og forskremte de også, ser jo tydelig hvor utilpass de er, med ryggfinnen bøyd bakover. Stakkars, små skatter. Men, det retter seg når de bare får summet seg litt.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Gratulerer med to flotte, nye arter! De er blant mine absolutte favoritter også.

Har du telt etter hvor mange Corydoras-arter du har nå, Elin? Jeg tenker nok kvalitet fremfor kvantitet mht hvilke arter som får dyrebar plass, så jeg har egentlig ikke så veldig mange. Jeg telte etter i hodet i stad, og kom frem til 18 arter. Hvor mange jeg har eid tilsammen, totalt mht antall arter, aner jeg ikke.

Takk, Mona!

Jeg har fortsatt ikke tørket av gliset. Og mens oiapoquensis har kastet seg i ly et sted, vrimler adolfoiene på frontglasset, og viser seg fra sin beste side.

Jeg er forelsket!!

Jeg er som deg, må tenke kvalitet fremfor kvantitet når jeg har såpass få kar og liten plass. Med andre ord - det er kun arter jeg ønsker meg aller, aller mest som får innpass. Og nå er alle her. Det eneste jeg mangler nå, er å utvide flokken med green laser. Den består jo som kjent bare av et individ, stakkar

Du får si fra når du skal selge hehee!

Skal vi se da, hvor mange arter har jeg her.

C. metae
C. loxozonus
C140
C. weitzmani
C. atropersonatus
C. pulcher
C. sp. black
C. oiapoquensis
Cw009
C. adolfoi

Pluss C37 da, men det er jo en Aspidoras og ikke en cory. Samme, søte bartene, men.

I tillegg har jeg hatt paleatus, men de ble solgt fordi jeg måtte ha plass til nye, spennende arter

Så, dvs. 10 arter som jeg har i hus nå. Ikke helt i samme liga som deg, men.. plassen bestemmer

Nå skal jeg ikke ha flere heller, hvert fall ikke som jeg vet om. Jeg kan faktisk si at jeg har min Topp 10 ønskeliste her hjemme, og da må en vel si seg fornøyd. Hvert fall til det blir plass til flere kar!!
Gratulerer med kjempenydelige coryer Elin.
Kjenner at det begynner å krible etter nye arter her og
Det må bli bildespamming av slikt

Om jeg måtte bli sittende med bare en eneste gruppe cory, så må det bli adolfoi. Makan til fisk!

De vrimler på glasset så jeg blir helt ør i hodet, og måtte bare knipse. De er så vakre, de nye gullklumpene mine

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Flere bilder av vrimlingen på glasset.

Og jeg så faktisk to oiapoquensis også! Er jeg heldig får jeg se mer til de - og tatt bilder også.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
mona o
Jeg telte etter i hodet i stad, og kom frem til 18 arter.

Der fikk jeg svaret på spørsmålet mitt.

Grattis, Elin! Det er noen nydelige coryer du har fått i hus. La oss håpe at adolfoiene finner ut at de skal gjøre mer enn å vrimle etter flyttingen. ;-D

Jeg satte meg ned tidligere i dag og skrev en liste over coryene som står øverst på ønskelista mi. Jeg har dessverre ikke råd til nyinnkjøp innen overskuelig framtid, så det blir trolig bare med lista. Men da vet jeg i hvert fall hva jeg vil prioritere hvis muligheten skulle dukke opp.

Jeg ligger på 14 coryarter, men da er brochisene inkludert. Jeg regner dem som coryer. Når det gjelder adolfoier, er jeg fornøyd med de to liksomadolfoiartene jeg har: duplicareus og C-121. Jeg liker forresten ikke å kalle dem liksomadolfoier. Jeg liker nemlig ikke det norske populærnavnet på duplicareusene: falsk adolfoi. Det er ikke noe falskt over disse fiskene. De er så ekte, vakre coryer som de bare kan bli.
Vrimlebilder er alltid like herlige å se på. Man kan nesten kjenne i kroppen hvordan de holder på. Og ikke minst: man får studert nye gullklumper. De er vakre, jeg er helt enig med deg i det!
Åh kom igjen nå, Inger Anne!

Du kan jo ikke si at du har skrevet en ønskeliste og ikke dele den med oss!!

Så kom igjen - host det opp. Jeg vil se lista di hehe.

Jeg hadde svimt av om de gjør noe mer en vakker dag enn å vrimle litt på glasset som i kveld. Det hadde vært ekstremt morsomt, men jeg har ikke noe tro på det. Viltfanget og greier, det er nok for avansert for meg, ja

Men, jeg håper virkelig at de fortsetter å være mye fremme. Det hadde vært herlig om en så vakker art faktisk var mulig å se også!
Hehehe! Deler av den burde ikke være noen overraskelse. Topp 3 (med en 4. i parentes):
Narcissus
Brochis multiradiatus
(Brochis britskii)
Green lazer

Og disse står også på lista:
Eques
Loxozonus
Amapaensis
Oiapoquensis

Jeg sikler forsåvidt etter red lazer også (eller hva i huleste den nå heter - dere skjønner hvilken jeg mener). Samt en hel haug med andre sikleobjekter. Det er bare så utrolig mye vakkert der ute! Jeg har på følelsen av at jeg har glemt noe svært viktig i lista, men jeg aner ikke hva det kan være.
Mange godbiter der, ja!

Jeg liker vel best de kortsnutede, selv om jeg vet at jeg har to langsnutede arter hehe.

Og jeg skjønner hva du mener. Jeg har mange arter på ønskelista enda, men med liten plass så har det blitt som det har blitt. Det er enda mange arter jeg hadde skaffet meg om jeg hadde plass. Noen vanlige, andre ikke fullt så vanlig.

Har matet med røde mygglarver i kveld, og begge de nyankomne gruppene spiste glupskt. Det er godt å se!

Tror de skal få mat to ganger daglig og noen ekstra vannbytter de nærmeste ukene. Både for å få litt mer kjøtt på beina, og sånn i tilfelle det er noen uhumskheter med de. Det ser bra ut, men man vet aldri etter så kort tid.
Bra liste deg Inger Anne . Ettersom jeg har fått tak i det meste jeg ønsker meg så står vel Eques øverst på min ønskeliste også
Åja... eques. Når sant skal sies hadde jeg vel stått på lenge og vel for å få plass til en gruppe om jeg fikk sjansen. Fantastisk fin fisk!
Ja eques er virkelig nydelige. Og bilder greier aldri å yte dem full rettferdighet, synes jeg. De er enda mer nydelige i virkeligheten. Jeg er sikker på at det går en siklestripe fra akvarierommet til Mona, og hele veien til Askim. Og hun burde ha en tyverialarm ved utgangsdøra si, sånn i tilfelle noen av dem tilfeldigvis skulle havne i lomma mi... (må huske vanntett bukse neste gang jeg skal besøke henne ;-D )
Jadda, de er ikke vanskeligere enn at det er mulig å få tatt bilde av de!

Heldigvis, for dette er en vakker fisk Oiapoquensis.

Bare halen, med sine striper, er jo noe helt for seg selv! Jeg håper jeg får se de mye fremover, for dette er en virkelig skatt!

Tok noen bilder av de nå, siden de også begynner å vrimle litt.

Og bare se - på det midterste bildet - hva som har klart å lure seg unna. Jeg fatter ikke at det er mulig!

Altså. Når jeg gjorde klart karet, for flere dager siden. Så tappet jeg ut nesten alt vannet, bortsett fra 15 liter ca. Filteret ble tatt ut, varmekolbe, plus alle planter.

Det var bare 15 liter vann, sand og en haug kirsebærreker igjen oppi der. Jeg fanget jo alle fiskene også da, selvfølgelig. Loxoene flyttet til 110 literen. Jeg visste at det gikk 3 små weitzmani der, som har overlevd selv fra den gang weitzmaniene gikk her. Men jeg fant bare to når jeg tømte karet. Ventet lenge også, men nei, 3. mann var borte. Fant ut at den måtte ha falt fra.

Men neida! Se hvem som plutselig står opp fra de døde, og synes det er kjempekult å få selskap! Han (eller hun) vrimler sammen med oiapoquensisene og synes livet er helt herlig.

Jeg tror faktisk at coryer kan grave seg ned, altså. For det karet var tomt når jeg gjorde det klart til nykommerne!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Grattis så mye med de nydelige coryene!
Jeg er enig med Inger Anne i at Duplicareusene ikke fortjener navnet "falsk adolfi"! De er utrolig pene og ekte, så jeg regner med dine "ekte adolfier" er minst like pene

Men jeg lurer på hvor store de er? Er de ferdig utvokst?
Ja, coryer kan være noe innmari til å gjemme seg unna. Det kan godt være at de kan grave seg ned, men de er utrolig gode til å gjemme seg også. Da jeg fanget inn schultzeiene mine, var det, i tillegg til den ene som greide å gjemme seg unna i karet, ikke mindre enn tre coryer som ble med over i bøtta sammen med filter og/eller rot og planter. Jeg skjønte ikke hvem som pep så inderlig, selv da jeg ikke fanget dem inn. Og der var det altså 3 som lå og pep i bøtta, uten noe vann å kose seg i.
Maren:

Helt enig med både deg og Inger Anne. "Falsk adolfoi" er ikke akkurat noe pent navn duplicareusene er jo kjempefine!

Både adolfoiene og oiapoquensisene (tror jeg må begynne å forkorte det navnet altså) er mer eller mindre utvokste i størrelse. Jeg aner jo ikke hvor gamle de er siden de er viltfanget, men det ser ut som om de er voksne. Selvsagt kan de godt legge på seg og vokse litt i omfang, selv om de ser overraskende bra ut. Det fikser jeg med to gode fôringer om dagen!

Inger Anne:

Åh, den pipingen er helt hjerteskjærende
Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig. Det var jo to weitzmani som lurte seg unna flyttingen, og dermed endte opp sammen med atro-kullet også. Og nå denne her. Det var jo bare tre stykk i hele karet! Og jeg fanger to og virkelig leter etter den tredje, men den var søkk borte. Jeg syntes det var merkelig at den skulle ha falt fra, for det begynner virkelig å bli en god stund siden jeg første gang så disse som knøttsmå yngel i det karet. De har vokst sakte siden det ikke har vært noe spesialbehandling å få, men de har jo tydelig klart seg. Men tredjemann var jo ikke død! Hehe.

Jeg vil uansett ikke prøve å fange den inn nå. Det vil forstyrre oia'ene for mye (alt av innredning må jo ut). Det gjør vel ingen skade om den lille er der den er en stund til. Han kan flyttes den dagen jeg orker å lage hjørbefilter

Avslutter med et virmlebilde av adolfoiene.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap